Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 170
Offentligt
1494996_0001.png
N O T AT
28. januar 2015
Center for Bygninger
NBV
Notat om ændringer og tekniske justeringer i BR 15 sammenlignet med BR 10
Dette notat beskriver ændringerne af det nuværende bygningsreglement BR10 i det kommen-
de BR15, der forventes at træde i kraft med udgangen af 2015.
Forslag til BR15 forventes sendt i høring i ferbuar 2015. Efterfølgende skal der ske en EU-
notificering, således at BR15 kan træde i kraft med udgangen af 2015.
De væsentligste ændringer i bygningsreglementet ved overgangen fra BR10 til BR15 er gen-
nemgået nedenfor.
Ændringen af bygningsreglementet omfatter desuden en tilpasning af ordlyden af forbuddet
mod installation af olie- og naturgasfyr, som sker på baggrund af dialog med EU-
Kommissionen. Emnet var bl.a. på dagsordenen på møde i Energiforligskredsen den 23. okto-
ber 2014.
Lavenergiklasse 2015 bliver minimumskrav
Energikravene i BR 15 til nye bygninger strammes til et niveau svarende til den frivillige lav-
energiklasse 2015, der blev udmeldt i BR10, med henblik på at blive bindende krav i 2015.
Energirammer for eksisterende bygninger
I henhold til energirenoveringsstrategien fra 2014 indføres en alternativ metode til overholdel-
se af kravene til ombygning eller renovering, som frivilligt alternativ til de nuværende energi-
krav ved renovering. Metoden er en overordnet energirammeberegning for hele bygningen
svarende til den beregning, der gennemføres for nye bygninger.
Energirammerne for eksisterende bygninger er en frivillig mulighed for de bygherrer, der la-
ver gennemgribende energirenoveringer. Det er primært en smidiggørelse for de bygherrer,
der vil se mere helhedsorienteret på bygningens energiforbrug. Samtidig er det en implemen-
tering af bygningsdirektivet.
Ændring i metoden til indregning af VE-anlæg i energirammen
Princippet i det nuværende BR10 er, at vedvarende energi fra VE-anlæg, som solceller, sol-
varme eller vindmøller, kan godskrives i energirammen, som er en bygnings endelige energi-
forbrug, når energien forbruges i den samme energiform. Det vil sige, at har en bygning egen-
produktion af VE, er kravene til bygningens klimaskærm tilsvarende mindre. For at undgå
ekstreme tilfælde, hvor produktion af VE sker i en sådan grad, at klimaskærmen bliver uac-
ceptabelt ringe, er der samtidig fastsat mindstekrav til klimaskærmen.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I 2012 blev der ændret i reglerne, så modregningen af vedvarende energi i energirammen ale-
ne kan ske ved den del af egenproduktionen af VE, der går til bygningsdrift. Bygningsdrift er
energi til opvarmning, varmt brugsvand, køling, ventilation og pumper, samt belysning i visse
bygninger. Denne ændring har medført, at i et fjernvarmeopvarmet hus, hvor elbehovet til
bygningsdrift vil være begrænset til en cirkulationspumpe til varmeanlægget og et eventuelt
ventilationsanlæg, vil kun en meget lille del af produktionen af el fra vedvarende energi kunne
indregnes i energirammen. Endvidere er det i de fleste fjernvarmeområder ikke fordelagtigt at
etablere individuel solvarme. I fjernvarmeområder er der derfor begrænsede muligheder for at
indregne VE i energirammen.
Reglerne om modregning af VE i energirammen giver således en fordel for de varmepumpe-
opvarmede huse, som således kan opføres med mindre isolering. Det skævvrider ligestillingen
mellem forsyningsformerne, og betyder at kravet til isoleringsniveau er højere, når der skal
opføres et fjernvarmeopvarmet hus end et varmepumpeopvarmet hus.
Derfor ændres princippet i BR15 for indregning af produktion fra VE-anlæg, dog med et loft
på, hvor meget der kan indregnes. Ændringen vil have særlig betydning for opfyldelse af byg-
ningsklasse 2020, hvor fjernvarme og naturgasopvarmede huse kan opføres mere omkost-
ningseffektivt. Det vil betyde marginalt billigere byggeri.
Ecodesign
På flere punkter er der en afvigelse mellem det gældende bygningsreglement og komponent-
krav fra EU’s EcoDesign-direktiv, som er fælles europæiske minimums energikrav til produk-
ter. Der er mulighed for at stille større krav i de nationale bygningsreglementer end kravene i
EcoDesign, hvis det kan påvises at være af afgørende betydning for energieffektiviseringen af
nye og eksisterende bygninger. Sådanne skærpede krav skal notificeres, hvilket indebærer, at
der skal være vægtige begrundelser for nationale afvigelser i forhold til de fælles europæiske
regler.
I forslag til BR15 vil der være følgende fem komponentområder, hvor der allerede er EcoDe-
sign-krav, eller hvor kravene træder i kraft i løbet af 2015:
Cirkulationspumper
Varmegenvinding på ventilationsanlæg
Varmepumper
Gaskedler
Små kraftvarmeanlæg
I alle fem tilfælde vil EcoDesign-kravene være en mindre lempelse af kravniveauet i forhold
til det gældende danske bygningsreglement. Den største forskel udgøres af varmepumperne,
hvor kravene til energieffektivitet i EcoDesign er lavere end i gældende bygningsreglement.
Det vil betyde, at det vil være muligt at købe og installere varmepumper med en dårligere
energieffektivitet end i dag. I forhold til nybyggeri, vil der ikke være nogen forskel, da kravet
til den overordnede energieffektivitet er reguleret af energirammen, der vil sikre, at den mang-
lende energimæssige ydeevne af varmepumpen skal opvejes af andre tiltag. I eksisterende
bygninger kan det have en betydning for den energimæssige ydeevne, men de bedre varme-
pumper er omfattet af tilskudsmulighed fra energiselskaberne, hvilket vil medvirke til at
fremme de bedste varmepumper.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derfor følges EcoDesign-kravene til alle fem produkter i BR15, da det vil fremme det indre
marked og dermed øge produktiviteten af byggeriet i Danmark. Dette er ligeledes en opfølg-
ning på byggepolitisk strategi, der går på mere internationalisering af byggereglerne.
Ændring af krav til tæthed
I Bygningsreglementet 2010 er der krav om, at 5 % af nye bygninger skal trykprøves. Desu-
den skal alle bygninger opført efter lavenergiklasse 2015 og bygningsklasse 2020 trykprøves.
Det har været udgangspunktet, at alt byggeri skulle trykprøves fra 2015.
Dette krav ændres i BR15, således at kun 10 % af bygningerne skal trykprøves i BR15. For-
slaget begrundes i, at der ikke er tilstrækkelig kapacitet på markedet og endvidere en mangel
på erfaring med reglerne.
For at fremme udviklingen af tæthedsprøvning indføres desuden, at der kun kan indregnes
øget tæthed for de etagearealer, hvor der er gennemført trykprøvning. For øvrige arealer kan
der kun indregnes tæthed svarende til BR10-kravniveauet. Dermed gives der et incitament til
at trykprøve bygningerne i stedet for, at der indføres et 100 % krav.
Overfladetemperaturkrav til vinduer
I bygningsreglementet er der i det nuværende BR10 krav til overfladetemperaturen på vindu-
ers inderside. Kravet er indført for at sikre mod kondensdannelse på vinduer, som var et gan-
ske stort problem i 2008. Der er efterfølgende gennemført en analyse med følgende hoved-
konklusioner:
Indeklimaet vil ikke blive forringet af at fjerne kravet til overfladetemperatur.
Der er sket en udvikling af vinduesprodukter siden kravet opstod, så de fleste vinduer har
en højere overfladetemperatur, end hvad kravet tilsiger. Udviklingen skyldes primært de
energimæssige krav til vinduer.
Overfladetemperaturkravet er dog den eneste metode til at sikre sig mod lave
overfladetemperaturer og dermed kondensdannelse
Da kondens på vinduer ingen betydning har for indeklimaet, vurderes det ikke nødvendigt
med et eksakt krav om en given overfladetemperatur i bygningsreglementet. Kravet til over-
fladetemperatur udgår derfor af bygningsreglementet og i stedet indføres en vejledningstekst i
bygningsreglementet, der angiver, hvad man skal være opmærksom på for at undgå kondens-
problemer på vinduer. I det omfang, at kondensdannelse giver anledning til mug, skimmel-
svamp eller nedbrydning af konstruktioner, er det omfattet af eksisterende krav i bygningsreg-
lementet. Denne ændring vil styrke det indre marked for vinduer og medvirke til at reducere
byggeriets omkostninger.
Øvrige ændringer
Der gennemføres desuden mindre ændringer til følgende punkter i bygningsreglementet: Ven-
tilation, isoleringsniveauer for tilbygninger, ombygninger, kølerum og fryserum, krav til pa-
villoner, arbejdspladsbelysning, isolerede partier i glasfacader, krav til vinduers energimæssi-
ge ydeevne, termisk indeklima i boliger og nyt vejrdataår.
Side 3