Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1485480_0001.png
13. januar 2015
J.nr. 14-5255944
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 286 af 16. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485480_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i, at det i høring udsendte lovforslag om moms på dansksprogede
magasiner sendt fra lande uden for EU skaber en klar diskrimination af det danske sprog
som anført i redegørelsen ”Håndtering af momsopkrævning ved import af visse forsen-
delser fra lande uden for EU” af 27. juni 2014 fra Skatteministeriet?
Svar
Der er i dag moms på magasiner, både dansksprogede og ikke-dansksprogede, der sælges
i løssalg i eksempelvis supermarkeder og kiosker. Endvidere er der moms på magasiner
med en værdi på over 80 kr., der sælges i abonnement til danskere. Desuden er der moms
på magasiner med en værdi under 80 kr., som sælges i abonnement til danskere, såfremt
disse magasiner er trykt inden for EU. Ligeledes er der også moms på elektroniske maga-
siner. Der skal dog ikke svares moms af magasiner, hvis værdi er under 80 kr., såfremt
disse er trykt uden for EU og sendes til abonnenter i Danmark.
Med lovforslaget foreslås at indføre importmoms på dansksprogede magasiner, som sen-
des til danske abonnenter fra lande uden for EU. Baggrunden er bl.a., at der sker en util-
sigtet udnyttelse af bagatelgrænsen på 80 kr. i momsreglerne. Danske magasinudgivere får
således trykt magasiner uden for EU for at undgå momsen. Ved at begrænse forslaget til
dansksprogede magasiner målrettes forslaget mod de udgivere, som af momsmæssige
årsager får trykt deres magasiner i lande uden for EU. Der opnås herved lige konkurren-
cevilkår for grafiske virksomheder, der trykker dansksprogede magasiner, uanset om tryk-
ningen sker inden for eller uden for EU.
Ikke-dansksprogede magasiner, som sendes til abonnenter i Danmark, vil fortsat være
momsfritaget, såfremt værdien af disse magasiner ikke overstiger 80 kr., og disse magasi-
ner er trykt i lande uden for EU. Hvis disse magasiner også blev pålagt importmoms, ville
Post Danmark som udgangspunkt opkræve et gebyr på 160 kr. pr. magasin for at angive
importmomsen. Momsopkrævningen for dansksprogede magasiner kan derimod ske på
en mindre omkostningstung måde, hvis udgiverne importerer de dansksprogede magasi-
ner som én samlet forsendelse, idet det forudsættes, at dansksprogede magasiner, som
importeres, vil have en vis volumen. Post Danmark vil i den forbindelse alene opkræve
160 kr. for den samlede forsendelse.
Forslaget sikrer lige konkurrencevilkår for dansksprogede magasiner trykt inden for EU,
men må forventes at medføre højere priser på de magasiner, der ikke længere har adgang
til den utilsigtede udnyttelse af momsreglerne. Forbruget heraf falder derfor i et vist om-
fang, afhængigt af gennemslaget på priserne og i hvilken grad forbruget af magasiner
påvirkes af prisændringer. Som udgangspunkt opererer dansksprogede magasiner ikke i
det samme marked som ikke-dansksprogede magasiner. I et vist omfang må det dog for-
ventes, at køb af dansksprogede magasiner omlægges til køb af ikke-dansksprogede maga-
siner, men omfanget heraf skønnes at være beskedent.
Side 2 af 2