Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 111
Offentligt
1490795_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 111), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn
Sørensen (EL).
J.nr. 2014-7212
28, januar 2015
Spørgsmål nr. 1:
”Vedrørende lovforslagets §§ 32 og 33 bedes ministeren oplyse følgende:
- Kan ministeren bekræfte, at de to foreslåede paragraffer ikke er en del af finans-
lovsaftalen, og vil ministeren i givet fald uddybe, hvorfor forslagene alligevel stil-
les som en del af L 111?
- Hvad er konsekvenserne af, at ressourceforløbsydelse og uddannelsesydelse indtil
nu ikke har været indføjet i den relevante lovgivning? Betyder det f.eks. at de på-
gældende ydelser ikke er blevet medregnet ved udmålingen af pensionstillæg og
førtidspension, fordi der ikke er lovhjemmel hertil, førend de foreslåede ændringer
vedtages?”
Endeligt svar:
Jeg kan bekræfte, at det ikke indgår i aftalen om kontantydelse som led i finans-
lovsaftalen for 2015, at der skal ske en generel opdatering af de forsørgelsesydel-
ser, der skal indgå i beregningen af pensionstillæg og førtidspension.
Som konsekvens af aftalen om kontantydelse er kontantydelsen blevet indsat i de
relevante bestemmelser i pensionslovgivningen, idet reglerne om kontantydelse så
vidt muligt svarer til de tilsvarende regler i kontanthjælpssystemet.
Samtidig er der – i de samme bestemmelser – indsat konsekvensrettelser som følge
af indførelsen af midlertidig arbejdsmarkedsydelse, ressourceforløbsydelse og ud-
dannelseshjælp. Disse ydelser er imidlertid blevet indført i forbindelse med hhv. fi-
nanslovsaftalen om midlertidig arbejdsmarkedsydelse, reformen af førtidspension
og fleksjob og kontanthjælpsreformen. Disse ydelser er således ikke en konsekvens
af aftalen om kontantydelsen.
Da bestemmelserne i §§ 32 og 33 i lovforslaget hører under Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds område, har jeg bedt dem om et bidrag
til besvarelsen.
Ministeriet har oplyst følgende:
"Med forslaget til §§ 32 og 33, sker der en konsekvensrettelse af bestemmelser-
ne i lov om social pension og lov om højeste, mellemste forhøjet almindelig og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
almindelig førtidspension m.v. som følge af indførelsen af kontantydelsen. Det
er desuden foreslået, at opregningen af relevante forsørgelsesydelser i reglerne
om førtidspension konsekvensrettes som følge af indførslen af midlertidig ar-
bejdsmarkedsydelse, ressourceforløbsydelse og uddannelseshjælp, som ved en
administrativ fejl ikke blev foretaget, da disse ydelser blev indført.
Ændringen i § 32, nr. 2, medfører en ajourføring af opremsningen af de ydelser,
der kan modregnes for at undgå dobbeltforsørgelse ved efterbetaling af førtids-
pension. Hvis en førtidspension efterbetales for en periode, der ligger forud for
tilkendelsen, fratrækkes de forsørgelsesydelser, der måtte være udbetalt for den
samme periode. Da der herudover er en ulovbestemt adgang til at fratrække al-
lerede udbetalte ydelser, der medfører dobbeltforsørgelse, skønnes den mang-
lende konsekvensrettelse ikke at have haft praktisk betydning og derfor heller
ingen økonomiske konsekvenser.
Ændringen i § 32, nr. 1 og § 33 vedrører indtægtsregulering af hhv. folkepensi-
on og førtidspension på den gamle førtidspensionsordning.
For pensionister, der er gift/samlevende indgår alle indkomster hos ægtefæl-
len/samleveren (herunder også uddannelseshjælp, ressourceforløbsydelse, mid-
lertidig arbejdsmarkedsydelse og kontantydelse) ved indtægtsreguleringen af
både folkepension og førtidspension – dette ændrer lovforslaget ikke på.
Ændringen sikrer, at der mindst ydes et fradrag på op til 10.000 kr. (og derved
indtægtsreguleres pensionen mindre), selvom ægtefællen/samleveren har en
meget lav indkomst, der netop stammer fra de ovenfor nævnte ydelser. Hvis
ydelsen ikke nævnes i bestemmelsen, gælder minimumsfradraget ikke. I forhold
til reglerne om folkepension mangler midlertidig arbejdsmarkedsydelse og kon-
tantydelse i oplistningen (jf. forslagets § 32, nr. 1). I reglerne om den gamle før-
tidspensionsordning mangler ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp, midler-
tidig arbejdsmarkedsydelse og kontantydelse i bestemmelsen (jf. forslagets § 33).
Den potentielle konsekvens af ikke at have den foreslåede ændring med på de to
ydelsesområder er, at der – i hvert fald teoretisk set – ydes et mindre fradrag i
forbindelse med indtægtsreguleringen af pension. Såfremt situationen faktisk
opstår, vil det i alle tilfælde være en fordel for pensionisten, at reglen konse-
kvensændres som foreslået.
Ændringen har ingen økonomiske konsekvenser.”
Partierne bag finanslovsaftalen for 2015 har accepteret, at ovenstående konse-
kvensrettelser, der ikke har nogle økonomiske konsekvenser, sker i L 111.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2