Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
B 62
Offentligt
1532132_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. maj 2015
2015-2890
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2015 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende B 62 - Forslag til folketingsbeslutning om fjernelse af afgiften for biler
m.v. på Storebæltsbroen., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål 1
Vil ministeren give en redegørelse for finansieringen af Storebæltsbroen, her-
under hvilke forlig der er tilknyttet denne faste forbindelse og den afledte bru-
gerbetaling?
Svar
Lov om anlæg af en fast forbindelse over Storebælt blev vedtaget i Folketinget
den 10. juni 1987 af S, V, K, CD og KRF. Af loven fremgår det, at forbindelsen
opføres og ejes af et aktieselskab, hvis aktiekapital ejes af staten. Ved forbindel-
sens ibrugtagning i 1998 udgjorde den rentebærende nettogæld ca. 36 mia. kr. i
årets priser, som finansieres via lån med staten som garant for lånenes forrent-
ning og afdrag. Lånene tilbagebetales via indtægter fra vej og bane.
For vejdelen blev det med loven fastsat, at selskabet opkræver takster til dæk-
ning af de løbende driftsudgifter samt forrentning og afskrivning af optagne
lån. Taksterne for biltrafikken skulle, med fradrag af trafikanternes egne om-
kostninger til passage af forbindelsen, svare til de tilsvarende færgetakster på
tidspunktet for forbindelsens ibrugtagen.
Vejtaksterne er i flere omgange blevet reduceret siden lovens vedtagelse senest
i 2005, hvor der blev indgået en politisk aftale mellem forligspartierne S, V og
K om at sænke taksterne for blandt andet person- og varebiler med 20 pct.
Vejtaksterne er herudover fra åbningen af forbindelsen generelt blevet pristals-
reguleret med forbrugerprisindekset, idet de med dette udgangspunkt fastsæt-
tes af transportministeren efter indstilling fra Sund & Bælt. Vejindtægterne
udgjorde knap 2,8 mia. kr. i 2014.
Jernbanebetalingen, der ligeledes er fastlagt i de politiske aftaler, består dels af
en brugerbetaling fra jernbanevirksomhederne, dels af en bevilling på finanslo-
ven, som A/S Storebælt har modtaget, siden selskabet i 2005 overtog vedlige-
hold og reinvesteringer af jernbanedelen på forbindelsen fra Banedanmark.
B 62 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at redegøre for finansieringen af Storebæltsbroen, herunder hvilke forlig der er tilknyttet denne faste forbindelse og den afledte brugerbetaling, til transportministeren
1532132_0002.png
Efter en reduktion af jernbanetilskuddet på 200 mio. kr. fra 2015, som følge af
den politiske aftale om vækstpakken af juni 2014 mellem regeringen (S og R),
V, DF, SF, EL og K, udgør Banedanmarks betaling til A/S Storebælt i 2015 592
mio. kr., hvoraf 344 mio. kr. hidrører fra opkrævning af jernbanevirksomhe-
derne, mens den resterende del finansieres via finansloven.
Af det politiske forlig om en reduktion af taksterne på Storebæltsforbindelsen
fra 2005 følger det, at A/S Storebælt via en færgegaranti i færgeloven fortsat
skal sikre, at der er mindst én færgerute over Kattegat samt en rute mellem
Spodsbjerg og Tårs, såfremt der ikke er et grundlag for at drive ruterne kom-
mercielt. Mols-Linjen A/S driver i dag færgeruterne Odden-Aarhus/Ebeltoft på
kommercielle vilkår, mens A/S Storebælt yder et årligt tilskud til besejlingen af
Spodsbjerg-Tårs. Beløbet udgjorde 39 mio. kr. i 2014.
A/S Storebælt er desuden via aftalen om en grøn transportpolitik fra 2009 (S,
R, V, DF, SF, LA og K) forpligtiget til at bidrage med i alt 9 mia. kr. til Infra-
strukturfonden senest ved regnskabsåret 2022. Der er hidtil udloddet i alt 1,8
mia. kr. i udbytte hertil.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke