Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
SOU Alm.del
Offentligt
1514908_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. marts 2015
”Vil ministeren redegøre for, hvordan ordblinde, der både har svært ved at læse
og skrive, får hjælp til at læse kommunens afgørelser med hensyn til ansøgning
om hjælpemidler m.v., og hvordan de kan få hjælp til eventuelt at klage over
kommunens afgørelser?”
Det følger af forvaltningslovens § 7, stk. 1, at en forvaltningsmyndighed i fornø-
dent omfang skal yde vejledning og bistand til borgere, der retter henvendelse
om spørgsmål inden for myndighedens område. Pligten til at yde vejledning efter
§ 7, stk. 1, gælder i afgørelsessager, herunder også i sager, hvor der træffes
afgørelse om hjælpemidler.
Derudover følger det af god forvaltningsskik, at der er pligt til generelt at yde
vejledning, det vil sige også i sager om faktisk forvaltningsvirksomhed. Såfremt
en borger, eksempelvis en borger med ordblindhed, retter henvendelse til kom-
munen for at få hjælp til at læse en afgørelse om hjælpemidler eller klage over
en afgørelse truffet af kommunen, skal kommunen således yde vejledning og
bistand til den pågældende. Det bemærkes herved, at borgeren kan indgive en
klage mundtligt hvilket også bør indgår i kommunens vejledning.
Det følger endvidere af forvaltningslovens § 8, stk. 1, at den, der er part i en sag
på ethvert tidspunkt af sagens behandling kan lade sig repræsentere eller bistå
af andre. Borgere med ordblindhed kan således lade sig bistå i forbindelse med
en sag om hjælpemidler efter servicelovens § 112 samt i forbindelse med klage
over afgørelser truffet af kommunen.
Side
af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det følger i øvrigt af god forvaltningsskik, at breve og afgørelser fra offentlige
myndigheder til en borger bør være formuleret i et sprog, der er let at læse og
forstå.
Manu Sareen
/Hanne Stig Andersen