Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1493891_0001.png
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTEREN
5. februar 2015
Besvarelse af spørgsmål 262 alm. del stillet af Transportudvalget den
8. januar 2015 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål:
Hvad er årsagerne til, at der i Danmark er særligt strenge sikkerhedsregler
for passageskibe - regler som ikke findes tilsvarende i Tyskland - og som
sætter en stopper for etableringen af en færgerute mellem Kappel og Faa-
borg i forbindelse med etableringen af et stort feriecenter i Olpenæs og
som tidligere har sat en stopper for en cykelfærgerute mellem Brunsnæs
(Broagerland) og Holnis, der ligeledes skulle styrke turismen mellem
Danmark og Tyskland? Hvad vil ministrene konkret gøre for at ændre de
danske særregler?
ERHVERVS- OG
VÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
[email protected]
www.evm.dk
Svar:
Efter aftale med transportministeren besvarer jeg spørgsmålet på vegne af
os begge.
Indledningsvist vil jeg henvise til min besvarelse af § 20-spørgsmål S 524,
hvoraf fremgår, at Danmark ikke stiller ensidige strenge sikkerhedskrav til
passagerskibe, der anløber dansk havn. De danske regler baserer sig på
EU’s passagerskibsdirektiv og indebærer, at der stilles nogle grundlæggen-
de sikkerhedskrav til passagerskibe, som sejler i dansk farvand. Jeg ser
derfor ingen grund til at ændre på de danske regler, hvis formål er at sikre
passagernes sikkerhed.
Derudover har jeg bedt om oplysninger til besvarelsen fra Søfartsstyrelsen,
der oplyser, at:
”Søfartsstyrelsen har ikke kendskab til den konkrete færgerute, der spørges
til. Søfartsstyrelsen har kontaktet de tyske myndigheder, som har oplyst, at
man heller ikke har kendskab til planer om en ny færgerute mellem Kappel
og Faaborg.
Der har tidligere været forespørgsler om færgeruter mellem Danmark og
Tyskland, hvor der har været et ønske om, at passagerskibe, som alene er
godkendt til sejlads på tyske indre vandveje som fx floder og indsøer, skul-
le kunne sejle til og fra danske havne. Sådanne skibe har været godkendt
efter EU’s direktiv om tekniske forskrifter for fartøjer på indre vandveje.
Sejlads på indre vandveje adskiller sig imidlertid væsentligt fra sejlads i
åbent farvand. Sikkerhedskravene i forbindelse med sejlads på indre vand-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493891_0002.png
veje tager således udgangspunkt i, at skibet på kort tid kan grundsættes på
fx flodbredden, og hjælp hurtigt vil kunne være til stede. Også sejladsen er
anderledes og mindre risikofyldt end sejlads i åbent farvand, som fx mel-
lem Kappel og Faaborg. Der stilles derfor lempeligere sikkerhedskrav til
skibe, der foretager sejlads på indre vandveje. Kravene til brandforebyg-
gelse og bekæmpelse er beskedne, og der kræves fx ikke redningsflåder
eller redningsveste til alle ombordværende på sådanne skibe. Skibe, der
kun er godkendt efter indre vandvejsreglerne, skal derfor typisk opgradere
deres sikkerhedsudstyr for at kunne sejle i dansk farvand og leve op til kra-
vene i EU’s passagerskibsdirektiv.
I relation til det cykelfærgeprojekt på Flensborg Fjord, hvortil der henvises
i spørgsmålet, tog Søfartsstyrelsen på foranledning af den daværende er-
hvervs- og vækstminister i 2012 kontakt til gruppen bag projektet mhp. at
vejlede om sikkerhedskravene, så der kunne findes en sikkerhedsmæssigt
forsvarlig løsning. Søfartsstyrelsen hørte herefter ikke yderligere om pro-
jektet, som så vidt vides ikke er gennemført.
Søfartsstyrelsen og de tyske myndigheder er i efteråret 2013 nået frem til
en fælles forståelse af det krævede sikkerhedsniveau for sejlads mellem
Danmark og Tyskland. Det følger heraf, at tyske skibes sikkerhedsstan-
dard bliver bedømt på baggrund af et sikkerhedsniveau svarende til passa-
gerskibsdirektivets, som også danske skibe skal leve op til. Lever det kon-
krete skib op til dette niveau, vil det kunne opnå sikkerhedsgodkendelse til
sejlads på en rute mellem Danmark og Tyskland.”