Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1532206_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2015
2015-1596
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 508:
Som opfølgning på samråd i Transportudvalget den 19. februar 2015 bedes
ministeren oversende en analyse, der kan belyse samfundsøkonomien i både de
enkelte færgeruter samt den samlede færgesejlads til/fra Bornholm – dvs. alle
ruter mellem Bornholm og hhv. Danmark, Sverige og Tyskland – således at
potentialet ved at investere i ordentlige transportforhold for bornholmerne kan
blive belyst på samme måde, som gør sig gældende ved andre transportprojek-
ter rundt om i landet.
Svar:
Den statslige støtte til færgefarten til og fra Bornholm ydes ikke med begrun-
delse i samfundsøkonomiske forhold, således som dette begreb forstås i den
økonomiske teori. Den samfundsøkonomisk optimale færgefart må i udgangs-
punktet vurderes at være den, som markedet ville levere uden statsligt tilskud.
Færgebetjeningen af Bornholm varetages som såkaldt samfundsbegrundet fær-
gefart. Det indebærer, at det er besluttet politisk, at der eksisterer et væsentligt
og samfundsbegrundet behov for at sikre en god færgebetjening af Bornholm,
uagtet at den ikke hviler i sig selv økonomisk eller kan begrundes samfunds-
økonomisk.
Der ligger derfor heller ikke en samfundsøkonomisk beregning til grund for
beslutningen om, at staten skal støtte og opretholde færgebetjeningen af Born-
holm. De konkrete vilkår for færgebetjeningen af Bornholm – herunder blandt
andet kravene til serviceniveau og betjeningsomfang – besluttes ligeledes poli-
tisk forud for, at opgaven om færgebetjeningen af Bornholm udbydes.
Det er afgørende for mig at understrege, at der eksisterer et bredt og solidt poli-
tisk flertal for en stærk og veludbygget færgebetjening af Bornholm, som sikrer
gode forbindelser og høj tilgængelighed året rundt.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 508: Spm. om oversendelse af en analyse, der kan belyse samfundsøkonomien i både de enkelte færgeruter samt den samlede færgesejlads til/fra Bornholm, til transportministeren
1532206_0002.png
I forlængelse af dette er det værd at bemærke, at regeringen torsdag d. 7. maj
2015 fremlagde et initiativ om erstatningsfærge til færgebetjening af Bornholm.
Med initiativet lægger regeringen op til at forøge det statslige tilskud i den
kommende kontrakt med 30 mio. kr. årligt og samtidig indføre som et krav, at
operatøren skal råde over en erstatningsfærge.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke