Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1490620_0001.png
28. januar 2015
J.nr. 14-5324002
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 309 af 19. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490620_0002.png
Spørgsmål
Hvor meget betaler henholdsvis en typisk funktionærfamilie og en LO-familie, som har
en typisk familiebil, i samlede afgifter relateret til bilkørsel, herunder registreringsafgift
(baseret på bilens typiske levetid), brændstofafgift og andre punktafgifter i 2015?
Svar
Skatteministeriet har ikke oplysninger om hvilken type familiebil, der er typisk for hhv. en
funktionærfamilie og en LO-familie. Familietypemodellen indeholder endvidere ikke op-
lysninger herom.
Afgifterne på at eje og bruge bil udgøres af registreringsafgift, ejerafgift, afgift på motor-
ansvarsforsikring, afgift på brændstof og for dieselbiler også udligningsafgift.
Registreringsafgiftens størrelse afhænger af bilens pris, brændstofforbrug og sikkerheds-
udstyr samt registreringsår, mens ejerafgiften er bestemt af bilens brændstofforbrug. Af-
giften på benzin og diesel afhænger af kørselsomfang og bilens brændstofforbrug.
Idet nyere biler typisk kører længere på en liter brændstof end ældre biler, vil afgifterne
typisk være lavere for en ny bil. Afgifterne vil typisk også være lavere på små biler sam-
menlignet med større biler, da de typisk har en lavere værdi og kører længere på en liter
brændstof.
De samlede afgifter, som en familie betaler for at eje og bruge bil i 2015, vil dermed af-
hænge af parametre som bilens pris, størrelse, alder, brændstofforbrug, og hvor mange
kilometer familien kører.
Hertil kommer, at prisen og dermed afgiften på en ansvarsforsikring ikke kun afhænger af
egenskaber ved bilen, men oftest også af fx den forsikredes alder og bopæl, antallet af
tidligere skader, kørselsomfang og selvrisiko.
I tabel 1 er for tre af de på nuværende tidspunkt mest solgte mellemstore bilmodeller vist
skøn over de samlede afgifter knyttet til at eje og bruge disse biler i 2015. Afgifterne er
skønnet under forudsætning af, at bilerne er nyregistreret i hhv. 2008 og 2012.
De samlede afgifter på de tre modeller varierer mellem ca. 8.800 og 17.800 kr., hvis de er
nyregistreret i 2015, og mellem ca. 13.400 og 23.600 kr., hvis de er nyregistreret i 2008.
Ved opgørelsen af brændstofafgifterne er der forudsat en årskørsel på 16.000 km, hvilket
ca. svarer til den gennemsnitlige årskørsel for personbiler. Et større eller mindre kørsels-
omfang vil øge hhv. reducere brændstofafgifterne.
Det er forudsat, at en ansvarsforsikring koster 2.500 kr. inkl. afgift i 2015, uanset valg af
bil. Afgiften på motoransvarsforsikring udgør som udgangspunkt 42,9 pct. af forsikrings-
præmien.
Side 2 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490620_0003.png
Der er ikke medtaget moms i opgørelsen, da moms er en generel afgift på forbrug af
varer og serviceydelser og ikke en særskilt afgift knyttet til ejerskab og brug af bil.
Tabel 1. Eksempler - afgifter på ejerskab og brug af bil i 2015
Registre-
ringsafgift
Ejer-
afgift
Udlignings-
afgift
1)
Brændstof-
afgift (ekskl.
moms)
Afgift på
ansvars-
forsikring
(kr.)
Afgift i alt
Nyregistreret i 2015
Skoda Octavia Combi
Peugeot 308
Renault Clio
Nyregistreret i 2008
Skoda Octavia Combi
Peugeot 308
Renault Clio
15.887
13.697
6.811
2.380
1.780
1.780
0
2.680
0
4.540
2.453
4.083
751
751
751
23.557
21.360
13.425
13.566
10.142
4.925
620
0
620
0
2.080
0
3.654
1.800
3.292
751
751
751
17.840
14.022
8.837
Anm.: Der er taget udgangspunkt i bilernes listepris og brændstofforbrug i 2015. Ved beregningen af registreringsafgiften er det forudsat, at
bilerne får fuldt fradrag for sikkerhedsudstyr i både 2008 og 2015. Det er endvidere forudsat, at dieselbilen ikke får fradrag for lav partikelemissi-
on i 2008. Registreringsafgiften er omregnet til en årlig ydelse på baggrund af en rente på 4,75 pct. og en levetid på 15 år. Afgiften på benzin
med 4,8 pct. biobrændstoffer (energiafgift, CO2-afgift og NOx-afgift) udgør i 2015 4,568 kr. pr. liter ekskl. moms, mens den på diesel med 6,8
pct. biobrændstoffer udgør 3,127 kr. pr. liter ekskl. moms. Der er ved beregningen af de samlede brændstofafgifter forudsat en årskørsel på
16.000 km. Ved opgørelsen af afgiften på ansvarsforsikring er det forudsat, at ansvarsforsikringen koster 2.500 kr. inkl. afgift, uanset bil.
1) Udligningsafgiften skal kompensere for, at afgiften på energiindholdet i diesel er lavere end afgiften på energiindholdet i benzin, og er fastsat
på baggrund af en gennemsnitlig årskørsel for nye person- og varebiler på omkring 22.000 km.
I tabel 2 er vist listeprisen samt brændstoftypen- og forbruget, der ligger til grund for
opgørelsen af afgifterne.
Tabel 2. Eksempler – listepris, brændstoftype- og forbrug
Listepris inkl.
registreringsafgift (kr.)
Nyregistreret i 2015
Skoda Octavia Combi
Peugeot 308
Renault Clio
Nyregistreret i 2008
Skoda Octavia Combi
Peugeot 308
Renault Clio
320.058
287.498
167.933
Benzin
Diesel
Benzin
16,1
20,4
17,9
291.000
244.990
144.900
Benzin
Diesel
Benzin
20,0
27,8
22,2
Brændstoftype
Brændstofforbrug
(km/l)
Note: Der er taget udgangspunkt i bilernes listepris og brændstofforbrug i 2015. Ved beregningen af listeprisen i 2008 er bilernes pris ekskl.
afgift opgjort for 2015. Denne er tilbageskrevet til 2008 niveau på baggrund af nettoprisudviklingen på køb af personbiler fra 2008 til 2014 som
udgør ca. -3,2 pct., jf. Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Fra 2014 til 2015 er der forudsat en nettoprisudvikling på 0,9 pct. Hertil er tillagt den
beregnede registreringsafgift. Brændstofforbruget i 2008 er opgjort på baggrund af tal fra Danmarks Statistik for udviklingen i nyregistrerede
personbilers gennemsnitlige brændstofforbrug opgjort i liter brændstof pr. 1.000 kg pr. 100 km i perioden fra 2008 til 2013. I 2014 og 2015 er
forudsat en årlig forbedring svarende til den gennemsnitlige årlige forbedring fra 2008 til 2013, som udgør ca. 3,0 pct. for benzinbiler og ca. 4,3
pct. for dieselbiler.
De anførte listepriser og brændstofforbrug for bilerne nyregistreret i 2008 afspejler ikke
de faktiske priser og forbrug for de tre konkrete modeller, som de så ud i 2008. De er
derimod opgjort på baggrund af modellernes listepriser og brændstofforbrug i 2015. Li-
Side 3 af 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490620_0004.png
stepriserne er beregnet på baggrund af udviklingen i priserne eksklusiv afgifter på nye
personbiler siden 2008, jf. Danmarks Statistiks nettoprisindeks. Brændstofforbruget er
opgjort på baggrund af skøn for den teknologiske udvikling i brændstoføkonomien siden
2008, jf. Danmarks Statistiks tal for udviklingen i det gennemsnitlige brændstofforbrug.
Side 4 af 4