Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1493472_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2015
2015-238
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. januar 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Baastrup (SF).
Spørgsmål nr.268:
I Transportministeriets strategi fra 2009 ”Mere gods på banen” satte ministeri-
et en målsætning om, at de samlede godsmængder til og fra Danmark i 2025
skal være øget med 75 pct. Ministeren bedes redegøre for, hvad status er for
forøgelsen siden 2009, og om ministeren mener, at vi er på rette spor for at nå
målsætningen i 2025?
Svar:
Jeg skal venligst gøre spørgeren opmærksom på, at i Transportministeriets
publikation ”Mere gods på banen” fra 2009 fremgår det på side 5, at der kan
”forventes en vækst i de samlede godsmængder til og fra Danmark på ca. 75
pct. frem til 2025 sammenlignet med niveauet i 2005.”
Der er således tale om en forventning til udviklingen af jernbanegodstranspor-
ten, og ikke en målsætning. Målsætningen er i stedet – som det også fremgår på
side 5 i førnævnte publikation – at ”en større andel af væksten i godstranspor-
ten skal ske på banen.”
Banedanmark har oplyst, på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, følgende
opgørelse over mængden af jernbanegodstransport fordelt på transporttyper:
2009
National kørsel
International kørsel
Transitkørsel
Kørsel i alt
gjort endnu.
2010
759
1.379
5.984
8.122
2011
930
1.391
6.957
9.278
2012
844
1.086
6.032
7.962
2013
711
1.118
6.105
7.934
527
1.395
4.241
6.163
Note. Mængderne angivet i 1000 ton. 2014 er ikke medtaget, idet sidste kvartal ikke er op-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493472_0002.png
Jeg ser gerne, at der kommer mere gods på banen - ingen tvivl om det. Men jeg
vil gerne slå fast, at regeringen allerede har gjort meget for jernbanegodstrans-
porten i Danmark, ikke mindst med Togfonden DK.
Med Togfonden DK sikres en markant forøgelse af banekapaciteten og en elek-
trificering af hovedbanenettet. Med Signalprogrammet sikres en modernisering
af banen med et nyt signalsystem. Det vil øge den samlede tilgængelighed for
godstog.
Blandt øvrige initiativer kan nævnes, at der med Togfonden DK er afsat midler
til en færdiggørelse af godsterminalen på Hirtshals Havn, og at der tidligere er
besluttet en udbygning af kapaciteten på kombiterminalerne i Taulov, Høje
Tåstrup og Padborg, etablering af dobbeltspor mellem Vamdrup-Vojens samt
etablering af ny sporforbindelse på Esbjerg Havn.
Jeg vil også gøre opmærksom på, at vi med Togfonden DK fik afsat 2 mio. kr. til
at gennemføre en analyse af fremme af gods på samtlige banestrækninger. Ana-
lysens formål er at vurdere mulighederne for at skabe grundlag for, at en større
del af jernbanegodstransporten i Danmark sker med jernbane. Analysen skal
afrapporteres til Transportministeriet i 2015.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke