Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
B 99
Offentligt
1524520_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
29. april 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Christian Lund Hansen
Sagsnr.: 2015-0038-0049
Dok.:
1585210
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om forbud mod, at danske statsborgere og herboende ud-
lændinge rejser ind i Syrien og Nordirak, og effektive reaktionsmuligheder
ved overtrædelse af forbuddet. (B 99), som Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den 24. april
2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Mette Frederiksen
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 99 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den australske ordning med declared areas i den australske criminal codes sektion 119.2, til justitsministeren
1524520_0002.png
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integra-
tionspolitik vedrørende forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod, at danske statsborgere og herboende udlændinge rejser ind i Sy-
rien og Nordirak, og effektive reaktionsmuligheder ved overtrædelse
af forbuddet (B 99):
”Ministeren bedes redegøre nærmere for den australske ord-
ning med declared areas i den australske criminal codes sekti-
on 119.2.”
Svar
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at Australiens ”Criminal Code Act 1995”
er tilgængelig på
http://www.comlaw.gov.au/Details/C2015C00097.
En
udskrift af section 119.1 til 119.3 vedlægges.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at ministeriet ikke har nærmere
kendskab til den pågældende australske ordning. Ud fra de omtalte lovbe-
stemmelser ses der dog at være tale om en ordning med restriktioner for
indrejse og ophold i særligt udpegede områder i udlandet.
De pågældende områder i udlandet ses at kunne udpeges af den australske
udenrigsminister, hvis ministeren finder det godtgjort, at en terrororganisa-
tion er involveret i fjendtlige aktiviteter i området (section 119.3, subsecti-
on (1)).
Indrejse og ophold i sådanne udpegede områder i udlandet ses at være
strafbart for bl.a. australske statsborgere og udlændinge med fast bopæl i
Australien (section 119.2, subsection (1)), og overtrædelse ses at kunne
straffes med (op til) 10 års fængsel.
Der ses at gælde en række undtagelser til forbuddet, som omfatter tilfælde,
hvor indrejse eller ophold i det pågældende område er sket med et rent an-
erkendelsesværdigt formål. Herunder ses forbuddet bl.a. ikke at gælde for
journalister, som indrejser eller opholder sig i det pågældende område for
at lave en nyhedsdækning af begivenheder i området (section 119.2, sub-
section (3), litra (f)).
Bevisbyrden for, at indrejsen eller opholdet i området er sket med et rent
anerkendelsesværdigt formål, ses at påhvile den pågældende selv (noten til
section 119.2, subsection (3)).
2
B 99 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om den australske ordning med declared areas i den australske criminal codes sektion 119.2, til justitsministeren
2.
Den australske ordning synes på den anførte baggrund at adskille sig fra
den ordning, der foreslås med beslutningsforslaget (B 99), bl.a. derved, at
der ikke er krav om forudgående tilladelse for at indrejse lovligt kan fore-
tages. Journalister og andre personer, der rejser med en række nærmere op-
regnede anerkendelsesværdigt formål, synes således ikke at skulle for-
håndsunderrette myndighederne om deres rejse.
Som anført har Justitsministeriet ikke ud over de omtalte lovbestemmelser
nærmere kendskab til den australske ordning. Hvis udvalget måtte ønske
nærmere oplysninger om ordningen, vil Justitsministeriet gennem Uden-
rigsministeriet kunne anmode de australske myndigheder herom. Det be-
mærkes i den forbindelse, at tilvejebringelse af oplysninger fra andre lande
erfaringsmæssigt kan være ressource- og tidskrævende. Det vil således
kunne tage nogen tid – eventuelt flere måneder – at indhente sådanne op-
lysninger.
3