Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1422575_0001.png
19. november 2014
J.nr. 14-4618701
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 55 af 22. oktober 2014 (alm. del).
Benny Engelbrecht
/ Jacob Vastrup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422575_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en oversigt over skatter og afgifter, som efter gældende lovgiv-
ning stiger frem mod 2020?
Svar
Regeringens skattepolitik er primært baseret på
Aftale om skattereform fra juni 2012,
som
sænker skatten på arbejde med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022 og dermed styrker
arbejdsudbuddet og de offentlige finanser. Aftalerne om
Vækstplan DK
fra foråret 2013
indebærer en reduktion i en række afgifter på virksomhederne og en gradvis reduktion af
selskabskatten frem mod 2016, hvilket bidrager til en forbedring af virksomhedernes
produktivitet og konkurrenceevne. Dette styrkes yderlige med
aftale om Vækstplan 2014
og
aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO.
Samlet set vurderes skatte- og afgifts-
ændringer i indeværende regeringsperiode at medføre en lempelse af skatter og afgifter
med 1,2 mia. kr. målt i varig virkning inkl. tilbageløb og adfærd.
1
En oversigt over de skatter og afgifter, der efter gældende lovgivning stiger frem mod
2020, fremgår af
tabel 1.
Skatte- og afgiftsstigningerne indgår hovedsageligt som del af
bredt indgåede aftaler.
I svaret lægges til grund, at der spørges til diskretionære skatte- og afgiftsstigninger. Over-
sigten indeholder således ikke justeringer i satser og beløbsgrænser m.v., som følge af
indeksering i forhold pris-, løn- og renteudviklingen.
Det betyder, at oversigten ikke indeholder justeringer i satser og beløbsgrænser som følge
af § 20 regulering samt prisindeksering af energi-, CO
2
-, svovl- og NOx-afgifterne eller
justering af fx afkastraten i kapitalafkastordningen iht. renteudviklingen. Disse justeringer
sikrer typisk, at de pågældende skatter og afgifter fastholder deres reale niveau og ikke
udhules af den generelle prisudvikling.
Tabel 1. Oversigt over skatter og afgifter som stiger frem mod 2020 iht. gældende lovgivning
Personskatter
Bundskat
Bundskatten forhøjes gradvist med 1 pct.-point årligt fra 2012-
2019 som en del af
Forårspakke 2.0
mellem den daværende
regering (V, K) og DF. Der sker samtidigt en tilsvarende ned-
sættelse af sundhedsbidraget, således at bidraget er udfaset
fra og med 2019.
Bundskatten forhøjes yderligere i forbindelse med finansierin-
gen af afskaffelsen af fedt- og sukkerafgifterne i
Finanslovsafta-
len for 2013
mellem regeringen (S, R, SF) og EL samt finansie-
ringen af
aftale om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af
PSO
mellem regeringen (S, R), V, DF, SF og EL.
Bundskatten vil i 2020 udgøre 12,11 pct.
Skråt skatteloft, personlig ind-
komst
Det skrå skatteloft forhøjes parallelt med bundskattestigninger-
ne fra
Finanslovsaftalen for 2013
samt finansieringen af
aftale
om tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO.
1
Jf. endeligt svar på FIU spm. nr. 420 (alm del) af 9. oktober 2014.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422575_0003.png
Det skrå skatteloft ændres ikke i forbindelse med forhøjelsen af
bundskatten i 2012-2019 ifm.
Forårspakke 2.0.
Grøn Check
Supplerende grøn check pr.
barn
Afgifter
Cigarer, cigarillos og cerutter
mv.
Afgiften på cigarer, cigarillos og cerutter mv. udgør 19,8 øre pr.
stk. plus 10 pct. af detailprisen. Som del finansieringen af aftale
om Vækstplan 2014
mellem regeringen (S, R), V, DF, SF, EL
og K forhøjes stykafgiften pr. 1. januar 2015 til 82,6 øre pr. stk.
stigende til 90,4 øre pr. stk. i 2020.
Energiafgiften på el til
rumvarme mv.
forhøjes med ca. 3 øre
pr. kWh som følge
aftale om tilbagerulning af FSA mv. og
lempelser af PSO.
Det sker samtidigt en tilsvarende lempelse
af PSO-tariffen vedr. el.
Lønsumsafgiften for finansielle virksomheder stiger frem mod
2020 til 15,2 pct.
1)
, dels som en del af finansieringen af afskaf-
felsen af skatten på avancer af selskabers unoterede porteføl-
jeaktier i
aftale om en Skattereform 2012
mellem regeringen (S,
R, SF), V og K samt som del af finansieringen af nedsættelsen
af selskabsskatten i Aftaler om
Vækstplan DK
mellem regerin-
gen (S, R, SF), V, LA og K.
Afgiftsfritagelsen for deponering af farligt affald blev ophævet
med
Forårspakke 2.0.
Afgiften for deponering af farligt affald
udgjorde 160 kr. pr. ton i 2012-2014 og udgør 475 kr. pr. ton i
2015.
Farligt affald, der forbrændes, er fritaget for tillægsafgift i 2010-
2014, men er omfattet af tillægsafgiften fra 2015. Farligt affald,
der forbrændes, er desuden også fritaget for CO2-afgift frem til
og med 2014.
Moms
Ændring af leveringsstedet for elektroniske ydelser, teleydelser
og radio- og tvspredningstjenester solgt til private i EU, således
at disse ydelser pr. 1. januar 2015 momses i kundens land frem
for i sælgers. Ændringen indebærer hovedsageligt stramninger
for danske borgere og lettelser for danske virksomheder.
Indekseres med 1,8 pct. årligt fra 2013-2020 som del af
aftale
om en Skattereform i 2012.
Indekseringen gennemføres som
diskretionære forhøjelser pr. 1. januar i 2013, 2015 og 2018,
hvor afgifterne forhøjes med henholdsvis 3,63 pct. i 2013, 5,5
pct. i 2015 og 5,5 pct. 2018.
Afgifterne i forbrugsafgiftsloven (glødelamper mv., elektriske
sikringer til stærkstrømsanlæg, kaffe, te og ekstrakter heraf
samt cigaretpapir og røgfri tobak), grøn ejerafgift, vægtafgift og
afgift af ledningsført vand er først omfattet af ovennævnte
regulering fra 2015, da de allerede som en del af
Finanslovsaf-
talen for 2012
mellem regeringen (S, R, SF) og EL blev indek-
seret i 2012 og 2013.
Indekseringen bidrog bl.a. til finansieringen af en forøgelse af
beskæftigelsesfradraget, et ekstra beskæftigelsesfradrag til
enlige forsøgere samt en forøgelse af topskattegrænsen.
Indekseringen sigter efter, at afgifterne over årene 2013-2020,
hverken øger eller mindsker husholdningernes købekraft, idet
indekseringen indebærer, at afgifterne ventes at følge den
almindelige prisudvikling i perioden.
Den grønne check samt den supplerende grønne check pr.
barn nedsættes løbende fra 2015-2020 til henholdsvis 800 kr.
og 200 kr. ifm. finansieringen af
aftale om tilbagerulning af FSA
mv. og lempelser af PSO.
Elafgift
Lønsum i den finansielle sektor
Farligt affald
Konsum-is afgiften
Chokoladeafgiften (herunder
også afgifterne på nødder)
Vinafgiften
Tillægsafgifterne på alkoholso-
davand
Forbrugsafgifterne (glødelam-
per mv., elektriske sikringer til
stærkstrømsanlæg, kaffe, te og
ekstrakter samt cigaretpapir og
røgfri tobak)
Brændstofforbrugsafgift (Grøn
ejerafgift) og vægtafgift
Afgift af ledningsført vand
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1422575_0004.png
Erhvervsskatter
Afskrivningsregler
Afskrivningssatserne for en række driftsmidler med lang levetid
samt bygninger blev reduceret fra 2008. Før da var afskriv-
ningssatsen 25 pct.
For så vidt angår driftsmidler med lang levetid, der ikke er
infrastukturanlæg, indfases stramningerne af afskrivningssat-
serne frem til 2016, hvorefter afskrivningssatsen vil udgøre 15
pct.
Nedsættelsen af afskrivningssatserne indgik som led i finansie-
ring af nedsættelsen af selskabsskattesatsen fra 28 pct. til 25
pct. i 2007 i forbindelse med
aftale om Indgreb mod skattespe-
kulation
mellem den daværende regeringen (V, K) og DF.
Virksomhedsordningen
Som led i indgrebet mod utilsigtet udnyttelse af virksomheds-
ordningen fra juni 2014 forhøjes rentekorrektionssatsen i virk-
somhedsskatteloven med 3 pct.point fra og med indkomståret
2016. Indgrebet indgik som en del af finansieringen af
aftale om
tilbagerulning af FSA mv. og lempelser af PSO.
1. Lønsumsafgiften for finansielle virksomheder stiger yderligere til 15,4 pct. i 2021.
Side 4 af 4