Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1439462_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2014
2014 - 5019
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. november 2014 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Preben Bang Henriksen (V).
Spørgsmål nr. 144:
Er ministeren opmærksom på mulighederne for finansiering af en 3. Limfjords-
forbindelse via den nu offentliggjorte EU-vækstpakke, og herunder det forhold,
at formanden for den arbejdsgruppe, der skal udfinde potentielle projekter,
danskeren Henning Christoffersen, netop har nævnt 3. Limfjordsforbindelse
som et muligt investeringsobjekt? Agter ministeren at foretage nærmere under-
søgelser i den forbindelse?
Svar:
Ja, Transportministeriet vil naturligvis undersøge, om der er danske projekter,
der relevant vil kunne indgå i EU’s kommende investeringsplan, herunder den
3. limfjordsforbindelse.
Som investeringsplanen er præsenteret, stiller Europa-Kommissionen og Den
Europæiske Investeringsbank garantier og lån til rådighed til forhåndsgod-
kendte projekter. Disse garantier skal give private investorer incitament til at
foretage flere investeringer.
Der er således ikke tale om traditionelle støttemidler, som kan søges til at bygge
nye veje, broer eller jernbaner for. Langt de fleste midler til projekterne skal
finansieres af private investorer.
Denne finansieringsmekanisme er umiddelbart mindre relevant i Danmark, for
Danmarks AAA-kreditværdighed gør, at den danske stat kan låne penge til en
væsentligt lavere rente, end vi ville kunne få tilbudt af private investorer. En
EU-garanti kan derimod være nødvendig i et land som Grækenland, hvor sta-
tens kreditværdighed er dårlig.
Hertil kommer, at jeg mener det kræver en grundig politisk diskussion, hvis
den 3. limfjordsforbindelse skal spilles ind som et privatfinansieret projekt med
brugerbetaling. Det har ikke hidtil været forudsætningen for projektet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439462_0002.png
Nu må vi konkret må vi se, hvordan de videre udspil fra Europa-Kommissionen
omkring investeringsplanen former sig. Det ved vi mere om i starten af næste
år, og vi vil fra dansk side selvfølgelig forfølge de muligheder, som er hensigts-
mæssige, for at skaffe midler til danske transportinfrastrukturprojekter. Men
det er samtidig helt afgørende at sikre, at beslutningen om danske transportin-
frastrukturprojekter træffes af de politiske partier i det danske folketing.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke