Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
B 14 Bilag 2
Offentligt
1518993_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 14
Folketinget 2014-15
Beretning afgivet af Retsudvalget den 15. april 2015
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om kørsel i hashpåvirket tilstand
[af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jonas Dahl (SF)]
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2014 og
var til 1. behandling den 26. februar 2015. Beslutningsfor-
slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Rets-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i x møder.
2. Politiske bemærkninger
[Udvalget] finder, at den nuværende nultolerancepolitik
over for kørsel med hash i blodet, herunder hash, har utilsig-
tede konsekvenser.
Det er åbenlyst og uomtvisteligt, at man ikke skal føre kø-
retøj i hashpåvirket tilstand, og at der skal slås hårdt ned på
personer, der ryger hash og kører bil til fare for andres liv og
legeme.
Men de nuværende regler slår tilsvarende hårdt ned på
personer, der kører bil uden at være påvirkede af hash og
uden at være til fare for trafiksikkerheden. Nultolerancepoli-
tikken medfører, at personer der kører bil med det aktive
stof HTC i kroppen, mister kørekortet ubetinget uanset, at
det er flere uger siden de har røget hash eller har været udsat
for passiv rygning og uanset, at det ikke kan påvises, at de er
til fare for trafiksikkerheden. Frakendelse af førerretten er
obligatorisk, og der altså ikke mulighed for at dommeren –
efter en konkret vurdering – kan vælge at gøre sanktionen
mildere.
Det er [udvalgets] opfattelse, at straffen i disse tilfælde ik-
ke er proportional. Konsekvenserne af at miste sit kørekort
kan være vidtrækkende og kan bl.a. føre til, at man mister sit
arbejde eller sin elevplads. Hermed kan sanktionen i sidste
ende være med til at forringe folks uddannelses- og arbejds-
muligheder så drastisk, at den kan være med til at fastholde
folk i hashmisbrug i stedet for at medvirke til at hjælpe dem
ud af det.
[Udvalget] finder, at disse vidtrækkende konsekvenser ik-
ke er i samfundets interesse. Selvfølgelig skal der være en
konsekvens, hvis man fører et køretøj i påvirket tilstand og
er til fare for trafiksikkerheden, men hvis man ikke længere
er til fare for trafikken, bør man ikke miste sit kørekort. Der-
for opfordrer [udvalget] ministeren til i indeværende folke-
tingsår at kortlægge problemstillingen og opstille forskellige
modeller for, hvordan man kan finde en løsning på udfor-
dringerne, så den høje trafiksikkerhed fastholdes, samtidig
med at der er proportionalitet i forhold til den straf, der
idømmes.
[Udvalget] opfordrer ministeren til efterfølgende at invite-
re Folketingets partier til en dialog om de forskellige model-
ler, så partierne i fællesskab kan finde en holdbar løsning.
P. u. v.
Karina Lorentzen Dehnhardt,
formand
DokumentId
Journalnummer