Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1487096_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. januar 2015
2014-5471
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 223:
I fald der i Femern Bælt-tunnelen fortsat vil gælde et forbud mod, at der ikke
må befinde sig både et godstog og et passagertog i samme tunnelrør, hvilken
indflydelse vil dette da kunne få for muligheden for hyppig drift med passager-
tog?
Svar:
Jeg har anmodet Femern A/S om et bidrag til besvarelsen, og Femern A/S har
oplyst følgende:
”Som del af projekteringsgrundlaget for den faste forbindelse under Femern
Bælt har Femern A/S i samarbejde med Banedanmark simuleret togdriften
mellem Ringsted og Lübeck i forskellige driftssituationer. Foreløbige køreplan-
vurderinger indikerer, at gods- og passagertogtrafikken i Femern Bælt-
tunnelen isoleret set vil kunne afvikles som forventet med en eventuel tunnel-
restriktion.
Godstransporten vil på jernbanen gennem Femern Bælt-tunnelen i store træk
være den samme, som der transporteres gennem Øresundstunnelen. Det for-
ventes på den baggrund, at der vil ske en harmonisering af eventuelle restrikti-
oner for de to forbindelser.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke