Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del
Offentligt
1424313_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 29. oktober 2014 stillet mig
følgende spørgsmål 5 alm. del, stillet efter ønske fra Steen Gade (SF), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål 5
Ministeren
24. november 2014
J nr. 2014-2753
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10/10-14 fra Hemmet
Sogneforening, om anvendelse af VE-midler under Grøn Ordning, jf. KEB alm. del –
bilag 26."
Svar
Hemmets Sogneforening har i henvendelsen af 10. oktober 2014 anmodet om
foretræde for KEB-udvalget, idet foreningen mener, at der er et misforhold mellem
intentionen med den Grønne Ordning og Energinet.dk’s administration af ordningen.
Den Grønne Ordning blev vedtaget som en del af VE-loven i 2009, som én ud af de
fire ordninger (værditabsordningen, køberetsordningen og garantifonden) til at
fremme udbygningen med vindmøller.
Formålet med ordningen er, at midlerne fra ordningen skal anvendes som tilskud til
initiativer, som iværksættes for at fremme den lokale accept af opstillingen af nye
vindmøller på land. Derudover kan der være behov for at kompensere for en
oplevelse af, at opstillingen af vindmøller vil bevirke forringelser i bredere forstand af
lokale naturmæssige eller rekreative værdier. Dette fremgår af lovens bemærkninger.
På den baggrund kan der søges tilsagn om tilskud til anlægsarbejder til styrkelse af
landskabelige eller rekreative værdier i kommunen, samt kulturelle og informative
aktiviteter i lokale foreninger m.v. med henblik på at fremme accepten af udnyttelsen
af vedvarende energikilder i kommunen. I den forbindelse skal det understreges, at
der kun kan gives tilsagn om støtte til projekter, som ligger inden for
kommunalfuldmagten.
Energinet.dk har kompetence til at træffe afgørelse om tilsagn om tilskud fra den
grønne ordning,
Ved en gennemgang af praksis i slutningen af 2012 fandt Energinet.dk, at der var
givet tilsagn til projekter, som ikke opfyldte kravene i VE-loven. På den baggrund
foretog Energinet.dk i begyndelsen af 2013 en gennemgribende revision af den
Grønne Ordning og en ændring af den fremadrettede praksis. Praksisændringen har
dog ikke medført, at Energinet.dk har krævet tilbagebetaling af udbetalt støtte i
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
uoverensstemmelse med lovgrundlaget, i og med at Energinet.dk’s afgørelser om
tilsagn er begunstigende forvaltningsakter, og at kommunerne dermed har haft en
berettiget forventning om at modtage støtte fra den Grønne Ordning.
På baggrund af praksisændringen og i samråd med Energistyrelsen besluttede
Energinet.dk i foråret 2013 at udarbejde en vejledning til den Grønne Ordning, som
bl.a. indeholder eksempler på tilskudsberettigede aktiviteter. KEB-udvalget blev
orienteret om offentliggørelsen af vejledningen den 20. december 2013.
Hemmet Sogneforening nævner, at Energinet.dk har givet afslag på en ansøgning
vedrørende et erhvervs- og informationscenter indeholdende en dagligvarebutik.
I forhold til den konkrete sag, som Hemmet Sogneforening henviser til, har jeg
indhentet følgende bidrag fra Energinet.dk, hvortil jeg kan henholde mig:
”Efter lovens § 18, stk. 3, nr. 1, kan der gives tilskud til: ”Anlægsarbejder til styrkelse
af landskabelige eller rekreative værdier i kommunen”.
Der skal være tale om tilskud til aktiviteter på bygninger og anlæg, som ejes af
kommunen, og bygninger og anlæg, som ejes af en forening eller lignende og
benyttes til offentlige formål.
Ud fra de faktiske oplysninger i sagen, er der i det konkrete projekt ikke angivet,
hvem der vil være ejer af den nye bygning, som skal anvendes til dagligvarebutik.
Uanset, at der er tale om bygge-anlægsarbejder på en bygning, der er offentligt
tilgængelig og har et offentligt formål, er der ikke tale om styrkelse af landskabelige
eller rekreative værdier, når der foretages energibesparende tiltag i en ny
dagligvarebutik. Det forhold, at en mindre del af bygningen skal anvendes til andre
aktiviteter kan ikke medføre, at arbejdet styrker rekreative værdier, da de arbejder,
Ringkøbing-Skjern Kommune søger tilskud til, herunder solcelleanlæg, varmepumper
og køle-fryserum alene vil være til gavn for driften af butikken, som må antages at
have et kommercielt sigte.”
Energinet.dk kan kun meddele tilsagn i overensstemmelse med VE-loven. For den
ansøgende kommune, som har et højt beløb stående i tilsagnsrammen grundet et
stort antal opstillede vindmøller i kommunen, kan ordningen, med den gældende
afgrænsning af, hvilke aktiviteter og anlægsarbejder der er berettiget til tilskud efter
den Grønne Ordning, virke unødvendig bureaukratisk. Hvis Ringkøbing-Skjerns
projekt vedrørende et erhvervs- og informationscenter indeholdende en
dagligvarebutik skulle være berettiget til tilsagn til støtte fra den Grønne Ordning, ville
det kræve en ændring af VE-loven.
I øvrigt kan det oplyses, at Energinet.dk’s meddelelse af tilsagn om tilskud efter grøn
ordning i henhold til VE-loven ikke kan påklages til en anden administrativ
myndighed.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen