Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1414607_0001.png
31. oktober 2014
J.nr. 14-4479228
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 8. oktober 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414607_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at der vil være nogen problemer i forhold til EU-retten, hvis Danmark
erstatter den nuværende chokoladeafgiftslov med den tilsvarende finske lov om sötvarer
for så vidt angår den del, der vedrører toldtarifferne 1704, 2106 og 1806? Vil ministeren i
sit svar redegøre for, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil få for statskassen, hvis
man erstatter den danske lov med den finske? Hvilke produkter og produktkategorier vil
blive undtaget fra beskatning, hvis man indfører den finske lov i stedet for den danske?
Hvilken betydning vil det have for grænsehandlen, hvis man indfører den finske lov i
stedet for den danske? Hvilke provenumæssige konsekvenser vil det have, hvis man ind-
fører den finske lov i stedet for den danske, men bevarer de nuværende danske afgiftssat-
ser for toldtarifferne 1704, 2106 og 1806?
Svar
Den danske chokoladeafgiftsloven indeholder foruden afgifter på chokolade- og sukker-
varer også en råstofafgift samt en dækningsafgift. Råstofafgiften dækker afgifter på nød-
der og lignende, dvs. varer, som kan anvendes til at fremstille afgiftspligtige varer, fx
mandler til marcipan. Dækningsafgiften omfatter varer, der ikke i sig selv er afgiftspligti-
ge, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele. Afgiften på is er i Danmark dækket af
konsum-is-afgiftsloven.
Erstattes den nuværende chokoladeafgiftslov med den finske afgiftslov på slik, is og so-
davand, for så vidt angår de tre toldtariffer 1704, 1806 og 2106, vil det betyde, at det af-
giftspligtige vareområde indskrænkes, og råstofafgiften samt dele af dækningsafgiften vil
falde bort.
Konsekvenserne for provenu og grænsehandel vil afhænge af, hvilke afgiftssatser der
fastsættes for de enkelte produkter og produktkategorier. Afgiftsgrundlaget vil som nævnt
indskrænkes sammenlignet med chokoladeafgiftsloven, og det vil dermed være nødven-
digt at forhøje satserne for at opnå et afgiftsprovenu svarende til det nuværende. Det vil
indebære en stigning i grænsehandlen med de produkter, som stadig vil være omfattet af
afgiften.
Det bemærkes, at den finske levnedsmiddelindustri i juni 2013 har indsendt en klage til
EU, hvor den finske afgiftslov på slik, is og sodavand anklages for at indebære ulovlig
statsstøtte. Den finske levnedsmiddelindustri har i klagen anført, at den finske afgift er
konkurrenceforvridende, da loven kun omfatter visse produkter og produktkategorier,
mens andre konkurrerende produkter og produktkategorier er udeladt. Som et eksempel
kan nævnes en müslibaseret chokoladebar, som ikke er omfattet af den finske afgift, og
dermed har en afgiftsmæssig konkurrencefordel i forhold til lignende produkter, såsom
chokoladebarer.
Skatteministeriet følger løbende udviklingen i EU-retten og dermed også udviklingen i
andre EU-landes afgifter. Hvorvidt den finske afgiftslov på slik, is og sodavand er i over-
ensstemmelse med EU-retten er i sidste ende op til EU-domstolen at afgøre.
Side 2 af 2