Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1519681_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. april 2015
2015-1102
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 474:
Vil ministeren oplyse, hvad de samlede årlige statslige omkostninger udgør til
drift og vedligeholdelse af det danske motor- og motortrafikvejsnet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har ansvaret for statsvej-
nettet og dermed hovedparten af motorvejene og motortrafikvejene i Danmark.
Af statsvejnettet udgør motor- og motortrafikveje pr. 1. januar 2015 1.500 km,
hertil kommer 41 km under Sund & Bælt A/S samt Øresundsbro Konsortiet.
Øvrige statsveje udgør 2.295 km. Ganske få km motorveje og motortrafikveje er
kommunale veje.
Vejdirektoratet oplyser, at direktoratet opgør omkostninger efter aktiviteter,
f.eks. kapitalbevarende vedligehold og løbende drift, og ikke efter vejtyper.
Dermed findes der ikke en opgørelse af de årlige statslige omkostninger til
henholdsvis vedligeholdelsen og driften af motorveje og motortrafikveje.
Vejdirektoratet har således på basis af de samlede omkostninger til drift og
vedligehold af statsvejene foretaget en skønsmæssig vurdering af, hvad der kan
henføres til motorveje og motortrafikveje.
På denne baggrund skønner Vejdirektoratet, at de samlede årlige omkostninger
til drift og vedligeholdelse af motor- og motortrafikvejsnettet udgør i størrel-
sesordenen 800-850 mio. kr. i 2014. Heraf skønnes omkostningerne til vedli-
geholdelse (belægninger og bygværker) inkl. nedbringelse af efterslæbet på
statsvejnettet at udgøre lidt over halvdelen, mens omkostningerne til drift
skønnes at udgøre lidt under halvdelen. I opgørelsen af omkostninger til drift
indgår løbende drift (renhold, sideanlæg, skilte, autoværn, vejbelysning, afvan-
ding mm.), trafikledelse, signalanlæg og vintertjeneste.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 474: Spm. om, hvad de samlede årlige statslige omkostninger udgør til drift og vedligeholdelse af det danske motor- og motortrafikvejsnet, til transportministeren
1519681_0002.png
Vedligeholdelsesindsatsen varierer i de enkelte år afhængig af behovet opgjort
på baggrund af tilstandsudviklingen af belægninger og bygværker. Ligeledes vil
udgifterne til vintertjenesten variere.
I 2013 var beløbet for de samlede omkostninger til drift og vedligeholdelse lidt
lavere end i 2014 (skønnet til ca. 750-800 mio. kr.), mens det i perioden 2010 –
2012 var højere (skønnet til ca. 1.100-1.400 mio. kr.).
De højere omkostninger i perioden 2010 – 2012 skyldes primært, at der som
resultat af aftale om Bedre veje mv. af 2. december 2009 har været afsat flere
midler til nedbringelse af det vedligeholdelsesmæssige efterslæb på belægnin-
ger og bygværker på statsvejnettet. Endvidere blev der i forbindelse med rege-
ringens kickstartpakke fremrykket belægningsarbejder fra 2013 til 2012.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke