Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1495690_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. februar 2015
Strafferetskontoret
Katrine Busch
2015-0030-3030
1474504
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 401 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. januar 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mette Frederiksen
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om erstatningspligten ved uretmæssige ransagninger foretaget af henholdsvis kommune og politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 401 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for erstatningspligten ved uret-
mæssige ransagninger foretaget af henholdsvis kommune og
politi. Såfremt der er forskel i erstatningspligten, bedes mini-
steren redegøre for, om ministeren vil sikre en ligestilling på
området.”
Svar:
1.
Reglerne om politiets adgang til at foretage ransagning hos henholdsvis
mistænkte og personer, som ikke er mistænkt, findes i retsplejelovens ka-
pitel 73 (§§ 793-800). Reglerne om erstatning i anledning af strafferetlig
forfølgning findes i retsplejelovens kapitel 93 a (§§ 1018 a
1018 h).
Det følger af § 1018 b, at en sigtet, som har været udsat for et straffepro-
cessuelt indgreb
f.eks. en ransagning
kan tillægges erstatning for den
derved forvoldte skade, hvis påtale opgives, eller der sker frifindelse. Er-
statning ydes for økonomisk skade samt for lidelse, tort, ulempe og for-
styrrelse eller ødelæggelse af stilling og forhold. Erstatning for økonomisk
skade udbetales i henhold til fremlagt dokumentation for tabets størrelse,
hvis tabet er en direkte og påregnelig følge af ransagningen. Erstatning for
ikke-økonomisk skade udbetales som altovervejende hovedregel efter de
administrativt fastsatte og årligt regulerede takster i Rigsadvokatens årlige
meddelelse om erstatning i henhold til retsplejelovens kapitel 93 a. For pe-
rioden 1. januar 2015 til den 31. december 2015 udgør erstatningsbeløbet
for en ransagning 1.200 kr., jf. Rigsadvokatens meddelelse nr. 1 af 1. janu-
ar 2015. Erstatning kan nedsættes eller nægtes, hvis den sigtede selv har
givet anledning til foranstaltningerne.
Efter retsplejelovens § 1018 c kan personer, der har været udsat for et ind-
greb som led i en strafferetlig forfølgning, herunder ransagning, uden at
have været sigtet, få erstatning, hvis det findes rimeligt. Der skal efter be-
stemmelsen foretages en konkret vurdering af, om indgrebet er af en sådan
intensitet eller medfører en sådan ulempe, at det findes rimeligt at yde er-
statning. Erstatning udmåles ligesom for sigtede som udgangspunkt efter
de ovennævnte administrativt fastsatte og årligt regulerede takster i Rigs-
advokatens meddelelse om erstatning i henhold til retsplejelovens kap. 93
a. Erstatning nægtes, hvor der er udvist egen skyld, eller vedkommende
selv er nærmest til at bære risikoen for at blive udsat for det straffeproces-
suelle indgreb.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om erstatningspligten ved uretmæssige ransagninger foretaget af henholdsvis kommune og politi, til justitsministeren
Det er ikke en betingelse, for at erstatning kan ydes efter § 1018 b eller c,
at det kan påvises, at myndighederne har begået fejl eller udvist anden an-
svarspådragende adfærd i forbindelse med det straffeprocessuelle indgreb.
Anklagemyndigheden træffer afgørelse om erstatning efter retsplejelovens
kapitel 93 a, jf. § 1018 e. Efter retsplejelovens § 1018 f, stk. 1, kan den er-
statningssøgende kræve erstatningskravet indbragt for byretten, hvis det
ikke imødekommes ved en afgørelse truffet af Rigsadvokaten eller justits-
ministeren. Det fremgår af bestemmelsen, at sagen indbringes for retten af
vedkommende statsadvokat.
Dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa) gælder ved siden af reg-
lerne i § 1018 b og c, jf. § 1018 h. Erstatningskrav, der efter de almindeli-
ge erstatningsregler rejses af sigtede, domfældte eller andre i anledning af
strafferetlig forfølgning, behandles på begæring efter reglerne i retspleje-
lovens kapitel § 93 a, jf. § 1018 h. Sager, hvor der er begået fejl eller i øv-
rigt handlet ansvarspådragende efter dansk rets almindelige erstatningsreg-
ler fra politiets side i forbindelse med en ransagning, eller hvor dette gøres
gældende af den erstatningssøgende, behandles således efter denne be-
stemmelse.
2.
Det bemærkes, at visse forvaltningsmyndigheder har adgang til at fore-
tage kontrol eller tilsyn i forhold til borgere og virksomheder som led i de-
res kontrol- og tilsynsforpligtelser.
Da der i sådanne tilfælde vil være tale om kontrol- eller tilsynsbesøg og
ikke ransagning som led i en strafferetlig forfølgning, finder erstatnings-
reglerne i retsplejelovens kapitel 93 a ikke anvendelse. Hvis forvaltnings-
myndigheden som led i kontrollen eller tilsynet beskadiger f.eks. genstan-
de, vil myndighedernes eventuelle erstatningspligt bero på dansk rets al-
mindelige erstatningsregler (culpa), med mindre andet følger af særlovgiv-
ningen.
3