Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1490624_0001.png
28. januar 2015
J.nr. 15-0059321
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 339 af 9. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490624_0002.png
Spørgsmål
Ser ministeren nogle problemer i at ændre reglerne, så PAL-opgørelsen fremsendes til
private kunder, før beløbet til skattebetalingen trækkes eller eventuelt samtidig med års-
opgørelsen for kontoen?
Svar
Pensionskunder kan både have pensionsordninger i pengeinstitutter og i pensionsinstitut-
ter, dvs. pensionskasser, livsforsikringsselskaber mv. I mit svar på SAU alm. del spørgs-
mål 282 har jeg redegjort for reglerne om underretning om pensionsafkastskatten (PAL-
skatten) af pensionsordninger i pengeinstitutter. Der gælder andre regler for underretning
om PAL-skatten af pensionsordninger i pensionsinstitutter. Pensionsinstituttet skal senest
den 31. maj året efter indkomståret indgive en samlet opgørelse over beskatningsgrundla-
get mv. og betale PAL-skatten. Pensionsinstituttet skal årligt underrette kunden om PAL-
skatten for det foregående indkomstår.
Jeg kan oplyse, at Skatteministeriet har bedt om Finansrådets og Forsikring & Pensions
(F&P’s) bemærkninger til forslaget om at fremrykke fristen for underretning af kunderne
om PAL-skatten.
Både Finansrådet og F&P har oplyst, at underretning om PAL-skatten indgår som en
integreret del af den årlige pensionsoversigt.
Ifølge Finansrådet kan pengeinstitutterne ikke underrette kunderne om PAL-skatten alle-
rede i januar, hvis underretningen fortsat skal være en integreret del af den årlige pensi-
onsoversigt, da databehandlingen af øvrige data til sædvanlig udsendelse i den årlige pen-
sionsoversigt ikke er klar på dette tidspunkt. Finansrådet oplyser herudover, at en isoleret
underretning af kunderne om PAL-skatten i januar vil medføre ekstra udgifter til admini-
stration og porto.
F&P har oplyst, at der ikke er et fast tidspunkt for udsendelse af den årlige pensionsover-
sigt. Det afhænger bl.a. af, hvordan pensionsinstitutterne har indrettet deres administrati-
ve systemer mv. Det vurderes dog, at hovedparten af de årlige pensionsoversigter er kun-
derne i hænde i løbet af 1. kvartal af året efter indkomståret. For kunden giver det god
mening, at underretning om PAL-skatten sker i sammenhæng med pensionsoversigten,
der giver kunden det samlede overblik over pensionsordningen, herunder depotets stør-
relse, dækninger, afkast mv. En frist for underretning om PAL-skatten vil derfor reelt
være en frist for, hvornår pensionsinstitutterne skal udsende pensionsoversigten, hvilket
vil kunne medføre ekstra udgifter til systemændringer mv. Muligheden for at fremrykke
pensionsinstitutternes underretning om PAL-skatten er desuden begrænset af den tekni-
ske udformning af PAL-skatten, herunder tidspunktet for hvornår PAL-skat af omkost-
nings- og risikounderskud kan opgøres. Det vil være forskelligt for det enkelte selskab.
På baggrund af ovenstående bemærkninger fra branchen om konsekvenserne af forslaget
kan jeg oplyse, at jeg ikke har planer om at ændre reglerne for underretning om PAL-
skatten af ordninger i penge- og pensionsinstitutter.
Side 2 af 2