Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519652_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1978
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
551 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 551:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange tons CO2 der udledes mere pr. kørt kilo-
meter, når en typisk personbil øger hastigheden fra 80 til 90 km/t og tilsvaren-
de for en lastbil. Ministeren bedes på baggrund heraf oplyse, hvor mange tons
CO2 Danmarks udledning vil blive forøget med som følge af en generel forhø-
jelse af hastigheden på de danske landeveje fra 80 til 90 km/t, opgjort på hen-
holdsvis personbiler og tung trafik samt i alt.
Svar:
Da spørgsmålet både handler om køretøjsteknik og vejtrafik, har jeg oversendt
spørgsmålet til henholdsvis Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
Trafikstyrelsen oplyser, at især personbiler generelt set kører meget brændstof-
økonomisk ved en hastighed omkring 80 km/t, hvorfor en mindre øgning af
hastigheden umiddelbart ikke kan antages at have en ret stor CO2-mæssig be-
tydning.
Trafikstyrelsens beregninger viser, at såfremt den specifikke hastighed øges fra
80 km/ til 90 km/t vil en typisk personbil således udlede 2 - 3 gram CO2 mere
pr. km svarende til 1,5 – 2 % forøgelse. En typisk middelstor lastbil på 16 – 18
tons totalvægt vil udlede ca. 60 gram CO2 mere pr. km, svarende til ca. 10 %
forøgelse.
Der er dog en række væsentlige og usikre faktorer, som skal inddrages, når
betydningen af en generel hastighedsforøgelse skal vurderes. I denne forbindel-
se kan det være relevant at huske på, at den skiltede hastighed ikke nødvendig-
vis er det samme som den kørte hastighed.
Vejdirektoratet er i øjeblikket i gang med et forsøg, hvor hastighedsgrænsen er
øget til 90 km/t på udvalgte strækninger. De endelige resultater af forsøget
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om, hvor mange tons CO2 der udledes mere pr. kørt kilometer, når en typisk personbil øger hastigheden fra 80 til 90 km/t og tilsvarende for en lastbil, til transportministeren
1519652_0002.png
ligger endnu ikke klar, hvorfor der ikke kan siges noget mere konkret om be-
tydningen af en generel hastighedsforøgelse.
Det har ligeledes betydning i hvilket omfang vejnettet omfattes af hastigheds-
ændringen, herunder hvor mange kilometer de berørte biler kører på de pågæl-
dende strækninger.
Der er således en række væsentlige usikkerhedsfaktorer omkring betydningen
af en generel hastighedsforøgelse, hvorfor der ikke umiddelbart præcist kan
angives, hvor mange tons CO2 Danmarks udledning vil blive forøget med som
følge af en generel forhøjelse af hastigheden på de danske landeveje fra 80 til
90 km/t.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke