Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1506362_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
11. marts 2015
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 117 stillet af Folketingets Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalg den 20. februar 2015 efter ønske fra Frank
Aaen (EL)
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om – og i så fald på hvilke områder – di-
rektivet opstiller begrænsninger for medlemslandenes muligheder for at
opstille yderligere krav til virksomhedernes afrapportering, end hvad der
følger af direktivet, og herunder svare konkret på, om direktivet er til
hinder for, at et medlemsland eksempelvis pålægger virksomheder med
aktiviteter i udlandet at foretage ”land-for-land rapportering”, eller på-
lægger statslige virksomheder, der opererer i udlandet skærpede krav i
forhold til afrapportering eller er til hinder for, at virksomheder i lånebe-
tingelser m.m. pålægges yderligere krav til afrapportering, hvis de støttes
af eksempelvis Eksport Kredit Fonden eller Investeringsfonden for
Udviklingslande?
Svar:
Med det nye regnskabsdirektiv 2013/34/EU indføres der såkaldt maksi-
mumharmonisering for små virksomheder. Det medfører, at direktivet
indeholder en udtømmende liste over de oplysningskrav medlemsstaterne
skal eller kan stille til små virksomheder. Maksimumharmoniseringen er
dog begrænset til finansielle forhold, hvilket typisk vil sige traditionelle
økonomiske oplysninger i noterne til årsregnskabet.
Maksimumharmoniseringen omfatter ikke mellemstore og store virk-
somheder samt børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber.
For disse virksomheder kan medlemsstaterne fortsat stille særlige natio-
nale oplysningskrav.
Maksimumharmoniseringen omfatter heller ikke oplysninger, som indgår
i ledelsesberetningen. Der kan således f.eks. stilles yderligere krav om
oplysninger om ikke-finansielle forhold for alle virksomheder, dvs. fx om
beretning om betaling til myndigheder (land-for-land rapportering) og
redegørelse for samfundsansvar.
For så vidt angår disse ikke-finansielle oplysninger, indfører direktivet
minimumskrav. Der er således ikke noget til hinder for, at medlemslan-
dene på disse områder stiller mere vidtgående oplysningskrav.
Regeringens lovforslag lægger netop op til en udvidet gennemførelse af
direktivets krav til alle store virksomheder, som i dag er omfattet af gæl-
dende regler om redegørelse for samfundsansvar i årsregnskabsloven. De
væsentligste forskelle og ligheder mellem de gældende danske regler og
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om på hvilke områder – og i så fald på hvilke områder direktivet opstiller begrænsninger for medlemslandenes muligheder for at opstille yderligere krav til virksomhedernes afrapportering, end hvad der følger af direktivet, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
lovforslaget fremgår af min besvarelse af udvalgets spørgsmål 5. For så
vidt angår land-for-land-rapportering har vi derimod valgt en direktivnær
gennemførelse. Jeg henviser til min besvarelse af udvalgets spørgsmål 1
for en uddybning heraf.
Jeg mener, at der med lovforslaget er fundet en passende balance mellem
hensynet til at sikre adgang til relevante og tilstrækkelige oplysninger i
årsrapporterne for forskellige størrelser og typer af virksomheder og
de administrative byrder, det kan medføre.