Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1491876_0001.png
30. januar 2015
J.nr. 15-0059307
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 336 af 9. januar 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491876_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad provenueffekten vil være, hvis grænsen for at straks-
afskrive driftsmidler i afskrivningslovens § 6, stk. 1 nr. 2 sættes op til 25.000 kr.
Svar
Driftsmidler, der anvendes til erhvervsmæssige formål, kan afskrives med maksimalt 25
pct. årligt af den tilbageværende afskrivningsberettigede saldoværdi
(jf. afskrivningsloven §
5).
Aktiver med en anskaffelsessum på maksimalt 12.800 kr. (2015-niveau) eller en for-
ventet levealder på maksimalt 3 år kan dog straksafskrives fuldt ud i anskaffelsesåret
(jf.
afskrivningsloven § 6).
En forhøjelse af bundgrænsen vil medføre, at flere aktiver klassificeres som småaktiver.
Der findes ingen opgørelse over omfanget af investeringer i driftsmidler med en anskaf-
felsessum på mellem 12.800 kr. og 25.000 kr. (2015-niveau) og en forventet levealder på
over 3 år. I nedenstående provenuvurdering er det beregningsteknisk lagt til grund, at
investeringerne i disse aktiver udgør ca. 1 mia. kr. årligt
1
. Usikkerheden ved dette skøn er
stor, hvorfor nedenstående provenuvurdering skal tages med forbehold.
En forhøjelse af grænsen for straksafskrivninger vil medføre, at disse mindre aktiver vil
kunne afskrives betydeligt hurtigere end efter de gældende regler. Herved gives der mu-
lighed for, at beskatningen af investorernes erhvervsindkomst kan udskydes til senere år.
Dette vil medføre et betydeligt umiddelbart mindreprovenu i de første år, som dog afta-
ger i takt med, at den udskudte beskatning realiseres. Det umiddelbare mindreprovenu
skønnes til ca. 205 mio. kr. i 2016 faldende til 95 mio. kr. i 2019
(jf. tabel 1).
Tabel 1. Mindreprovenu ved forhøjelse af grænse for småaktiver
Mio. kr. (2015-niveau)
Umiddelbart mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbageløb
Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd
2016
205
195
200
2017
160
145
145
2018
120
110
110
2019
95
80
85
Varigt
35
20
25
Anm: Det er lagt til grund, at forhøjelsen af bundgrænsen har virkning fra 1. januar 2016.
Kilde: Skatteministeriets beregninger
På sigt vil en forhøjelse af minimumsgrænsen for straksafskrivninger medføre et mindre-
provenu svarende til rentetabet ved den udskudte beskatning. Den umiddelbare varige
virkning beregnes til ca. 35 mio. kr. årligt
En del af det umiddelbare mindreprovenu vil blive opvejet af et tilbageløb i form af høje-
re skatter og afgifter, fordi den disponible indkomst hos skatteyderne vil stige. Dette til-
1
Ifølge Danmarks Statistik udgjorde de samlede investeringer i ICT-udstyr (dvs. informations- og kommunikationsudstyr),
andre maskiner og inventar mv. ca. 73 mia. kr. i 2013, hvoraf ca. 50 mia. kr. skønnes foretaget mhp. private erhvervsmæs-
sige formål. Af disse investeringer lægges det beregningsteknisk til grund, at ca. 5 pct. vedr. aktiver med en anskaffelses-
pris på mellem 12.800 kr. og 25.000 kr. Desuden antages det, at 1/3 og 1/2 af disse aktiver har en levetid på over 3 år.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491876_0003.png
bageløb skønnes at udgøre ca. 35 pct. af den umiddelbare varige virkning
2
, således at
mindreprovenuet efter tilbageløb kan opgøres til ca. 20 mio. kr. årligt.
Endelig vil en forhøjelse af bundgrænsen gøre det mere attraktivt at investere i små akti-
ver. Dette vil i et vist omfang øge kapitalapparatet i samfundsøkonomien, hvilket på sigt
vil medføre en større produktion og højere lønninger. De øgede investeringer i småakti-
ver vil imidlertid også øge afskrivningerne og dermed mindreprovenuet. Det skønnes, at
denne adfærdseffekt udgør ca. 10 pct. af den varige virkning efter tilbageløb. Det varige
mindreprovenu efter tilbageløb og adfærdsændringer kan hermed beregnes til ca. 25 mio.
kr. årligt.
Forlaget medfører en forhøjelse af en eksisterende skatteudgift, som skal finansieres in-
den for udgiftsloftet.
2
Dette svarer til det skønnede tilbageløb i forbindelse med indførelsen af det midlertidige investeringsvindue i 2012 og
2013,
jf. de almindelige bemærkninger til ”Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven” L192 (2012-2013).
Side 3 af 3