Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del
Offentligt
1432077_0001.png
Folketingets Miljøudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. NST-101-01926
Den 8. december 2014
Folketingets Miljøudvalg har i brev af 24. november 2014 stillet følgende
spørgsmål nr. 94 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 94 (alm. del)
Med udgangspunkt i Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse fordelt som MIU alm.
del - bilag 61 bedes ministeren oplyse, hvilke planlægningsmæssige,
lovgivningsmæssige og evt. andre initiativer, der skal iværksættes, for at det bliver
muligt, at realisere planerne om at flytte vognmandsvirksomheden fra den
nuværende indeklemte placering i Nyborg by, til den ønskede placering på
Hjulbyvej 111, ved Nyborg, samt opføre den ønske hal til garage og de beskrevne
formål.
Såfremt det er begrænsninger i gældende lov, bedes ministeren identificere hvilke
lovgivningsmæssige initiativer, der er nødvendig for at tilvejebringe det
nødvendige lovgivningsmæssige grundlag.
Såfremt andre f.eks. planlægningsmæssige initiativer er nødvendig, bedes
ministeren anvise hvilke initiativer, der er nødvendige for at fremme projektets
realisering.
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Naturstyrelsen, som oplyser, at spørgsmålet om at
opføre en hal til garageanlæg med henblik på at drive vognmandsvirksomhed fra
den pågældende ejendom har været afgjort efter planlovens landzoneregler i
Natur- og Miljøklagenævnet to gange.
I 2012 omgjorde Natur- og Miljøklagenævnet Nyborg Kommunes tilladelse til
opførelse af en ny hal på 722 m
2
til garageanlæg til drift af vognmandsforretning
på ejendommen med 9 vogne bl.a. under henvisning de konkrete landskabelige og
planlægningsmæssige forhold herunder ejendommens beliggenhed i
kystnærhedszonen. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at kommunen i sin
kommuneplan har fremhævet, at området har store landskabelige værdier og
derfor kun skal bebygges i ubetydeligt omfang.
Nyborg Kommune gav herefter tilladelse til opførelse af hallen efter
landdistriktsbestemmelsen i planlovens § 35, stk. 1, 2. pkt., den såkaldte
landdistriktsbestemmelse. Landdistriktsbestemmelsen indebærer, at kommuner i
vanskeligt stillede landdistrikter kan meddele tilladelse til at tage allerede
eksisterende overflødiggjorte bygninger i brug til blandt andet erhverv i det åbne
land.
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse fra ophævede 2014 kommunens tilladelse,
fordi nævnet fandt, at betingelserne for at anvendelse bestemmelsen ikke var
opfyldt, idet der ikke var tale om at ændre anvendelsen af eksisterende
overflødiggjorte bygninger. Nævnet har i sin afgørelse ikke forholdt sig til, om der
er i det pågældende område er tale om et vanskeligt stillet landdistrikt.
Naturstyrelsen vurderer, at det ikke vil være muligt at opnå landzonetilladelse til
at opføre den omhandlede hal, og at det vil forudsætte ændring af planloven at
opføre den omhandlede hal.
Jeg kan oplyse, at en sådan lovændring ikke vil kunne begrænses til den konkrete
sag, men i givet fald skulle gøre det generelt muligt at give landzonetilladelse til
eller planlægge for opførelse af driftsbygninger til indretning af
erhvervsvirksomheder på samme måde, som i den omhandlede sag. En sådan
lovændring ville være et brud med det grundlæggende princip i planloven om, at
det åbne land som udgangspunkt skal friholdes for andet end det, der er
nødvendigt for jordbruget.
Kirsten Brosbøl
/
Oluf Engberg
2