Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 35
Offentligt
1501231_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2015
Strafferetskontoret
Malene Dalgaard
2015-0038-0040
1489300
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om bedre behandling af voldtægtsofre. (B 35), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. februar 2015.
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
folketingsbeslutning om bedre behandling af voldtægtsofre (B 35):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. februar
2015, fra Udviklingshæmmedes Landsforbund, jf. B 35 - bilag
1.”
Svar:
1.
Det fremgår bl.a. af henvendelsen fra Udviklingshæmmedes Landsfor-
bund, at forbundet finder det vigtigt, at udviklingshæmmede tænkes ind i
beslutningsforslaget.
Forbundet anfører i den forbindelse, at udviklingshæmmede voldtægtsofre
bør have mulighed for at blive videoafhørt med en støtteperson til stede, at
de bør have tilbydes støtte i form af samtalegrupper med andre udviklings-
hæmmede, og at der bør gives en ordentlig begrundelse, hvis der ikke rej-
ses tiltale i en voldtægtssag. Endelig støtter forbundet, at uagtsom voldtægt
kriminaliseres.
2.
Retsplejeloven indeholder regler om brugen af videoafhøring af børn
som bevis for retten i en straffesag. Det følger bl.a. af retsplejelovens §
872, at politiets afhøring af et barn, når afhøringen er optaget på video (vi-
deoafhøring), kan benyttes som bevis under hovedforhandlingen. Retsple-
jelovens § 745 e indeholder nærmere regler om politiets gennemførelse af
en videoafhøring. Retsplejelovens regler om afhøring af børn anvendes i
praksis analogt på unge og voksne udviklingshæmmede. Der er således al-
lerede i dag mulighed for at anvende videoafhøring af et formodet vold-
tægtsoffer, der er udviklingshæmmet.
Rigspolitiet har i øvrigt over for Justitsministeriet oplyst, at Rigspolitiet i
2014 iværksatte et større analyseprojekt kaldet ”Projekt Afhøring” med det
formål at udarbejde konkrete anbefalinger til, hvordan politiet kan anvende
afhøring som et mere effektivt efterforskningsværktøj. Analyseprojektet
omfatter også brugen af video- og lydoptagelser under politiets afhøringer
af den formodede forurettede. Analyseprojektet forventes afsluttet med en
endelig rapport i 2015.
3.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har
om den sociale indsats over for udviklingshæmmede, der har været udsat
for seksuelle overgreb, oplyst følgende:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Det kan […] oplyses, at der som led i satspuljeaftalen i 2010
blev afsat 4,5 millioner kroner til udvikling af en metode til
behandling af mennesker med udviklingshæmning, der har
været udsat for seksuelle overgreb. Det overordnede formål
med udviklingsprojektet var at bidrage til, at disse mennesker
får adgang til en relevant og virkningsfuld social- og sund-
hedsfaglig behandling. Hovedsigtet har været, at deres følge-
virkninger af seksuelle overgreb mindskes, og at reducere ri-
sikoen for nye overgreb gennem udvikling af mestringsstra-
tegier.
Socialstyrelsen har gennemført en kortlægning af internatio-
nale og danske erfaringer, der har dannet grundlag for at ud-
arbejde en psykoterapeutisk guide til behandling af borgere
med udviklingshæmning. Både i kortlægningen og afprøv-
ningen har der været nedsat en ekspertgruppe bestående af
fagfolk på området. Guiden har i perioden ultimo 2012 til
medio 2014 været afprøvet hos Center for Seksuelle Over-
greb (København) og Center for Voldtægtsofre (Aarhus). Der
er i alt gennemført 25 behandlingsforløb.”
4.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har om behandlingstilbud ved
landets regionale voldtægtscentre oplyst følgende:
”[M]odtagelsen af kvinder og mænd, der har været udsat for
voldtægt eller andre seksuelle overgreb, [varetages] på i alt ni
centre for voldtægtsofre fordelt på udvalgte sygehuse i hver
region. Centrene er placeret på Rigshospitalet, Hillerød Hos-
pital, Nykøbing F. Sygehus, Holbæk Sygehus, Odense Uni-
versitetshospital, Kolding Sygehus, Aarhus Universitetsho-
spital, Regionshospitalet Herning og Aalborg Sygehus. Efter-
følgende er endnu et center etableret på Bornholms hospital.
Tilbuddene på centrene omfatter bl.a. akut lægeundersøgelse
og -behandling, psykologisk støtte samt inddragelse og råd-
givning af pårørende. En henvendelse kræver ikke henvisning
fra egen læge, og centrene stiller ikke krav om politianmel-
delse af overgrebet.
I aftalen om satspuljen på sundhedsområdet for 2013 – 2016
blev der årligt afsat 4,4 mio. kr. til forbedring og ensartning
af tilbuddene på landets voldtægtscentre. Forbedringen af til-
buddene følger anbefalingerne i Sundhedsstyrelsens rapport
”Behandlingstilbud ved centre for modtagelse af voldtægtsof-
re” fra marts 2012 udarbejdet som følge af en folketingsbe-
slutning af 1. juni 2011 om at forbedre og ensarte tilbuddene
på landets voldtægtscentre. Anbefalingerne vedrører bl.a. den
lægefaglige behandling, efteruddannelse af personale, tilbud
om psykologbehandling, herunder gruppebehandling, samt
inddragelse af pårørende i indsatsen. Det er Ministeriet for
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sundhed og Forebyggelses vurdering, at bevillingen udgør et
væsentligt løft af den behandlende indsats for voldtægtsofre.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har i januar og ok-
tober 2014 modtaget statusnotater fra hhv. Danske Regioner
og Region Sjælland om implementeringen af anbefalingerne,
som generelt vurderes tilfredsstillende.
Det fremgår bl.a. af de nævnte anbefalinger i rapporten, at:
Det anbefales, at voldtægtsofre, som vurderes egnede hertil,
tilbydes psykologisk gruppebehandling. Såfremt det enkelte
center ikke har et tilstrækkeligt antal egnede voldtægtsofre til
etablering af tilbuddet, bør voldtægtsofrene orienteres om
muligheden for gruppebehandling på et andet center og tilby-
des henvisning hertil. Tilbuddet kan ikke erstatte tilbuddet
om individuel behandling, men må betragtes som et supple-
ment til den individuelle behandling for voldtægtsofre, som
vurderes egnede til gruppebehandling.
Det uddybes i rapporten, at behandlingsformen (psykologisk
gruppebehandling) tillige kræver et tilstrækkeligt antal pati-
enter og et jævnt flow af egnede patienter for, at det vil være
muligt at oprette grupper på regelmæssig basis. Det kan der-
for muligvis være vanskeligt at få et tilbud om gruppebehand-
ling til at fungere i praksis på de mindre centre, og der bør
derfor etableres samarbejde på tværs af centrene.
Dette vil naturligvis så meget desto mere gøre sig gældende i
forhold til samtalegrupper for patienter med ensartede fysiske
og psykiske handicap.
Idet regionerne har driftsansvaret for de enkelte centre, kan
tilrettelæggelsen og organiseringen af tilbuddene følgelig va-
riere i et vist omfang fra center til center. Det er således (på
trods af anbefalingen oven for) ikke tilfældet i dag, at der på
samtlige centre tilbydes gruppesamtaler som en del af det
samlede tilbud til voldtægtsofrene. Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse har dog en klar forventning om, at regioner-
ne indretter de enkelte centre – herunder eventuelle samtale-
grupper og sammensætningen heraf – på en sådan måde, at
det afspejler det konkrete behandlingsbehov på centeret, og at
der leveres en sundhedsfaglig indsats af høj kvalitet for ofre-
ne. Det er endvidere ministeriets forventning, at der i over-
ensstemmelse med anbefalingen henvises til gruppebehand-
ling i nødvendigt omfang, og at man i den sammenhæng er
opmærksom på særlige forhold, der gør sig gældende for den
enkelte patient.”
5.
Rigsadvokaten har om anklagemyndighedens begrundelse i sager, hvor
der ikke rejses tiltale mod en sigtet person, oplyst følgende:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
”Det følger af retsplejelovens § 724, stk. 1, at forurettede al-
tid skal underrettes om en afgørelse om påtaleopgivelse (dvs.
en afgørelse om ikke at rejse tiltale mod en sigtet). I praksis
sker dette som det klare udgangspunkt ved, at der sendes en
skriftlig afgørelse til den forurettede. I de tilfælde, hvor der
foreligger oplysninger om, at forurettede er under værgemål,
jf. værgemålslovens § 5, vil en afgørelse om påtaleopgivelse
normalt blive sendt til værgen, som varetager den forurette-
des interesser.
Anklagemyndighedens afgørelse skal indeholde en nærmere
begrundelse for påtaleopgivelsen. Det følger af forvaltnings-
lovens § 24, som også angiver de nærmere krav til begrundel-
sen. Det fremgår bl.a., at hvis en afgørelse beror på et admi-
nistrativt skøn, skal begrundelsen angive de hovedhensyn, der
har været bestemmende for skønsudøvelsen. Herudover skal
begrundelsen indeholde en kort redegørelse for de oplysnin-
ger om sagens faktiske omstændigheder, der er tillagt væsent-
lig betydning for afgørelsen.
Det er mit generelle indtryk, at anklagemyndigheden er me-
get opmærksom på og omhyggelig med at udfærdige fyldest-
gørende begrundelser, der kan give forurettede en forståelse
for, hvorfor anklagemyndigheden efter en helt konkret vurde-
ring af den pågældende sag mener, at det ikke er muligt at fø-
re det tilstrækkelige bevis til en domfældelse for voldtægt.
Det gælder selvfølgelig også i sager, hvor forurettede er ud-
viklingshæmmet.
Det følger endvidere af Rigsadvokatens meddelelse nr.
8/2007 om vejledning af forurettede mv., at anklagemyndig-
heden i tilfælde, hvor der ikke rejses tiltale i en sag, der må
antages at have medført en ganske særlig belastning for foru-
rettede, skal overveje, hvordan der mest hensigtsmæssigt gi-
ves forurettede underretning herom. Der bør som udgangs-
punkt tilbydes den pågældende en samtale om sagen, hvor
der kan gives en mere fyldestgørende redegørelse for politiets
og anklagemyndighedens overvejelser i sagen. Denne frem-
gangsmåde kan bl.a. være relevant i sager om voldtægt eller
andre grove seksualforbrydelser.
Der vil i øvrigt i sager om voldtægt som udgangspunkt være
beskikket en bistandsadvokat for den forurettede, jf. retspleje-
lovens § 741 a, stk. 2. I voldtægtssager skal der således be-
skikkes en bistandsadvokat, medmindre den forurettede ud-
trykkelig frabeder sig det. Bistandsadvokaten kan vejlede og
bistå den forurettede under sagen, og det gælder også i relati-
on til en eventuel afgørelse fra anklagemyndigheden om påta-
leopgivelse. Bistandsadvokaten eller en anden, som den foru-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rettede ønsker bistand af, vil som udgangspunkt også kunne
deltage i en uddybende samtale som nævnt ovenfor.”
6.
Spørgsmålet om kriminalisering af uagtsom voldtægt er grundigt be-
handlet i Straffelovrådets betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydel-
ser, side 213-230. Det fremgår af betænkningen, at Straffelovrådet efter en
samlet vurdering af argumenterne for og imod ikke kan anbefale, at uagt-
som voldtægt kriminaliseres.
Det er i den forbindelse i pkt. 3.2.4. i de almindelige bemærkninger til for-
slag til lov om ændring af straffeloven mv. (Seksualforbrydelser) (L 141,
folketingsåret 2012-13) anført, at Justitsministeriet af de grunde, Straffe-
lovrådet havde anført, var enig i, at der ikke var grundlag for at kriminali-
sere uagtsom voldtægt.
6