Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1437083_0001.png
17. december 2014
J.nr. 14-4996403
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 191 af 19. november 2014 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V).
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437083_0002.png
Spørgsmål
Af svaret på SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 872, fremgår det, at "en række reklame-
tryksager er fritaget for afgift, fordi de tjener som en vigtig kilde til information i lokal-
samfundet. Dette er blandt andet tilfældet for ugeaviser og telefonbøger." Og i svaret på
SAU (2013-14) alm. del, spørgsmål 820, anfører ministeren, at pris og tilbudsinformation
er tilgængelig gennem en række andre medier, herunder internettet, hvorfor ministeren
mener, at det ikke er et problem for bl.a. konkurrencen, at forbrugeren har mindre mulig-
hed for at orientere sig i tilbudsaviser og husstandsomdelte reklamer, som konsekvens af
reklameafgiften. Vil ministeren redegøre for, hvilke informationer der står i ugeaviser og
telefonbøger, som dels ikke kan findes på andre medier, herunder internettet, dels er så
vigtig en kilde til information i lokalsamfundet, at det retfærdiggør, at ugeaviser og tele-
fonbøger er undtaget reklameafgiften?
Svar
Ugeaviser er fritaget, fordi de fremmer mediemangfoldigheden og udbredelsen af sam-
fundsmæssige oplysninger. På den måde bidrager ugeaviserne til den lokale, demokratiske
og kulturelle debat og fremmer befolkningens generelle oplysningsniveau.
Telefonbøger er fritaget, fordi de også tjener et andet formål end reklame.
Side 2 af 2