Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 14 Bilag 5
Offentligt
1526532_0001.png
OMTRYK
Til beslutningsforslag nr.
B 14
Folketinget 2014-15
OMTRYK
2. omtryk. Korrekturrettelser
Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kørsel i hashpåvirket tilstand
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jonas Dahl (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2014 og
var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse.
2. Politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, DF, SF, EL, LA og KF) finder, at
den nuværende nultolerancepolitik over for kørsel med can-
nabis i blodet kan have utilsigtede konsekvenser.
Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man ikke skal føre kø-
retøj i cannabispåvirket tilstand, og at der skal slås hårdt ned
på personer, der ryger cannabis og kører bil til fare for an-
dres liv og legeme.
Men de nuværende regler slår tilsvarende hårdt ned på
personer, der kører bil uden at være påvirkede af cannabis
og uden at være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerance-
politikken medfører, at personer, der kører bil med det akti-
ve stof THC i kroppen, mister kørekortet ubetinget, uanset
at det er flere uger siden, de har røget cannabis eller har væ-
ret udsat for passiv rygning og uanset, at det ikke kan påvi-
ses, at de er til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse af fø-
rerretten er obligatorisk, og der er altså ikke mulighed for, at
dommeren – efter en konkret vurdering – kan vælge at gøre
sanktionen mildere.
Det er flertallets opfattelse, at straffen i disse tilfælde ikke
altid er proportional. Konsekvenserne af at miste sit køre-
kort kan være vidtrækkende og kan bl.a. føre til, at man mi-
ster sit arbejde eller sin elevplads. Hermed kan sanktionen i
sidste ende være med til at forringe folks uddannelses- og
arbejdsmuligheder så drastisk, at den kan være med til at
fastholde folk i cannabismisbrug i stedet for at medvirke til
at hjælpe dem ud af det.
Flertallet finder, at disse vidtrækkende konsekvenser ikke
nødvendigvis er i samfundets interesse. Selvfølgelig skal der
være en konsekvens, hvis man fører et køretøj i påvirket til-
stand og er til fare for trafiksikkerheden, men der skal være
proportionalitet i den idømte straf, og det er der ikke i dag.
Derfor opfordrer flertallet ministeren til i indeværende fol-
ketingsår at kortlægge problemstillingen og opstille forskel-
lige modeller for, hvordan man kan finde en løsning på ud-
fordringerne, så den høje trafiksikkerhed fastholdes, samti-
dig med at der er proportionalitet i forhold til den straf, der
idømmes.
Endelig opfordrer flertallet ministeren til efterfølgende at
invitere Folketingets partier til en dialog om de forskellige
modeller, så partierne i fællesskab kan finde en holdbar løs-
ning.
Flertallet pålægger regeringen at igangsætte et arbejde,
hvor der forskes i tolerancegrænser, ligeledes med henblik
på at sikre, at der kan findes en holdbar og mere proportio-
nal løsning på problemstillingen.
P.u.v.
Karina Lorentzen Dehnhardt,
formand
AX017488
B 14 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 5: Beretning afgivet af Retsudvalget den 30. april 2015
1526532_0002.png
OMTRYK
2
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 14
Bilagsnr. Titel
1
Notater om kørsel i hashpåvirket tilstand som opfølgning på mødet
den 9. december 2014, fra justitsministeren
2
Udkast til beretning
3
2. udkast til beretning
4
3. udkast til beretning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende B 14
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om indhentning af oplysninger fra alle EU-lande samt USA i
forhold til tolerancegrænser for THC ift. kørsel samt strafniveau, til
justitsministeren
Spm. om iværksættelse af forskning i tolerancegrænse for THC i blo-
det, således at lovgivningen ikke skal ramme skævt, til justitsministe-
ren
Spm. om iværksættelse af kampagner, således at unge mennesker er
oplyste om risikoen ved, at kørsel efter at have røget en festjoint i den
foregående uge kan føre til frakendelse, til justitsministeren
2
3