Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1505744_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Åbent samråd i Skatteudvalget, alm. del
samrådsspørgsmål P
Tid og sted: 24. februar 2015 kl. 14-15.30
Samrådsspørgsmålets ordlyd
”Ministrene bedes redegøre for, hvordan regeringen ser på
offentlige myndigheders mulighed for at bruge anonyme anmelde-
ordninger bl.a. i SKAT og i kommunerne.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V), Torsten
Schack Pedersen (V) og Mads Rørvig (V).
[Afgrænsning af problemstilling]
Til at begynde med vil jeg gøre opmærksom på, hvad denne sag
handler om, og hvad den
ikke
handler om.
Det centrale spørgsmål i denne sag er ikke, om myndighederne
må modtage anonyme anmeldelser. Det er der ingen tvivl om, at
de godt må.
Spørgsmålet er heller ikke, om anonyme anmeldelser kan bruges
som bevis i en sag mod en borger eller virksomhed. Det kan de
ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505744_0002.png
Spørgsmålet er heller ikke, om en myndighed kan hemmeligholde
anonyme anmeldelser for en borger. Det kan en myndighed
nemlig ikke, medmindre der er konkrete trusler om repressalier
eller lignende.
Sagens kerne er derimod, i hvor høj grad myndighederne direkte
skal facilitere anonyme anmeldelser, fx ved at stille et digitalt
system til rådighed.
[Fordele og ulemper]
Der er fordele og ulemper ved et digitalt system, som må vægtes
forskelligt, afhængigt af hvilket sagsområde vi taler om.
På den ene side anerkender jeg, at myndighederne kan spare
ressourcer og gøre det mere effektivt at rejse sager om fx socialt
bedrageri eller skatteunddragelse. Myndighederne skal
selvfølgelig undersøge de sager, hvor der er en reel mistanke om
socialt bedrageri over for statskassen eller kommunekassen. Det
er vores fælles penge. Digitale systemer kan også gøre
behandlingen af den type sager mere ensartet. Det er regeringens
politik at modernisere og digitalisere de steder, hvor der kan
opnås bedre løsninger og mere for pengene.
Men på den anden side skal vi også værne om retssikkerheden
og ikke mindst det fællesskab og den tillid, som vi bygger vores
samfund på. Vi må altid spørge os, om det, vi opnår, står i et
rimeligt forhold til det, vi giver køb på? Det er en balancegang.
På nogle områder tror jeg, at vi kan være enige om, at svaret vil
være ja: Når det f.eks. handler om underretninger om
omsorgssvigt af børn, kan der være så stærke hensyn på spil, at
det opvejer de ulemper, som anonymiteten har. Det kan være
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505744_0003.png
hensynet til ikke at forråde den tillid, et barn har vist en voksen
ved at fortælle om misbrug i hjemmet.
På andre områder mener jeg ikke, at afvejningen får samme
udfald.
[Ministerens holdning]
Min holdning til den anonyme anmeldeordning på SKATs
hjemmeside er den samme, som den hele tiden har været:
Jeg synes grundlæggende ikke, det er en god idé ud fra min
generelle tilgang til politik, der er, at vi så vidt muligt skal undgå, at
Danmark udvikler sig til et samfund, hvor vi går rundt og mistror
hinanden, og hvor myndighederne opfordrer folk til at lure over
hækken til naboen.
Det danske samfund er ikke et stikkersamfund og skal ikke være
det.
Det er jeg sikker på, at skatteministeren er enig i.
Vi skal sikre, at alle bidrager til, at velfærdsamfundet kan løbe
rundt. Vi skal sætte ind dér, hvor det har en betydning, der kan
mærkes – ved fx at modarbejde skattely og social dumping. Men
vi skal også have tillid til hinanden – langt de fleste danskere vil jo
grundlæggende hinanden det godt, og vi har nogle af verdens
mest loyale skatteborgere.
Vi kan jo heller ikke uden videre benytte os af anonyme vidner i en
retssal, selv om disse vidner havde noget interessant at fortælle.
Derfor kan myndighederne heller ikke bruge anonyme
anmeldelser som bevis. Dette er et grundlæggende retligt princip.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1505744_0004.png
Og derfor skal man være forsigtig med at gøre det muligt for
borgeren ved at trykke på en knap at indgive en anonym
anmeldelse digitalt.
Derfor valgte jeg i min tid som skatteminister ikke at indføre
ordningen.
[Accept af ressortfordeling]
Men det er også sådan, at redskaber på en offentlig hjemmeside
ikke ligefrem er et anliggende for den samlede regering, men et
ansvar, der først og fremmest påhviler den pågældende
myndighed.
Jeg er sikker på, at skatteministeren og jeg er helt enige om, at
det ikke er regeringens politik at opfordre nogen til at anmelde
sine naboer. Skatteministerens afvejning af, om det er en god idé
at indføre en digital anonym anmelderordning, har været en anden
end min.
Der spørges også til mit syn på kommunernes brug af anonyme
anmeldelser. Til det må jeg sige, at vi jo i Danmark har kommunalt
selvstyre. Jeg kan som økonomi- og indenrigsminister ikke
diktere, hvad kommunerne skal gøre, eller hvilke systemer de skal
eller ikke skal gøre brug af. Men jeg kan her kun opfordre
kommunerne til ikke i unødigt omfang at opfordre til anonyme
anmeldelser.
[Afrunding]
Afslutningsvis vil jeg opfordre til, at den videre dialog om SKATs
anmelderordning tages med skatteministeren, eftersom det hører
under hans ressort.
4