Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
1529430_0001.png
13. maj 2015
J.nr. 14-4867705
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 108 af 4. november 2014 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., at oplyse, fordelt på kommuner, antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse, til skatteministeren
1529430_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren for en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., oply-
se følgende fordelt på kommuner: Antal personer og antal personer ud af 1.000 personer,
der opnår en skattelettelse? Og antal personer og antal personer ud af 1.000 personer, der
opnår den maksimalt mulige skattelettelse? Vil ministeren endvidere oplyse den maksi-
malt mulige skattelettelse? Vil ministeren oplyse tallene i en tabel, hvor kommunerne er
sorteret efter ”antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse”? Ministe-
ren bedes i tillæg oplyse det varige provenutab ved den beskrevne ændring af topskatten.
Svar
Topskattegrænsen er efter gældende regler 459.200 kr. i 2015, svarende til ca. 499.000 kr.
før arbejdsmarkedsbidrag. Som led i 2012-skattereformen forhøjes grænsen gradvist frem
til 2022 til 482.500 kr. (2015-niveau), svarende til godt 524.000 kr. før arbejdsmarkedsbi-
drag.
Topskatten beregnes af et grundlag bestående af den personlige indkomst efter arbejds-
markedsbidrag med tillæg af positiv nettokapitalindkomst ud over en bundgrænse på
41.400 kr. (det dobbelte for ægtefæller). Satsen er 15 pct., men de skrå skattelofter på
51,95 pct. for personlig indkomst og 42,0 pct. for positiv nettokapitalindkomst kan med-
føre nedslag i topskatten, hvorved topskattesatsen reelt er mindre.
For personlig indkomst er det tilfældet i kommuner, hvor kommuneskattesatsen er højere
end 24,8 pct. I 2015 er det gennemsnitlige nedslag i topskat af personlig indkomst på 0,03
pct.-point, således at den effektive topskattesats er 14,97 pct. i gennemsnit.
For topskat af positiv nettokapitalindkomst medfører det skrå skatteloft på 42 pct. ned-
slag i topskatten i alle kommuner, og den effektive topskattesats for positiv nettokapital-
indkomst er ca. 5 pct.
Ved en forhøjelse af topskattegrænsen fra 459.200 kr. til 750.000 kr. i 2015 vil den mak-
simale skattenedsættelse udgøre 43.620 kr., svarende til 15 pct. af forhøjelsen af grænsen.
Er den kommunale skattesats højere end 24,8 pct., vil den maksimale skattenedsættelse
være lidt mindre end 43.620 kr., da den effektive topskattesats er mindre end 15 pct. Det
gælder dog kun topskat af personlig indkomst. For topskat af positiv nettokapitalind-
komst er den maksimale nedsættelse ca. 14.500 kr. i gennemsnit som følge af, at den ef-
fektive sats er ca. 5 pct. Også her vil der være kommunal variation.
I 2015 skønnes antallet af topskatteydere til ca. 507.800 personer efter gældende regler.
Det svarer til ca. 104 personer pr. 1.000 skattepligtige,
jf. tabel 2,
der også viser en forde-
ling på kommuner. De vil alle få en skattenedsættelse ved en forhøjelse af top-
skattegrænsen.
Antallet af topskatteydere, der får fuld glæde af forhøjelsen af topskattegrænsen, svarer til
antallet af skatteydere, der betaler topskat efter forhøjelsen af topskattegrænsen. Det
skønnes, at ca. 93.500 personer i 2015 vil skulle betale topskat efter en forhøjelse af top-
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., at oplyse, fordelt på kommuner, antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse, til skatteministeren
1529430_0003.png
skattegrænsen til 750.000 kr., svarende til ca. 19 personer pr. 1.000 skattepligtige,
jf. tabel
2.
Det vil således være den tiendedel af skatteyderne med de højeste indkomster, der opnår
skattenedsættelser, og det vil være de ca. 2 pct. af skatteyderne med de højeste indkom-
ster, der får fuld glæde af forhøjelsen af topskattegrænsen. En topskattegrænse på 750.000
kr. svarer til en arbejdsindkomst på godt 815.000 kr. Det bemærkes, at virkningen må ses
i sammenhæng med, hvordan en forhøjelse af topskattegrænsen finansieres.
En forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr. skønnes at medføre et umiddelbart min-
dreprovenu på ca. 10,1 mia. kr. i 2015 og ca. 8,4 mia. kr. i 2022 (2015-niveau),
jf. tabel 1.
Det lavere mindreprovenu i 2022 i forhold til 2015 afspejler den allerede lovgivne forhø-
jelse af topskattegrænsen frem mod 2022. Den varige virkning efter tilbageløb og adfærd
skønnes til et mindreprovenu på ca. 4,3 mia. kr. Adfærdsvirkningen afspejler først og
fremmest, at personer med indkomst i intervallet mellem den gamle og den nye topskat-
tegrænse får lavere marginalskat og derfor påregnes at arbejde mere.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en forhøjelse af topskattegrænsen til 750.000 kr.
Mia. kr. (2015-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
1
2015
-10,1
-7,6
-5,1
2022
-8,4
-6,4
-4,3
Varig
virkning
-
-
-4,3
1: Adfærdseffekter er beregnet på baggrund af Skatteministeriets StØV-model og kan afvige marginalt fra Finansministeri-
ets skøn.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen baseret på indkomstoplysninger i 2011 fremskrevet i overensstemmelse med
forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2014.
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., at oplyse, fordelt på kommuner, antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse, til skatteministeren
1529430_0004.png
Tabel 2. Kommunefordeling af antal topskatteydere, 2015
Topskatteydere ved
gældende regler
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
1.950
1.800
1.000
2.000
2.000
3.500
1.850
2.150
2.550
2.750
2.900
3.900
1.700
2.100
2.550
1.350
3.950
6.050
2.750
3.850
1.950
1.400
2.550
2.500
3.850
3.050
2.700
3.650
3.850
3.750
1.600
3.450
48
49
51
58
62
63
64
65
65
66
66
68
68
71
71
72
73
74
74
74
75
75
75
75
76
76
76
77
77
77
78
79
Topskatteydere ved topskat-
tegrænse på 750.000 kr.
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
250
225
150
275
250
475
300
300
375
375
350
600
250
250
400
175
625
900
375
550
275
250
375
325
625
400
400
625
550
600
300
450
6
6
8
8
8
8
10
9
9
9
8
10
10
8
11
9
12
11
10
11
10
14
11
10
12
10
11
13
11
12
15
10
Kommune
Lolland
Bornholm
Morsø
Tønder
Vesthimmerlands
Guldborgsund
Odsherred
Norddjurs
Thisted
Skive
Faaborg-Midtfyn
Hjørring
Nordfyns
Brønderslev
Vejen
Struer
Frederikshavn
Randers
Mariagerfjord
Aabenraa
Nyborg
Lemvig
Ikast-Brande
Jammerbugt
Svendborg
Vordingborg
Assens
Haderslev
Ringkøbing-Skjern
Holstebro
Kerteminde
Varde
Antal
skattepligtige
41.200
36.900
19.300
34.400
32.400
55.200
29.200
33.500
39.100
41.600
44.000
57.300
25.000
30.000
35.800
18.900
53.800
82.400
36.900
51.500
26.300
18.600
34.400
33.300
51.200
40.200
35.100
48.000
50.000
48.700
20.700
43.800
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., at oplyse, fordelt på kommuner, antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse, til skatteministeren
1529430_0005.png
Tabel 2. Kommunefordeling af antal topskatteydere, 2015 (fortsat)
Topskatteydere ved
gældende regler
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
1.800
5.300
5.250
6.000
5.800
1.450
13.950
2.300
8.550
3.100
15.250
6.950
3.650
3.400
6.100
2.550
2.150
2.250
2.850
5.700
7.450
4.150
1.800
7.300
3.150
1.900
9.200
2.550
28.450
2.900
4.050
3.350
80
80
80
82
83
84
85
85
87
87
87
87
88
89
89
90
93
95
95
97
97
98
98
98
99
100
102
103
104
105
106
107
Topskatteydere ved topskat-
tegrænse på 750.000 kr.
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
275
675
875
875
875
225
2.325
250
1.475
475
2.400
1.050
450
525
875
300
250
300
350
850
1.250
750
275
1.250
550
300
1.575
375
5.200
400
625
400
13
10
13
12
12
12
14
9
15
13
14
13
11
14
13
11
11
13
12
15
16
17
14
17
17
16
18
15
19
15
16
13
Kommune
Billund
Slagelse
Sønderborg
Herning
Horsens
Ishøj
Odense
Halsnæs
Esbjerg
Syddjurs
Aalborg
Viborg
Kalundborg
Hedensted
Næstved
Brøndby
Albertslund
Rebild
Faxe
Holbæk
Kolding
Fredericia
Odder
Silkeborg
Middelfart
Stevns
Vejle
Sorø
Århus
Ringsted
Favrskov
Rødovre
Antal
skattepligtige
22.900
66.300
65.700
73.200
69.900
17.100
164.300
26.700
98.900
35.900
175.300
79.900
41.700
38.400
68.400
28.600
23.100
23.800
30.200
58.700
76.400
42.700
18.300
74.400
31.800
18.900
90.200
24.800
272.600
27.600
38.100
31.500
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om en situation, hvor bundgrænsen for topskat hæves til 750.000 kr., at oplyse, fordelt på kommuner, antal personer ud af 1.000 personer, der opnår en skattelettelse, til skatteministeren
1529430_0006.png
Tabel 2. Kommunefordeling af antal topskatteydere, 2015 (fortsat)
Topskatteydere ved
gældende regler
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
4.600
3.850
2.150
4.700
4.250
2.750
4.550
5.800
56.550
5.900
5.150
7.000
3.400
8.300
6.250
11.050
1.950
2.900
6.750
15.350
5.850
6.450
2.200
9.650
7.400
4.650
11.900
5.450
16.100
507.800
108
110
114
117
119
119
121
121
122
125
128
134
151
152
157
157
165
168
169
177
177
187
189
213
230
233
254
255
263
104
Topskatteydere ved topskat-
tegrænse på 750.000 kr.
Pr. 1.000
Antal
skattepligtige
675
500
275
725
750
450
775
975
9.625
1.000
875
1.600
650
1.500
1.250
2.275
375
600
1.450
3.225
1.525
1.175
625
2.900
2.025
1.200
4.275
2.025
5.800
93.500
16
15
14
18
21
20
20
20
21
21
21
30
28
27
31
32
32
34
36
37
46
34
53
64
63
60
91
95
95
19
Kommune
Hvidovre
Tårnby
Glostrup
Høje-Taastrup
Gribskov
Herlev
Frederikssund
Køge
København
Skanderborg
Ballerup
Helsingør
Lejre
Gladsaxe
Greve
Roskilde
Vallensbæk
Solrød
Hillerød
Frederiksberg
Fredensborg
Egedal
Dragør
Lyngby-Taarbæk
Furesø
Allerød
Rudersdal
Hørsholm
Gentofte
Hele landet
Antal
skattepligtige
42.600
34.600
18.700
40.400
35.600
23.100
37.500
48.000
462.400
47.300
40.400
52.400
22.500
54.800
40.000
70.200
12.000
17.400
39.700
86.500
33.000
34.500
11.500
45.200
32.100
19.900
46.900
21.400
61.400
4.904.100
Anm: Baseret på indkomstoplysninger i 2011 fremskrevet i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Rede-
gørelse, december 2014. Kommuner, hvor der er mindre end 100 personer i en af cellerne, er ikke vist i tabellen, men er
med i totalen for hele landet. Det drejer sig om kommunerne Samsø, Læsø, Fanø, Ærø og Langeland.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
Side 6 af 6