Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1439387_0001.png
19. december 2014
J.nr. 14-3930511
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 219 af 25. december 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1439387_0002.png
Spørgsmål
Hvad er grunden til, at ministeren i udkast til forslag til lov om ændring af momsloven
(indførelse af importmoms på magasiner sendt fra lande uden for EU), jf. SAU alm. del –
bilag 41, modsat L 12 (folketingsåret 2011-12) ikke anfører som begrundelse, at lovforsla-
get vil gavne den beskæftigelsesmæssige effekt i Danmark?
Svar
I lovforslag L 12, som blev fremsat den 9. november 2011, bemærkes det, at trykningen
af magasiner i vidt omfang er blevet ”udflaget” til steder uden for EU, hvilket skal ses i
lyset af, at magasiner trykt uden for EU kan sælges momsfrit til abonnementer i Dan-
mark. Grafiske virksomheder i Danmark og EU er således som følge af momsreglerne
udsat for konkurrenceforvridning med tab af omsætning og arbejdspladser til følge. I
bemærkningerne til lovforslag L 12 er det ikke direkte anført, at forslaget vil gavne be-
skæftigelsen i Danmark, men det fremgår, at formålet med forslaget er at undgå konkur-
renceforvridning til fordel for virksomheder beliggende uden for EU.
I lovforslaget om indførelse af importmoms på dansksprogede magasiner sendt fra lande
uden for EU, som er sendt i høring den 11. november 2014, anføres det ligeledes, at lov-
forslaget har til formål at undgå konkurrenceforvridning til fordel for virksomheder etab-
leret uden for EU. Forslaget vil således momsmæssigt sidestille dansksprogede magasiner
trykt uden for EU med dansksprogede magasiner trykt inden for EU. En afskaffelse af
konkurrenceforvridningen må formodes at bidrage til at øge omsætningen og beskæftigel-
sen for grafiske virksomheder i Danmark og EU. Dette er dog ikke direkte anført i lov-
forslaget, som er sendt i høring, da en eventuel øget beskæftigelse i den grafiske branche
på lidt længere sigt må forventes at ske på bekostning af beskæftigelsen i andre brancher,
da den samlede beskæftigelse på sigt er bestemt af arbejdsudbuddet.
Side 2 af 2