Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123 Bilag 19
Offentligt
1506616_0001.png
Foretræde for Folketingets
Skatteudvalg
Onsdag den 11. marts 2015
Advokat Anders Torbøl, NJORD
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0002.png
Agenda
1. Det EU-retlige grundlag
2. Usikkerhed om lovlighed af Lovforslag L 12 fra 2011-12
3. Lovforslag L 123 fremsat uden afklaring af lovlighed
4. Klage til EU-Kommissionen
5. Præsentation af alternativt løsningsforslag
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0003.png
1. Det EU-retlige grundlag
1.1. Hovedreglen i EU
Magasiner og andre varer med en værdi under 80 kr. sendt til abonnenter fra lande
udenfor EU er momsfri.
Reglen skyldes, at omkostningerne ved at opkræve momsen for disse forsendelser er
uforholdsmæssigt store sammenlignet med selve momsprovenuet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0004.png
1. Det EU-retlige grundlag
1.2. Dansk Særregel fra 2005
EU Kommissionens beslutning d. 14. marts 2005:
”Ved fravigelse fra [småforsendelsesreglen] bemyndiges Danmark til at pålægge moms på indførsel
af blade, tidsskrifter og lignende, der trykkes i Fællesskabet (…) og sendes til privatpersoner i
Danmark.”
Ingen andre lande har bedt om tilsvarende særregel.
Den danske særregel skabte konkurrenceforvridning for trykkerier.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0005.png
1. Det EU-retlige grundlag
1.3. Moms i andre EU-lande
Land
Sverige
Tyskland
Frankrig
Holland
Standard
25
19
19,6
19
Magasiner
6
7
2,1
6
Aviser
6
7
2,1
6
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0006.png
2. Usikkerhed om lovligheden af Lovforslag L 12 – 2011/2012
Forslaget trukket tilbage med følgende begrundelse:
”Der
er rejst spørgsmålstegn ved, om det gebyr, som Post Danmark opkræver
i de tilfælde, hvor
magasiner sendes enkeltvis fra steder uden for EU direkte til privatpersoner i Danmark,
er i
overensstemmelse med internationale regler. Det er der brug for nu at undersøge,
og derfor har
regeringen besluttet at udskyde lovforslaget”. [Skatteministeriets pressemeddelelse, 27. februar
2012]
Dette spørgsmål er endnu ikke undersøgt.
Skatteministeriets redegørelse af 27. juni
2014 tager ikke stilling til spørgsmålet, men hævder, at en løsning med moms på
dansksprogede magasiner vil reducere gebyret pr. magasin.
Det sidste viste sig senere ikke at være korrekt:
”Forsendelser, der fremsendes som enkeltforsendelser, skal altid toldbehandles individuelt uanset
fremsendelsesmåden”. (Svar på L 123 spørgsmål 20)
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0007.png
3. Lovforslag L 123 fremsat uden afklaring af lovligheden
Eneste ændring fra L 12: Kun dansksprogede magasiner pålægges moms:
»Afgiftsfritagelsen i forbindelse med postordresalg
omfatter ikke dansksprogede magasiner,
tidsskrifter og lignende, der sendes til Danmark fra lande uden for EU, samt magasiner, tidsskrifter
og lignende, der efter trykning i et EU-land sendes ud af EU for derfra at blive sendt til Danmark.«”
Procedure og gebyr uændret:
”Post Danmark har oplyst, at proceduren for betaling af moms vil være den samme som ved det
forslag, der blev fremsat i folketingsåret 2011/2012.” (Svar på spørgsmål S 164 TRU. Alm. del.)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0008.png
4. Klage til EU-Kommissionen (1)
Klage indgivet d. 23. januar 2015 over Danmarks overtrædelse af en række
bestemmelser i:
-
-
-
-
-
-
Traktaten om det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS)
GATT-aftalen i WTO-regi
Rådets Forordning nr. 1186/2009
Firenzeaftalen
Chartret om Grundlæggende Rettigheder i Den Europæiske Union
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0009.png
4. Klage til EU-Kommissionen (2)
Justitsministeriet uenig i, at gebyret kan tilregnes den danske stat:
På den baggrund er
Justitsministeriet mest tilbøjelig til at mene,
at de nævnte forhold
vedrørende den danske stats ejerskab og stemmerettigheder i relation til holdingselskabet
PostNord AB ikke kan føre til,
at en eventuel gebyrfastsættelse foretaget af datterselskabet Post
Danmark A/S i EU-retlig henseende kan tilregnes den danske stat.”
(Svar på spørgsmål 242 SAU
Alm. del.)
Justitsministeriet har overset central dom:
”Postvæsenet har i første række gjort gældende, at afsenderen og adressaten kunne have valgt en
anden transportform for varerne i samhandelen inden for Fællesskabet. Dette argument må
forkastes.
Postvæsenernes dominerende stilling i alle medlemsstaterne,
deres snævre indbyrdes
samarbejde inden for rammerne af internationale aftaler og den service, der tilbydes som følge
heraf,
indebærer, at anvendelse af andre transport måder ikke kan anses for et virkeligt
økonomisk alternativ,
når der er tale om en enkeltstående vareforsendelse af ringe værdi til en
privatperson.” (Domstolens dom i sag C-39/82, Donner, præmis 10)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0010.png
4. Klage til EU-Kommissionen (3)
Erstatningsansvar
Bliver resultatet af klagen, at Danmark har overtrådt Fællesskabsretten, medfører det
erstatningsansvar.
Der kan blive tale om betydelige beløb: Ambi-sagerne kunne have kostet den danske stat
55 mia. kr., såfremt der ikke for mange sagers vedkommende var tale om forældelse.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0011.png
5. Alternativt løsningsforslag (1)
Støttet af Dansk Industri, Dansk Journalistforbund og Danske Medier
Der indføres lønsumsafgift – ligesom for avisernes magasintillæg:
“For virksomheder, der udgiver eller importerer aviser, eller som producerer dansksprogede
magasiner, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt., er afgiftsgrundlaget værdien af virksomhedens salg af aviser og
værdien af den afgiftsfri import af dansksprogede magasiner, tidsskrifter og lignende, der
importeres afgiftsfrit i henhold til momslovens § 36, stk. 1, nr. 3.”
Den danske særregel fra 2005 fjernes:
I § 36, stk. 1, nr. 3, 2. pkt. udgår ”samt magasiner, tidsskrifter og lignende, der efter trykning i et
EU-land sendes ud af EU for derfra at blive forsendt til privatpersoner i Danmark”.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1506616_0012.png
5. Alternativt løsningsforslag (2)
Forslaget betyder:
-
-
-
-
-
-
-
At der sikres lige konkurrencevilkår for trykkerier
At der skabes skattemæssig ligestilling for magasiner i abonnement
At der skabes grundlag for en enkel administration
At der ikke pålægges et gebyr på 160 kr. pr. forsendelse
At man undgår magasinlukninger og store prisforhøjelser for forbrugerne
At man undgår tab af arbejdspladser
At man undgår at overtræde internationale regler
12