Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 117 Bilag 1
Offentligt
1490261_0001.png
NOTAT
28. januar 2015
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af årsregnskabs-
loven, selskabsloven, lov om erhvervsdrivende fonde, lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og lov om værdipapirhandel m.v.
(Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de internationale
regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye regnskabsdirektiv og
ændringer til gennemsigtighedsdirektivet m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at lette de administrative byrder for virksom-
hederne i forbindelse med udarbejdelse af regnskaber samtidig med, at
der tages hensyn til regnskabsbrugernes behov for væsentlige oplysnin-
ger. Lovforslaget har desuden til formål at tilpasse lovgivningen til den
internationale udvikling på regnskabsområdet. Yderligere er formålet at
sikre gennemførelse af EU's nye regnskabsdirektiv, 2013/34/EU, med
senere ændringer vedrørende rapportering om samfundsansvar,
2014/95/EU.
Lovforslaget er sendt i høring den 7. november 2014 til i alt 101 organi-
sationer, foreninger, m.v. med høringsfrist den 5. december 2014.
Der er modtaget høringssvar fra 29 organisationer, foreninger, m.v. Heraf
har 20 haft bemærkninger til udkastet til lovforslaget.
De generelle bemærkninger fra høringsparterne har primært koncentreret
sig om de foreslåede lempelser i regnskabsreglerne og de foreslåede æn-
dringer i reglerne om virksomhedernes samfundsansvar. For så vidt angår
tilpasningen af årsregnskabsloven til de internationale regnskabsstandar-
der har høringen vist bred opbakning til de foreslåede ændringer. De ge-
nerelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres neden-
for i afsnit 2. Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovudkastet
gennemgås og kommenteres nedenfor i afsnit 3.
Høringen har medført følgende indholdsmæssige ændringer i lovforsla-
get: Lempelsen for små dattervirksomheder udgår, anvendelsesområdet
for mikrovirksomheder foreslås indskrænket i begrænset omfang, to af de
foreslåede 5 lempelser i notekrav for mikrovirksomheder udgår, forlæn-
gelsen af indsendelsesfristen udgår, og der indføres to valgmuligheder for
så vidt angår oplysningskravet om transaktioner med nærtstående parter.
AMVAB-målingen er tilpasset på baggrund af ovenstående ændringer, og
således medfører lovforslaget samlet set potentielle lempelser på ca. 835
mio. kr. årligt, hvilket er 35 mio. kr. højere end før høringen. Da ikke alle
virksomheder, der får mulighed for det, forventes at gøre brug af de lem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0002.png
2/32
pede regler i praksis, som beskrevet nærmere nedenfor, forventes de fak-
tiske besparelser i virksomhederne fortsat at være ca. 300 mio. kr. årligt.
Nogle af høringssvarene har givet anledning til redaktionelle og tekniske
ændringer samt præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse
ændrer dog ikke ved substansen i lovforslaget og omtales derfor ikke
nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Lempelser
Høringssvarene indeholder en del generelle kommentarer til de foreslåede
lempelser. Således udtaler blandt andre FSR – danske revisorer, Finans-
rådet, DI, Håndværksrådet, Dansk Erhverv og LO, at de er enige i, at der
er behov for at reducere virksomhedernes administrative byrder, og de
støtter derfor regeringens bestræbelser på at lette byrder forbundet med
udarbejdelse af årsrapporter. Flere peger i den forbindelse på, at de delta-
ger i regeringens Virksomhedsforum for enklere regler, der også har stil-
let forslag om forenklinger i årsregnskabsloven.
Samtidig peger blandt andre Dansk Erhverv, FSR og Dansk Byggeri dog
på, at de mener, der er risiko for, at de foreslåede lempelser forringer
regnskaberne væsentligt, og at de har svært ved at se, at de foreslåede
lempelser medfører reelle lempelser for virksomhederne.
DI anfører, at der på mange måder er tale om et meget velafbalanceret
forslag, der skaber en række administrative lempelser samtidig med, at
der fastholdes relevant regnskabsinformation til brugerne.
Dansk Erhverv og FSR peger på, at den udførte undersøgelse om brugen
af årsrapporter for mindre virksomheder
1
viser, at årsrapporten er den
vigtigste kilde til information for regnskabsbrugerne. Dansk Erhverv og
FSR anfører, at undersøgelsens resultater ikke lader til at være blevet
tillagt vægt i forbindelse med udarbejdelsen af udkast til lovforslag.
Flere høringsparter, herunder Dansk Erhverv, LO og Finansrådet anfører,
at mange virksomheder vil blive mødt med krav fra andre interessenter
om at give de pågældende oplysninger, hvis de udnytter lempelsesmulig-
hederne i forslaget. Det kan f.eks. være banken eller en ny samhandels-
partner, der vil bede om supplerende oplysninger til brug for kreditvurde-
ring.
Håndværksrådet nævner, at mange virksomheder nok vil gøre som de
plejer, men at det må være op til den enkelte virksomhed at træffe dette
valg.
FSR og Finansrådet bemærker, at de finder det positivt, at regeringen
ikke har udnyttet lempelsesmulighederne fuldt ud. Det gælder blandt an-
1
Undersøgelsen er udarbejdet af Damvad for Erhvervsstyrelsen, juni 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/32
det dattervirksomhedslempelsen og indførelsen af visse forenklinger for
mikrovirksomheder.
Endelig peger Finansrådet og DI på, at man i højere grad bør fokusere på
at udvikle et standardregnskab for mindre virksomheder – en sådan løs-
ning vil kunne indebære reelle lempelser, særligt hvis der skabes en bedre
integration mellem de offentlige myndigheders indberetningskrav og -
systemer. Også Dansk Erhverv og FSR henviser til vigtigheden af arbej-
det med udviklingen af et standardregnskab.
Kommentar
Det er regeringens vurdering, at lovforslaget er udtryk for en fornuftig
balance mellem på den ene side hensynet til at reducere de administrative
byrder for virksomhederne og på den anden side hensynet til regnskabs-
brugernes behov for regnskaber af en høj standard. Ved udarbejdelsen af
forslaget er der ikke alene taget udgangspunkt i undersøgelsen af brugen
af årsrapporter for mindre virksomheder. Der er således også lagt vægt
på vurderinger af såvel de forventede potentielle som de forventede fakti-
ske besparelser ved de forskellige mulige lempelser og på, i hvilket om-
fang andre udvalgte EU-lande har udnyttet en række lempelsesmulighe-
der.
Regeringen har ved udarbejdelsen af forslaget vurderet, at nogle af de
lempelsesmuligheder, som direktivet giver mulighed for, ville medføre et
væsentligt tab af regnskabsinformation, der ikke står mål med den forven-
tede administrative lettelse for virksomhederne, hvorfor de pågældende
lempelser ikke foreslås gennemført. Dette gælder blandt andet mulighe-
den for at fritage mellemstore koncerner for at udarbejde koncernregn-
skab samt muligheden for at fritage mellemstore og store virksomheder
fra pligten til at udarbejde pengestrøms- og egenkapitalopgørelse.
De potentielle lempelser ved forslaget er beregnet ved AMVAB-metoden
til at udgøre ca. 835 mio. kr. årligt. De forventede, faktiske besparelser
ved lovforslaget vurderet at udgøre ca. 300 mio. kr. Vurderingen af de
forventede faktiske besparelser er foretaget på baggrund af estimater
over, hvor stor en andel af virksomhederne, der forventes at ville udnytte
de foreslåede lempelsesmuligheder. Herunder er der taget højde for, at
en del af virksomhederne vil blive mødt med krav fra deres interessenter
om yderligere oplysninger til brug for eksempelvis kreditgivning. Desu-
den kan der være tale om, at en virksomhed af brandingmæssige årsager
ønsker at give sine regnskabsbrugere en årsrapport med flere oplysnin-
ger, end krævet efter loven.
De estimerede anvendelsesprocenter for lempelsesmulighederne fremgik
af lovforslaget da det blev sendt i høring. Høringsparterne blev i forbin-
delse med høringen opfordret til at kommentere på de estimerede anven-
delsesprocenter. Ingen af høringsparterne har konkret anfægtet eller
kommenteret de foretagne skøn over den forventede anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/32
Det er regeringens holdning, at det må være op til den enkelte virksom-
hed, om den vil benytte sig af de nye lempelsesmuligheder. For en række
virksomheder, er de notekrav, der nu ophæves, ikke relevante, for andre
giver de en god supplerende information. I den forbindelse er det væ-
sentligt at være opmærksom på, at langt fra alle virksomheder har gæld
til banker og realkreditinstitutter. Det anslås således, at 45-60 pct. af
virksomhederne har sådan gæld. For virksomheder uden sådan gæld er
det således mindre sandsynligt, at de vil blive mødt med krav om yderli-
gere oplysninger fx i forbindelse med kreditgivning.
Regeringen er enig i potentialet i et mere automatiseret digitalt regnskab.
I forlængelse af aftale om Vækstpakke 2014 er der således nedsat en ar-
bejdsgruppe med Erhvervs- og Vækstministeriet, herunder Erhvervssty-
relsen, Skatteministeriet og Finansministeriet, som skal analysere mulig-
heden for udvikling af digitale regnskaber, der automatisk kobler bogfø-
ringssystemer med indberetninger til myndighederne. Analysen skal dan-
ne grundlag for beslutning om udvikling af en regnskabsmæssig løsning,
som kan gøre bogførings- og regnskabsprocesser væsentligt enklere for
mindre virksomheder og samtidig begrænse risikoen for fejl. En sådan
løsning vil dog ikke gøre de foreslåede lempelser overflødige.
Virksomhedernes samfundsansvar (CSR)
Høringssvarene falder overordnet således ud:
LO, 92-gruppen og Globalt Fokus (der udgøres af en lang række
NGO’er), Forbrugerrådet, FSR, Institut for Menneskerettigheder, Novo
Nordisk og Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling (der udgøres af en
række af landets største virksomheder) er generelt positive over for lov-
forslaget og efterspørger en ambitiøs gennemførelse af direktivet til for-
del for styrket gennemsigtighed omkring CSR.
Heroverfor anlægger DI, DE og Dansk Byggeri en mere skeptisk linje.
De ønsker generelt en minimumsimplementering af direktivet, således at
implementeringen især ikke udvides til at omfatte flere virksomheder,
end krævet i direktivet.
Landbrug & Fødevarer, Rederiforeningen, Advokatsamfundet, Dansk
Standard og TV 2 anfører behov for visse præciseringer.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til, at direktivets krav på sigt træder i kraft for
alle 1.100 virksomheder, der i dag er omfattet af danske regler for rede-
gørelse om samfundsansvar i årsregnskabsloven frem for alene virksom-
heder i regnskabsklasse D. Direktivet omfatter endvidere virksomheder
under tilsyn af Finanstilsynet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0005.png
5/32
Den udvidede implementering er begrundet i, at der er tale om meget
fleksible EU-regler, der grundlæggende er på linje med gældende danske
regler, der gør det muligt for den enkelte virksomhed at prioritere indsat-
sen og oplysningernes detaljeringsgrad i fuld overensstemmelse med
egen strategi og kerneforretning. Dette forventes at styrke gennemsigtig-
heden og at skabe meget begrænsede administrative byrder.
Behovet for præciseringer vil generelt blive imødekommet dels ved at
uddybe lovbemærkninger, dels ved fremadrettet at sikre relevant vejled-
ning i dialog med virksomhederne.
3. Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
3.1. Årsregnskabsloven
3.1.1. Lempelser
3.1.1.1. Lempeligere regnskabsregler for mikrovirksomheder
DI støtter indførelse af enklere regnskabsregler for mikrovirksomheder.
DI mener, at forslaget er i tråd med arbejdet med at søge at udvikle et
standardregnskab, der er forudsætningen for bedre integration af indbe-
retninger af regnskabs-, statistik-, og skatteoplysninger. DI mener dog, at
forslaget om, at mikrovirksomheder ikke skal oplyse om foretagne op-
skrivninger indebærer en vis risiko for, at mikrovirksomheder foretager
tilfældige opskrivninger for at redde resultatet. DI mener, at holdingvirk-
somheder også skal kunne anvende mikroreglerne, idet lempelsen ellers
udhules. En række interessenter har i høringsperioden rejst tvivl om,
hvorvidt virksomheder, der har afledte finansielle instrumenter, fx rente-
swaps, bør udelukkes fra at anvende mikroreglerne.
2
DI mener ikke, at
dette skal være tilfældet.
Foreningen Freelance Bogholdere støtter forslaget om indførelse af enk-
lere regler for mikrovirksomheder, men ser dog gerne, at også ikke-
godkendte revisorer får mulighed for at påtegne årsregnskaber for mikro-
virksomheder.
Håndværksrådet hilser de administrative lettelser, der må følge af forsla-
get velkomne, men anfører, at det kan være svært at forudsige, hvor man-
ge virksomheder, der vil benytte de lempeligere regnskabsregler for
mikrovirksomheder.
FSR – danske revisorer finder det positivt, at forslaget ikke fjerner kravet
om, at også mikrovirksomheder skal udarbejde og offentliggøre en fuld-
2
I henhold til høringsudkastet kan virksomheder med afledte finansielle instrumenter
bruge mikrobestemmelserne. Hensigtsmæssigheden heraf har under høringen været
debatteret i pressen, hvor Erhvervsstyrelsen har meldt ud, at der ville blive set på
spørgsmålet. DI har på den baggrund forholdt sig til spørgsmålet i deres høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0006.png
6/32
stændig resultatopgørelse og en fuldstændig balance med sammenlig-
ningstal.
FSR støtter dog ikke de foreslåede lempeligere regnskabskrav for mikro-
virksomhederne. FSR er særligt kritisk over for, at mikrovirksomheder
får mulighed for at undlade noten om anvendt regnskabspraksis, noten
om opskrivninger og, at mikrovirksomhederne kan undlade supplerende
oplysninger for at give et retvisende billede.
Endvidere er FSR kritiske over for, at forslaget lægger op til at udnytte
direktivets maksimumgrænser for mikrovirksomheder og henviser til, at
man i Sverige påtænker at fastlægge betydeligt lavere størrelsesgrænser.
FSR påpeger, at en negativ dagsværdi på et afledt finansielt instrument,
f.eks. en renteswap, ikke vil blive indregnet i balancen, da der ikke kan
ske nedskrivning til et beløb mindre end 0 kr. FSR foreslår i den forbin-
delse en bestemmelse om, at mikrovirksomheder ikke skal kunne anven-
de mikroreglerne, hvis virksomheden har afledte finansielle instrumenter.
Finansrådet kan ikke tilslutte sig forslaget om lempeligere krav for
mikrovirksomheder. Finansrådet fremhæver særligt, at regnskabsbrugerne
ikke vil kunne være sikre på, at alle væsentlige forhold nævnes i en
mikrovirksomheds regnskab, da kravet om at give supplerende oplysnin-
ger, hvis det er nødvendigt for at give et retvisende billede, foreslås fjer-
net.
Finansrådet peger også på, at særligt mulighederne for at undlade noten
om anvendt regnskabspraksis, noten om opskrivninger og noten om sær-
lige poster er kritiske.
Endelig nævner Finansrådet, at det forhold, at alle aktiver og forpligtelser
i mikrovirksomheder skal måles til kostpris, er meningsløst, da f.eks. en
renteswap ikke vil blive reguleret i forhold til dennes dagsværdi.
Dansk Erhverv mener, at forslaget om, at mikrovirksomheder kan undla-
de at oplyse om anvendt regnskabspraksis, særlige poster og antal ansatte,
er uheldigt og kan have utilsigtede følgevirkninger.
Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse ApS, kan ikke støtte indfø-
relsen af lempeligere regler for mikrovirksomheder, idet han særligt pe-
ger på, at oplysningen om antal ansatte er vigtig.
Kommentar
De foreslåede størrelsesgrænser for mikrovirksomheder er direktivets
maksimumgrænser, og disse er valgt for at sikre, at flest mulige virksom-
heder kan drage fordel af de foreslåede lempelser. Det skal understreges,
at det fremgår udtrykkeligt af EU-direktivet, at et mikroregnskab pr. defi-
nition anses som retvisende. Dette gælder, selv hvor en medlemsstat væl-
ger at tilbyde mikrovirksomheder samtlige de lempelser, som direktivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0007.png
7/32
giver mulighed for, hvilket ikke er tilfældet ved den foreslåede delvise
implementering af mikroreglerne.
I henhold til det nye regnskabsdirektiv kan de enklere regler for mikro-
virksomheder ikke finde anvendelse på holdingvirksomheder. Forslaget
kan derfor ikke ændres på dette område.
Direktivet forbyder, at mikrovirksomheder anvender reglerne om løbende
regulering af aktiver og forpligtelser til dagsværdi, men forbyder ikke
(enkeltstående) opskrivninger til dagsværdi og almindelige nedskrivnin-
ger. På baggrund af høringen vurderes det dog ikke hensigtsmæssigt, at
virksomheder, der har afledte finansielle instrumenter, kan anvende
mikroreglerne, da dette vil kræve en meget kompleks regulering, og der-
med i praksis måske afholde flere fra at anvende de foreslåede mikro-
regler. Det vurderes, at alene en meget lille del af de ca. 80.000 mikro-
virksomheder vil blive udelukket fra at kunne anvende mikroreglerne, når
man undtager virksomheder, der har afledte finansielle instrumenter.
For så vidt angår de notekrav, som forslaget lægger op til, at mikrovirk-
somheder kan undlade at følge, viser undersøgelsen af brugen af årsrap-
porter for mindre virksomheder, at regnskabsbrugerne tillægger noterne
mindre betydning end selve regnskabsposterne, og forslaget lægger der-
for op til at lempe notekrav men fastholde kravene til selve regnskabspo-
sterne. Efterfølgende har en undersøgelse af årsager til fejl i regnskabet
desuden vist, at der ofte opstår fejl i sådanne noter fra mindre virksom-
heder, fordi de ofte ikke giver mening i forhold til de meget enkle transak-
tioner, som en lille virksomhed typisk har.
Ingen af høringsparterne udtrykker dog støtte til forslaget om, at mikro-
virksomheder fritages fra kravet om at give oplysninger om opskrivninger
på anlægsaktiver. Den foreslåede lempelse af dette specifikke notekrav
udgår således af lovforslaget. Forslaget om, at mikrovirksomheder kan
undlade at oplyse om navn og hjemsted for den modervirksomhed, der
udarbejder koncernregnskab for den mindste koncern, mikrovirksomhe-
den indgår i, udgår også af lovforslaget. Dette skyldes, at de pågældende
oplysninger kan være vigtige i kontrolmæssig henseende, og at oplysnin-
gerne ikke altid vil kunne fremskaffes på anden vis, herunder via ejerre-
gisteret.
3.1.1.2. Reducerede regnskabskrav for visse dattervirksomheder
DI støtter forslaget om, at små og mellemstore dattervirksomheder får
mulighed for at aflægge deres årsrapport efter lempeligere regnskabsbe-
stemmelser, når visse betingelser er opfyldt. DI mener endvidere, at den
foreslåede lempelse bør udvides til også at omfatte store dattervirksom-
heder, der efter DI’s opfattelse bør kunne aflægge årsrapport efter be-
stemmelserne for mellemstore virksomheder, hvis de opfylder betingel-
serne for at benytte undtagelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0008.png
8/32
Finansrådet og FSR – danske revisorer finder det som udgangspunkt po-
sitivt, at forslaget ikke lægger op til at undtage dattervirksomheder fuld-
stændig fra regnskabspligten, men alene lægger op til en delvis gennem-
førelse af mulighederne i regnskabsdirektivet.
Finansrådet kan acceptere den foreslåede lempelse, hvorefter mellemstore
dattervirksomheder får mulighed for at aflægge årsrapport efter bestem-
melserne for små virksomheder (regnskabsklasse B). Finansrådet kan
derimod ikke tilslutte sig den foreslåede lempelse, hvorefter små datter-
virksomheder får mulighed for aflægge årsrapport efter bestemmelserne
for mikrovirksomheder, idet Finansrådet er imod indførelse af de særlige
bestemmelser for mikrovirksomheder, jf. ovenfor.
FSR anfører, at forslagets konsekvenser er vanskelige at overskue og
nævner bl.a., at en modervirksomhed blot kan oprette en filial i stedet for
en dattervirksomhed, hvis den ønsker lempelser i pligten til at udarbejde
årsrapport for dattervirksomheden.
FSR anfører endvidere en række problemstillinger i relation til, at mel-
lemstore dattervirksomheder med forslaget får mulighed for at anvende
Erhvervsstyrelsens erklæringsstandard, der er målrettet små virksomhe-
der. Det anføres bl.a. i relation til den mulige besparelse ved forslaget, at
en revision af modervirksomhedens års- og koncernregnskab efter de
revisionsstandarder, der ligger til grund for en almindelig revision, vil
kræve, at dattervirksomhedens årsregnskab også er revideret efter disse
standarder, medmindre der er tale om en uvæsentlig dattervirksomhed.
Kommentar
Direktivet giver mulighed for helt at undtage dattervirksomheder for
regnskabspligt, når en række betingelser er opfyldt. Disse omfatter bl.a.,
at modervirksomheden, der skal være hjemmehørende i EU/EØS, inde-
står for alle dattervirksomhedens forpligtelser og aflægger koncernregn-
skab, hvori dattervirksomheden indgår. Med forslaget lægges der alene
op til en delvis gennemførelse af direktivets muligheder. Dels foreslås der
ikke en ophævelse af regnskabspligten for dattervirksomheder, men alene
en reduktion i de regnskabskrav, der skal opfyldes, dels omfatter forsla-
get ikke store dattervirksomheder.
Virksomhedsforum for enklere regler har foreslået enten en fuld udnyttel-
se af direktivets mulighed eller en reduktion af regnskabskrav for mel-
lemstore og store dattervirksomheder, således at disse svarer til kravene i
en lavere regnskabsklasse. Med lovforslaget lægges der således op til at
gennemføre forslaget fra Virksomhedsforum for så vidt angår mellemsto-
re dattervirksomheder.
Formålet med forslaget er på den ene side at tilgodese brugernes behov
for fortsat at få regnskabsinformation om dattervirksomheder og på den
anden side at opnå administrative lettelser for de dattervirksomheder, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/32
vælger at udnytte muligheden for at aflægge regnskab efter enklere regn-
skabsregler.
Høringen viser mindre opbakning til forslaget om reducerede krav for
små dattervirksomheder end til forslaget om reducerede krav for mellem-
store dattervirksomheder. En stor del af de små dattervirksomheder vil
allerede kunne benytte bestemmelserne for mikrovirksomheder, fordi de
opfylder størrelsesgrænserne for sådanne. Endvidere er det vurderingen,
at det i praksis vil være byrdefuldt for de små dattervirksomheder at be-
nytte undtagelsen, da byrden ved at skulle indsende dels et koncernregn-
skab dels en erklæring om, at alle aktionærer accepterer, at undtagelsen
anvendes, vurderes at overstige fordelene ved de reducerede krav til dat-
tervirksomhedens regnskab. På den baggrund er det fundet hensigtsmæs-
sigt at lade forslaget om reducerede regnskabskrav for små dattervirk-
somheder udgå af lovforslaget.
Forslaget om lempelse af kravene for mellemstore dattervirksomheder
indebærer bl.a., at mellemstore virksomheder får mulighed for at anven-
de erklæringsstandarden. Erklæringsstandarden er udarbejdet til brug
for små virksomheder. Det er imidlertid vurderingen, at standarden også
kan anvendes for mellemstore virksomheder. Dette er bl.a. begrundet i, at
erklæringsstandarden er baseret på den internationale revisionsstandard
om review, der ikke er begrænset til at omfatte små virksomheder. Dette
skal ses i sammenhæng med, at en betingelse for, at dattervirksomheder
kan udnytte undtagelsen er, at dens modervirksomhed indestår for samt-
lige af dattervirksomhedens forpligtelser. Hertil kommer, at det ikke nød-
vendigvis forholder sig sådan, at en mellemstor virksomhed er mere kom-
pleks rent regnskabsmæssigt end en lille virksomhed.
Det er – i relation til mulige lettelser – anført i høringen, at revision af
modervirksomhedens års- og koncernregnskab efter de almindelige revi-
sionsstandarder vil forudsætte, at dattervirksomhedens årsregnskab også
er revideret efter disse standarder, medmindre der er tale om en uvæsent-
lig dattervirksomhed. Hvorvidt revisor til brug for revision af koncern-
regnskabet skal foretage yderligere handlinger i relation til revisionen af
dattervirksomheden, såfremt denne er revideret efter erklæringsstandar-
den, må afhænge af de konkrete forhold. Det er imidlertid vurderingen, at
der ikke i alle tilfælde vil være behov for yderligere revisionsmæssige
handlinger. Problematikken kendes allerede i dag i relation til revision af
koncernregnskaber, der omfatter små dattervirksomheder, der anvender
erklæringsstandarden.
For så vidt angår forslaget om at udvide muligheden til også at omfatte
store dattervirksomheder, vurderes dette ikke hensigtsmæssigt på nuvæ-
rende tidspunkt, idet der vil være behov for at høste erfaringerne med
brugen af bestemmelserne for mellemstore dattervirksomheder efter en
periode og på den baggrund vurdere, om der er grundlag for ændringer i
bestemmelserne, herunder for en eventuel udvidelse af muligheden. Det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0010.png
10/32
er ligeledes, på baggrund af høringen, tilføjet i bemærkningerne til lov-
forslaget, at en sådan evaluering vil blive foretaget.
3.1.1.3. Forhøjelse af størrelsesgrænserne
DI støtter en forhøjelse af størrelsesgrænserne for virksomheder omfattet
af regnskabsklasse B, og mellemstore virksomheder omfattet af regn-
skabsklasse C.
FSR – danske revisorer er imod en forhøjelse af størrelsesgrænserne for
små virksomheder omfattet af regnskabsklasse B, fordi en meget stor del
af de danske virksomheder vil blive små. I den forbindelse foreslår FSR,
at der maksimalt foretages en forhøjelse af størrelsesgrænserne i regn-
skabsklasse B, som svarer til inflationen, hvilket vil tilsvare den forhøjel-
se, som foretages for mellemstore virksomheder omfattet af regnskabs-
klasse C.
Dansk Erhverv og Ole Egholm, direktør for Dansk Brancheanalyse ApS,
er imod en forhøjelse af størrelsesgrænserne for virksomheder i regn-
skabsklasse B. Dansk Erhverv anfører således, at en uforholdsmæssig stor
andel af de danske virksomheder vil blive klassificeret som små.
Finansrådet er generelt set kritisk over for en forhøjelse af størrelses-
grænserne. For så vidt angår virksomheder omfattet af regnskabsklasse B,
støtter Finansrådet ikke en forhøjelse, da en forhøjelse vil medføre en
væsentlig forringelse af pengeinstitutternes kreditvurderingsgrundlag for
de pågældende virksomheder. For så vidt angår en forhøjelse af størrel-
sesgrænserne for mellemstore virksomheder omfattet af regnskabsklasse
C kan Finansrådet acceptere dette, da forhøjelsen alene svarer til en infla-
tionsregulering.
Kommentar
Danmark har hidtil udnyttet direktivets størrelsesgrænser for små, mel-
lemstore og store virksomheder, fuldt ud, ligesom flere andre lande, her-
under Storbritannien, Nederlandene og Tyskland. Under hensyn til de
administrative byrder foreslås størrelsesgrænserne tilsvarende forhøjet i
årsregnskabsloven i forbindelse med, at størrelsesgrænserne er forhøjet i
det nye regnskabsdirektiv. Dette vil betyde, at flere virksomheder vil blive
omfattet af færre regnskabskrav, idet virksomhederne vil blive omfattet af
de lempeligere regnskabskrav i regnskabsklasse B henholdsvis regn-
skabsklasse mellemstore C, og dermed opleve færre administrative byr-
der ved regnskabsaflæggelsen. I relation til Finansrådets kritik af den
foreslåede forhøjelse af størrelsesgrænserne for virksomheder omfattet af
regnskabsklasse B skal det bemærkes, at ikke alle virksomheder har be-
hov for bankfinansiering. Forslaget opretholdes således uændret.
3.1.1.4. Delvis ophævelse af kravet om ledelsespåtegning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0011.png
11/32
DI støtter forslaget, idet DI er enige i argumentationen for at ophæve kra-
vet om en ledelsespåtegning i virksomheder, hvor der alene er ét ledel-
sesmedlem.
Finansrådet kan ikke tilslutte sig forslaget. Finansrådet anfører således, at
de har vanskeligt ved at se, at der skulle være tale om en reel lempelse for
virksomhederne, når der ikke længere skal afgives en ledelsespåtegning i
de virksomheder, hvor der alene er ét ledelsesmedlem. Samtidig mener
Finansrådet, at ledelsespåtegningen er med til at tydeliggøre over for le-
delsen selv, men også over for omverdenen, at det er ledelsen, og ikke
revisor, der har ansvaret for årsrapporten.
Dansk Erhverv kan ikke se meningen med, at virksomheder med kun ét
ledelsesmedlem fremadrettet kan undlade at afgive en ledelsespåtegning.
Dansk Erhverv mener således, at ledelsens påtegning af regnskabet har
stor signalværdi.
FSR – danske revisorer kan ikke støtte forslaget. FSR anfører i deres hø-
ringssvar, at lempelsen er uden reel substans, og at lempelsen forekom-
mer helt unødig, da omkostningerne forbundet med afgivelse af ledelses-
påtegningen er ganske minimale i forhold til værdien for regnskabslæser-
ne. FSR mener således, at ledelsespåtegningen retter erklæringsafgiverens
opmærksomhed mod det forhold, at ledelsen har ansvaret for årsrappor-
ten. Desuden anfører FSR, at revisor ligeledes har behov for dokumenta-
tion for, at ledelsen har godkendt årsrapporten.
Kommentar
Det følger direkte af årsregnskabsloven, at ledelsen har ansvaret for års-
rapporten. En delvis ophævelse af kravet om en ledelsespåtegning vil
således ikke ændre på, at virksomhedens ledelse til enhver tid har det
juridiske ansvar for, at årsrapporten blandt andet er udarbejdet i over-
ensstemmelse med lovgivningen, og at den er retvisende. Regnskaber
skal nu afleveres i digitalt format, og i virksomheder, hvor der alene er
ét ledelsesmedlem, vil den digitale indberetning af årsrapporten doku-
mentere ledelsens godkendelse heraf. Forslaget opretholdes uændret.
3.1.1.5. Forlængelse af indsendelsesfristen
DI støtter forslaget om at forlænge indsendelsesfristen fra 5 til 6 måneder,
således at den falder sammen med indgivelsen af selvangivelsen, og der-
med støtter arbejdet med at få strømlinet de to indberetninger.
Foreningen Freelance Bogholdere har udtrykt tilfredshed med forslaget.
Finansrådet er som udgangspunkt kritisk indstillet over for forslaget. Det-
te skyldes, at en forlænget frist reducerer relevansen af årsrapporterne,
som udgør en vigtig del af pengeinstitutternes kreditvurderingsgrundlag.
Finansrådet har imidlertid noteret sig, at der for virksomheder med kalen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0012.png
12/32
derårsregnskab vil være reelle lempelser forbundet med, at de regnskabs-
og skattemæssige opgørelser kan udarbejdes i en og samme arbejdsgang.
Finansrådet kan støtte en forlænget indsendelsesfrist for virksomheder
omfattet af regnskabsklasse B under forudsætning af en opstramning af
den nuværende rykkerprocedure.
FSR – danske revisorer påpeger, at en længere indsendelsesfrist strider
grundlæggende mod regnskabsbrugernes behov for rettidig information.
Dette var således også begrundelsen, da man i 2001 ændrede indsendel-
sesfristen fra 6 til 5 måneder. FSR peger endvidere på, at man udvander
regeringens initiativ vedr. gratis regnskabsdata, hvis man samtidig for-
længer indsendelsesfristen. Endelig peger FSR på, at ny informationstek-
nologi gør det administrativt lettere at færdiggøre årsrapporter tidligt.
FSR peger endelig på visse uhensigtsmæssigheder i forbindelse med for-
skellige indsendelsesfrister i EU.
FSR påpeger endvidere, at der bør strammes op på rykkerprocedurerne
for årsrapporter, der ikke er modtaget rettidigt, såfremt forslaget gennem-
føres.
Dansk Erhverv er tilbageholdende med at støtte forslaget, da regnskabs-
data i forvejen er historiske og en fristforlængelse blot vil øge afstanden
til rapporteringsperioden.
Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse ApS, kan ikke støtte for-
slaget, idet en forlænget indsendelsesfrist vil forringe regnskabsbrugernes
stilling. Ole Egholm peger på, at undersøgelser viser, at de virksomheder,
der ikke indsender årsrapporten rettidigt, taber penge, mens de virksom-
heder, der afleverer regnskabet til tiden, tjener penge, og at denne forskel
er permanent. Ole Egholm peger endelig på, at det bør have strengere
konsekvenser at aflevere sit regnskab for sent.
Kommentar
Forslaget om en forlænget indsendelsesfrist er begrundet i, at en koordi-
nering af fristerne for indsendelse af årsrapport og selskabsskatteangi-
velse vil kunne lette det praktiske arbejde for især mindre virksomheder.
Det har i høringen vist sig, at der er forskellige synspunkter til forslaget
om at forlænge indsendelsesfristen fra de nuværende 5 til 6 måneder. DI
og Foreningen Freelance Bogholdere støtter en sådan forlængelse, mens
FSR – danske revisorer, Dansk Erhverv og Finansrådet er betænkelige.
Finansrådet kan acceptere en forlængelse for små virksomheder. Såvel
FSR som Finansrådet peger på, at der bør strammes op på rykkerproce-
durerne for årsrapporter, der ikke er modtaget rettidigt, hvis indsendel-
sesfristen forlænges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0013.png
13/32
Det er ikke teknisk muligt at forlænge indsendelsesfristen kun for virk-
somheder omfattet af regnskabsklasse B, idet det ikke forud for modtagel-
sen af årsrapporten er kendt, hvilken regnskabsklasse – og dermed ind-
sendelsesfrist – virksomheden er omfattet af.
De høringsparter, der udtrykker kritik af forslaget, peger primært på, at
regnskabsoplysningernes aktualitet og dermed relevans forringes, hvis
fristen forlænges. Der har derfor været rejst ønske af flere høringsparter
om en strammere rykkerprocedure, hvis der sker en forlængelse af ind-
sendelsesfristen, hvilket i givet fald vil kræve nærmere overvejelse.
I ”Aftale om vækstpakke juni 2014” er et af initiativerne at undersøge
muligheden for at indføre et digitalt regnskab for mindre virksomheder.
Hvis en sådan løsning viser sig mulig vil den formentlig også indebære,
at proceduren for regnskabsindsendelse kan blive anderledes end i dag.
Det er således tanken, at der i en sådan digital regnskabsløsning skal ses
på mulighederne for en samlet løsning for indberetning til bl.a. SKAT og
Erhvervsstyrelsen, og det vil i den forbindelse være oplagt at se på en
strømlining af de eksisterende frister for indsendelse.
Forslaget om en forlænget indsendelsesfrist vurderes fortsat at have væ-
sentlig værdi for virksomhederne, herunder ikke mindst små og mellem-
store virksomheder. Det er imidlertid vurderingen, at forslaget har en
naturlig sammenhæng med undersøgelsen af muligheden for at indføre en
digital regnskabsløsning for små og mellemstore virksomheder, hvilket
der er ved at blive udarbejdet en analyse af. Det er vurderingen, at den
fremkomne kritik kan imødegås, hvis forslaget om forlænget indsendel-
sesfrist indgår som en del af en samlet løsning med et digitalt regnskab.
Som følge af, at forslaget om en forlængelse af indsendelsesfristen vil
indgå i analysen af et digitalt regnskab udgår forslaget af lovforslaget.
3.1.2. Redegørelse for samfundsansvar (CSR)
3.1.2.1. Anvendelsesområde
DI, DE, Dansk Byggeri anfører generel modstand mod overimplemente-
ring med henvisning til, at direktivet foreslås gennemført for alle 1.100
virksomheder omfattet af gældende danske regler om redegørelse for
samfundsansvar frem for en minimumsimplementering omfattende de
største ca. 50 børsnoterede og statslige aktieselskaber. Særligt fremhæves
den administrative byrde og risikoen for, at det ikke vil skabe (tilstrække-
lig) værdi for virksomhederne.
Modsat støtter Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling, Novo Nordisk,
LO, 92-gruppen og Globalt Fokus, og Forbrugerrådet lovforslagets ud-
strækning af reglerne til samtlige de 1.100 store virksomheder, der er
omfattet af de gældende regler om samfundsansvar, bl.a. med henvisning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0014.png
14/32
til Danmarks positive erfaringer som foregangsland på dette område,
hvilket det anføres, bør fastholdes.
92-gruppen, Global Fokus, og Institut for Menneskerettigheder anfører, at
loven tillige bør omfatte EKF, Investeringsfonden for Udviklingsland
(IFU) og den nye Landbrugsinvesteringsfond. Desuden nævnes finansiel-
le virksomheder som fx forsikringsselskaber.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til, at direktivet træder i kraft for alle 1.100 virk-
somheder, der i dag er omfattet af danske regler for redegørelse om sam-
fundsansvar i årsregnskabsloven frem for alene virksomheder i regn-
skabsklasse D. Direktivet omfatter endvidere virksomheder under tilsyn
af Finanstilsynet.
Den udvidede implementering er begrundet i, at der er tale om meget
fleksible EU-regler, der grundlæggende er på linje med gældende danske
regler, der gør det muligt for den enkelte virksomhed at prioritere indsat-
sen og oplysningernes detaljeringsgrad i fuld overensstemmelse med
egen strategi og kerneforretning. Dette forventes at styrke gennemsigtig-
heden og at skabe meget begrænsede administrative byrder.
Det vil sige, at direktivets krav implementeres i en to-trins-model, så de
på sigt får virkning for alle de store danske virksomheder, der i dag er
omfattet af årsregnskabslovens § 99 a. Direktivet bevirker bl.a., at virk-
somhederne skal forholde sig specifikt til miljø, sociale og medarbejder-
relaterede forhold, kort skal beskrive bl.a. virksomhedens forretningsmo-
del og implementerede due diligence-processer, samt at virksomhederne
ikke kan nøjes med at nævne deres eventuelle fravalg af en politik på om-
rådet, men skal forklare dette.
I første fase, dvs. fra regnskabsåret 2016, vil de nye krav gælde for de ca.
50 største børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber. Fra
regnskabsåret 2018 vil kravene gælde for alle de ca. 1.100 store virk-
somheder, der i dag er omfattet af lovens § 99 a. Det foreslås dog, at alle
ca. 1.100 store virksomheder pr. 1. januar 2016 specifikt skal forholde
sig til miljøforhold, hvis virksomheden har politikker herfor. Forslaget er
en konsekvens af den påtænkte afskaffelse af den grønne regnskabspligt,
som i dag følger af miljølovgivningen.
EKF, IFU og den nye Landbrugsinvesteringsfond er underlagt særlov-
givning, og falder alle tre uden for årsregnskabslovens anvendelsesom-
råde og de gældende danske regler for redegørelse om samfundsansvar.
Det skal dog bemærkes, at EKF følger årsregnskabsloven, med de undta-
gelser, der følger af dets lovgrundlag, og allerede i dag rapporterer om
samfundsansvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0015.png
15/32
Med lovforslagets anvendelsesområde vurderes det, at man opnår en
ambitiøs men balanceret tilgang til direktivets implementering i årsregn-
skabsloven. På den baggrund fastholdes lovforslagets anvendelsesområ-
de.
3.1.2.2. Ikrafttræden
LO,
92-gruppen, Globalt Fokus, Forbrugerrådet og Rådet for Bæredygtig
Erhvervsudvikling anfører, at regeringen bør være mere ambitiøs med
hensyn til ikrafttræden således, at lovforslaget bør træde i kraft for alle
1.100 virksomheder med virkning fra regnskabsår, der begynder 1. januar
2016.
Dansk Byggeri og FSR – danske revisorer anfører modsat, at lovforslaget
alene bør træde i kraft for de ca. 50 største virksomheder omfattet af
regnskabsklasse D og først for regnskabsår, der begynder 1. januar 2017,
jf. direktivets minimumskrav.
Kommentar
Lovforslaget lægger op til, at direktivets krav gennemføres for alle de
virksomheder, der i dag er omfattet af reglerne om redegørelse for sam-
fundsansvar, dog således, at direktivets krav gennemføres i to tempi. Så-
ledes vil reglerne få virkning for de ca. 50 største virksomheder fra 2016,
og for de resterende ca. 1150 virksomheder fra 2018.
Baggrunden for den forskudte ikrafttræden er at give de ”mindre store”
virksomheder god tid til at forberede sig på de justerede krav. Samtidig
viser en evaluering af de gældende danske regler for redegørelse om
samfundsansvar, at særligt de største børsnoterede virksomheder i meget
stort omfang allerede rapporterer om disse forhold. De største ca. 50
virksomheder, forventes derfor at have relativt let ved at omstille sig til
de justerede regler.
Det vurderes således, at der med lovforslaget er opnået en rimelig balan-
ce mellem ambition og forberedelsestid.
3.1.2.3. Tolkning af direktivets oplysningskrav
FSR – danske revisorer, 92-gruppen, Globalt Fokus og Institut for Men-
neskerettigheder anfører, at direktivet stiller krav til om, at de omfattede
virksomheder skal redegøre for bl.a. ikke-finansielle risici og KPI’er,
uanset om virksomheden vælger at have en politik for samfundsansvar
eller ej.
Kommentar
Direktivet lægger op til en følg-eller-forklar model, hvorefter det er vur-
deringen, at direktivet alene forpligter virksomheder, der har en politik
for samfundsansvar, til at rapportere om en række yderligere forhold,
herunder bl.a. ikke-finansielle risici og KPI’er. De virksomheder, der
ikke har en politik for samfundsansvar, skal alene forklare dette fravalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0016.png
16/32
En sådan forklaring kan passende gives ud fra en risikovurdering, men
det er ikke et krav. Denne tolkning vurderes at være i overensstemmelse
med direktivet, hvorfor lovforslaget fastholdes.
3.1.2.4. Offentliggørelse af oplysninger om samfundsansvar
DI gør gældende, at lovforslaget ikke tager højde for de regler og krav,
der i forvejen ligger i årsregnskabsloven. DI nævner, at der eksempelvis
allerede rapporteres efter årsregnskabslovens andre regler om virksomhe-
dernes hovedforretningsområder og dermed ofte forretningsmodel, lige-
som virksomhederne beskriver væsentlige risici (herunder risici relateret
til samfundsansvar, hvis de er forretningskritiske). DI ser ikke, at der i
implementeringen tillades en opdeling af rapporteringen, således at virk-
somhederne kan integrere det væsentlige i ledelsesberetningen og lægge
de supplerende oplysninger i en rapport på nettet. En sådan mulighed vil
ifølge DI understøtte de internationale tendenser, hvor man søger at redu-
cere dobbeltrapportering og samtidig vil fremhæve de væsentligste områ-
der for læseren i ledelsesrapporteringen.
Ifølge DI bør det i relation til lovforslaget derfor overvejes, hvilke rap-
porteringsforpligtelser, der allerede indgår andetsteds i årsregnskabsloven
og vælge, om kravet skal være en del af ledelsesberetningen, en del af
redegørelsen for samfundsansvar, eller det skal være op til virksomheden.
Kommentar
Efter lovforslaget skal redegørelsen for samfundsansvar offentliggøres
samlet ligesom hidtil. Som hidtil er det ligeledes op til den enkelte virk-
somhed selv at bestemme, hvor detaljeret redegørelsen skal være inden
for lovens rammer, og hvor den skal placeres: Om den skal placeres i
ledelsesberetningen, på virksomhedens hjemmeside eller i en supplerende
beretning til årsrapporten via en henvisning hertil i ledelsesberetningen.
Den enkelte virksomhed har således stor fleksibilitet med hensyn til at
vælge den rapporteringsform og offentliggørelsesmåde for den lovpligti-
ge redegørelse for samfundsansvar som passer bedst for virksomheden.
Det ændres der ikke på med lovforslaget.
Der ændres heller ikke på virksomhedens muligheder for at offentliggøre
frivillige oplysninger om samfundsansvar uden for den lovpligtige rede-
gørelse efter årsregnskabslovens § 99 a. Dette præciseres i de specielle
bemærkninger til lovforslaget. Hvis virksomheden har valgt at placere
den lovpligtige redegørelse i ledelsesberetningen, hindrer reglerne f.eks.
ikke, at redegørelsen uddybes i en selvstændig rapport på virksomhedens
hjemmeside. Disse frivillige oplysninger om samfundsansvar skal dog
fremstå på en sådan måde, at de ikke kan forveksles med den lovpligtige
redegørelse.
Det kan ikke udelukkes, at der som anført af DI vil kunne opstå tilfælde,
hvor samme forhold beskrives flere steder i årsrapporten. Generelt er det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0017.png
17/32
ønskeligt, at oplysninger i årsrapporter kan præsenteres så enkelt og fo-
kuseret som muligt. Erhvervsstyrelsen vil i samarbejde med de relevante
interessenter se nærmere på, om og hvor der evt. måtte være behov for
klargøring, herunder evt. vejledning vedrørende dette.
3.1.2.5. Revisors opgaver i forbindelse med redegørelsen for samfunds-
ansvar
DI finder ikke, at en separat rapport om samfundsansvar, der lægges på
nettet, skal underkastes revisortjek, idet virksomheden selv er ansvarlig
for rapporteringen og selv bør kunne vælge, hvis og i givet fald hvem der
skal hjælpe med verifikation på udvalgte områder. DI påpeger, at en revi-
sion eller et konsistenstjek vil være meget omkostningsfyldt, og at et krav
om konsistenstjek af hele rapporten vil løbe op i meget store ekstra om-
kostninger. DI understreger i den forbindelse, at konsistenstjekket af le-
delsesberetningen alene går på finansielle oplysninger, og ikke på andre
politikker m.m.
Kommentar
Med lovforslaget ændres der ikke på revisors opgaver i forbindelse med
virksomhedens oplysninger om samfundsansvar.
I henhold til årsregnskabsloven skal revisor afgive en udtalelse om, hvor-
vidt oplysningerne i ledelsesberetningen er i overensstemmelse med års-
regnskabet og et eventuelt koncernregnskab. Revisor skal foretage et så-
kaldt ”konsistenstjek”. Revisors konsistenstjek omfatter bl.a. ledelsens
redegørelse for samfundsansvar, der er en del af ledelsesberetningen,
uanset om redegørelsen er placeret i ledelsesberetningen, eller redegø-
relsen er placeret i en supplerende beretning eller på virksomhedens
hjemmeside via en henvisning hertil i ledelsesberetningen.
Revisors udtalelse skal bl.a. omfatte en beskrivelse af væsentlige fejl og
mangler i ledelsesberetningen, som revisor måtte blive opmærksom på
ved en gennemlæsning af ledelsesberetningen. Mangler kan bestå i, at
der mangler en eller flere oplysninger, som lovgivningen kræver. Fejl kan
bestå i, at de lovkrævede oplysninger ikke er opfyldt på korrekt vis.
Redegørelsen for samfundsansvar skal ikke revideres, medmindre virk-
somheden selv vælger at lade redegørelsen revidere. Revisor skal der-
imod som nævnt foretage et konsistenstjek, som er nærmere beskrevet i
vejledningsmaterialet om redegørelsen for samfundsansvar, der kan fin-
des på www.samfundsansvar.dk.
Lovforslaget skal ikke forstås på den måde, at frivillige oplysninger om
samfundsansvar, som f.eks. offentliggøres på virksomhedens hjemmeside,
er omfattet af konsistenstjek. Sådanne oplysninger er ikke en del af ledel-
sesberetningen og er derfor ikke omfattet af revisors konsistenstjek. Of-
fentliggørelse af frivillige oplysninger om samfundsansvar er nærmere
omtalt i afsnit 3.1.2.4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0018.png
18/32
Da der således kun stilles krav om konsistenstjek af den lovpligtige rede-
gørelse for samfundsansvar, og da konsistenstjek er forbundet med langt
færre udgifter end en egentlig revision, opretholdes kravet om konsistens-
tjek i lovforslaget, hvilket også skal ses i lyset af, at der er tale om store
virksomheder. Ved at opretholde kravet om konsistenstjek kan regnskabs-
brugerne have tillid til oplysningerne i redegørelsen.
3.1.2.6. Rapporter om samfundsansvar efter internationale retningslinjer,
f.eks. FN Global Compact
DI spørger, om en rapport om samfundsansvar udarbejdet efter internati-
onale retningslinjer, f.eks. en FN Global Compact rapport, kan blive om-
fattet af § 99 a med det resultat, at rapporten bliver omfattet af revisors
konsistenstjek.
Kommentar
Hvis virksomheden udarbejder og offentliggør en redegørelse for sam-
fundsansvar efter internationale retningslinjer, f.eks. en FN Global Com-
pact fremskridtsrapport, er virksomheden undtaget fra at udarbejde en
redegørelse efter § 99 a, hvis rapporten dækker samme regnskabsperiode
og indhold som § 99 a.
Gør virksomheden brug af denne undtagelse, skal revisor tjekke, at virk-
somheden er berettiget til at bruge undtagelsen. Revisor skal ikke foreta-
ge konsistenstjek af rapporten.
Hvis den pågældende rapport ikke dækker samtlige politikområder, som
er nævnt i § 99 a, skal virksomheden oplyse om dette i ledelsesberetnin-
gen og forklare, hvorfor virksomheden ikke har sådanne politikker i over-
ensstemmelse med følg-eller-forklar princippet.
På dette punkt ændrer lovforslaget ikke gældende ret.
3.1.2.7. Håndhævelse og gennemførelse mhp. styrket gennemsigtighed
92-gruppen anfører, at man savner en klar mekanisme for håndhævelse af
direktivet jf. præamblens nr. 10, hvorefter medlemsstaterne bør sikre, at
der findes egnede og effektive midler til sikring af, at virksomhederne
offentliggør ikke-finansielle oplysninger i overensstemmelse med direk-
tivet.
Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling anfører, at gennemsigtigheden,
når det gælder danske virksomheders samfundsansvar, fortsat er for ringe,
og opfordrer på den baggrund, at regeringen lægger en plan for, hvordan
man kan styrke virksomhedernes arbejde hermed.
Kommentar
Håndhævelse af direktivet vil på linje med gældende praksis indgå som
en del af Erhvervsstyrelsens regnskabskontrol. Erhvervsstyrelsen fører
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0019.png
19/32
allerede i dag kontrol med virksomhedernes overholdelse af årsregn-
skabsloven, herunder i forhold til krav om redegørelse for samfundsan-
svar. Både virksomheder og revisorer stilles til ansvar for manglende
efterlevelse, der i sidste ende kan føre til bøde.
For så vidt angår ønsket om større gennemsigtighed, er det som led i
”Aftale om vækstpakke juni 2014” besluttet at gøre regnskabsdata – og
dermed også data vedrørende CSR-rapportering – gratis. Med den digi-
tale indberetning af CSR-oplysninger vil der derfor følge en øget gen-
nemsigtighed omkring virksomhedernes samfundsansvar, som bl.a. vil
gøre det nemmere at sammenligne virksomhederne rapportering på
tværs.
3.1.2.8. Afgrænsning og præciseringer (behov for vejledning)
En række af høringsparterne, herunder LO, Rederiforeningen, FSR, og
DI, anfører behov for nærmere præciseringer og afgrænsninger ift. visse
begreber som ”politikker”, ”due diligence” og ”risici”. Rederiforeningen
anfører ift. risici, at det er uklart, hvor den enkelte virksomheds ansvar
begynder og slutter, og at der kan være risici, som man – fx af konkur-
rencemæssige årsager – ikke ønsker at beskrive.
Advokatrådet anfører bl.a., at det er misvisende, når udtrykket ”menne-
skerettighedskrænkelser” anvendes i bemærkningerne til loven, da alene
stater kan krænke internationale menneskerettigheder, mens virksomhe-
der kan have negativ indflydelse herpå/påvirkning heraf.
LO anfører, at det bør præciseres, at arbejdstagerrettigheder er en del af
menneskerettighederne.
Dansk Byggeri anfører endvidere, at det ikke det er rimeligt, at virksom-
heden skal oplyse om sin forretningsmodel.
Kommentar
Lovforslaget følger direktivets minimumskrav fsva. rapporteringsområ-
der, hvilket er baggrunden for, at fx forretningsmodellen skal beskrives.
Fsva. forretningsmodel, fastholdes dette derfor i lovforslaget.
Fsva. bemærkningerne til menneskerettigheder vil disse blive imødekom-
met gennem præciseringer i lovbemærkningerne.
Direktivet har dog en meget høj grad af fleksibilitet, der lader det være
op til den enkelte virksomhed at afgrænse oplysningernes indhold og de-
taljeringsgrad, hvilket fastholdes i lovforslaget. Formålet hermed er net-
op ikke at pålægge virksomhederne unødige administrative byrder, men
derimod at gøre det muligt for den enkelte virksomhed selv at bestem-
me/definere sine politikker og dermed, hvordan den vil arbejde med sam-
fundsansvar i overensstemmelse med virksomhedens strategi og de ud-
fordringer, der udspringer af kerneforretningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0020.png
20/32
Omvendt vurderes det, at virksomhederne kan have brug for vejledning til
at tilrettelægge deres indsats på en hensigtsmæssig måde, hvilket også er
baggrunden for, at Kommissionen har fokus på dette, herunder i form af
planlagt vejledning. Erhvervsstyrelsen vil i dialog med danske virksom-
heder og i lyset af Kommissionens kommende vejledning opdatere eksi-
sterende vejledning og i øvrigt iværksætte relevante tiltag sammen med
erhvervsorganisationerne til imødekommelse af virksomhedernes behov
for vejledning.
3.1.2.9. Præcisering af definitionen af samfundsansvar
Advokatrådet, 92-gruppen, Globalt Fokus og Institut for Menneskeret-
tigheder anfører, at definitionen af samfundsansvar i lovudkastet er for-
ældet og ikke i overensstemmelse med udviklingen. Advokatrådet kritise-
rer særligt anvendelsen af ordet ”frivillighed”, der opretholder forestillin-
gen om, at en hvilken som helst aktivitet kan betegnes som samfundsan-
svarlig. Advokatrådet henviser bl.a. til Rådet for Samfundsansvars ”for-
ståelse af samfundsansvar”, og anbefaler specifikt, at loven anvender
Dansk Erhvervs eller EU’s definition.
Kommentar
Lovudkastet anvender en definition af samfundsansvar, der stammer fra
indførelsen af de nuværende danske regler om redegørelse for samfunds-
ansvar i årsregnskabsloven i 2008.
Siden da har Rådet for Samfundsansvar - der består af både erhvervsor-
ganisationerne og andre væsentlige interessenter på området - og EU
Kommissionen defineret samfundsansvar med direkte afsæt i nye og revi-
derede internationale retningslinjer og principper for samfundsansvar,
hvorefter frivilligheden ikke nævnes eksplicit.
Det er således natuligt at præcisere lovens definition af samfundsansvar,
herunder særligt i lovbemærkningerne, i overensstemmelse hermed, såle-
des at udtrykket ”frivilligt” ikke længere nævnes udtrykkeligt samtidig
med, at definitionen af samfundsansvar uddybes og præciseres i bemærk-
ningerne til loven med direkte afsæt i Rådet for Samfundsansvars og EU
Kommissionens definition af samfundsansvar med henvisning til relevan-
te internationalt anerkendte retningslinjer og principper.
3.1.2.10. Reference til DS 49001
Dansk Standard anfører, at lovbemærkninger bør nævne DS 49001 som
én af de gyldige rapporteringsformer efter internationale retningslinjer.
Det anføres, at standarden er baseret på bl.a. ISO 26000, som regeringen
støtter, jf. regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar
2012-15.
Kommentar
Lovforslaget nævner en række anerkendte internationale retningslinjer og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0021.png
21/32
principper, dog uden at nævne DS 49001, som er en særlig dansk certifi-
cerbar standard baseret på ISO 26000. Andre lande har udarbejdet lig-
nende nationale udgaver. Listen af potentielle relevante nationale og
internationale standarder er lang, og den enkelte virksomhed bestemmer
frivilligt hvilke den ønsker at anvende. Det vurderes derfor relevant at
fastholde linjen med alene at nævne de særligt anerkendte internationale
retningslinjer og principper, hvor man til listen med rette kan tilføje ISO
26000, som DS 49001 er baseret på, frem for at fremhæve særlige natio-
nale standarder.
3.1.3. Beretning om betalinger til myndigheder (Land-for-land rap-
portering)
92-gruppen og Globalt Fokus udtrykker overordnet tilfredshed med,
hvordan de relevante dele af transparensdirektivet og det nye regnskabs-
direktiv er foreslået implementeret i dansk lovgivning, men påpeger sam-
tidig, at det er nødvendigt at gå videre end de specifikke krav i de to di-
rektiver. De ønsker bl.a., at:
reglerne skal træde i kraft allerede for regnskabsåret 2015,
oplysningerne bør være gratis tilgængelige for alle,
de bagvedliggende kontrakter skal offentliggøres,
der skal ske fuld rapportering af regnskabsmæssige oplysninger
land-for-land,
der skal gives oplysning om hver enkelt skattebetaling, og
rapporteringskravene skal dække alle sektorer.
DI støtter forslagets implementering af de nye regler på området men
anfører, at forslagets krav om, at beretningen skal undergives revisors
konsistenstjek, selvom den offentliggøres på virksomhedens hjemmeside
i stedet for i ledelsesberetningen, går videre end direktivets krav. DI fore-
slår derfor, at revisor – som det er tilfældet med redegørelsen for corpora-
te governance – blot skal sikre, at oplysningerne er afgivet, hvis de of-
fentliggøres på virksomhedens hjemmeside.
Kommentar
92-gruppens forslag er betydeligt mere vidtrækkende end direktivets krav,
og den balance mellem åbenhed, konkurrenceevne og administrative byr-
der, der er valgt i lovforslaget.
Spørgsmålet om fuld land-for-land-rapportering om bl.a. skattebetalinger
var oppe under forhandlingerne om det nye regnskabsdirektiv i EU. Der
kunne ikke opnås enighed om at gennemføre fuld rapportering, hvorfor
der i stedet blev indsat en revisionsklausul, hvorefter der senest i 2018
skal være gennemført en evaluering af regnskabsdirektivets krav til rap-
porteringen for udvindingsvirksomheder og herunder tage hensyn til den
internationale udvikling. Herudover vil regeringen fortsat samarbejde
internationalt om at bekæmpe skatteunddragelse, som det bl.a. blev slået
fast i aftalen om styrket indsats mod skattely fra december 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0022.png
22/32
Hvis reglerne træder i kraft allerede for regnskabsår, der begynder 1.
januar 2015 eller senere, skal virksomhederne registrere oplysninger om
betalinger, der finder sted, før lovforslaget er fremsat endsige vedtaget.
Da indsamlingen af data samtidig kan kræve, at virksomheden tilpasser
sine bogføringssystemer, kan det blive vanskeligt for virksomhederne at
fremskaffe de fornødne data til at udarbejde en beretning om betaling til
myndigheder allerede for 2015. På denne baggrund vurderes det ikke at
være hensigtsmæssigt.
DI’s forslag om, at hvis virksomheden offentliggør beretningen på sin
hjemmeside, skal revisor kun sikre, at de krævede oplysninger er givet og
ikke tjekke, om der er konsistens til virksomhedens årsregnskab, vil med-
føre, at der ikke længere er konsistens i forhold til kravene til revisors
indsats i forbindelse med redegørelsen om samfundsansvar. De foreslåe-
de regler om beretning om betaling til myndigheder er i vid udstrækning
baseret på systematikken i reglerne om redegørelse for samfundsansvar
for dermed at gøre kravene mere overskuelige. På denne baggrund vur-
deres det ikke at være hensigtsmæssigt.
3.1.4. Øvrige forhold
3.1.4.1. Nærtstående parter
FSR – danske revisorer støtter forslaget om ændring af oplysningskravet
om nærtstående parter fuldt ud. Det anføres, at FSR fra praksis har kend-
skab til, at det nuværende krav kan være byrdefuldt.
DI støtter ikke forslaget. DI mener – i modsætning til FSR – at en æn-
dring af kravet for hovedparten af virksomhederne vil være en urimelig
stramning i forhold til det eksisterende oplysningskrav. DI fremfører
endvidere, at de foreslåede krav er for detaljerede i lyset af de krav, der
stilles til børsnoterede selskaber i henhold til det nye direktiv om aktio-
nærrettigheder. DI foreslår, at der i lovforslaget indsættes en valgmulig-
hed, således at de omfattede virksomheder selv kan vælge, om de vil op-
lyse om nærtstående parter efter det gældende krav eller efter det i hørin-
gen foreslåede nye krav. DI foreslår endvidere, at der indsættes en undta-
gelse fra oplysning om visse af de transaktioner, der kræves efter den i
høringen foreslåede bestemmelse.
Kommentar
Efter den gældende bestemmelse i årsregnskabsloven skal mellemstore og
store virksomheder alene oplyse om de transaktioner med nærtstående
parter, der ikke er indgået på normale markedsvilkår.
Virksomhederne vil dog i deres bogholderi skulle identificere alle trans-
aktioner med nærtstående parter. Til brug for vurderingen af, om trans-
aktionerne er gennemført på markedsmæssige vilkår, skal virksomheden
dokumentere alle vilkårene i den enkelte transaktion. Virksomhedens re-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0023.png
23/32
visor skal følge de almindelige revisionsmæssige procedurer og efterprø-
ve ledelsens vurdering i forbindelse med revisionen.
Det nye regnskabsdirektiv gør det muligt for medlemsstaterne at kræve,
at der gives oplysninger om alle transaktioner med nærtstående parter,
som et alternativ til alene at skulle oplyse de transaktioner, som ikke er
på markedsmæssige vilkår.
Hvis man vælger løsningen med oplysning om alle transaktioner, er der
ikke krav om, at det skal oplyses, om transaktionerne er på markedsmæs-
sige vilkår.
I høringsudkastet var der lagt op til krav om, at mellemstore og store
virksomheder skal oplyse om alle transaktioner med nærtstående parter.
Forslaget var begrundet i, at regnskabsbrugerne herved får flere oplys-
ninger om transaktioner med nærtstående parter, ligesom det havde ind-
gået i vurderingen, at en sådan bestemmelse ifølge AMVAB-målingen er
administrativt enklere for virksomhederne at opfylde end den gældende
bestemmelse.
Ved høringen er der stillet spørgsmål til, hvilken af de to modeller, som
er den mindst byrdefulde. Da et af formålene med lovforslaget er at lette
de administrative byrder, findes det hensigtsmæssigt at ændre forslaget
sådan, at det fremover bliver muligt for virksomhederne at vælge mellem
at opfylde det gældende oplysningskrav eller at oplyse om alle transakti-
oner med nærtstående parter, således som det var foreslået i høringsud-
kastet.
3.1.4.2. Beregning af nettoomsætning ved opgørelse af størrelsesgrænser
FSR – danske revisorer støtter forslaget og efterspørger en præcisering i
lovbemærkningerne af, hvorvidt en modervirksomheds indtægter af kapi-
talinteresser i dattervirksomheder skal indgå i beregningsgrundlaget og
om, hvorvidt der kan anlægges en porteføljebetragtning, således at der
kan ske modregning af positive og negative værdireguleringer.
DI kan ikke støtte lovforslaget i dets foreslåede ordlyd. DI spørger, hvor-
for reguleringer efter § 38 og ikke efter § 37 skal indgå, og hvorfor kun
positive reguleringer kan indgå. DI finder, at forslaget gør det uforudsige-
ligt, hvilken regnskabsklasse, der skal følges, ligesom DI finder, at ind-
tægter fra dattervirksomheder ikke skal indgå.
Forsikring & Pension afviser forslaget med den begrundelse, at en virk-
somhed fra år til år kan svinge mellem positive og negative dagsværdire-
guleringer, hvilket kan medføre uhensigtsmæssige skift mellem regn-
skabsklasser og heraf følgende store administrative byrder.
Kommentar
Forslaget omfatter såvel positive værdireguleringer samt gevinster ved
realisering af finansielle aktiver og forpligtelser, såvel som værdiregule-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0024.png
24/32
ringer omfattet af § 38, stk. 1, samt realiserede gevinster ved salg af inve-
steringsejendomme. Forslaget retter sig bl.a. mod ”store” holdingvirk-
somheder og omfatter således også indtægter fra kapitalinteresser i dat-
tervirksomheder.
Forslaget omfatter kun positive værdireguleringer. Der kan således ikke
ske modregning af negative værdireguleringer.
Der er således heller ikke mulighed for at anlægge en porteføljebetragt-
ning, hvilket også følger linjen i det generelle modregningsforbud i års-
regnskabsloven, hvorefter hver transaktion, begivenhed og værdiændring
skal indregnes og måles hver for sig, ligesom de enkelte forhold ikke må
modregnes med hinanden.
Der foretages således en præcisering i de specielle bemærkninger om, at
der ikke kan foretages modregning af positive og negative værdiregule-
ringer, herunder anlægges en porteføljebetragtning.
Indvendingerne fra DI og Forsikring & Pension om, at forslaget kan med-
føre uforudsigelige og uhensigtsmæssige skift af regnskabsklasser kan
principielt ikke afvises. Det skal dog i den forbindelse bemærkes, at en
virksomhed først skifter regnskabsklasse, når den i to på hinanden følgen-
de år overskrider (eller ikke længere overskrider) to ud af tre størrelses-
grænser. Allerede af den grund vurderes det, at der i praksis vil være tale
om en relativt sjældent forekommende problemstilling. Hertil kommer, at
indvendingerne kun kan imødekommes ved helt at lade forslaget udgå.
Det vurderes samlet set ikke at være hensigtsmæssigt, idet det ville medfø-
re, at en række virksomheder, der som følge af omfanget af deres aktivite-
ter og balancesum reelt er store, fortsat behandles som små virksomhe-
der.
3.1.4.3. Yderligere oplysningskrav for små virksomheder
Finansrådet og FSR – danske revisorer har udtrykt ønske om, at der ind-
føres yderligere notekrav for virksomheder omfattet af regnskabsklasse
B.
Kommentar
De oplysninger, som Finansrådet og FSR ønsker medtaget for små virk-
somheder, er notekrav, som heller ikke i dag gælder for små virksomhe-
der. Der vil således være tale om indførelse af nye krav, hvilket vil påføre
virksomhederne yderligere byrder. Da der med lovforslaget er fokus på at
opnå administrative lettelser for virksomhederne, er det ikke i overens-
stemmelse med lovforslagets formål at stille krav om yderligere oplysnin-
ger fra virksomheder omfattet af regnskabsklasse B. Forslaget oprethol-
des således uændret.
3.1.4.4. Oplysning om gennemsnitligt antal ansatte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0025.png
25/32
Ole Egholm, direktør i Dansk Brancheanalyse ApS, støtter genindførel-
sen af oplysningskravet om antal ansatte i små virksomheder.
LO foreslår, at også arbejdskraft, der ikke er direkte ansat i virksomhe-
den, men som arbejder med produktion/lager/salg og administration igen-
nem et vikarbureau eller lignende, skal fremgå tydeligt af virksomheder-
nes årsrapporter. LO henviser i den forbindelse til lov om vikarers rets-
stilling ved udsendelse af et vikarbureau m.v.
Kommentar
Oplysningskravene i såvel de tidligere regnskabsdirektiver som det nye
regnskabsdirektiv er rettet mod antallet af ansatte i virksomheden. Regn-
skabsdirektivet overlader det til medlemsstaterne at fastsætte regler for
beregning af antal ansatte. Ved beregning af antal ansatte efter årsregn-
skabsloven lægges der efter gældende praksis vægt på de ansættelsesret-
lige forhold. Idet en vikar ikke er ansat i den virksomhed, der udføres
arbejde for, men derimod i et vikarbureau, medregnes vikarer alene ved
opgørelsen af antallet af ansatte i vikarbureauet. Det er ikke fundet hen-
sigtsmæssigt at ændre opgørelsesmetoden for antal ansatte, idet der er en
fasttømret praksis for beregningen, ligesom det ikke er i overensstemmel-
se med lovforslagets formål at indføre nye supplerende oplysningskrav,
herunder oplysninger om vikarer. Forslaget opretholdes således uændret.
3.1.4.5. Oplysninger om usikkerhed om fortsat drift
FSR - danske revisorer foreslår en tilpasning af årsregnskabsloven til de
internationale regnskabsstandarders oplysningskrav om usikkerhed om
fortsat drift.
Konkret foreslås det, at virksomheder, der er opmærksomme på væsentlig
usikkerhed vedrørende begivenheder eller forhold, som kan rejse betyde-
lig tvivl om virksomhedens evne til at fortsætte driften, skal give en ræk-
ke konkrete oplysninger inspireret af den internationale regnskabsstan-
dard på området.
Kommentar
Årsregnskabsloven indeholder i dag allerede visse krav om oplysning om
usikkerhed, herunder en så væsentlig usikkerhed som usikkerheden om
virksomhedens fortsatte drift. Således er det bl.a. et krav for virksomhe-
der i regnskabsklasse C og D, at der i ledelsesberetningen skal gives en
beskrivelse af virksomhedens forventede udvikling, herunder særlige for-
udsætninger og usikre faktorer, som ledelsen har lagt til grund for be-
skrivelsen.
Dette oplysningskrav skal altid opfyldes, uanset om virksomheden selv
vurderer, at der ikke er risiko for, at den ikke kan fortsætte aktiviteten.
Endvidere er usikkerheden om en virksomheds fortsatte drift så grund-
læggende, at det forudsættes at være en oplysning af betydning for det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0026.png
26/32
retvisende billede af virksomheden. Små virksomheder, som ikke er om-
fattet af ovennævnte krav i ledelsesberetningen, vil derfor i det omfang,
der er væsentlig usikkerhed om den fortsatte drift, blive omfattet af det
generelle krav om at give de supplerende oplysninger, som er nødvendige
af hensyn til det retvisende billede og lovens generelle kvalitetskrav.
Det må dog antages, at små virksomheder alene omfattes af supplerings-
kravet, hvor der er en betydelig risiko for, at virksomheden ikke kan fort-
sætte driften, og hvor en afvikling vil medføre væsentlige tab i forhold til
de bogførte værdier.
De mere detaljerede krav i de internationale regnskabsstandarder er ret-
tet mod de børsnoterede virksomheder. Da årsregnskabsloven allerede i
dag indeholder visse krav om oplysning om betydelig usikkerhed om fort-
sat drift, vurderes der i lyset af hensynet til de administrative byrder ikke
at være behov for at indføre yderligere krav herom. Forslaget oprethol-
des således uændret.
3.1.4.6. Begrænsning af mulighederne for at fravige skemakravene
FSR – danske revisorer og DI er imod, at der i forslaget indsættes en be-
myndigelse til, at Erhvervsstyrelsen ved bekendtgørelse kan fastsætte
regler, som begrænser virksomhedernes muligheder for at fravige regn-
skabsskemaernes krav til posterne i balancen og resultatopgørelsen.
FSR anfører bl.a., at de principielt er imod, at indberetningsløsninger –
herunder XBRL-taksonomien – skal være styrende og begrænsende for
indholdet af virksomhedernes årsrapporter og dermed potentielt sætte
rammerne for et retvisende billede.
DI anfører, at forslaget strider imod årsregnskabslovens krav om, at virk-
somhederne skal indsætte en ekstra linje, hvis dette har betydning.
Kommentar
Virksomhederne er i dag forpligtede til at indberette deres årsrapporter
digitalt. Indberetningen forudsætter anvendelse af en taksonomi, dvs. et
særligt format eller standard for hvordan de enkelte regnskabsposter
indberettes digitalt. Den anvendte taksonomi for årsregnskabsloven er en
lukket taksonomi, hvor der ikke kan tilføjes yderligere poster i balance og
resultatopgørelse. Gør en virksomheds særlige karakter det nødvendigt at
tilføje en atypisk post i balancen eller resultatopgørelsen, som ikke frem-
går af taksonomien, kan virksomheden i dag søge om fritagelse for digital
indberetning. Da taksonomien i dag dækker langt de fleste behov for po-
ster, er der hidtil kun behandlet et mindre antal ansøgninger om fritagel-
se for digital indberetning.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne udnyttes til at sikre, at flere års-
rapporter vil skulle indberettes digitalt. Den vil også kunne udnyttes til at
reducere antallet af mulige indberetningslinjer i taksonomien og dermed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0027.png
27/32
give mulighed for større ensartethed i indberetningerne. Et konkret om-
råde, hvor bemyndigelsen vil kunne udnyttes, er, hvis det på sigt bliver
aktuelt at fremme udviklingen af mere skema-baserede indberetningsløs-
ninger for eksempelvis små virksomheder. Forslaget opretholdes uæn-
dret.
Ved en eventuel beslutning om udnyttelse af bemyndigelsen vil der blive
taget højde for virksomhedernes fortsatte mulighed for at give en retvi-
sende præsentation af forhold i balancen og resultatopgørelsen. Forud
for udnyttelsen af bemyndigelsen vil de relevante interessenter blive ind-
draget. Dette vil naturligt kunne ske ved drøftelse heraf i Regnskabsrådet.
Spørgsmålet om inddragelse af interessenterne forud for en eventuel ud-
nyttelse af bemyndigelsen er ligeledes beskrevet i de specielle bemærk-
ninger til lovforslaget.
3.1.4.7. Måling af finansielle forpligtelser forbundet med investerings-
ejendomme
Forsikring & Pension anfører i sit høringssvar, at det fremgår af lov-
forslaget, at investeringsejendomme kan måles til dagsværdi, men at mu-
ligheden for at værdiansætte forbundne forpligtelser til dagsværdi udgår.
Forsikring & Pension finder, at dette er uhensigtsmæssigt, og foreslår, at
de forpligtelser, som er forbundet med investeringsejendommen ligeledes
skal indregnes til dagsværdi.
Kommentar
Efter den gældende bestemmelse i årsregnskabslovens § 38 er der krav
om, at forpligtelser forbundet med investeringsejendomme skal indregnes
til dagsværdi, hvis investeringsejendommen er indregnet til dagsværdi.
Der lægges i forslaget op til, at de forbundne forpligtelser ikke længere
kan indregnes til dagsværdi, hvilket følger af det nye regnskabsdirektiv,
som ikke tillader, at de forbundne forpligtelser indregnes til dagsværdi.
Som følge heraf kan Forsikring & Pensions forslag ikke imødekommes.
3.1.4.8. Fritagelse for krav om afskrivninger
Landbrug & Fødevarer anfører i sit høringssvar, at det forhold, at der
fremadrettet tillades opskrivning af immaterielle anlægsaktiver til dags-
værdi er i overensstemmelse med den branchekutyme, der har udviklet
sig indenfor landbruget. Yderligere anfører Landbrug & Fødevarer, at
rettigheder og kvoter imidlertid har en ubestemmelig brugstid, hvorfor
der ikke retvisende kan skønnes en brugstid, over hvilken aktivet skal
afskrives, som krævet efter årsregnskabsloven. Landbrug & Fødevarer
foreslår i den forbindelse, at sådanne immaterielle aktiver, hvor der eksi-
sterer et aktivt marked, skal fritages for krav om afskrivninger, når de
måles og årligt reguleres til dagsværdi.
Kommentar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0028.png
28/32
I henhold til direktivet skal der foretages afskrivninger over den forven-
tede brugstid for immaterielle aktiver med en begrænset brugstid. Visse
immaterielle aktiver har en meget lang (men ikke uendelig) brugstid. Det-
te defineres i de internationale regnskabsstandarder som ”ubestemmelig
brugstid”. I henhold til de internationale regnskabsstandarder skal der
ikke ske løbende afskrivninger på immaterielle aktiver med ”ubestemme-
lig brugstid”. I stedet skal værdien revurderes årligt.
Direktivet indeholder ikke særlige regler for immaterielle aktiver med
”ubestemmelig brugstid”. Udgangspunktet er derfor, at alle immaterielle
aktiver har en begrænset brugstid og skal afskrives over denne.
Spørgsmålet om, hvorvidt nogle immaterielle aktiver med ”ubestemmelig
brugstid” kan undlades afskrevet, har været rejst i forhold til Europa
Kommissionen, som dog endnu ikke har vurderet forholdet endeligt.
Lovforslaget følger direktivets ordlyd og vil blive fortolket i overens-
stemmelse med dette. Herunder vil Kommissionens vurderinger blive lagt
til grund således, at danske virksomheder kan anvende de samme regler
som andre virksomheder i Europa. Forslaget opretholdes uændret.
3.1.4.9. Overgangsbestemmelser
FSR – danske revisorer anfører, at det er vigtigt at overveje overgangsbe-
stemmelserne nøje for at sikre en god implementering af de nye regler i
årsregnskabsloven. FSR anfører blandt andet, at det forhold, at en række
investeringsaktiver, som ifølge høringsforslaget ikke længere kan dags-
værdireguleres, betyder, at dagsværdier opgjort efter gældende regler, bør
kunne anvendes som ny kostpris, når de foreslåede regler træder i kraft.
Herudover efterspørger FSR, at der indføres en passende overgangsperio-
de for så vidt angår udfasningen af korridormetoden, ligesom kravet om
etablering af en reserve for udviklingsomkostninger alene bør gælde
fremadrettet.
DI har noteret sig, at der med lovforslaget lægges op til, at aktuarmæssige
tab og gevinster skal indregnes direkte i egenkapitalen. For virksomheder
med ydelsesbaserede pensionsordninger bogført i henhold til den såkaldte
korridormetode, kan en ændring af regnskabspraksis få stor betydning for
regnskabet. DI foreslår derfor, at såfremt korridormetoden ønskes udfaset
fra dansk regnskabspraksis, så bør der indarbejdes en overgangsperiode
på 5 år fra lovens ikrafttræden.
Kommentar
Der er vurderingen, at der som følge af enkelte af forslagene i udkast til
lovforslag er behov for at indsætte overgangsregler, der sikrer, at virk-
somhederne får rimelig mulighed for at tilrette sine arbejdsgange m.v.
med henblik på at kunne efterleve ændrede regler uden at opleve urimeli-
ge byrder herved.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490261_0029.png
29/32
Der foreslås indført overgangsbestemmelser for så vidt angår de forhold,
som FSR og DI har påpeget. Forslaget ændres således i overensstemmel-
se med ovenstående.
Herudover bemærkes, at forslaget indeholder bemyndigelse til Erhvervs-
styrelsen til udstedelse af yderligere overgangsbestemmelser, hvis der er
behov herfor.
3.2. Lov om værdipapirhandel m.v.
3.2.1. Offentliggørelse af overtrædelser
Advokatrådet har anført, at de er opmærksomme på, at affattelsen af en
ny § 84 k foreslås med henblik på at gennemføre artikel 29 i ændringsdi-
rektivet 2013/50/EU. Advokatrådet har opfordret til, at eventuelle overve-
jelser om at lade gennemførelsen gå ud over de minimumskrav, som di-
rektivet stiller til medlemsstaterne på dette punkt, nøje overvejes.
Advokatrådet har udtrykt betænkelighed ved den udvidede brug af offent-
liggørelse af tilsynsreaktioner og sanktioner m.v. Advokatrådet har kon-
stateret, at formålet med offentliggørelsesordningen er den præventive
virkning, som offentliggørelsesrisikoen medfører. Advokatrådet tilslutter
sig i den sammenhæng de konklusioner, som er fremsat i Justitsministeri-
ets betænkning 1516/2010 om offentlige myndigheders offentliggørelse
af kontrolresultater, afgørelser m.v., herunder at når der skal ske sanktio-
nering af overtrædelser af lovgivningen, bør det i almindelighed ske med
strafferetlige sanktioner i klassisk forstand, og at oplysninger om strafba-
re forhold eller mulige strafbare forhold efter de almindelige tavsheds-
pligtsregler anses for at vedrøre en fysisk persons ”rent private forhold”,
og at offentliggørelse på internettet som nævnt må anses for den mest
vidtgående offentliggørelsesmåde. Advokatrådet har opfordret til, at det
nærmere overvejes og beskrives, hvordan og i hvilken sammenhæng de
samfundsmæssige hensyn kan veje tungere end hensynet til beskyttelsen
af privatlivets fred, som dette kommer til udtryk både i ovennævnte be-
tænkning og i persondataloven.
I relation til forslaget om, at oplysninger vedrørende virksomheder skal
offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside i mindst fem år, og at op-
lysninger i sager, der er overgivet til politimæssig efterforskning, skal
opdateres, når der er faldet helt eller delvis fældende dom eller vedtaget
bøde, har Advokatrådet anført, at i de tilfælde hvor sagen henlægges,
eller der sker frifindelse, bør offentliggørelsen i sådanne tilfælde slettes
fra Finanstilsynets hjemmeside, så snart der er truffet beslutning om, at
den politimæssige efterforskning ikke skal føres videre, eller der er sket
frifindelse.
Advokatrådet har anført, at der bør fastsættes ikke kun en minimums-
længde for offentliggørelsen, men også en maksimumslængde herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30/32
Kommentar
Formålet med det øgede krav om offentliggørelse er at øge tilsynsreakti-
onernes effektivitet og præventive virkning. Der er tale om direktivgen-
nemførelse, og det ligger inden for rammerne af, hvad Danmark er for-
pligtet til at gennemføre.
Forslaget til § 84 k om offentliggørelse af sanktioner er udarbejdet med
baggrund i de anbefalinger, som fremgår af Justitsministeriets betænk-
ning nr. 1516 om offentlige myndigheders offentliggørelse af kontrolre-
sultater, afgørelser m.v. Den foreslåede § 84 k gennemfører artikel 29 i
gennemsigtighedsdirektivet. Et af formålene med direktivet er at sikre en
styrkelse og indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes lovgivning vedrø-
rende sanktioner og foranstaltninger for overtrædelse af vigtige bestem-
melser i direktivet. Det vurderes, at gennemførelsen af artikel 29 i direk-
tivet nødvendiggør en fravigelse af persondataloven i forhold til offent-
liggørelse af oplysninger om, at fysiske personer har overtrådt lovgivnin-
gen og modtaget påbud og påtaler. Der er mulighed for at fravige per-
sondatalovens regler ved lov under forudsætning af, at det ikke strider
mod databeskyttelsesdirektivet.
Det er vurderingen, at den foreslåede § 84 k ligger inden for rammerne
af databeskyttelsesdirektivet. Der er i den forbindelse lagt vægt på, at det
fremgår af præambelbetragtning 39 i gennemsigtighedsdirektivet
(2004/109/EF), at direktivet er i overensstemmelse med databeskyttelses-
direktivet. Der er endvidere lagt vægt på, at persondatalovens regler,
som anført i de specielle bemærkninger til § 84 k, stk. 5, i lov om værdi-
papirhandel m.v., i øvrigt finder anvendelse, herunder eksempelvis reg-
lerne om behandlingssikkerhed, indsigt m.v., hvorfor reglerne er omfattet
af de specifikke garantier, som databeskyttelsesdirektivet sætter. Endelig
foreskriver det foreslåede § 84 k, stk. 3, at offentliggørelse under visse
omstændigheder skal udskydes eller ske i anonymiseret form.
Den foreslåede § 84 k er en tværgående bestemmelse i den finansielle
lovgivning, og en tilsvarende bestemmelse findes således i § 354 e i lov
om finansiel virksomhed. For at have en ensartet lovgivning i det omfang
EU-reguleringen tillader det, er den foreslåede § 84 k stort set identisk
med § 354 e i lov om finansiel virksomhed. Lovforslaget opretholdes der-
for.
Det vurderes, at det ikke i alle tilfælde vil være positivt for en fysisk eller
juridisk person at offentliggøre et tiltalefrafald eller en frifindelse i sager
overgivet til politimæssig efterforskning, idet nogle juridiske eller fysiske
personer kan have en interesse i, at sagen ikke endnu en gang frembrin-
ges i det offentlige lys. I sådanne sager er der dog ikke noget til hinder
for, at en juridisk eller fysisk person videregiver information herom til
offentligheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31/32
Gennemsigtighedsdirektivet stiller ikke krav til, hvor længe offentliggø-
relsen skal være tilgængelig, hverken for så vidt angår en minimum- eller
en maksimumperiode. § 354 e, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed gen-
nemfører artikel 68, stk. 3, i direktiv 2013/36/EU (CRD IV), som foreskri-
ver, at de kompetente myndigheder skal sikre, at de offentliggjorte oplys-
ninger forbliver på myndighedens hjemmeside i mindst fem år. For så
vidt angår bemærkningerne om minimums- og maksimumsperiode for §
84 k, stk. 5, henvises til ovennævnte betragtning om, at det anses for hen-
sigtsmæssigt, at den tværgående finansielle regulering er enslydende. For
så vidt angår en maksimumsperiode bemærkes, at det fremgår af den
foreslåede § 84 k, stk. 5, at offentliggørelse, som vedrører personer, dog
kun skal fremgå af Finanstilsynets hjemmeside, så længe oplysningerne
anses for nødvendige i forhold til de samfundsmæssige hensyn bag offent-
liggørelsen. Der anses ikke at være samme hensyn til de juridiske perso-
ner.
4. Tekniske ændringer i øvrige love
En af de tekniske ændringer i lovforslaget, er foranlediget af, at FSR –
danske revisorer har henledt opmærksomheden på, at størrelsesgrænserne
i selskabsloven for så vidt angår den kønsmæssige sammensætning af
ledelsen evt. bør ændres, når grænserne for mellemstore virksomheder
ændres i årsregnskabsloven. Der er således foretaget konsekvensændrin-
ger i selskabsloven, lov om erhvervsdrivende fonde og lov om visse er-
hvervsdrivende virksomheder for så vidt angår størrelsesgrænserne i be-
stemmelserne om den kønsmæssige sammensætning af ledelsen. Der er
desuden indsat henvisninger i selskabsloven, lov om erhvervsdrivende
fonde og lov om visse erhvervsdrivende virksomheder til beregningsreg-
lerne for størrelsesgrænserne i årsregnskabsloven, således at størrelses-
grænserne opgøres efter de samme principper som i årsregnskabsloven.
5. Oversigt over hørte organisationer og myndigheder m.v.
92-gruppen – forum for bæredygtig udvikling, Advokatrådet, Amnesty,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsmarkedets Tillægs Pension (ATP), Bryggeriforeningen, Børs-
mæglerforeningen, Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS, Con-
cord Danmark, Copenhagen Business School, CSR Forum, Danish Ven-
ture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Danske Regioner,
Danske Råstoffer, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, DI,
Dansk Initiativ for Etisk Handel, Dansk Investor Relations Forening -
DIRF, Dansk Standard, Den Danske Finansanalytikerforening, Den Dan-
ske Fondsmæglerforening, Dansk Iværksætterforening, Dansk Land-
brugsrådgivning – Videncenteret for Landbrug, Danske Advokater, Dan-
ske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Datatil-
synet, De Samvirkende Købmænd (DSK), Den Danske Aktuarforening,
Det Kooperative Fællesforbund, Det Nationale Netværk af Virksomheds-
ledere, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Den Danske Dommerforening,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32/32
Domstolsstyrelsen, Finansforbundet, Finansrådet, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, First North, Forbrugerrådet, Foreningen af J.A.K.
Pengeinstitutter, Foreningen Freelance Bogholdere, FSR – Danske Revi-
sorer, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension, Funktionæ-
rernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Garantifonden for indskydere og
investorer, Grønlands Selvstyre, GXG Markets A/S, HK, Håndværksrå-
det, IBIS, Ingeniørforeningen i Danmark, Investeringsforeningsrådet, IT-
branchen, Komiteen for god Selskabsledelse, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, Kommunekredit, Kommunernes Landsforening
(KL), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kurator-
foreningen, Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer, Landbru-
gets Rådgivningscenter, Landscentret, Landsorganisationen i Danmark,
Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinsti-
tutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mellemfolkeligt Samvirke,
NASDAQ OMX Copenhagen A/S, Realkreditforeningen, Realkreditrå-
det, Regionale Bankers Forening, Revifora – foreningen for revision,
økonomi og ledelse, Revisortilsynet, Rigsombuddet på Færøerne, Rigsre-
visionen, Roskilde Universitetscenter, Rådet for Bæredygtig Erhvervsud-
vikling, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet,
Syddansk Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Ver-
dens Skove, Virksomhedsforum for Socialt Ansvar, Værdipapircentralen,
WWF, XBRL Danmark, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
Følgende organisationer, foreninger m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
92-gruppen – forum for bæredygtig udvikling og Globalt Fokus, Advo-
katrådet, Danmarks Rederiforening, Dansk Brancheanalyse, Dansk Byg-
geri, Dansk Erhverv, Dansk Standard, DI, Finansrådet, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen Freelance Bogholdere, Forsikring & Pension, FSR –
danske revisorer, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Landbrug & Fødevarer, LO, Novo Nordisk A/S, Rådet for Bæredygtig
Erhvervsudvikling, TV2 A/S.
Følgende organisationer, foreninger m.v. har afgivet høringssvar
uden bemærkninger:
Danske Advokater, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Rigsombuddet på Færøerne, Rigsrevisionen, Syd-
dansk Universitet.