Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1485053_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
12. januar 2015
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Jacob Guldborg Ras-
mussen
Sagsnr.: 2014-0032/20-0006
Dok.:
1419897
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 187 (Alm. del), som Folketin-
gets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 11. december
2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Mette Frederiksen
/
Sidsel Kathrine Møller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 187 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Hvornår betragtes studenterkørsel i veteranlastbiler som væ-
rende ”erhvervsmæssig”, og hvornår gør den ikke – jf. også
spm. 43-45, TRU alm. del (2014-15)? Ligger skillelinjen mel-
lem udgiftsdækning og fuld lønudbetaling – eller hvor?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”For så vidt angår sondringen mellem erhvervsmæssig og ikke-
erhvervsmæssig personbefordring kan det oplyses, at dette skal
forstås i overensstemmelse med definitionerne i buslovgivnin-
gen. Ved vurderingen af om personbefordringen anses for er-
hvervsmæssig, lægges der i denne sammenhæng vægt på, om
der udføres kørsel med personer uden nærmere tilknytning til
den virksomhed, der udfører kørslen, om kørslen sker mod be-
taling, eller om kørsel med personer er virksomhedens primære
formål.
Hvorvidt kørslen sker mod betaling, er derfor kun et af flere
elementer, der indgår i vurderingen.
Kravet om, at kørslen skal udføres vederlagsfrit for at kunne
betragtes som ikke-erhvervsmæssig, indebærer efter Rigspoli-
tiets opfattelse, at kørslen anses som erhvervsmæssig, såfremt
der sker betaling til dækning af lønudgifter eller leje af køretø-
jet.
Undtagelsesbestemmelsen i EU-forordningen om køre- og hvi-
letid vedrørende veterankøretøjer er tænkt anvendt på gamle
lastbiler og busser, der opfylder betingelserne for at have vete-
ranbilstatus, og som lejlighedsvis anvendes til personbefor-
dring og godstransport under ”private” former, f.eks. i forbin-
delse med et veteranbiltræf eller til ren privat kørsel.
Hvis et køretøj, der har opnået veteranbilstatus, lejlighedsvis
anvendes til f.eks. skovturskørsel, studenterkørsel eller gods-
transport mod betaling, er denne kørsel efter Rigspolitiets op-
fattelse erhvervsmæssig og dermed omfattet af køre- og hvile-
tidsbestemmelserne. Dette gælder uanset, om betalingen alene
sker som en udgiftsdækning eller som en fuld lønudbetaling.”
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets samtidige besvarelse
af spørgsmål nr. 185 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg samt mi-
nisteriets besvarelse af 20. november 2014 af spørgsmål nr. 45 (Alm. del)
fra Folketingets Transportudvalg.
3