Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
1506123_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. marts 2015
Udlændingekontoret
Mie Schjøtt-Kristensen
2015-0032/27-0135
1479818
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 359 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-
nisteren den 30. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anders
Samuelsen (LA).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage i lyset af, at sagsbehandlingstiden for færdigbehandling af fuldt oplyste sager om familiesammenføring efter EU-retten i nogle tilfælde er oppe på 9 måneder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 359 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge
og Integrationspolitik:
”Kan ministeren oplyse, hvilke initiativer hun vil
tage i lyset
af, at sagsbehandlingstiden for færdigbehandling af fuldt oply-
ste sager om familiesammenføring efter EU-retten i nogle til-
fælde er oppe på 9 måneder, og i lyset af at tredjelandsstats-
borgere, som har giftet sig med danske statsborgere, ikke har
ret til dansk undervisning, før vedkommende har et af de for-
sinkede opholdskort?”
Svar:
Spørgsmålet om danskundervisning til voksne udlændinge hører under
Undervisningsministeriet.
Undervisningsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet op-
lyst, at det fremgår af § 2, stk. 1, nr. 2, i lov om danskuddannelse til voks-
ne udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 376 af 4. april 2014, at
kommunalbestyrelsen tilbyder danskundervisning til udlændinge, der er
fyldt 18 år og har fast ophold i medfør af EU-reglerne om ophævelse af
indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie
bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser mv. og har bo-
pæl i kommunen.
Undervisningsministeriet har endvidere henvist til vejledning nr. 9128 af
20. marts 2014 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., hvoraf
der bl.a. fremgår følgende:
”Udlændinge,
som har ophold i medfør af EU-rettens regler
om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbin-
delse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og ud-
veksling af tjenesteydelser m.v., har i modsætning til andre ud-
lændinge ret til danskundervisning, selvom de ikke er folkere-
gistreret m.v., jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Bestemmelsen i danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, im-
plementerer artikel 25 i opholdsdirektivet i danskuddannelses-
loven.
Bestemmelsen indebærer således, at EU-borgere og EU-
borgeres familiemedlemmer, som har ophold i medfør af EU-
rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegræns-
ninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed,
etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har ret til til-
bud efter danskuddannelsesloven, uanset om de er i besiddelse
2
UUI, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 359: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage i lyset af, at sagsbehandlingstiden for færdigbehandling af fuldt oplyste sager om familiesammenføring efter EU-retten i nogle tilfælde er oppe på 9 måneder, til justitsministeren
af registreringsbevis, opholdskort eller er folkeregistrerede.
Dette gælder både arbejdstagere, arbejdssøgende i visse situa-
tioner, medfølgende ægtefæller, studerende, volontører etc.
Det er kun udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens
regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i
forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering
og udveksling af tjenesteydelser m.v., som skal gives tilbud ef-
ter danskuddannelsesloven, før de er folkeregistreret m.v. Er
der derimod tale om EU-borgere, der opholder sig her i landet
som turist eller i forbindelse med besøg hos bekendte, er de
pågældende ikke omfattet af denne ret.”
Undervisningsministeriet har endelig oplyst, at ministeriet på den anførte
baggrund finder, at der ikke er grundlag for at iværksætte yderligere initia-
tiver på området.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 356
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
3