Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1526508_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 29
Samrådstale til besvarelse af spørgsmål AQ og AR
Samrådsspørgsmål AQ: Ministeren
bedes redegøre for sagen mellem Ravn
Bane Aps og Banedanmark, hvor en
produktionsdirektør i Banedanmark
efter alt at dømme har dikteret til sine
medarbejdere, at der ikke må indgås
samarbejde med Ravn Bane.
Samrådsspørgsmål AR: Banedanmark
har tilsyneladende også misinformeret
ministeren om yngleforhold og
toghastigheder ved en niveaufri
udfletning ved Ringsted. Ministeren
bedes på baggrund af de to nævnte
sager redegøre for konsekvenserne for
den pågældende produktionsdirektør.
Svar på
spørgsmål
AR-AQ
Med udvalgets tilslutning vil jeg tillade
mig at svare samlet på spørgsmålene
AQ-AR.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 2 af 29
Spørgsmål AR
For så vidt angår spørgsmål AR, kan jeg
oplyse, at Banedanmarks
produktionsdirektør ikke har noget
ansvar for den niveaufri udfletning ved
Ringsted, herunder VVM'en.
Jeg vil derfor nu koncentrere mig om
spørgsmål AQ vedrørende RAVN Bane
ApS.
Jeg vil gerne fra starten slå fast, at jeg
finder sagen ganske alvorlig. Derfor vil
jeg også tillade mig at bruge den tid, der
er nødvendig for at give en grundig
besvarelse på spørgsmålet.
RAVN Bane ApS’ klage over
Banedanmark har været behandlet som
en forvaltningssag i departementet. Jeg
er derfor kun overordnet blevet
orienteret om indholdet i sagen forud for
et møde med spørger i februar 2015. På
dette møde drøftede vi den første af fire
afgørelser og udtalelser, som
departementet har udarbejdet om
klagen.
Jeg har taget en kopi af departementets
fire afgørelser og udtalelser med til
Spørgsmål AQ
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0003.png
Side 3 af 29
udvalgets medlemmer. Det har Jesper
Ravn, administrerende direktør for
RAVN Bane ApS, givet skriftlig tilladelse
til.
Men nu til sagen, som har været
behandlet både i Trafikstyrelsen og
departementet.
Klagen af 28.
oktober 2014
Den 28. oktober 2014 fremsendte Jesper
Ravn, administrerende direktør for
RAVN Bane ApS via sin advokat seks
opsummerende klagepunkter til
Transportministeriets departement.
De seks klagepunkter omhandlede
overordnet set Banedanmarks
embedsførelse. Jesper Ravn har af
departementet fået medhold i cirka
halvdelen af punkterne.
Det første forhold omhandler
spørgsmålet om et forbud i
Banedanmark mod at anvende RAVN
Bane ApS.
Det andet klagepunkt omhandler
Banedanmarks annullering af 10
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0004.png
Side 4 af 29
lokomotivførercertifikater i RAVN Bane
ApS.
Det tredje forhold omhandler mængden
af tilsynsbesøg hos lokomotivførere
ansat i RAVN Bane ApS.
Det fjerde forhold omhandler, hvorvidt
Banedanmark uretmæssigt har påført
kompetencer på certifikater tilhørende
lokomotivførere ansat i Banedanmark
Produktion.
Det femte forhold omhandler, om
Banedanmark har givet fejlagtige
information til RAVN Bane ApS.
Det sjette og sidste forhold omhandler
Banedanmarks retningslinjer for
udstedelse af lokomotivførercertifikater.
Jeg skal til at starte med oplyse udvalget
om, at det kun er klagen over
annulleringen af de 10
lokomotivførercertifikater, hvor
departementet har truffet afgørelse. De
øvrige forhold har departementet udtalt
sig om i sin rolle som tilsynsmyndighed
over for Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0005.png
Side 5 af 29
Jeg vil nu gennemgå hvert enkelt af de
seks punkter i klagen fra RAVN Bane
ApS.
Det første forhold
– Forbud mod
at anvende
Ravn Bane
ApS
Det første forhold i klagen fra RAVN
Bane ApS omhandler spørgsmålet om et
forbud mod at anvende RAVN Bane ApS
som leverandør.
Spørgsmålet omhandler i første omgang
en intern mail af 31. januar 2014. I
mailen forbød produktionsdirektøren
sine områdechefer at anvende RAVN
Bane ApS. Transportministeriets
departement har behandlet forholdet ud
fra sin rolle som tilsynsmyndighed.
Banedanmark har redegjort for forløbet
og oplyst, at den pågældende direktør
trak forbudsmailen mundtligt tilbage
den 5. februar 2014.
På baggrund af sine undersøgelser har
departementet vurderet, at den interne
mail udgjorde en konkret
tjenestebefaling til mailens modtagere i
Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 6 af 29
Banedanmark har oplyst, at e-mailen er
afsendt i lyset af en verserende klagesag
hos Trafikstyrelsen og, at direktøren for
Banedanmark Produktion antog, at
klagen til Trafikstyrelsen havde
personlig karakter.
Departementet har dog ikke fundet, at
den omtalte klagesag hos Trafikstyrelsen
eller saglige forhold i det hele taget kan
begrunde e-mailens forbud mod at
anvende RAVN Bane ApS.
Departementet har over for
Banedanmark indskærpet dette meget
kritisable forhold.
Næste skridt i vurderingen af dette første
forhold var varigheden af det ulovlige
forbud.
Med henblik på at vurdere, om e-mailen
også, som oplyst af Banedanmark, var
tilbagetrukket den 5. februar 2014 har
departementet indhentet oplysninger
om Banedanmarks køb af ydelser hos
RAVN Bane ApS efter 31. januar 2014.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 7 af 29
Oplysningerne viser, at RAVN Bane ApS
vandt det ene af to udbud, som
Banedanmark udbød i første halvår
2014, og som RAVN Bane ApS kunne
byde på. Derudover havde RAVN Bane
ApS i runde tal en dobbelt så høj
omsætning på de såkaldte ad hoc
opgaver i 2014 (2,3 mio. kr.)
sammenlignet med 2013 (1,3 mio. kr.).
På den baggrund har departementet
fundet, at e-mailens forbud mod at
bruge RAVN Bane ApS effektivt blev
tilbagekaldt den 5. februar 2014.
For så vidt angår spørgsmålet om et
eventuelt erstatningskrav, kan dette kun
afgøres ved, at RAVN Bane ApS rejser et
sådant mod Banedanmark. Det kan så
afgøres enten ved forlig eller indbringes
for domstolene. RAVN Bane ApS har
allerede stævnet Banedanmark ved
Københavns byret. Banedanmark
modtog den 22. april 2015 stævningen
fra byretten og er i gang med at forholde
sig til indholdet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 8 af 29
I anden omgang omhandler spørgsmålet
om et forbud en mail fra Jesper Ravn af
den 18. marts 2015 til Transportudvalget
omkring et angiveligt nyt forbud mod at
anvende RAVN Bane ApS. Der er spurgt
hertil i udvalgsspørgsmål nr. 534.
Jesper Ravn har den 13. april 2015
påklaget dette til departementet.
Departementet har behandlet sagen ud
fra sin rolle som tilsynsmyndighed over
for Banedanmark og udtalt sig om sagen
den 28. april 2015. Departementet har
ikke fundet anledning til at kritisere
Banedanmark i sagen.
Banedanmark har angivet en faglig
begrundelse for, at der i en periode ikke
har været og ikke vil blive anvendt
underleverandører i forbindelse med en
del af Banedanmarks
vedligeholdelsesopgaver. Det drejer sig
konkret om opgaven med levering af
trækkraft og medarbejdere til
ballastsupplering (ekstra skærver).
Årsagen til, at Banedanmark Produktion
har valgt at nedbringe brugen af
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0009.png
Side 9 af 29
underleverandører, er, at det har vist sig
at være for dyrt.
Det, at Banedanmark fremadrettet vil
søge at varetage flere opgaver ved brug
af interne ressourcer, berører ikke kun
RAVN Bane ApS med også øvrige
leverandører.
Departementet har på den baggrund
ikke grundlag for at kritisere
Banedanmarks beslutning om at
begrænse brugen af underleverandører,
herunder RAVN Bane ApS.
Det andet klagepunkt omhandlede som
sagt annulleringen af 10
lokomotivførercertifikater i RAVN Bane
ApS.
For at forstå dette punkt er det vigtigt at
vide, at Banedanmark over for
Trafikstyrelsen er sikkerhedsansvarlig
for en række mindre
entreprenørvirksomheder, der kører på
Banedanmarks sikkerhedscertifikat og
ikke har eget certifikat. Det er i denne
forbindelse, at Banedanmark
administrerer og skal stå
Det andet
klagepunkt,
den
uretmæssige
annullering af
certifikater
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 10 af 29
sikkerhedsmæssigt inde for
lokomotivførernes
lokomotivførercertifikater.
Departementet konstaterede i
forbindelse med sagsbehandlingen, at
Banedanmark i forbindelse med
annulleringen af de 10 certifikater havde
begået en række sagsbehandlingsfejl,
herunder begrundelsesfejl og manglende
klagevejledning.
Banedanmark har også baseret sin
sagsbehandling på en forkert forståelse
af bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober
2011 om certificering af lokomotivførere.
Det har både bevirket en uhjemlet
annullering af certifikaterne og,
uhjemlede krav til generhvervelse af
certifikater.
Banedanmarks
uddannelseso
rdning
Kravet til generhvervelsen af
certifikaterne er lidt teknisk, hvorfor jeg
vil bruge lidt tid på at forklare indholdet
i Banedanmarks retningslinjer for
litrauddannelse - altså uddannelse i at
betjene det rullende materiel på
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 11 af 29
jernbanen (litra er en betegnelse for
materiel type).
Banedanmarks uddannelsesordning
byggede på, at den enkelte materielejer
skulle forestå efteruddannelsen i brugen
af det enkelte materiel for alle
lokomotivfører, der blev uddannet til at
betjene dette materiel.
Dette indebar, at hvis en lokomotivfører
skiftede arbejdsgiver - eksempelvis fra
Banedanmark til RAVN Bane ApS –
skulle Banedanmark skrive under på, at
deres tidligere medarbejder fortsat var i
stand til at betjene det materiel, som han
kunne køre, mens vedkommende
arbejdede for Banedanmark. Samtidig
skulle Banedanmark forpligte sig til at
forestå den fremadrettede
efteruddannelse af en tidligere
medarbejder.
Dette krav er ikke hjemlet i
bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober
2011.
Departementet tilbagekaldte derfor
annulleringen af de 10 certifikater
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 12 af 29
vedrørende litrakendskab, fordi
Banedanmark hverken havde hjemmel
til annulleringen eller til kravene for
generhvervelse af certifikaterne.
RAVN Bane ApS har fremført, at også
certifikaternes strækningskendskab
skulle genpåføres.
Reglerne vedrørende
strækningskendskab er imidlertid
udformet ud fra et sikkerhedsmæssigt
hensyn. Der stilles således krav om, at
lokoføreren har tilstrækkelig erfaring
med at føre arbejdskørertøjer på de
relevante strækninger. Departementet
kan således ikke genpåføre
strækningskendskab på certifikaterne
uagtet, at Banedanmark uretmæssigt har
annulleret certifikaterne og dermed
afskåret lokomotivførerne i RAVN Bane
ApS fra at bevare strækningskendskabet.
RAVN Bane ApS har endvidere anmodet
om dispensation for reglerne om
strækningskendskab. Da det er
Banedanmark, der fastsætter procedurer
for udstedelse og ajourføring af
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0013.png
Side 13 af 29
certifikater som led i Banedanmarks
sikkerhedsledelsessystem, skal en
anmodning om dispensation fra det
gældende regelsæt rettes til
Banedanmark.
Departementet har derfor videresendt
anmodningen fra RAVN Bane ApS til
Banedanmark og samtidig indskærpet,
at Banedanmark i videst muligt omfang
og hurtigst muligt skal bistå RAVN Bane
ApS i at generhverve kendskabet til de
strækninger, der var påført de
uretmæssigt annullerede certifikater.
Også i forhold til den uretmæssige
annullering af certifikater er det
departementets vurdering, at et
eventuelt erstatningskrav er et
anlæggende mellem RAVN Bane ApS og
Banedanmark, som må afgøres enten
ved forlig eller indbringes for
domstolene.
Det tredje forhold
tilsynsbesøg
Det tredje forhold omhandler antallet af
tilsyn fra Banedanmarks tilsynsførende
kørelærer hos medarbejdere i RAVN
Bane ApS i andet kvartal 2014.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 14 af 29
Transportministeriets departement har
behandlet forholdet ud fra sin rolle som
tilsynsmyndighed.
Departementet har i sin sagsbehandling
lagt vægt på oplysninger fra
Banedanmark omkring retningslinjerne
for tilsynsbesøg.
Banedanmark har oplyst, at tilsyn blandt
andet foretages for at sikre, at relevant
behov for uddannelse og træning bliver
identificeret, og at medarbejderne opnår
de nødvendige kompetencer.
Herudover har Jesper Ravn og
Banedanmark fremsendt oplysninger om
gennemførte tilsynsbesøg hos RAVN
Bane ApS i 2014. Af de fremsendte
oplysninger fra både Banedanmark og
RAVN Bane ApS fremgår det, at der kun
har været gennemført ét tilsyn hos
RAVN Bane ApS, som fandt sted i andet
kvartal 2014.
På baggrund af det modtagne materiale
er det departementets vurdering, at
Banedanmark ikke har
forskelsbehandlet RAVN Bane ApS i
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0015.png
Side 15 af 29
forhold til mængden af tilsynsbesøg
sammenlignet med øvrige
entreprenørvirksomheder på markedet.
Det fjerde forhold
litra- og
strækningske
ndskab på
certifikater i
Banedanmark
Det fjerde forhold omhandler
ligebehandlingsprincippet i relation til
litrapåtegninger og strækningskendskab.
Transportministeriets departement har
behandlet forholdet ud fra sin rolle som
tilsynsmyndighed.
Jesper Ravn har på baggrund af
oplysninger fra kollegaer i branchen
samt en anonymiseret oversigt fra
Banedanmark fremført, at Banedanmark
uretmæssigt har påført litra- og
strækningskendskab på egne
lokomotivføreres certifikater.
Det fremgår af den anonymiserede
oversigt, at der er fem lokomotivførere,
der har fået påført litra i perioden maj til
august 2014, hvilket ifølge Jesper Ravn
er sket på et tidspunkt, hvor
Banedanmark ikke havde en godkendt
litrauddannelse. Jesper Ravn mener, at
de fem certifikater vedrører fem
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 16 af 29
lokomotivførere, som er ansat i
Banedanmark Produktion.
Departementet har fra Banedanmark
indhentet en redegørelse herom sammen
med en opgørelse over påført
litrakendskab på
lokomotivførercertifikater. Af opgørelsen
fremgår det, hvilke
entreprenørvirksomheder de enkelte
lokomotivcertifikater tilhører.
Banedanmark har redegjort for, at
Banedanmark den 28. oktober 2014
administrativt forlængede 81 certifikater
for lokomotivførere i Banedanmark
Produktion. Dette blev gjort, fordi det
ikke var muligt at nå at udstede nye
certifikater for de pågældende
lokomotivførere.
Den administrative forlængelse var
gyldig i 10 hverdage, og førerne skulle
medbringe forlængelsen sammen med
deres certifikat. Banedanmark har
oplyst, at den administrative forlængelse
skyldtes, at de første certifikater, som
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0017.png
Side 17 af 29
blev udstedt efter den nye ordning, kun
var gyldige i et år.
Af opgørelsen Banedanmark har sendt
over litra på lokomotivførercertifikater
fremgår det, at der også er tale om
lokomotivførere ansat i to andre
entreprenørvirksomheder end
Banedanmark Produktion.
På baggrund af det foreliggende
materiale er det departementets
vurdering, at Banedanmark ikke
uretmæssigt har påført kompetencer på
certifikaterne for lokomotivførere i
Banedanmark Produktion.
Det femte forhold
fejlinformatio
ner
Det femte forhold omhandler, at
Banedanmark i forbindelse med sagen
har fremsendt fejlagtige oplysninger til
RAVN Bane ApS. Transportministeriets
departement har behandlet forholdet ud
fra sin rolle som tilsynsmyndighed.
Jesper Ravn har fremført tre episoder,
hvor Banedanmark skulle have udleveret
fejlagtige oplysninger i sagen.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 18 af 29
Den første episode
omhandler
tidspunktet for, hvornår Banedanmark
Produktion fik en godkendt
litrauddannelse. Jesper Ravn mener, at
Banedanmark har givet forkerte
oplysninger om, hvornår Banedanmark
fik godkendt litrauddannelser for deres
materiel.
Der er tale om to forskellige forhold.
Banedanmark oplyser Jesper Ravn om,
at Banedanmark har godkendte
litrauddannelser for materiel, som var
anskaffet før indførelsen af
bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober
2011.
Ved indførelsen af bekendtgørelsen blev
der lavet en overgangsordning, hvor
uddannelser og erhvervet litrakendskab
blev godkendt på merit. For materiel
anskaffet efter indførelsen af
bekendtgørelsen skulle der imidlertid
udarbejdes en uddannelsesordning, som
skulle godkendes.
Banedanmark ejede materiel forud for
indførelsen af bekendtgørelsen og havde
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 19 af 29
derfor godkendte litrauddannelser, som
der også blev oplyst til Jesper Ravn.
De oplysninger, Banedanmark har
udleveret om tidpunktet for egne
godkendte litrauddannelser, har således
været korrekte.
Den anden episode
vedrører oplysninger
om, hvor mange lokomotivførere med op
til et års erfaring, som Banedanmark i en
stikprøve bad om dokumentation for
tilstrækkeligt strækningskendskab.
Stikprøven blev udtaget som led i
Banedanmarks tilsyn hermed.
Banedanmark oplyste over for Jesper
Ravn i forbindelse med
sagsbehandlingen, at der var tale om alle
lokomotivfører med op til et års erfaring,
som var blevet bedt om at fremsende
dokumentationen.
Både Jesper Ravn og efterfølgende
Banedanmark har fremsendt
dokumentation for, at dette ikke var
korrekt.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 20 af 29
Departementet har på denne baggrund
konkluderet, at oplysninger
Banedanmark i første omgang sendte til
Jesper Ravn ikke var korrekte.
Den tredje og sidste episode
omhandler
skemaer, som Banedanmark
udarbejdede til dokumentation for
forløbet forud for annulleringen af de 10
lokomotivførercertifikater i RAVN Bane
ApS.
Af skemaerne fremgår det, at Jesper
Ravn og en kollega skulle have foretaget
virksomhedsskifte fra en anden
entreprenørvirksomhed til RAVN Bane
ApS i december 2013.
Dette har ikke været tilfældet, og
departementet har konkluderet at
skemaerne, der er udarbejdet af
Banedanmark, indeholder fejlagtige
oplysninger.
Banedanmark har således i to ud af de
tre påklagede episoder udleveret
fejlagtige oplysninger. Departementet
har indskærpet over for Banedanmark,
at der ikke må lægges ukorrekte
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0021.png
Side 21 af 29
oplysninger til grund ved Banedanmarks
forvaltning, ligesom ukorrekte
oplysninger ikke skal udleveres til
tredjepart.
Det sjette forhold
retningslinjer
for
lokomotivføre
ruddannelsen
I forhold til det sjette og sidste forhold
omkring Banedanmarks retningslinjer
for lokomotivføreruddannelse har
departementet henholdt sig til to
afgørelser, som Trafikstyrelsen har
truffet omkring samme spørgsmål.
Transportministeriets departement har
behandlet forholdet ud fra sin rolle som
tilsynsmyndighed.
Det første spørgsmål
omhandler
Banedanmarks ret til ud fra et
sikkerhedsmæssigt perspektiv at
fastsætte strengere retningslinjer til
strækningskendskab end de krav, der
fremgår af bekendtgørelse nr. 985 af 11.
oktober 2011.
Det er en klar forudsætning, at de
retningslinjer Banedanmark udarbejder
på baggrund af bekendtgørelse nr. 985 af
11. oktober 2011 er objektive,
proportionale og anvendes uden
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 22 af 29
forskelsbehandling medmindre, det kan
begrundes i saglige hensyn.
Det er departementets vurdering, at
Banedanmarks regler om
strækningskendskab er i
overensstemmelse med
ligebehandlingsprincippet, da samtlige
lokomotivførere med op til et års
erfaring skal fremføre et køretøj på de
forskellige strækninger inden for et
bestemt interval for at opretholde sit
strækningskendskab.
Det andet spørgsmål
omhandler
Banedanmarks retningslinjer for
litrauddannelse. Jesper Ravn har
påklaget den del af
uddannelsesordningen, hvor
uddannelsesansvaret bliver udlagt til
den enkelte materielejer. Altså det krav,
som Banedanmark har stillet til, at
eksempelvis nye medarbejdere i RAVN
Bane ApS skulle have en underskrift fra
deres tidligere arbejdsgivere på, at de
fortsat kan anvende det materiel de er
uddannet i, og at den tidligere
arbejdsgiver vil forestå den
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
1526508_0023.png
Side 23 af 29
fremadrettede efteruddannelse i
materiellet.
Disse retningslinjer afviste
Trafikstyrelsen at godkende i juli 2014.
Banedanmark har igangsat arbejdet med
at udarbejde nye retvisende
retningslinjer. Departementet følger
dette arbejde.
Opfølgning på
afgørelsen
Den sidste del af min redegørelse
handler om de tiltag, der er taget på
baggrund af afgørelserne. Jeg vil her
redegøre for de væsentligste.
Banedanmark fik med afgørelsen og
udtalelsen af 11. februar 2015 ti
arbejdsdage til at komme med en
redegørelse for de tiltag, som
Banedanmark vil gennemføre for at
undgå at gentage de fejl, der bliver påtalt
i afgørelsen og udtalelsen.
Opfølgning på
første forhold
Konsekvenser for
Banedanmark
s
produktionsdi
rektør
Vedrørende opfølgning på første forhold
angående den interne mail er der tale
om et personalemæssigt spørgsmål.
Banedanmark har oplyst, at
Banedanmarks administrerende direktør
har indskærpet over for
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 24 af 29
produktionsdirektøren, at afsendelsen af
den pågældende mail er meget
kritisabel.
Det er endvidere gjort klart over for
produktionsdirektøren, at der ikke må
kunne stilles spørgsmålstegn ved, om
Banedanmark har en åben og objektiv
proces ved tildelingen af opgaver fra
Banedanmark Produktion til eksterne
entreprenører. Der må endvidere ikke
tages usaglige hensyn i den offentlige
forvaltning.
Jeg kan herudover oplyse, at
Banedanmark for at betrygge Jesper
Ravn i, at den interne mail er behørigt
tilbagetrukket, sendte en skriftlig
tilbagetrækning den 16. februar 2015
som supplement til den mundtlige
tilbagetrækning den 5. februar 2014.
I forlængelse af denne del af afgørelsen
vil Banedanmark i øvrigt følge op på om
alle indkøb i Banedanmark Produktion
følger de korrekte processer og, at dette
dokumenteres skriftligt.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 25 af 29
Det vil endvidere blive indskærpet, at
der altid skal tages referat fra møder
med leverandører, herunder
statusmøder og byggemøder.
Opfølgning på
andet
klagepunkt
Vedrørende det andet klagepunkt om
annullering af certifikaterne i RAVN
Bane ApS blev litrakendskab genpåført
certifikaterne tilhørende
lokomotivførerne i RAVN Bane ApS, så
dette var bragt i orden inden for 5
arbejdsdage efter departementets
afgørelse.
Herudover har Banedanmark
gennemført en organisatorisk ændring af
ansvaret for håndteringen af
lokomotivførercertifikaterne, herunder
udarbejdelsen af retningslinjer for
litrauddannelse og strækningskendskab.
I forlængelse heraf vil der blive sikret en
grundig efteruddannelse af de
medarbejdere, som varetager funktioner
i relation til behandling af certifikaterne.
Banedanmark har endvidere valgt at
gennemføre en række interne kurser
med særligt fokus på undervisning i de
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 26 af 29
forvaltningsretlige aspekter af
administrationen af
lokomotivførercertifikater.
Banedanmark vil herudover definere,
hvilket kompetenceniveau
medarbejdere, som udfører funktioner
med relation til behandling af
certifikater, skal have inden for
forvaltningsloven. Samtidig vil
Banedanmark sikre, at alle
medarbejdere, som varetager funktioner
i relation til certifikaterne
efteruddannes, så de opnår det ønskede
kompetenceniveau. Efteruddannelsen
forventes gennemført inden udgangen af
maj 2015.
Banedanmark har afholdt et dialogmøde
med alle entreprenører, der anvender
Banedanmarks sikkerhedscertifikater,
omkring bekendtgørelse nr. 985 af 11.
oktober 2011. På mødet blev et forslag til
nye retningslinjer for litrauddannelser
præsenteret. Arbejdet med at få
godkendt retningslinjerne for
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 27 af 29
litrauddannelse af Trafikstyrelsen er
endnu ikke afsluttet.
Opfølgning på
tredje forhold
Banedanmark har samtidig noteret sig,
at der har været misforståelser omkring
de gennemførte tilsynsbesøg hos RAVN
Bane ApS (det tredje forhold).
Banedanmark vil på den baggrund søge
at informere virksomhederne klarere
om, hvordan og med hvilket formål
tilsyn gennemføres.
Opfølgning på
femte forhold
Angående forholdet omkring fejlagtig
information vedr. lokomotivførere og
disses certifikater (femte forhold) er det
Banedanmarks intention at registrere
alle jernbanesikkerhedskompetencer i
Banedanmarks SAP-system, både for så
vidt angår interne medarbejdere som
eksterne entreprenører. Systemet og
processerne omkring systemet er dog
først lige blevet tilstrækkeligt klargjort
hertil.
Som det fremgår, pågår opfølgningen på
klagen således fortsat med
departementets involvering.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 28 af 29
Ændring af
sektoransvare
t
Denne sag er, som jeg nævnte i
indledningen ganske alvorlig og også
ganske kompliceret. Man kan anskue
sagen som udtryk for
samarbejdsproblemer mellem personer
hos RAVN Bane ApS og Banedanmark.
Jeg mener dog snarere, at det kan være
relevant at se det som udtryk for, at
systemet er skruet forkert sammen. Der
tegner sig således et billede af, at
Banedanmark har to opgaver, som det
kan være svært at forene.
Banedanmark skal både varetage en
rolle som bygherre, der køber ydelser af
de forskellige firmaer, og rollen som
sikkerhedsansvarlig i forhold til de selv
samme leverandørers lokomotivførere.
Jeg synes, at sagen her peger på, at det
ikke i alle tilfælde er nogen heldig
konstruktion.
Derfor vil der blive igangsat en
undersøgelse af, om det er muligt at
udarbejde et sikkerhedssystem således,
at mindre entreprenørvirksomheder,
som RAVN Bane ApS, kan få
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 647: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/4-15 om Ravn Bane ApS og Banedanmark, til transportministeren
Side 29 af 29
eksempelvis deres lokomotivførers
kompetencer godkendt hos
Trafikstyrelsen. Der kan dog formentlig
ikke blive tale om, at de mindre
entreprenører skal søge om et fuldt og
selvstændigt sikkerhedscertifikat hos
Trafikstyrelsen, da dette vil blive for
bureaukratisk og omkostningsfuldt for
virksomhederne. Det er dog en
mulighed, der står åben for dem.
Afslutning og
mulighed for
yderligere
information
Skulle der være ønske om en endnu
mere udførlig redegørelse for
departementets afgørelser og udtalelser,
henviser jeg til de kopier af
departementets fire afgørelser og
udtalelser, som jeg har medbragt til
udvalgets medlemmer.