Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1500977_0001.png
Folketingets Grønlandsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
26. februar 2015
Folketingets Grønlandsudvalg har den 30. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 51 til
forsvarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Annette
Vilhelmsen (SF).
Spørgsmål nr. 51:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. januar 2015 fra Peter Barfoed vedrø-
rende miljøoprydning i Grønnedal, jf. GRU alm. del - bilag 15.”
Svar:
Forsvarsministeriet har modtaget Peter Barfoeds mail af 28. januar 2015 til Rigsrevisionen til
efterretning.
Som Forsvarsministeriet forstår Peter Barfoeds henvendelse, så relaterer den sig til Statsre-
visorernes beretning 11/2013 om forsvarets fraflytning af Grønnedal. Jeg har derfor vedlagt
min ministerredegørelse af 28. april 2014 til den nævnte beretning.
Det er primært udviklingen i de estimerede omkostninger til miljøoprydning i forbindelse
med Forsvarets fraflytning af Grønnedal, der har været genstand for behandling i beretnin-
gen.
Der er stor usikkerhed forbundet med de anførte tal i ”Rapport vedrørende placering af
Værnsfælles Arktisk Kommando” (VAK-rapporten) af 19. maj 2011. Dette er adresseret i
ministerredegørelsen.
Effektiviseringen af de nordatlantiske kommandoers struktur, og dermed også beslutningen
om fraflytning af Grønnedal, er en strategisk beslutning, der har til formål at tage hensyn til
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den reelle og forventede udvikling i og omkring Grønland og Færøerne. Beslutningen skal
således ses i lyset af det globale, øgede fokus på Arktis, regionens geostrategiske betydning
og den forventede stigende aktivitet som følge af afsmeltningen af polariskappen. For-
svarsministeriet finder derfor, at fraflytningen ikke kan vurderes som et rent økonomisk an-
liggende.
Den samlede ”business case” for nedlukningen af Grønnedal viser en fornuftig økonomi med
betydelige besparelser i de årlige driftsudgifter ved at flytte Grønlands Kommando og Færø-
ernes Kommando til Nuuk. Selv hvis miljøoprydningen og nedrivning af bygninger i Grønne-
dal bliver dyrere, end det er anført i VAK rapporten, og det dermed vil tage lidt længere tid
at tjene investeringen hjem, vil der fortsat være en betydelig årlig driftsbesparelse. Det er
således min opfattelse, at det samlet set var en rigtig beslutning at etablere Arktisk Kom-
mando i Nuuk og fraflytte Grønnedal.
Det ændrer ikke ved, at jeg – som det fremgår af vedlagte ministerredegørelse – er enig i,
at usikkerhederne om flytteomkostningerne burde have fremgået på beslutningstidspunktet.
Statsrevisorerne har på deres møde 17. september 2014 behandlet Statsrevisorernes beret-
ning nr. 11/2013 om Forsvarets fraflytning af Grønnedal og besluttet at optage den i Endelig
betænkning 2013 som fortsat sag med følgende bemærkning til Folketinget:
”Statsrevisorerne har besluttet at følge denne sag, indtil Rigsrevisionen kan rapportere om,
at der er indgået aftale mellem Grønlands Selvstyre og Forsvarsministeriet om omfanget af
nedbrydning af bygninger og miljøoprydning i Grønnedal.”
Drøftelserne mellem Grønlands Selvstyre og Forsvarsministeriet om Grønnedal er uafslutte-
de. Jeg finder det rigtigst ikke at foregribe resultatet heraf.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen