Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1435051_0001.png
15. december 2014
J.nr. 14-5215054
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 265 af 8. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435051_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stort et provenu statskassen vil miste efter tilbageløb og
adfærdsændringer, hvis pensionister får et nyt skattefradrag til brug for udbetalinger fra
deres private pensionsordninger oven i deres bundfradrag, således at bundfradraget og
det nye fradrag til brug for udbetalinger fra private pensionsopsparinger tilsammen udgør
fradrag for indkomst på op til 84.000 kr. om året.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der skal ske en forhøjelse af personfradraget, således at
personfradraget kan blive op til 84.000 kr., såfremt der er indkomst i form af udbetaling
fra private pensionsordninger.
Personfradraget udgør 43.400 kr. i 2015. Dermed kan det ekstra fradrag udgøre op til
40.600 kr. Det er i beregningerne forudsat, at det ekstra fradrag ikke kan overstige den
private pensionsudbetaling.
Forhøjelsen af personfradraget vil reducere grundlaget for bundskat og sundhedsbidrag
samt kommune- og kirkeskat, men ikke for fx topskat og udligningsskat. Skatteværdien af
at forhøje personfradraget med 40.600 kr. er knap 15.000 kr. ekskl. kirkeskat for en per-
son i en gennemsnitskommune.
Et sådan forhøjet personfradrag til personer med private pensionsudbetalinger skønnes at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 10,0 mia. kr. ekskl. kirkeskat. Efter tilbage-
løb skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 7,5 mia. kr.
I beregningerne er udbetalinger fra private pensionsordninger opgjort som grundlaget for
udligningsskat fratrukket sociale pensioner. Dermed omfattes udbetalinger fra fx ATP og
obligatoriske arbejdsmarkedspensioner samt tjenestemandspensioner.
Det forhøjede personfradrag vil have en række adfærdsmæssige konsekvenser. For det
første vil arbejdsudbuddet blive påvirket. Forhøjelsen af fradraget medfører en skattelet-
telse uden en samtidig reduktion af marginalskatten på arbejdsindkomst, hvilket isoleret
set reducerer tilskyndelsen til at arbejde.
Dertil kommer, at der kan ske en ændring af udbetalingsmønstret, idet private pensioner
som hovedregel kan komme til udbetaling i op til 5 år før folkepensionsalderen. Det for-
højede fradrag vil isoleret set give et incitament til at sprede pensionsudbetalingerne over
flere år.
Endelig vil husholdningernes porteføljesammensætning blive ændret, da pensionsopspa-
ring bliver relativt mere fordelagtig i forhold til fri opsparing i fx aktier eller i form af
afdrag på boliggæld.
Det er ikke umiddelbart muligt at give et velunderbygget skøn over de afledte prove-
numæssige konsekvenser af disse adfærdsmæssige tilpasninger.
Side 2 af 2