Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 101 Bilag 2
Offentligt
1437704_0001.png
NOTAT
24. november 2014
Resume af og kommentarer til høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v.
1. Indledning
Høringsnotatet vedrører forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. (Forsøg vedrørende fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde).
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 15. oktober 2014 med høringsfrist den
19. november 2014, kl. 12.
Lovforslaget udmønter det første af de 10 initiativer i regeringsudspillet
Lettere at
være frivillig.
Lovforslaget betyder, at muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden
fradrag i dagpengene, efterlønnen og fleksydelsen i en forsøgsperiode på 2 år sætte
op fra 4 timer til 15 timer om ugen.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, AK-Samvirke, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Finanssek-
torens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstan-
satte, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Rigsrevisionen, Frivilligt Forum,
Frivilligrådet, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, FriSe.
J.nr. 2014-0031274
Frikommunerne: Gladsaxe, Gentofte, Fredensborg, Vesthimmerland, Frederi-
cia, Viborg, Odense, Vejle, Odsherred.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, AK-Samvirke, ATP, Center for frivilligt socialt arbejde, Danske
Handicaporganisationer, Datatilsynet, DGI, DIF, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, FTF, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, Lederne og LO.
Følgende frikommuner har indsendt høringssvar: Gladsaxe Kommune og Gentofte
Kommune
De modtagne høringssvar vedlægges til orientering.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Re-
sume af og kommentarer til lovforslagets delelementer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0002.png
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
ATP, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Institut for Menneske-
rettigheder har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Center for frivilligt socialt arbejde, DGI, DIF, FTF, Jobrådgivernes Branchefor-
ening, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, AK-Samvirke, Lederne, Frie Funktionærer
og Forhandlingsfællesskabet har udtalt sig positivt i forhold til lovforslaget.
Center for frivilligt socialt arbejde bemærker, at de i flere undersøgelser har kunnet
konstatere, at reglerne på området har udgjort en betydelig barriere for netop denne
målgruppes deltagelse i frivilligt arbejde, hvilket også har betydet, at det potentiale,
som frivilligt arbejde udgør i forhold til at knytte personer uden lønarbejde tættere
til det lønnede arbejdsmarked, ikke er blevet udnyttet fuldt ud.
Frivilligrådet mener, at der længe har været et stort behov for at lempe reglerne på
området, så frivillige på fx dagpenge ikke bliver mistænkeliggjort, men i stedet får
mulighed for at vedligeholde og udvikle deres kompetencer via deres frivillige ind-
sats.
FTF støtter initiativet ud fra den betragtning, at ledige får et større og bedre net-
værk, der kan forbedre den lediges muligheder for at komme i betragtning til et job
på ordinære vilkår.
Frie Funktionærer bemærker, at det giver ledige mulighed for at møde mennesker,
og med sin frivillige hjælp, mulighed for nye kontakter og at vise sit engagement
og initiativ, som kan understøtte den lediges chancer for at møde jobåbninger og få
et reelt fodfæste på arbejdsmarkedet igen.
Lederne bemærker, at det også kan medvirke til at give ledige bedre muligheder for
at bevare en vis tilknytning til arbejdsmarkedet, mens de er ledige.
DIF og DGI bemærker, at den såkaldte ”4-timersregel” længe har været en unød-
vendig regel, som har forhindret og afskrækket mange dagpenge- og efterlønsmod-
tagere fra at udføre frivilligt arbejde i deres foreninger. Med en forhøjelse af time-
antallet vil det nu blive mindre besværligt for borgere på dagpenge og andre
ydelser at blive en aktiv del af forenings-Danmark.
Jobrådgivernes Brancheforening, Frie Funktionærer, Frivilligrådet, AK-Samvirke,
Lederne, Frie Funktionærer og Forhandlingsfællesskabet har dog påpeget, at udvi-
delsen af timetallet, hvor en dagpengemodtager m.v. kan udføre frivilligt arbejde
uden fradrag, ikke må betyde, at den frivillige indsats erstatter lønnet arbejdskraft,
og at den ikke må udføres på det almindelige arbejdsmarked og forlænge ledig-
hedsperioden.
Jobrådgivernes Brancheforening bemærker, at det ikke må medføre, at motivatio-
nen for at søge og overgå til ordinært arbejde reduceres, og det må ikke komme i
konflikt med de lediges rådighedsforpligtelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0003.png
Frie Funktionærer er bekymret for, at arbejde, der normalt ville kunne udbydes som
normalt lønarbejde, risikerer at komme i spil som en ulønnet aktivitet, især i kom-
muners bestræbelser på at bevare velfærdsordninger på en så billig måde som mu-
ligt. De mener derfor, at den udvidede timeregel derfor er en balancegang, og de
ser forslaget om en 2-årig forsøgsperiode til at følge udviklingen som en både for-
nuftig og nødvendig foranstaltning.
2.2. Målgruppen for forslaget
Center for frivilligt socialt arbejde finder, at det bør overvejes, om der skal gælde
de samme regler for henholdsvis efterløns- og dagpenge-/fleksydelsesmodtagere.
Langt de fleste efterlønsmodtagere er i deres egen bevidsthed færdige med det løn-
nede arbejdsmarked, og det forekommer dem ulogisk og unødigt begrænsende, at
de ikke kan få lov til at udføre den mængde frivilligt arbejde, som de selv finder
passende. Samtidig går de frivillige foreninger glip af en betydelig ekstra frivillig
arbejdskraft på grund af denne begrænsning.
Kommentar: Det fremgår af regeringsudspillet, at ledige og efterlønsmodtagere i
højere grad skal kunne bidrage med en frivillig indsats uden fradrag i deres ydel-
ser, og at reglerne derfor skal justeres, således at muligheden for at arbejde frivil-
ligt i frivillige organisationer udvides fra de nuværende fire timer til 15 timer om
ugen. Da reglerne om fradrag i fleksydelse følger reglerne på efterlønsområdet,
omfattes også denne gruppe af forslaget.
Det er hensigten med forslaget, at dagpenge-, efterløns- og fleksydelsesmodtagere
fortsat skal være omfattet af de samme regler om fradrag for frivilligt, ulønnet ar-
bejde.
Det skal desuden bemærkes, at der er tale om en forsøgsordning, som skal evalue-
res. Evalueringen skal bl.a. belyse, hvilke effekter udvidelsen af timebegrænsnin-
gen har på udbuddet af lønnet arbejde.
Danske Handicaporganisationer finder det positivt, at det nu i en forsøgsperiode på
to år bliver muligt at påtage sig frivilligt arbejde i op til 15 timer om ugen. Det er
vigtigt, at også personer på offentlig forsørgelse, herunder personer med handicap,
har lige mulighed for at deltage i frivilligt, herunder frivilligt politisk arbejde. DH
så gerne, at forsøget blev udvidet til også at omfatte fleksjobvisiteredes ret til at ud-
føre frivilligt arbejde. Uanset forsørgelse- eller kompensationsform skal det gene-
relt være muligt at have et aktivt fritidsliv på lige fod med andre. Et aktivt fritidsliv
bør ses som noget positivt i sig selv, uagtet forsørgelse og arbejdsevne, og skal der-
for ikke indgå i en vurdering af en persons arbejdsevne og dermed forsørgelses-
grundlag.
Danske Handicaporganisationer henviser til, at der i bemærkningerne til lovforsla-
get står, at ’Frivillige på dagpenge og efterløn oplever, at reglerne om, hvornår de
kan udføre en frivillig indsats uden at blive trukket i deres ydelser, er komplicerede
og svære at forstå. Nogle fortæller, at de ikke tør melde sig som frivillige, fordi de
er bange for, at det går ud over deres indtægtsgrundlag”. DH vil gerne gøre op-
mærksom på, at samme problemstilling er udbredt blandt mennesker i fleksjob og
på førtidspension, hvilket fungerer som en stor barriere for rekruttering af frivillige
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0004.png
blandt disse målgrupper, der ellers ofte har en tæt berøring med handi-
cap/sygdomme og deraf har væsentlige ressourcer og viden at bidrage med. Ideelt
set burde forslaget også rumme en løsning for disse grupper, som oplever, at ikke
kun deres forsørgelsesgrundlag afhænger af, at de ikke påtager sig frivilligt arbej-
de, men også andre myndighedsbeslutninger påvirkes heraf, fx visitation til hjem-
mehjælp, rengøring, aflastning o.a.
Frivilligrådet står uforstående over for, at forsøgsordningen ikke også omfatter le-
dige fleksjobbere på ledighedsydelse. Der bør gælde de samme regler for ledige
fleksjobbere som for ledige dagpengemodtagere. Ikke mindst, når der bliver lagt op
til, at der skal gælde de samme regler for efterlønsmodtagere og for fleksjobbere på
fleksydelse (”efterløn”).
Kommentar: Da der i efterlønsreglerne henvises til dagpengereglernes fradragsbe-
stemmelser, vil forslaget få virkning for efterlønsmodtagerne.
Tilsvarende er fleksydelsesmodtagere omfattet af forslaget, idet der i bekendtgørel-
se om fleksydelse, henvises til dagpengereglernes fradragsbestemmelser. Formålet
med fleksydelsesordningen er, at personer, der er visiteret til fleksjob, så vidt mu-
ligt skal have samme rettigheder og vilkår som efterlønsmodtagere.
Forslaget gælder ikke for ledighedsydelsesmodtagere og for den kompensation, der
kan ydes til personer, der har ret til et seniorjob. For disse to grupper er der fast-
sat tilsvarende fradragsregler, som dem, der gælder for dagpengemodtagerne, men
der er tale om selvstændige regelsæt, som ikke henviser til dagpengereglerne. Det
er derfor ikke lagt op til, at forsøget skal omfatte disse to ordninger.
2.3. Forsøg og evaluering
Frivilligrådet mener, at det er vigtigt at præcisere, at evalueringen af forsøgsord-
ningen skal sætte fokus på, hvilken betydning forsøgsordningen får for de enkelte
frivillige. Det kan fx være betydningen i forhold til at fastholde eller udvikle kom-
petencer eller i forhold til at komme i job. Frivilligrådet deltager gerne i arbejdet
med den nærmere udformning af evalueringen.
Kommentar: I evalueringen skal der undersøges, hvorvidt udvidelsen af timebe-
grænsningen virker fastholdende for den enkelte ledige. I det omfang evalueringen
viser, at de ledige, som udfører frivilligt, ulønnet arbejde, kommer hurtigere i job,
vil dette fremgå af evalueringen.
AK-Samvirke noterer sig, at timekravet sættes op som led i en 2-årig forsøgsord-
ning, som skal evalueres. AK-Samvirke vil opfordre til, at forsøgsordningen ikke
bare evalueres, men at den monitoreres løbende, og at der i den forbindelse sættes
fokus på eventuelle utilsigtede konsekvenser af ordningen.
Da en monitorering og evaluering primært tager afsæt i indberetninger fra a-
kasserne, går AK-Samvirke ud fra, at der hurtigt – og i dialog med AK-Samvirke –
fastlægges nogle klare rammer for, hvordan man vil følge forsøgsordningen. AK-
Samvirke går ud fra, at man hurtigt går i dialog med dem om behovet for eventuel-
le nye indberetninger.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0005.png
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at evalueringen blandt andet skal gennem-
føres på baggrund af oplysninger fra a-kasserne, og at det til brug for evaluerin-
gen vil være nødvendigt at tilvejebringe løbende registerdata om medlemmer, der
udfører frivilligt, ulønnet arbejde. Evalueringen vil dermed forudsætte, at a-
kasserne indberetter oplysninger om deres medlemmers frivillige, ulønnede arbej-
de.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering vil høre AK-Samvirke, herunder a-
kasserne, i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af evalueringen.
Lederne finder det vigtigt, at forhøjelsen fra de nuværende fire timer til 15 timer i
forsøgsperioden ikke medvirker til, at ledige fastholdes i dagpengesystemet. Derfor
er det vigtigt, som det også fremgår at lovforslaget, at det i forbindelse med evalue-
ringen at forsøget belyses, om udvidelsen af timebegrænsningen får betydning for
længden af dagpengemodtagerens ledighedsperiode.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at evalueringen skal belyse, om udvidelsen
af timebegrænsningen til 15 timer om ugen betyder noget for udbuddet af lønnet
arbejde og længden af dagpengemodtageres ledighedsperiode.
Center for frivilligt socialt arbejde finder den foreslåede forsøgsperiode på 2 år no-
get kortsigtet. De frivillige foreninger og organisationer skal have ændret deres fri-
villigpolitikker, rekrutteringsstrategier, organisatoriske rammer etc. for at kunne
imødekomme den foreslåede lovændring – og hele dette arbejde skal tilbageføres
om to år, hvis der ikke forinden træffes beslutning om en permanentgørelse af ord-
ningen. Subsidiært anbefales, at forsøgsperioden forlænges til 4 - 5 år.
DIF og DGI står uforstående overfor, hvorfor der er tale om en forsøgsperiode, der
skal køre fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017. Afbureaukratisering af de
frivilliges rammevilkår, fsva. borgere på overførselsindkomster, har altid stået højt
på deres dagsorden. Det har regeringen fået oplyst, da den tilbage i 2012 spurgte de
frivilliges repræsentanter, om hvad der ville lette de frivilliges rammevilkår (Delo-
itte). Derfor ser de ingen grund til ikke at gøre ordningen permanent. Såfremt ord-
ningen forbliver en forsøgsordning, foreslår DIF og DGI, at forsøgsperioden for-
længes til fem år, og at evalueringen ikke bliver et nyt bureaukrati, hvor de frivilli-
ge skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at indberette data til A-kasserne.
Kommentar: I udarbejdelsen af initiativet om bedre vilkår for frivillige på dagpen-
ge og efterløn har det været et vigtigt hensyn, at den frivillige indsats ikke erstatter
lønnet arbejdskraft og ikke fastholder dagpengemodtagere i arbejdsløshed. Det er
derfor foreslået, at udvidelsen af den ugentlige timebegrænsning til 15 timer gen-
nemføres som et 2-årigt forsøg, som skal evalueres før det eventuelt forlænges eller
permanentgøres.
2.4. Fortrængning af ordinært arbejde
LO er meget betænkelige ved forslaget. Såfremt der gives mulighed for arbejde
helt op til 15 timer om ugen uden modregning, vil det utvivlsomt medføre for-
trængning af ordinært ansatte, idet der jo er tale om en undtagelse for frivilligt ar-
bejde på områder, hvor der ellers er lønnede job.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0006.png
LO synes ikke, at forslaget harmonerer med intentionerne i beskæftigelsesrefor-
men, hvor der er fokus på ordinære job og varig beskæftigelse. LO har principielt
den holdning, at dagpengeydelsen modtages som kompensation for, at man ikke
har et arbejde, hvilket bliver uklart, hvis man har et ulønnet arbejde 15 timer om
ugen.
Det er LO’s vurdering, at omfanget af anvendelsen af ordningen kan blive markant.
Således har nogle af LO’s a-kasser allerede fået rigtig mange henvendelser fra
medlemmer om muligheden for at anvende reglerne i den foreslåede ordning, selv-
om forslaget først er tiltænkt ikrafttræden fra marts 2015.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at det er hensigten, at den frivillige indsats
ikke erstatter lønnet arbejdskraft, ikke udføres på det almindelige arbejdsmarked
og ikke forlænger ledighedsperioden for dagpengemodtageren.
Muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i dagpengene i op
til 15 timer om ugen skal derfor gennemføres som et forsøg i en periode på 2 år.
Herefter skal regelændringen evalueres. Evalueringen skal netop belyse, om udvi-
delsen af timebegrænsningen til 15 timer om ugen betyder noget for udbuddet af
lønnet arbejde og længden af dagpengemodtageres ledighedsperiode.
Det bemærkes, at muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag
i ydelsen i op til 15 timer om ugen ikke gælder for frivilligt, ulønnet arbejde, som
vedrører primær drift og vedligeholdelse i den frivillige forening. Frivilligt, uløn-
net arbejde med primær drift og vedligeholdelse medfører som udgangspunkt fra-
drag i ydelsen fra første time. Årsagen er, at dette arbejde typisk vil udføres af løn-
net arbejdskraft.
LO finder, at forslaget har et sympatisk socialpolitisk sigte, idet de frivillige orga-
nisationer, som løfter vigtige opgaver, får tilført ekstra ressourcer. Ligeledes kan
forslaget godt bidrage lidt til, at den enkelte arbejdsløse får et lidt større netværk.
Men LO finder den foreslåede ændring alt for vidtgående. Dagpengesystemet skal
ikke være drivende for en god socialpolitik.
Kommentar: Baggrunden for forslaget er, at frivillige på dagpenge og efterløn op-
lever, at reglerne for, hvornår de kan udføre en frivillig indsats uden at blive truk-
ket i deres ydelser, er komplicerede og svære at forstå for de enkelte personer.
Nogle fortæller, at de ikke tør melde sig som frivillige, fordi de er bange for, at det
går ud over deres indtægtsgrundlag.
De frivillige og de frivillige foreninger og organisationer har selv peget på, at en
udvidelse af muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag i
ydelsen fra de nuværende fire timer til 15 timer om ugen vil være en mulig løsning.
Det sikres med forsøget, at de frivillige på dagpenge, efterløn eller fleksydelse kan
udføre mere frivilligt arbejde uden at være bange for, at det går ud over deres
ydelser.
FTF opfordrer til, at frivilligt arbejde skal fastholdes som et supplement til det fag-
professionelle, og at frivillige ikke må fortrænge ordinært ansatte. Desuden er det
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0007.png
helt afgørende, at ledige altid står til rådighed for arbejdsmarkedet. FTF forudsæt-
ter, at disse forudsætninger vil blive omfattet af forsøgsperiodens evaluering.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at det er hensigten, at den frivillige indsats
ikke erstatter lønnet arbejdskraft, ikke udføres på det almindelige arbejdsmarked
og ikke forlænger ledighedsperioden for dagpengemodtageren.
Evalueringen skal derfor belyse, om udvidelsen af timebegrænsningen til 15 timer
om ugen betyder noget for udbuddet af lønnet arbejde og længden af dagpenge-
modtageres ledighedsperiode.
De gældende regler om, at en dagpengemodtager skal stå til rådighed, herunder
blandt andet være aktivt arbejdssøgende og kunne overtage arbejde med dags var-
sel, gælder uændret. A-kassen skal derfor vurdere, om et medlem, som har frivil-
ligt, ulønnet arbejde – lige som det gælder for alle dagpengemodtagere – står til
rådighed for arbejdsmarkedet.
AK-Samvirke er bekymret for, at forslaget om at sætte timekravet op til 15 timer
om ugen vil kunne få den utilsigtede konsekvens, at der bliver færre job for de le-
dige at søge, fordi almindeligt lønarbejde i højere grad vil blive udbudt og udført
ulønnet for eller igennem frivillige organisationer eller foreninger.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at evalueringen blandt andet skal belyse,
om udvidelsen af timebegrænsningen til 15 timer om ugen betyder noget for ud-
buddet af lønnet arbejde.
2.5. Definitionen af frivilligt arbejde
LO finder, at afgræsningen af det frivillige arbejde er for upræcis. Med formulerin-
gen om ”arbejde for frivillige organisationer, foreninger eller lignende” åbnes der
op for et arbejdsmarked, som er omfattet af mere end 140.000 lønnede stillinger.
Uanset timetallet bør der indføres nogle klare retningslinjer for, hvilke organisatio-
ner der lever op til kriterierne for at være frivillige organisationer.
Danske Handicaporganisationer henviser til, at det fremgår af forslaget til § 100 e,
stk. 2, at frivilligt arbejde omfattet af det udvidede fradrag ikke må vedrøre primær
drift eller vedligeholdelse. DH ønsker præciseret, at bestyrelsesarbejde i en frivillig
organisation ikke medfører fradrag fra første time.
Frivilligrådet mener, at lovforslaget gengiver en forståelse af den frivillige indsats,
som man ikke kan genkende i den frivillige verden. I bemærkningerne til lov-
forslaget skelner man således mellem, hvad der er en frivilligt, ulønnet aktivitet,
som ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde (fx ekspedition i en genbrugsbu-
tik), og hvad der er frivilligt, ulønnet arbejde, som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde (fx telefonrådgivning). Det er en skelnen, der ikke anvendes i den frivil-
lige verden, hvor det er lige så almindeligt at have frivillige, ulønnede telefonråd-
givere som ekspedienter. Derfor mener Frivilligrådet, at man bør overveje, hvordan
man beskriver den frivillige indsats. Frivilligrådet bidrager gerne til at udforme en
beskrivelse, der i højere grad gengiver praksis i den frivillige verden.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0008.png
Frivilligrådet mener, at forsøgsordningen også bør omfatte frivillige på offentlige,
kommunale virksomheder, så der gælder de samme regler for frivillige både i fri-
villig og offentlig regi. En række kommunale institutioner har frivillige tilknyttet,
og det vil begrænse erfaringerne og evalueringen med forsøget, hvis det ikke også
omfatter offentlige, kommunale virksomheder. P.t. er det kun dagpenge- og efter-
lønsmodtagere, der bor i en frikommune, som kan være frivillige i offentlig regi
uden fradrag.
Kommentar: Det følger af initiativet i regeringsudspillet, at den gældende definiti-
on af frivilligt, ulønnet arbejde også skal gælde i forhold til frivilligt, ulønnet ar-
bejde i forsøgsperioden. Ved frivilligt, ulønnet arbejde forstås dermed arbejde, som
medlemmet udfører for frivillige organisationer, foreninger eller lignende, som kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører primær drift og vedli-
geholdelse.
Definitionen følger gældende regler og er dermed nærmere fastsat i praksis på om-
rådet.
Efter gældende praksis er en frivillig organisation, forening eller lignende define-
ret som en frivillig grundlagt organisation mv., hvis primære formål ikke er at ska-
be overskud. Et eventuelt overskud må ikke udbetales til medlemmerne, men skal
bruges til almennyttige formål. De frivillige aktiviteter og det frivillige ulønnede
arbejde er en betydelig del af organisationens grundlag, og man vælger frivilligt at
gå ind i organisationens virke.
Der kan fx være tale om organisationer med et socialt eller humanitært sigte inden
for det sociale og sundhedsmæssige område, hvor aktiviteten eller det frivillige,
ulønnede arbejde tager sigte på at give enkeltindivider eller grupper en øget vel-
færd og omsorg eller tager sigte på at løse velfærdsproblemer. Øget velfærd kan
være af helbreds-, forsørgelses- eller omsorgsmæssig karakter, der tilvejebringes
gennem vejledning, medmenneskelig kontakt eller ved at viderebringe egne ople-
velser og erfaringer.
Aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde kan også udføres inden for kirkelige for-
eninger, kollektive eller kulturelle foreninger, sportsforeninger, beboerforeninger
eller i forbindelse med kommunalt ældrearbejde.
Det er uden betydning, om organisationen, foreningen mv. helt eller delvist er fi-
nansieret af offentlige midler, eller om aktiviteten eller arbejdet udføres uden for
en organisation. Aktiviteter eller frivilligt, ulønnet arbejde i dette regi kan fx udfø-
res af tidligere misbrugere, pårørende mv.
Aktiviteten eller det frivillige, ulønnede arbejde må dog ikke have forbindelse med
privat erhvervsvirksomhed.
Frivilligt arbejde for kommunale institutioner er ikke omfattet af de gældende reg-
ler på området, idet der er tale om institutioner, som er en del af det almindelige
og lønnede arbejdsmarked. Det bemærkes dog, at en sådan udvidelse er omfattet af
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0009.png
en igangværende frikommuneforsøgsordning. Frikommuneforsøget evalueres af de
deltagende frikommuner.
2.6. Andre emner
LO finder, at der udover de overordnede retningslinjer skal være konkrete regler
for, hvordan det frivillige arbejde udføres på den enkelte institution. Reglerne afta-
les mellem ledelsen og den frivillige organisering på stedet og er understøttet af en
frivillig organisation.
Kommentar: Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. regulerer ikke forholdet mellem
de berørte parter, men derimod under hvilke betingelser man kan få dagpenge.
Retningslinjerne for, hvordan det frivillige arbejde udføres i den enkelte forening
m.v., må derfor aftales mellem den frivillige organisation og den frivillige.
LO mener, at det kan være et problem, at de frivillige organisationer for at tiltræk-
ke frivillig arbejdskraft, tildeler de frivillige de mest interessante arbejdsopgaver og
overlader de mere rutineprægede opgaver til de beskæftigede i branchen.
Kommentar: Baggrunden for regeringens 10 initiativer i udspillet Lettere at være
frivillig er, at den drivkraft, som de frivillige har, ikke må svækkes af unødvendigt
besvær med regler og procedurer. De frivilliges vilkår skal styrkes – ikke svækkes
af unødigt bøvl og bureaukrati. Initiativerne bygger på de udfordringer og barrie-
rer, som den frivillige verden har peget på.
AK-Samvirke henviser til, at man ifølge regeringspublikationen ”Lettere at være
frivillig” fra oktober 2014 vil samle relevante informationer om reglerne vedr. fri-
villigt, ulønnet arbejde på Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forholds hjemmeside.
AK-Samvirke opfordrer til, at man ud over at informere om reglerne informerer
om, at ledige og medlemmer på efterløn skal rette henvendelse til deres a-kasse,
inden de går i gang med at udføre frivilligt, ulønnet arbejde. Samtidig vil AK-
Samvirke opfordre til, at man hurtigst muligt informerer om, at timekravet ikke er
sat op til 15 timer endnu, men først sættes op ved ikrafttrædelsen af ny lovgivning,
idet de har oplevet, at nogle ledige/efterlønsmodtagere – med regeringspublikatio-
nen – har troet, at de allerede nu kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 ti-
mer om ugen.
Kommentar: Det bemærkes, at der – på baggrund af en henvendelse fra AK-
Samvirke – er foretaget en præcisering på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside,
så det nu fremgår at forsøget skal gennemføres ved en lovændring, som forventes
at træde i kraft til foråret. Beskæftigelsesministeriet vil desuden rette henvendelse
til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, så informati-
onen på deres hjemmeside kan tilrettelægges i overensstemmelse med ønskerne fra
AK-Samvirke.
Det bemærkes derudover, at a-kasserne efter gældende regler skal yde vejledning
og bistand til medlemmer, der retter henvendelse om spørgsmål indenfor a-
kassernes sagsområde.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0010.png
DIF og DGI bemærker om forholdet om kategoriseringen af de frivilliges hverv, at
de ofte får forelagt sager, hvor frivillige er blevet trukket i deres dagpenge, fordi a-
kasserne har tolket reglerne for restriktivt og ikke har skelnet korrekt mellem hver-
vene, altså mellem aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, herunder arbejde med
primær drift og vedligeholdelse. DIF og DGI opfordrer Beskæftigelsesministeriet
til i forbindelse med færdiggørelsen af den endelige lov at udarbejde et solidt in-
formationsmateriale til a-kasserne, så der i fremtiden undgås, at frivillige uberetti-
get bliver trukket i deres dagpenge på grund af fejlkategoriseringer i a-kassernes
praksis. DIF og DGI bistår gerne ministeriet med udarbejdelsen af informationsma-
terialet til a-kasserne.
Kommentar: Det følger af regeringsudspillet, Lettere at være frivillig, at regerin-
gen vil samle de relevante informationer om reglerne på Ministeriet for Børn, Li-
gestilling, Integration og Sociale Forholds hjemmeside, så det bliver klart for de
frivillige, hvilke regler der gælder.
Det bemærkes, at det er foreslået, at den gældende definition af frivilligt, ulønnet
arbejde også skal gælde i forhold til frivilligt, ulønnet arbejde i forsøgsperioden.
Definitionen følger dermed gældende regler og er nærmere fastsat i praksis på om-
rådet. Praksis er beskrevet i vejledningen til bekendtgørelse om fradrag i arbejds-
løshedsdagpenge mv. Det er derfor Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
vurdering, at der ikke er behov for at udarbejde særskilt informationsmateriale til
a-kassernes om definitionen af frivilligt, ulønnet arbejde.
Det bemærkes videre, at en dagpengemodtager efter gældende regler kan klage
over a-kassens afgørelse til Arbejdsskadestyrelsen (Center for Klager om Arbejds-
løshedsforsikring) inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen. Herudover fører
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering tilsyn med a-kassernes administration
af reglerne.
Ankestyrelsen bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
hjemlen i lovens § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, ikke kan anvendes til at fastsætte nærme-
re administrative regler om frivilligt arbejde, når arbejdsindsatsen har en sådan
ugentlig varighed, at arbejdsindsatsen ”kan sidestilles med et egentligt arbejde”.
Der henvises i denne forbindelse til funktionærlovens tidsmæssige definition på
funktionærarbejde.
Ankestyrelsen vurderer, at der ud fra ordlyden af § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, ikke er
grundlag for en sådan snæver fortolkning af hjemlen, og foreslår derfor, at afsnittet
om hjemmelsspørgsmålet under punkt 2.1.2, 9. afsnit udgår.
Kommentar: Gældende lovs § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, indeholder ingen specifik og
positiv angivelse af muligheden for at undtage frivilligt ulønnet arbejde fra fra-
dragsreglerne. Den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse er imidlertid vurderet
at kunne give adgang til at udstede de gældende regler om, at frivilligt, ulønnet ar-
bejde i få timer om ugen ikke skal medføre fradrag i dagpengene.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437704_0011.png
På det grundlag vurderes det at være behov for, at lovgiver får mulighed for at
forholde sig til en udvidelse af adgangen til frivilligt ulønnet arbejde uden fradrag,
og forslaget gennemføres derfor ved en lovændring.
2.7. Høringssvar fra Frikommuner:
Gladsaxe og Gentofte kommuner ser positivt på, at der nu gennemføres et lands-
dækkende forsøg, der understøtter indsatserne på frivilligområdet.
Gladsaxe og Gentofte kommuner bemærker, at det ene frikommuneforsøg,
Frihed
til frivillighed,
overordnet giver samme mulighed, som det forsøg, der ligger i lov-
forslaget: Ledige kan arbejde frivilligt i mere end fire timer uden at det medfører
fradrag i dagpengene. Frikommuneforsøget adskiller sig dog ved, at det ikke rum-
mer en øvre grænse for, hvor meget der kan arbejdes frivilligt. I stedet foretager A-
kassen en rådighedsvurdering for at sikre, at den ledige fortsat står til rådighed for
arbejdsmarkedet.
Gladsaxe og Gentofte kommuner vurderer, at et landsdækkende forsøg kan bidrage
til at skabe mere opmærksomhed omkring muligheden for at arbejde frivilligt i fle-
re timer, og at det vil være hensigtsmæssigt for kommunerne at lade det landsæk-
kende forsøg erstatte frikommuneforsøget.
Kommentar: Det følger af bemærkningerne til lovforslaget, at forsøgsordningen
for frikommuner om, at frivilligt, ulønnet arbejde som udgangspunkt ikke medfører
fradrag i dagpengene og efterlønnen, ikke bliver påvirket af det foreslåede forsøg i
§ 100 e. Det er derfor foreslået, at frikommuneforsøget om frivilligt, ulønnet arbej-
de fortsætter uændret og i overensstemmelse med rammerne og reglerne i lov om
frikommuner.
Gladsaxe og Gentofte bemærker, at det andet forsøg,
Færre barrierer for frivillig-
hed,
giver ledige mulighed for at arbejde frivilligt i offentlige, kommunale virk-
somheder. Denne mulighed er ikke dækket af det foreslåede landsdækkende forsøg.
Gladsaxe og Gentofte kommuner vil derfor opfordre til, at denne mulighed også
indarbejdes blandt de 10 initiativer, der skal gøre det lettere at være frivillig.
Kommentar: Det følger af lovforslaget, at den gældende definition af frivilligt,
ulønnet arbejde i relation til arbejdsløshedsforsikringsloven også skal gælde i for-
hold til det foreslåede forsøg med frivilligt, ulønnet arbejde. Ved frivilligt, ulønnet
arbejde forstås dermed arbejde, som medlemmet udfører for frivillige organisatio-
ner, foreninger eller lignende, som kan udbydes som almindeligt lønarbejde, og
som ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse. Definitionen følger gældende
regler og er dermed nærmere fastsat i praksis på området.
Der er således ikke i lovforslaget lagt op til, at forslaget også skal gælde i forhold
til frivilligt, ulønnet arbejde i offentlige, kommunale virksomheder.
11