Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
B 52
Offentligt
1522474_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. april 2015
EU-retskontoret
Lars Solskov Lind
2015-0038-0042
1578516
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om information til Folketinget vedrørende implementering
af EU-direktiver, forordninger og administrative forskrifter (B 52), som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april
2015.
Mette Frederiksen
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 52 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ministerens kommentarer til artiklerne Folketinget vil kulegrave EU-lovgivning ad bagdøren og Folketinget slår alarm: Vi kobles af EU-lovgivning fra Berlingske Tidende 18/4-15, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om infor-
mation til Folketinget vedrørende implementering af EU-direktiver,
forordninger og administrative forskrifter (B 52) stillet af Folketingets
Europaudvalg:
”Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Folketinget vil ku-
legrave EU-lovgivning ad bagdøren” og ”Folketinget slår
alarm: Vi kobles af EU-lovgivning” bragt i Berlingske Tidende
lørdag den 18. april 2015, om implementering af EU-retsakter,
herunder at ni ud af ti EU-direktiver aldrig når forbi Folketin-
get, men gennemføres administrativt.”
Svar:
1.
Overordnet mener jeg ikke, at man på baggrund af de oplysninger, der
præsenteres i artiklerne, kan konkludere, at brugen af bekendtgørelser i
forbindelse med implementeringen af EU-retlige forpligtelser i sig selv er
udtryk for et demokratisk problem.
I øvrigt er det ikke korrekt, når det i de nævnte artikler i Berlingske Tiden-
de anføres, at ni ud af ti EU-direktiver aldrig når Folketinget, men gen-
nemføres administrativt.
Forholdet er jo det, at Folketinget som det klare udgangspunkt involveres i
forhandlingerne om forslag til EU-retsakter ved grund- og nærhedsnotater
og forelæggelse for Folketingets Europaudvalg. Ministerierne udarbejder
således grund- og nærhedsnotater til Folketinget om alle direktivforslag
samt væsentlige forordningsforslag og andre væsentlige forslag til retsak-
ter.
2.
For så vidt angår valget mellem implementering ved lov og ved be-
kendtgørelse bemærkes, som nævnt i besvarelsen af 5. marts 2015 af
spørgsmål nr. 47 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg, at der ikke fin-
des faste retningslinjer for, hvornår regler bør udstedes ved lov, og hvornår
bemyndigelse bør gives til administrationen med henblik på udstedelse af
regler ved bekendtgørelse. Der kan således heller ikke henvises til nærme-
re retningslinjer for, hvornår en ny EU-retsakt bør implementeres ved lov
eller ved bekendtgørelse.
Det fremgår dog af Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet (2005),
pkt. 4.3.4., at det generelt om dette spørgsmål på den ene side kan frem-
hæves, at overordnede og principielle retningslinjer inden for et givet rets-
2
B 52 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ministerens kommentarer til artiklerne Folketinget vil kulegrave EU-lovgivning ad bagdøren og Folketinget slår alarm: Vi kobles af EU-lovgivning fra Berlingske Tidende 18/4-15, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
område bør fastlægges af lovgivningsmagten og ikke af forvaltningen. På
den anden side er der ofte væsentlige behov for at overlade dele af regel-
fastsættelsen til administrationen. Herved sikres det bl.a., at der hurtigt og
smidigt kan foretages nødvendige løbende ændringer og justeringer i re-
gelgrundlaget, og at Folketinget fritages for at behandle detailspørgsmål
uden principiel karakter, således at lovgivningsmagten har mulighed for at
foretage en grundig realitetsbehandling af de centrale spørgsmål.
Bemyndigelse til administrationen til at fastsætte regler i bekendtgørelses-
form gives ved lov. Det fremgår af lovkvalitetsvejledningen, pkt. 4.3.4., at
i det omfang, der gives bemyndigelse til administrationen, bør selve be-
myndigelsesbestemmelsen være formuleret så præcist som muligt, ligesom
lovforslaget skal indeholde fyldestgørende bemærkninger herom.
3