Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117
Offentligt
1515629_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
7. april 2015
Besvarelse af spørgsmål 21 ad L 117 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 9. marts 2015 efter ønske fra Brian Mikkelsen
(KF)
Spørgsmål:
På baggrund af høringssvaret fra Finansrådet, hvoraf det blandt andet
fremgår, at et regnskab udgør en vigtig del af det kreditvurderingsgrund-
lag, som bankerne nødvendigvis skal have, at indførelsen af mikrovirk-
somhedsregimet og den markante forhøjelse af størrelsesgrænserne for
regnskabsklasse B indebærer en større risiko for, at virksomhederne ikke
opnår finansiering til i øvrigt bæredygtige projekter eller opnår finansie-
ringen på dårligere lånevilkår – til skade for virksomhederne og til skade
for samfundet som helhed, bedes ministeren svare på, hvordan ministeren
forholder sig til denne skadelige effekt for virksomhederne og samfundet
som helhed, og hvordan ministeren forholder sig til, at det ikke alene er
pengeinstitutterne, men også revisorerne og de omfattede virksomheder
selv, der vurderer, at der ikke er tale om reelle lempelser og fraråder, at
de bliver gennemført?
Svar:
Det er banken, der afgør, hvilke vilkår en virksomhed skal have, når ban-
ken yder et lån, og hvilke oplysninger banken har brug for i den forbin-
delse. Det er mest rimeligt, at det er banken, der kræver de ekstra oplys-
ninger, for de virksomheder, hvor det er relevant. Derfor kræver loven
ikke oplysningerne af alle, da det vil belaste en række virksomheder med
unødige omkostninger.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 18 ad L 117 for så vidt
angår spørgsmålet om risikoen for, at virksomhederne med forslaget ikke
vil kunne opnå finansiering - eller vil kunne opnå finansiering på ringere
vilkår - til i øvrigt bæredygtige projekter.
Lovforslaget er ved brug af AMVAB-metoden opgjort til at medføre po-
tentielle besparelser på ca. 800 mio. kr. årligt. Regeringen forventer dog,
at en del af virksomhederne vil fortsætte med at give oplysninger, der
efter forslaget ikke længere er lovpligtige. Regeringen har derfor taget
højde for, at ikke alle virksomheder vil udnytte de foreslåede lempelses-
muligheder, idet den faktisk forventede besparelse for virksomhederne er
opgjort til ca. 300 mio. kr. årligt.
Desuden bemærker jeg, at Dansk Industri i deres høringssvar vurderer, at
der på mange måder er tale om et velafbalanceret lovforslag, der skaber
en række lempelser, men samtidig fastholder relevant regnskabsinforma-
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
35 29 10 01
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
L 117 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om høringssvaret fra Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren
2/2
tion til brugerne. Jeg har ikke kendskab til, at nogle enkeltvirksomheder
skulle have frarådet, at de foreslåede lempelser gennemføres.
EU-reglerne giver en række muligheder for lempelser, som medlemslan-
dene kan vælge at udnytte. Regeringen har valgt at udnytte nogle af disse
muligheder, mens andre ikke udnyttes. I den forbindelse kan jeg nævne,
at vi ikke går dansk enegang. 13 europæiske lande har oplyst, at de har
implementeret eller er i gang med at implementere reglerne for mikro-
virksomheder helt eller delvist. For eksempel har Storbritannien og Tysk-
land valgt at gennemføre direktivets mikroregler næsten fuldt ud. Ban-
kerne i disse lande har antageligt samme behov for at kunne foretage en
kreditvurdering som de danske.
Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 8 ad L 117 for så
vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt lovforslaget medfører reelle lettelser
for virksomhederne.