Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 124
Offentligt
1532013_0001.png
20. maj 2015
J.nr. 14-3199081
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 124 - Forslag til lov om ændring af tonnageskatteloven og sømandsbeskat-
ningsloven (Udvidelse af tonnageskatteordningen med en række specialskibe).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 27. april 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mads Rørvig.
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
L 124 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for andre EU-landes sømandsskatte- og tonnageskatteordninger, til skatteministeren
1532013_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for andre EU-landes sømandsskatte- og tonnageskatteordnin-
ger, herunder om disse ordninger inkluderer flere eller færre typer af aktiviteter og fartøjer
end de danske ordninger.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at lovforslaget gennemfører den del af
Aftale om en vækst-
pakke,
som regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti indgik i juni 2014 med henblik på at styrke rammevilkå-
rene for Det Blå Danmark.
Det bemærkes også, at regeringen og de øvrige aftalepartier har været enige om, at sø-
mandsbeskatningsordningen (DIS-ordningen) ikke udvides, ligesom det bemærkes, at
lovforslaget i vidt omfang imødekommer ønsker fra den maritime branche.
Adskillige EU-lande har benyttet sig af muligheden for at etablere tonnageskatteordnin-
ger, sømandsbeskatningsordninger eller begge dele. Ordningerne varierer med hensyn til,
hvilke aktiviteter og fartøjstyper, der kan omfattes. Hertil kommer, at landene i praksis
anlægger forskellige fortolkninger af definitionerne af de enkelte fartøjstyper og aktivite-
ter.
Der verserer for tiden en række sager vedrørende andre EU-landes maritime statsstøtte-
ordninger, herunder mod lande, der har anlagt en vidtgående fortolkning af, hvilke aktivi-
teter og fartøjstyper, der kan omfattes af de pågældende ordninger. Det betyder, at de
pågældende ordninger – skønt de allerede er etableret og praktiseres – ikke nødvendigvis
er i overensstemmelse med de martitime statsstøtteretningslinjer eller inden for rammerne
af de godkendelser, Europa-Kommissionen måtte have meddelt.
Som følge af ovenstående er det ikke muligt præcist at opgøre, hvilke ordninger der in-
kluderer flere eller færre godkendte typer af aktiviteter og fartøjer. Det er derimod sikkert
at sige, at Danmark med de foreslåede udvidelser af den danske tonnageskatteordning er
gået relativt langt i forhold til at give rederierne mulighed for at anvende gunstige skatte-
regler for specialskibe, der anvendes i offshore-virksomhed.
For en nærmere beskrivelse af de enkelte EU-landes praksis for hvilke aktiviteter, der kan
omfattes af de forskellige støtteordninger, henvises til de høringssvar, der i 2012 er afgivet
i forbindelse med Kommissionens overvejelser vedrørende en eventuel revision af de
maritime statsstøtteretningslinjer. I høringsskrivelsens punkt B.6.3. blev medlemslandene
blandt andet anmodet om at beskrive deres praksis for, hvilke aktiviteter der kan omfattes
af de respektive statsstøtteordninger, og som samtidig ikke udgør transport af passagerer
eller gods til søs.
Høringsanmodningen samt de enkelte landes bidrag er offentliggjort her:
http://ec.europa.eu/competition/consultations/2012_maritime_transport/index_en.htm
l.
Side 2 af 2