Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1423340_0001.png
20. november 2014
J.nr. 14-4610542
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 56 af 23. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423340_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i kroner og øre oplyse, hvor meget en taxivognmand typisk køber en taxi
til under den nuværende frikørselsordning, samt hvor meget han typisk sælger denne for
under de samme regler? Dermed bedes ministeren oplyse, hvor stort et værditab vogn-
manden oplever på salget af sin taxi i kroner og øre.
Svar
Forslaget i
aftale om en vækstpakke
om afgiftsmæssig ligestilling af personbiler til erhvervs-
mæssig befordring omfatter bl.a. en afskaffelse af registreringsafgiften samt en afskaffelse
af frikørselsordningen for taxier. Disse ændringer indgår som en del af lovforslag L 43,
som netop er 1. behandlet i Folketinget.
Frikørselsordningen indebærer tilskud til erhvervet, idet erhvervets biler, efter endt tjene-
ste som taxier, kan sælges på det almindelige marked for brugte personbiler, hvor priserne
fastsættes ud fra prisen på tilsvarende biler med fuld registreringsafgift. Når der ikke skal
betales registreringsafgift ved salget, ligger der heri en fortjeneste til vognmanden og for-
handleren svarende til forskellen mellem registreringsafgift af bilen som brugt (hvis der
f.eks. var tale om en importeret bil) og den allerede betalte registreringsafgift af taxien, da
den var ny.
I forbindelse med beregning af provenuvirkninger af forslaget, har Skatteministeriet ind-
samlet prisoplysninger på en række frikørte biler eller biler med lignende alder og kilome-
tertal. Disse oplysninger er anvendt til at skønne over det indhold af registreringsafgift,
der ville være i bilerne, hvis der allerede var betalt fuld registreringsafgift. På denne måde
beregnes statens udgift ved de gældende regler. Markedsprisen for en brugt bil, der tidli-
gere er anvendt som taxi, er imidlertid typisk ikke den pris, som vognmanden netto får
for bilen, idet der forud for salget er udgifter til reparation samt avance hos en forhandler.
Skatteministeriets data er derfor ikke egnede til at opgøre det typiske værditab for en
vognmand.
Jeg kan oplyse, at Dansk Taxi Råd i oktober 2014 har publiceret en rapport med titlen
Konsekvenserne for taxierhvervet i Danmark ved afskaffelse af frikørselsordningen.
Rapporten, der er
fremsendt til Skatteudvalget den 14. november 2014 (L 43 – bilag 5), indeholder eksem-
pler på værditab på nogle udvalgte taximodeller.
Side 2 af 2