Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1493468_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2015
2015-238
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr. 269:
Til Den Danske Banekonference 2013 (den 21. maj 2013) holdt Ole Kien, pro-
jektdirektør ved Rambøll, et oplæg om status for den danske godstrafik. Heri
redegjorde Ole Kien for, at mindst syv ud af de nævnte initiativer fra den politi-
ske aftale ”En grøn transportpolitik” fra januar 2009 er opgivet. Ministeren
bedes redegøre for, hvorfor hvert af disse initiativer er opgivet, og om ministe-
ren fremadrettet vil overveje at gennemføre initiativerne? Oplægget kan findes
under konferencens hjemmeside her:
http://www.banekonference.dk/sites/default/files/slides/8/13_3_2_Banebra
nchen%2021-05-2013%20Godsopl%C3%A6g%20Ole%20Kien.pdf
Svar:
Af oplægget fremgår det, at følgende syv initiativer fra den politiske aftale ”En
grøn transportpolitik” fra januar 2009 er opgivet:
Ny kombiterminal ved Køge
Opgradering af baneinfrastruktur ved Fredericia Havn
Renovering af spor og ny sydlig opkobling ved Ålborg Havn
Anlæg af banespor og tilslutning ved Nyborg Havn
Genåbning af banestrækningen Tønder-Tinglev for godstrafik
Genåbning af banestrækningen Vojens-Haderslev for godstrafik
Genåbning af banestrækningen Rødekro-Aabenraa for godstrafik
Med førnævnte aftale blev der afsat 5 mio. kr. til en screening af havneforbin-
delser og restbaner. Screeningen havde til formål at afdække omkostninger og
det forventede potentiale af ovenstående jernbaneprojekter samt projektet om
godsterminal og spor syd om havnen ved Esbjerg Havn. En ny kombiterminal
ved Køge indgik ikke i denne screening.
Screeningen er oversendt til Transportudvalget den 5. oktober 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493468_0002.png
I forbindelse med forhandlingerne om Togfonden DK er der til forligskredsen
den 20. november 2013 fremsendt et notat dateret 19. november 2013, som
redegør for screeningen af havnebanerne.
Nedenfor gennemgås de forskellige projekter.
Vedrørende ny kombiterminal ved Køge:
Af aftale om ”Bedre mobilitet” af 26. november 2010 fremgår det, at der blev
”reserveret 10 mio. kr. til at kortlægge behovet for en ny kombiterminal ved
Køge med udgangspunkt i en markedsanalyse. Der blev afsat 2 mio. kr. til at
gennemføre markedsanalysen, som viste, at der ikke er potentiale for en ny
kombiterminal ved Køge.
Parterne er enige om at tilføre de resterende 8 mio. kr. til Pulje til nye beslut-
ningsgrundlag og strategisk planlægning.”
Opgradering af baneinfrastruktur ved Fredericia Havn:
Screeningen af havneforbindelser og restbaner fra 2009 konkluderede om po-
tentialet for at opgradere baneinfrastrukturen ved Fredericia Havn bl.a., at:
”Det er langt fra rentabelt at etablere en direkte sydlig forbindelse til Fredericia
Havn, da kun få godstog vil få begrænset glæde af forbindelsen. Konklusionen
gælder uanset, om man medregner gevinster og omkostninger for alle lande
eller Danmark alene.”
Der blev herefter ikke arbejdet videre med projektet.
Renovering af spor og ny sydlig opkobling ved Aalborg Havn:
Af Screening af havneforbindelser og restbaner fremgår bl.a. vedr. renovering
af spor og ny sydlig opkobling ved Aalborg Havn, at:
”Det er langt fra samfundsøkonomisk rentabelt at etablere et direkte tilslut-
ningsspor til Østhavnen, da analyser viser, at kun få godstog vil få glæde af den
direkte tilslutning. Konklusionen gælder uanset, om man medregner gevinster
og omkostninger for alle lande eller Danmark alene.”
Der blev herefter ikke arbejdet videre med projektet.
Anlæg af banespor og tilslutning ved Nyborg Havn:
Med aftale om En moderne jernbane af 22. oktober 2009 blev der reserveret 15
mio.kr. til projektet i Nyborg. Projektet var dog fra starten vurderet at være
risikobehæftet, eftersom der kun var én potentiel operatør af en godsbane til
havnen.
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493468_0003.png
Efterfølgende undersøgelser, gennemført af Banedanmark, bekræftede, at mar-
kedsgrundlaget for en ny forbindelse til Nyborg havn var yderst usikkert. Det
blev derfor vurderet, at det ikke var muligt at gennemføre det oprindeligt skit-
serede projekt.
Med aftale om Bedre mobilitet af 26. november 2010 blev forligskredsen enig
om droppe projektet og tilbageføre de reserverede midler til Infrastrukturfon-
den.
Vedrørende genåbning af banestrækningen Tønder-Tinglev for godstrafik:
Screeningen af havneforbindelser og restbaner fra 2009 konkluderede om po-
tentialet for at genåbne banestrækningen Tønder-Tinglev bl.a. at:
”Banen er i særdeles dårlig stand. Det er estimeret, at en genåbning af banen vil
koste kr. 225 mio. Markedsanalysen viser et moderat behov for godstransport
på bane på nuværende tidspunkt.
Det er langt fra samfundsøkonomisk rentabelt at genåbne banestrækningen
Tønder-Tinglev for godstransport. Over en 50-årig tidshorisont udgør de sam-
lede gevinster 50-150 mio. kroner, mens de samlede omkostninger beløber sig
til 540-600 mio. kroner – alle beløb opgjort i nutidsværdi
1
.”
Der blev herefter ikke arbejdet videre med projektet.
Vedrørende genåbning af banestrækningen Vojens-Haderslev for godstrafik:
Screeningen af havneforbindelser og restbaner fra 2009 konkluderede om po-
tentialet for at genåbne banestrækningen Vojens-Haderslev bl.a. at:
”Den eksisterende bane er i rimelig stand. Det er estimeret, at en genåbning af
banen vil koste ca. kr. 60 mio
2
. Markedsanalysen har dog ikke identificeret
noget relevant godspotentiale, og der er derfor ikke foretaget en samfundsøko-
nomisk vurdering. ”
Der blev herefter ikke arbejdet videre med projektet.
Vedrørende genåbning af banestrækningen Rødekro-Aabenraa for godstrafik:
Screeningen af havneforbindelser og restbaner fra 2009 konkluderede om po-
tentialet for at genåbne banestrækningen Rødekro-Aabenraa bl.a. at:
Side 3/4
Nutidsværdi svarer her til 2009-priser.
2
2009-priser
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493468_0004.png
”Den eksisterende bane er i rimelig stand. Det er estimeret, at en genåbning af
banen vil koste ca. kr. 45 mio
3
. Markedsanalysen har dog ikke identificeret no-
get relevant godspotentiale, og der er derfor ikke foretaget en samfundsøkono-
misk vurdering.”
Der blev herefter ikke arbejdet videre med projektet.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af TRU alm. del spm. 268.
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke
3
2009-priser