Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1530395_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. april 2015 har Rasmus Prehn efter ønske fra udvalget stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 222 (Alm. del - bilag 167)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2015 fra Margrethe Niel-
sen vedr. den nationale studieordning og hvilke bekymringer lokale studieordnin-
ger kan give anledning til, jf. FIV alm. del – bilag 167
Svar
Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsatte i januar 2015 en udviklingspro-
ces, der skal lede til, at de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser, her-
under også jordemoderuddannelsen, fra sommeren 2016 reguleres inden for en ny
juridisk ramme og med justering af det faglige indhold som følge af ændrede kom-
petencebehov i det danske sundhedsvæsen.
Henvendelsen fra Margrethe Nielsen indeholder to elementer: For det første
spørgsmålet om processen, dvs. om udviklings- og beslutningsprocessen i sig selv,
og for det andet spørgsmålet om den fremtidige juridiske ramme for uddannelsen,
dvs. spørgsmålet om national studieordning eller ej.
Processen
Helt overordnet vil jeg gerne tilkendegive, at den proces, der er tilrettelagt gennem-
føres i et meget tæt samarbejde mellem ministeriet og professionshøjskolerne.
Der er tilrettelagt en proces, hvor ministeriet har søgt at få en meget bred inddra-
gelse af de centrale aktører på området. Alle centrale aktører er repræsenteret på
alle niveauer i projektet. Konkret er underviserne repræsenteret gennem repræsen-
tanter for professionshøjskolerne. Derudover er de faglige organisationer, KL, Dan-
ske Regioner, Sundhedsstyrelsen og de studerende repræsenteret.
Aktørerne er repræsenteret både på strategisk niveau i projektets styregruppe og på
mere operationelt niveau i de grupper, der skal udarbejde konkrete forslag til ind-
hold i uddannelserne.
Arbejdet med at beskrive det konkrete indhold i f.eks. jordemoderuddannelsen er
ikke igangsat endnu. Jeg har en forventning om, at det især er i forhold til den kon-
krete beskrivelse af indhold i uddannelserne, at undervisere og uddannelsesledere
18. maj 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/010212-04
Side
1/3
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-15 fra Margrethe Nielsen vedr. den nationale studieordning og hvilke bekymringer lokale studieordninger kan give anledning til, til uddannelses- og forskningsministeren
1530395_0002.png
får en rolle. Denne del af udviklingsarbejdet igangsættes op mod sommerferien
2015.
Den juridiske ramme for uddannelsen
Det er korrekt, som det fremgår af henvendelsen, at der med en ændring af den
juridiske ramme for uddannelserne ikke længere vil være en national studieordning
pr. uddannelse. Men der vil fortsat være ét nationalt kompetenceniveau for f.eks.
færdiguddannede jordemødre – og for mig og for parterne i styregruppen er det
helt afgørende.
Det betyder, at man som studerende på f.eks. jordemoderuddannelsen opnår de
samme kompetencer uanset, hvilken professionshøjskole man er uddannet på.
Vejen til at nå slutmålet kan variere – og det gør det også i dag – men man opnår
de samme slutkompetencer og ret til samme autorisation.
En fremtidig juridisk ramme indeholder følgende:
1. Uddannelsesbekendtgørelse, der f.eks. fastsætter varighed for uddannel-
sen, herunder fordeling mellem praktik og teori.
2. Uddannelsesbilag til uddannelsesbekendtgørelsen, der pr. professionsba-
cheloruddannelse fastsætter mål for læringsudbytte beskrevet som viden,
færdigheder og kompetencer.
3. Institutionsspecifik studieordning, der fastsætter den konkrete tilrettelæg-
gelse af uddannelsen pr. professionshøjskole. Som en del af den instituti-
onsspecifikke studieordning beskrives en række fælles uddannelseselemen-
ter, som skal gennemføres inden for uddannelsens første to år. Disse ud-
dannelseselementer er fælles for alle udbud af f.eks. jordemoderuddannel-
sen.
Uddannelserne reguleres i dag med både uddannelsesbekendtgørelse og uddannel-
sesbilag, der fastsætter mål for læringsudbytte for en uddannelse. Dette videreføres
uændret som styringsredskab.
Ændringen på styringsniveau bliver derfor alene i forhold til studieordningsni-
veauet. Den fremtidige juridiske ramme adskiller sig fra den nuværende juridiske
ramme ved, at der fremover alene bliver en institutionsspecifik studieordning –
ikke både en national og en institutionsspecifik studieordning.
Der har i uddannelsessektoren generelt været en efterspørgsel efter større fleksibi-
litet i rammerne for uddannelserne. Den fremtidige juridiske ramme giver profes-
sionshøjskolerne bedre muligheder for f.eks. at udnytte praktikpladser, tilrettelæg-
ge tværfaglige uddannelsesforløb og nedbryde nogle af de barrierer, der generelt er
peget på som hindring for udvikling af uddannelserne.
Netop konsekvenserne af ændring fra national studieordning til institutionsspecifik
studieordning er blevet drøftet grundigt og belyst i arbejdet. For at imødekomme
en del af bekymringen og usikkerheden har professionshøjskolerne besluttet, at der
som en del af studieordningen beskrives en række uddannelseselementer, der vil
være fælles pr. uddannelse – på tværs af professionshøjskolerne. Disse uddannel-
seselementer placeres som minimum inden for en uddannelses første to år.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/3
FIV, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 222: Spm. om kommentar til henvendelse af 20/4-15 fra Margrethe Nielsen vedr. den nationale studieordning og hvilke bekymringer lokale studieordninger kan give anledning til, til uddannelses- og forskningsministeren
1530395_0003.png
Det er en enig styregruppe, der bakker op om den juridiske ramme for uddannel-
sen, således som den er beskrevet ovenfor.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/3