Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
GRU Alm.del
Offentligt
1433508_0001.png
Samråd i Grønlandsudvalget den 5. december 2014
Det talte ord gælder
Jeg er glad for, at vi har mulighed for at drøfte spørgsmålet om det amerikanske
udbud af en ny kontrakt for levering af serviceydelser til Thulebasen på dette samråd.
Jeg vil gerne komme med nogle indledende betragtninger, før jeg adresserer de
konkrete samrådsspørgsmål, som Annette Vilhelmsen, Finn Sørensen og Johan Lund
Olsen har stillet. Herudover kan jeg også henvise til besvarelsen af de 18
udvalgsspørgsmål.
* * *
Hvis vi først tager de historiske briller på: Det tætte samarbejde mellem på den ene
side Grønland og Danmark og på den anden side USA blev formaliseret med
indgåelsen af forsvarsaftalen i 1951. Med denne aftale blev man enig om de
overordnede rammer for det amerikanske forsvars tilstedeværelse i Grønland.
Forsvarsaftalen er et delelement i den transatlantiske sikkerhedsstruktur, som skulle
vise sig at være af stor betydning i de mange efterfølgende årtier. Thulebasen har
hermed ydet et væsentligt bidrag til at sikre fælles sikkerhed og transatlantisk
stabilitet. Det gør den stadig, selvom verden har ændret sig markant siden den Kolde
Krig. Blandt andet via Thulebasen har Grønland og Danmark bidraget til
opretholdelsen af vores kollektive sikkerhed. Den sikkerhed har vi nydt godt af.
Der er tale om et samarbejde, som går begge veje. Der er derfor også løbende fra
grønlandsk og dansk side blevet lagt vægt på, at den amerikanske tilstedeværelse er
kommet og fortsat kommer Grønland og det grønlandske samfund til gode.
Side
1
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det gælder ikke kun økonomisk, men også på personelsiden. Det er i et
aftalekompleks helt tilbage fra 1956 fastslået, at der på basen kun undtagelsesvist kan
ansættes arbejdere, som ikke er danske eller amerikanske statsborgere. Det er i den
forbindelse givet, at man fra amerikansk side igennem alle årene har udstationeret
amerikanske soldater til basen. Vi har dog samtidig fra grønlandsk og dansk side lagt
vægt på, at der til de mange støttefunktioner, som en base af en sådan karakter har
brug for, anvendes grønlandsk og dansk arbejdskraft i videst muligt omfang.
Der udspringer fra forsvarsaftalen og tillæggene hertil to centrale samarbejdsfora,
hvor Grønland, Danmark og USA samarbejder. De hedder henholdsvis Permanent
Committee og Joint Committee. Det er blandt andet hér, at Grønland og Danmark til
stadighed sikrer, at amerikanernes tilstedeværelse kommer Grønland og det
grønlandske samfund til gode. Det har vi hidtil gjort - og det vil vi fortsætte med at
gøre.
* * *
I den seneste aftale mellem parterne [fra december 2013] er det gjort klart, at
selskaber, der vil betragtes som berettiget til at ansøge om servicekontrakten, skal
være registreret i Rigsfællesskabet i enten det Centrale Virksomhedsregister eller Det
Grønlandske Erhvervsregister. Det er med til at sikre, at de anvendte midler også gør
gavn i det land, hvor basen er placeret.
Ved tidligere budrunder har Udenrigsministeriet certificeret interesserede
tilbudsgivere med henblik på at bekræfte, at virksomhederne opfyldte betingelsen om
grønlandsk/ dansk tilhørsforhold. Det gjorde sig også gældende for den nuværende
servicekontrakt ved Thulebasen, som blev påbegyndt i 2005. Den varetages som
bekendt af selskabet Greenland Contractors I/S, som er delvist ejet af Selvstyret.
Side
2
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433508_0003.png
Udbudsprocessen er blevet opdateret i 2013. Det blev den som resultat af en aftale
mellem Danmark og USA i form af en brevveksling fra december 2013.
Brevvekslingen er oversendt til udvalget i forbindelse med min besvarelse af de
tidligere nævnte spørgsmål. Når vi fra dansk side vurderede, at det var nødvendigt at
opdatere den hidtidige praksis, skyldtes det navnlig et behov for at sikre, at Danmark
ikke kunne blive beskyldt for at fortrinsbehandle danske virksomheder i forhold til
andre EU-virksomheder i strid med EU-retten.
”Køb dansk” klausuler var ikke helt ualmindelige, før vi blev medlem af EU. Nogle
af disse klausuler har i praksis overlevet upåagtet efter medlemskabet af EU. Men
efterhånden som der kommer mere konkurrence og kommerciel interesse på et
område, bliver virksomheder og myndigheder opmærksomme på behovet for at rette
til for at sikre efterlevelse af EU-rettens forbud mod diskrimination. Det gælder også
i Danmarks relationer til lande og områder uden for EU, hvad enten vi taler om
udviklingsbistand til Afrika eller drift af en militærbase i Grønland. Ellers risikerer
myndighederne retssager og erstatningskrav fra virksomheder i EU.
På baggrund af forespørgsler fra virksomheder og advokater om forståelsen af kravet
om dansk/grønlandsk nationalitet og Udenrigsministeriets rolle i forhold til det
amerikanske udbud på Thulebasen bad Udenrigsministeriet i sommeren 2013 om en
udtalelse fra Kammeradvokaten vedrørende de udbuds- og EU-retlige forhold.
På baggrund af udtalelsen fra Kammeradvokaten og møder herom i efteråret 2013
nåede Udenrigsministeriet til den konklusion, at Danmark ikke i varetagelsen af
danske eksterne relationer kunne fortsætte med at fortrinsbehandle danske
virksomheder i forhold til andre EU-virksomheder. Når det gjaldt varetagelsen af
grønlandske interesser, var det Kammeradvokatens og Udenrigsministeriets
vurdering, at der var et større juridisk råderum, fordi Grønland som bekendt ikke er
medlem af EU.
Side
3
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433508_0004.png
Udenrigsministeriet tog derfor initiativ til drøftelser med USA for at undersøge,
hvordan vi kunne tilpasse proceduren for udbuddet af serviceaftalen på Thulebasen
på en måde, som i videst muligt omfang opretholdt status quo af hensyn til
grønlandske – ikke danske – interesser. Det skete i tæt kontakt med Grønlands
myndigheder, som har været inddraget i hele processen.
Det skulle for det første gøres klart i aftalegrundlaget, at kravet om, at virksomheden
skal være dansk/grønlandsk, er begrundet i et ønske om at sikre Grønland og det
grønlandske samfund det størst mulige udbytte af samarbejdet om Thulebasen. Vi
drøftede med USA, om man kunne indskrænke udbuddet til kun at være åbent for
grønlandske virksomheder. Dette ville efter USA’s opfattelse være for snævert, og
det blev derfor fastholdt – af hensyn til grønlandske og amerikanske, ikke danske –
interesser, at udbuddet ikke kun var åbent for grønlandske, men også danske
virksomheder.
For det andet skulle opdateringen skabe en klarere rollefordeling, hvor det blandt
andet var et hensyn, at Danmark ikke længere skulle have en certificeringsrolle, der
kunne være i strid med EU-retten. Det blev aftalt, at USA skulle overtage
certificeringsrollen. Samtidig blev kriterierne for udvælgelsen præciseret efter
amerikansk ønske.
Der blev på grundlag af den amerikanske tekst fastlagt to betingelser, som
virksomhederne skulle opfylde for at være dansk/grønlandske. De to kriterier handler
dels om virksomhedens etablering som selskab i Danmark eller Grønland, dels om
bankforbindelse i Danmark eller Grønland. Når det gælder etableringskriteriet, skal
der være tale om en virksomhed med hovedkontor i Kongeriget Danmark, og der ikke
må være tale om en virksomhed, der er registreret som et datterselskab af et
udenlandsk selskab.
Side
4
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er tale om et amerikansk udbud, som foregår efter amerikanske udbudsregler i en
lukket budrunde. Kriterierne fra brevvekslingen mellem Danmark og USA indgår i de
amerikanske udbudsbetingelser. De udgør et bindende krav, der er reguleret af
amerikansk udbudsret og undergivet amerikanske procedurer og jurisdiktion. Hvis
betingelserne ikke er opfyldt, må man gå ud fra, at den amerikanske ordregivers valg
af udbyder er ugyldig efter amerikansk ret.
Det er vigtigt for mig at understrege, at jeg ikke kan udtale mig om den konkrete
klagesag, mens den verserer. Men jeg kan sige generelt, at vi har taget sagen op med
amerikanerne på højt niveau. Det kommer jeg tilbage til.
* * *
Dette leder mig frem til at berøre det første delspørgsmål, som er blevet stillet i dette
samråd. Her spørges til de grønlandske og danske myndigheders opgaver i
forbindelse med
forhandlingen
af den nye servicekontrakt.
Som nævnt har USA, Grønland og Danmark været enige om rammerne for
udbudsprocessen – herunder betingelsen om, at der skal være tale om en virksomhed
med grønlandsk/dansk tilhørsforhold. Der har også været enighed mellem de tre
lande om kriterierne, der skal anvendes for at fastlægge dette.
Men eftersom der er tale om et
amerikansk
udbud, har de grønlandske og danske
myndigheder ikke haft en rolle i forhandlingen af eller beslutningen om tildelingen af
kontrakten.
Side
5
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433508_0006.png
Udenrigsministeriet og Grønlands Selvstyre blev orienteret om udfaldet af udbuddet,
efter
at man fra amerikansk side havde truffet sin beslutning – i øvrigt på samme
tidspunkt som offentliggørelsen i en pressemeddelelse. I den forbindelse er jeg også
nødt til at sige, at det ikke er den danske regerings opgave at sikre én bestemt
virksomheds placering i en udbudsrunde. Det regeringen kan have en forventning om
– og har en forventning om – er, at USA vil efterleve vores fælles aftaler og
håndhæve betingelserne i udbuddet, således at Grønland og det grønlandske samfund
får størst muligt udbytte af samarbejdet om basen.
Som jeg indledningsvist sagde, er der jo netop tale om et samarbejde, der går begge
veje.
* * *
Vi har fra Udenrigsministeriets – og Grønlands Selvstyres – side været i kontakt med
en række virksomheder, som også har fremsendt tilbud, men altså ikke er blevet
udvalgt. Virksomhederne har gjort indsigelser over afgørelsen til de amerikanske
myndigheder. Og disse indsigelser omhandler netop spørgsmålet om
ejerskabsforholdet i det selskab, man fra amerikansk side i første omgang har tildelt
kontrakten.
Pt. er sagen derfor under behandling hos en amerikansk klagemyndighed, som efter
amerikanske regler har en frist på 100 dage til at granske udbudsprocessen og komme
med sin anbefaling. Eftersom der er tale om et amerikansk udbud, er det ikke et
anliggende for den danske regering at blande sig i en sådan klagesag. Jeg har tillid til,
at virksomhedernes indsigelser tages alvorligt i de amerikanske myndigheders
behandling af sagen.
Side
6
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår implikationerne for arbejdsmarkeds- og overenskomstforholdene ligger
det dog fast, at den virksomhed, som vinder udbuddet, vil skulle overholde de
gældende regler og love i Grønland. Det gælder også på arbejdsmarkedsområdet.
Det er samtidig min klare forventning, at serviceleverandøren som hidtil vil anvende
grønlandsk arbejdskraft i videst muligt omfang. Jeg har også de samme forventninger
om, at serviceleverandøren fortsat vil tilbyde elev- og praktikpladser på basen. I
praksis har det været undtagelsen, at amerikanske statsborgere er blevet anvendt – og
fra amerikansk side er det også klart tilkendegivet, at man ønsker grønlandsk
arbejdskraft anvendt i videst muligt omfang. Det er kommunikeret både til Grønland
og Danmark, ligesom det fremgår af udbudsmaterialet.
* * *
Der spørges i dette samråd endvidere til de økonomiske konsekvenser for det
grønlandske samfund. Til det vil jeg for det første sige, at klagesagen endnu ikke er
afsluttet, hvorfor det ikke er muligt for mig at kommentere på udfaldet af
udbudsprocessen. For det andet vil jeg fremhæve, at der ikke ud fra de nuværende
oplysninger er grundlag for at konkludere, at en ny servicekontrakt principielt vil
indebære et større økonomisk tab for Grønland end den del af overskuddet, som
Grønlands Selvstyre hidtil har haft – altså i kraft af Selvstyrets medejerskab af
Greenland Contractors I/S.
Som nævnt er ét af kravene til en ny serviceleverandør, at der skal være tale om en
grønlandsk eller dansk virksomhed. Skattegrundlaget for Grønland vil som
udgangspunkt dermed forblive det samme, uanset hvilket dansk/grønlandsk selskab,
der måtte vinde den endelige kontrakt.
Side
7
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at der generelt vil gælde det samme som
hidtil med hensyn til skat, arbejdskraft, arbejdsret og overenskomstforhold. Disse
forhold er der ikke ændret ved med aftalen fra december 2013.
Det er dog ikke nyt, at antallet af ansatte på Thulebasen varierer. Hvor der i
1960’erne befandt sig cirka 10.000 personer på Thulebasen, var dette tal ved
årtusindeskiftet faldet til 1.000. Den seneste opgørelse viser, at der lige nu befinder
sig cirka 600 personer på basen. Alt andet lige må det også forventes at blive afspejlet
i de behov, som en serviceleverandør skal honorere – og dermed i behovet for
servicearbejdere på basen. Med det in mente kan det derfor ikke udelukkes, at
skatteindtægterne vil falde yderligere på langt sigt.
* * *
Endelig omhandler samrådsspørgsmålet de skridt, regeringen har taget, og agter at
tage i sagen.
Som nævnt har Udenrigsministeriet og Grønlands Selvstyre på virksomhedernes
foranledning mødtes med de virksomheder, der ikke i første omgang har fået tildelt
servicekontrakten. Vi tager virksomhedernes bekymring meget alvorligt. Derfor er
sagen blevet rejst på højt niveau overfor amerikanerne, både her i København og i
Washington.
Formålet har været at sikre, at virksomhedernes indsigelser bliver taget alvorligt i den
videre proces. Virksomhederne har nogle berettigede forventninger i henhold til
udbudsmaterialet, hvilket vi har kommunikeret i klar tale til amerikanerne. Derudover
har formålet også været at sikre Grønland og det grønlandske samfunds interesser i
overensstemmelse med vores aftaler med USA.
Side
8
af
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Amerikanerne er ikke i tvivl om den betydning, vi tillægger sagen fra dansk og
grønlandsk side. Hvis der er begået fejl, skal de selvfølgelig rettes.
Grønlands myndigheder har været med i hele processen og til alle drøftelser af sagen,
herunder med USA. Jeg vil naturligvis sikre, at Grønland også fremover inddrages
tæt i dialogen.
* * *
Side
9
af
9