Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1532054_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. maj 2015
”Ministeren bedes redegøre for, hvordan overhead (kommunens beregnede om-
kostninger til administration, lokaler, biler m.m.) skal indregnes i prisen i forbin-
delse med godkendelsesmodellen under "frit-valgs-ordningen", og vil ministeren
oplyse hvad merprisen har været/er ved anvendelse af godkendelsesmodellen,
som følge af, at der i denne model skal indregnes overhead i den pris, som
kommunen afregner med den private leverandør, jf. artikel fra Information af
den 14. oktober 2009: "Frit valg af hjemmehjælp koster kommuner dyrt"?”
Jeg vil indledningsvis bemærke, at der i spørgsmålet henvises til en artikel, der
relaterer sig til de tidligere gældende regler. Som nævnt i mit samtidige svar på
spørgsmål SOU alm. del 292 blev disse regler forenklet som led i finanslovsafta-
len for 2013.
Kommunerne kan stadig vælge at benytte en åben godkendelsesordning og
dermed godkende alle leverandører, der opfylder kommunens godkendelseskri-
terier. Med regelforenklingen blev det imidlertid også muligt at begrænse leve-
randørkredsen. Afregningsprisen til de private leverandører vil for begge ordnin-
ger skulle fastsættes ud fra en kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede
omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed af personlig pleje,
praktisk hjælp og madservice. Kalkulationen omfatter både alle de direkte om-
kostninger, der er forbundet med opgavevaretagelsen (fx løn til udførende per-
sonale og køb af materialer og tjenesteydelser) og alle de indirekte omkostnin-
ger (fx lokale- og kontorudgifter og IT-udgifter). Hovedreglen er således, at alle
omkostninger, der er forbundet med at levere ydelsen, skal medtages i prisbe-
Side
af
SOU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om hvordan overhead (kommunens beregnede omkostninger til administration, lokaler, biler m.m.) skal indregnes i prisen i forbindelse med godkendelsesmodellen under "frit-valgs-ordningen", til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
regningen. For at sikre lige konkurrencevilkår skal den kommunale og den priva-
te leverandør, der leverer den samme ydelse af samme kvalitet, afregnes til
samme pris.
Hvis en kommune vælger at tilvejebringe det frie valg på baggrund af et udbud,
blev det med regelforenklingen muligt for kommunerne at stå udenfor udbuddet
og dermed fortsætte som leverandør, uanset udbuddets udfald. Kommunerne
har således på baggrund af et udbud mulighed for at opnå de mest konkurren-
cedygtige priser, set i forhold til den kvalitet der stilles krav om, og samtidig
fortsætte som leverandør med samme afregningspris. Hvis priserne er opnået på
baggrund af et udbud, skal kommunerne ikke beregne afregningspriser i den
periode, som kontrakten dækker, da de tilbudte priser hermed vil udgøre den
pris, de private leverandører skal have for opgaven.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har ikke samlede
opgørelser over omkostningerne til godkendelsesmodellen efter de indtil 2013
gældende regler i serviceloven.
Manu Sareen
/ Eva Pedersen