Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling)
ERU Alm.del
Offentligt
1414653_0001.png
Maria Houkjær (DEP)
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Anders Kragsnæs Balling <[email protected]>
8. oktober 2014 14:55
Emilio Hellmers (FT); Morten Harpøth Johansen (FT)
VS: Høring over tilsynsdiamant for kreditinstitutter
Fra:
Klaus Struwe [mailto:[email protected]]
Sendt:
8. oktober 2014 14:43
Til:
Anders Kragsnæs Balling
Cc:
Jens Møller Nielsen
Emne:
Høring over tilsynsdiamant for kreditinstitutter
Finanstilsynets forslag til en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter
Dansk Aktionærforening har med interesse læst forslaget til en tilsynsdiamant for
realkreditinstitutter.
For Dansk Aktionærforening er det centrale i denne sammenhæng investorernes
interesser.
Det er af helt afgørende betydning for investorerne, at danske realkreditobligationer og
særligt dækkede obligationer har den højeste grad af sikkerhed og letomsættelighed.
Dansk Aktionærforening finder derfor, at Finanstilsynets udkast til en tilsynsdiamant for
realkreditinstitutter er et godt initiativ, der kan bidrage til at sikre eller genopbygge
tilliden til de danske realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer.
Venlig hilsen
Klaus Struwe
Politisk konsulent for Dansk Aktionærforening
KLAUS STRUWE DEVELOPMENT
Management Consultant
Hans Bruuns Vej 14, st.
DK-2920 Charlottenlund
Tel.: +45 20 27 86 39
E-mail:
[email protected]
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0003.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att. kontorchef Anders Balling
e-mail: [email protected]
Høring omkring en tilsynsdiamant for realkreditinstitut-
ter og forslag om mere robust ejendomsfinansiering
Indledende generelle betragtninger
Finansrådet har noteret sig, at Finanstilsynet med baggrund i Rangvid-
rapportens anbefalinger vil indføre en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter
som et nyt tilsynsværktøj. Det er Finansrådets vurdering, at tilsynsdiaman-
ten for pengeinstitutter overordnet set har været et godt og fornuftigt initia-
tiv. Grundlæggende giver det således god mening, at Finanstilsynet ligele-
des vil indføre en realkreditinstitutdiamant som et nyt tilsynsværktøj.
Finansrådet finder, at tilsynsdiamanten for realkredit samlet set er et balan-
ceret og nuanceret tiltag, der vil kunne bidrage til at sikre ro og stabilitet på
boligmarkedet, så danske boligejere fortsat har adgang til god og stabil bo-
ligfinansiering. Også den lange indfasning er med til at sikre dette.
Tilsynsdiamanten for realkreditinstitutter foreslås suppleret med en over-
vågnings- og indberetningsordning for pengeinstitutter for så vidt angår lån,
der er sammenlignelige med de lån, der omfattes af realkredittens pejle-
mærke om begrænsning af afdragsfrihed for private og to andre pejlemær-
ker. Finansrådet finder, at overvågnings- og indberetningsordningen poten-
tielt kan have en uhensigtsmæssig indvirkning på konkurrencen i den finan-
sielle sektor. Pengeinstitutter opererer under en anden forretningsmodel
end realkreditinstitutter, og det bør der tages hensyn til i udformningen af
indberetningerne og i fortolkningen af disse. Derudover må det sikres, at
tiltaget ikke indebærer store administrative byrder for pengeinstitutterne
forbundet med afgrænsning af relevante lån, opgørelse af værdien af rele-
vante pejlemærker og indberetning af disse.
Finansrådet antager, at overvågnings- og indberetningsordningen alene
vedrører lån med pant i boliger i Danmark. Det fremgår ikke, om udenland-
ske pengeinstitutter, der opererer i Danmark gennem filialer, tilsvarende vil
blive omfattet af overvågnings- og indberetningsordningen.
Sideløbende med tilsynsdiamanten for realkreditinstitutter vil der ifølge Fi-
nanstilsynets notat ”mere robust ejendomsfinansiering” blive taget to initia-
tiver til at modvirke prisbobler på ejendomsmarkedet, henholdsvis et krav
om, at boligkøberne som udgangspunkt skal stille med en udbetaling på
mindst 5 pct. ved boligkøb, og et krav om, at erhvervsejendomme som ud-
gangspunkt kun kan belånes, hvis den kan generere positiv likviditet. Dette
7. oktober 2014
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
DK-1256 Copenhagen K
Telefon 3370 1000
Fax
3393 0260
[email protected]
www.finansraadet.dk
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skal efter planen ske ved en ændring af henholdsvis bekendtgørelse om god
skik for finansielle virksomheder og en ændring af bekendtgørelse om ledel-
se og styring af pengeinstitutter m.fl. samt en tilhørende vejledning.
De påtænkte krav til kreditinstitutternes udlånspolitik kan isoleret set virke
fornuftige, og afspejler en lære om behovet for en holdbar ejendomsfinan-
siering, som kan drages af erfaringerne fra før finanskrisen. Finansrådet fin-
der det imidlertid principielt problematisk at lovregulere disse specifikke de-
le af pengeinstitutternes kreditpolitik. Pengeinstitutternes kreditter bør ba-
seres på kreditvurderinger, som tager hensyn til mange forskellige faktorer,
og som i den enkelte sag kan og skal vægtes forskelligt. Kreditvurderinger
og elementernes vægtninger er derfor individuelle, og bør ikke afgrænses af
firkantede regler. Spørgsmålet er derfor, om de tilsigtede mål kan opnås på
en mere hensigtsmæssig måde.
I det følgende uddybes Finansrådets bemærkninger til specifikke pejlemær-
ker i den foreslåede tilsynsdiamant for realkreditinstitutter og de foreslåede
initiativer til at modvirke prisbobler på ejendomsmarkedet.
Side 2
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
Tilsynsdiamant for realkreditinstitutter: Begrænsning af af-
dragsfrihed for private
Pejlemærket om begrænsning af afdragsfrihed for realkreditinstitutter fore-
slås suppleret med en kvartalsvis
indberetnings-og overvågningsord-
ning for pengeinstitutter
af relevante pejlemærker for deres lån, således
at Finanstilsynet kan overvåge, at afdragsfrie lån ikke flyttes fra realkredit
til pengeinstitutter.
Det forekommer ikke Finansrådet helt klart, om formålet med det kommen-
de pejlemærke for afdragsfrihed i tilsynsdiamanten og den supplerende ind-
beretningsordning for pengeinstitutter reelt rækker ud over at begrænse
omfanget af afdragefrie lån i realkreditsektoren og beskytte den danske re-
alkreditmodels guldrandethed. Hvis formålet har det bredere samfundsøko-
nomiske sigte at begrænse den samlede private gældssætning i Danmark,
kunne det være nyttigt med et stærkere analytisk grundlag.
Finansrådet finder, at det er vigtigt at undgå, at indberetningen og den ef-
terfølgende overvågning lægger et pres på pengeinstitutterne
til
at fastlåse
deres forretningsmodeller og produktsortiment for så vidt angår lån til pri-
vate med pant i fast ejendom. En sådan indskrænkning af konkurrencen vil
ikke være samfundsmæssig gavnlig.
Gennem årene har markedsandele flyttet sig mellem realkredit og pengein-
stitutter. I perioden 2009-2013 har der således været et fald i pengeinsti-
tutternes samlede udlån på 16 pct., mens udlån i realkreditinstitutter er
steget med 15 pct. i samme periode. Omvendt steg pengeinstitutternes ud-
lån væsentligt mere end realkreditinstitutternes udlån op mod finanskrisen.
Pengeinstitutter er allerede underlagt et pejlemærke i tilsynsdiamanten for
pengeinstitutter, der begrænser udlånsvæksten. Det bliver realkreditten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
også nu fremadrettet, så på den måde bidrager tilsynsdiamanten til, at kon-
kurrencen sker på fair vilkår.
Pengeinstitutternes forretningsmodel er forskellig fra realkreditinstitutters
forretningsmodel både med hensyn til kreditvurdering, produkter og fun-
ding. Der henstår således en vanskelig opgave med at afgrænse de låne-
produkter, der kan siges at være i direkte konkurrence med realkreditinsti-
tutternes boligudlån. Pengeinstitutter anvender således sikkerhed i form af
pant i fast ejendom i forbindelse med mange forskellige lånetyper og kredit-
faciliteter, der ikke kan sammenlignes eller er i konkurrence med et realkre-
ditudlån.
Finansrådet skal opfordre til, at pengeinstitutterne inddrages i arbejdet med
den nærmere afgrænsning af, hvilke lånetyper mv. indberetningen skal om-
fatte, samt den tekniske udformning. Her vil det også være hensigtsmæs-
sigt, at undersøge mulighederne for at udnytte de forskellige indberetninger
som pengeinstitutterne allerede er pålagt.
Selvom pejlemærket vedrørende afdragsfrihed først indføres med endelig
virkning i 2020, vil pejlemærket allerede fra starten lægge et pres på om-
fanget af afdragsfrie realkreditlån. Den seneste boligprisudvikling viser, at
boligpriserne nogle steder er begyndt at stige og andre steder muligvis er
stabiliseret. Denne udvikling er positiv, men det er Finansrådets opfattelse,
at boligmarkedet specielt uden for de større byer fortsat er skrøbeligt. Det
er derfor hensigtsmæssigt løbende at følge udviklingen med henblik på at
gribe ind, hvis begrænsningen i muligheden for afdragsfrie realkreditlån
mod forventningen får mærkbar negativ effekt på prisudviklingen uden for
de større byer.
Side 3
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
Tilsynsdiamant for realkreditinstitutter: Summen af de 20
største eksponeringer er mindre end den egentlige kerneka-
pital
Det tilsvarende pejlemærke for pengeinstitutter, der har til hensigt at be-
grænse sandsynligheden for store tab på enkeltkunder, tager udgangspunkt
den internationale afgrænsning af ”store eksponeringer”, således som dette
defineres i EU-lovgivningen. Finansrådet finder, at pejlemærket for store
eksponeringer i tilsynsdiamanten for realkredit tilsvarende bør tage ud-
gangspunkt i den internationale afgrænsning af store eksponeringer.
Krav om mindst 5 pct. udbetaling ved boligkøb
Finansrådet er enig i, at det er fornuftigt, at boligkøberne selv skal stille
med en udbetaling ved boligkøb. Det er positivt både ud fra et mikro- og et
makroøkonomisk perspektiv, og det bidrager til at øge kundernes robust-
hed. Det kan konstateres, at en sådan udbetaling allerede er en del af langt
de fleste institutters kreditpolitik. Det er derfor unødvendigt at gøre denne
del af institutternes kreditpolitik til regulering, særligt med henblik på de
væsentlige ulemper dette vil medføre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Finansrådet har følgende uddybende bemærkninger:
Initiativet om en 5 pct. udbetaling påtænkes gennemført med en bestem-
melse om, at et kreditinstitut skal sikre, at der ydes en passende egenfinan-
siering ved privatkunders boligkøb. Der er risiko for, at initiativet vil medfø-
re, at kunderne låner til udbetalingen på det grå lånemarked.
En forskydning af lånemassen fra kreditinstitutterne til det grå lånemarked
vil være til skade for både kreditinstitutterne og kunderne. Den højere rente
på det grå lånemarked udgør en større belastning for kundernes økonomi,
hvilket igen vil give udslag i en større kreditrisiko for kreditinstitutterne, i
det omfang kunderne har lånt de første 0-95 pct. i et kreditinstitut.
Netop bekymringen for en forskydning af kundernes låntagning til fordel for
det grå lånemarked fremgår også af ”rapport om modvirkning af prisbobler
på ejendomsmarkedet via finansiel regulering”. Det anføres på rapportens
side 6, at ”udformningen af værktøjerne bør have for øje at undgå omgåel-
se, således at der f.eks. ikke opstår et omfattende gråt lånemarked, som
indirekte indebærer systemiske risici for penge- og realkreditinstitutterne…”.
Finansrådet mener, at der med det foreslåede initiativ i form af en bestem-
melse i god skik-bekendtgørelsen også er et problem i, at pengeinstitutterne
ikke kan kontrollere, om en udbetaling er finansieret andre steder fra. Dertil
kommer, at en udbetaling - uanset om den kommer via opsparing eller fra
det grå lånemarked - ikke siger noget om, hvorvidt kunden kan bære den
løbende likviditetsmæssige belastning, som boligkøb medfører.
Hvis initiativet gennemføres i god skik-bekendtgørelsen med en bestemmel-
se om, at ”et kreditinstitut skal sikre, at der ydes en passende egenfinansie-
ring”, rejser dette en meget stor udfordring for kreditinstitutterne. I praksis
er det ikke muligt for kreditinstitutterne at sikre eller dokumentere, hvor
kunden får finansieringen fra.
Det er uklart, hvorledes kreditinstitutterne skal forholde sig, hvis kunden
hæver 50.000 kr. på en kassekredit og efter et kortere eller længere tids-
rum betaler 50.000 kr. i udbetaling.
Bestemmelsen kan tilskynde kunderne til at undlade at tilbagebetale på et
dyrere lån, for eksempel et billån, for i stedet for at spare pengene op til en
egenfinansiering til boligkøb, således at kunderne tilskyndes til at træffe in-
optimale økonomiske beslutninger.
I notatet om mere robust ejendomsfinansiering bemærker Finanstilsynet, at
kreditinstitutterne har mulighed for at fravige hovedreglen om en egenfi-
nansiering på 5 pct., hvis institutterne foretager en såkaldt særlig forsvar-
lighedsvurdering og tilrettelægger rådgivningen af kunden i overensstem-
melse hermed. Herefter anfører Finanstilsynet i notatet et par konkrete ek-
sempler, hvor den særlige forsvarlighedsvurdering kan være relevant.
Side 4
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Finansrådet finder det positivt, at institutterne får mulighed for at fravige
hovedreglen ved at foretage den særlige forsvarlighedsvurdering. Finansrå-
det finder det dog ikke nødvendigt og måske endda lidt uhensigtsmæssigt,
at Finanstilsynet nævner konkrete tilfælde, hvor den særlige forsvarligheds-
vurdering kan være relevant. Det er svært i skrivende stund at tage højde
for alle relevante eksempler i nutiden og i fremtiden. Det kan i et dynamisk
marked hurtigt risikeres, at eksemplerne bliver utidssvarende eller util-
strækkelige. En hovedregel uden passende og nødvendige undtagelsesmu-
ligheder vil kunne udgøre en hæmsko for boligmarkedet. Finansrådet fore-
slår derfor, at Finanstilsynet undlader at anføre de konkrete eksempler.
Vurderingen heraf bør i stedet for indgå som et element i institutternes al-
mindelige kreditvurdering.
Afslutningsvis finder Finansrådet anledning til at knytte en kommentar til
Finanstilsynets forudsætning om, at ”kravet om udbetaling vil få størst be-
tydning i netop de større byer, hvor boligerne er dyrest, og hvor de 5 pct.
derfor udgør det største beløb”. Finansrådet mener ikke umiddelbart, at den
absolutte beløbsstørrelse er det eneste element, der har betydning for kon-
sekvenserne af kravet. Forhold som demografi og familiære forhold kan og-
så have betydning.
Side 5
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
Positiv likviditet ved belåning af erhvervsejendomme
Finansrådet er grundlæggende enig i formålet med at ville adressere dette
område, som historisk set har været medvirkende til at skabe prisbobler,
hvilket også flugter med Rangvid-rapportens anbefaling på området. Udval-
get konstaterede, at flere pengeinstitutter inden krisen i høj grad fokusere-
de på værdien af belånbare aktiver i deres kreditvurdering, i stedet for i hø-
jere grad at tage højde for debitors evne til at generere likviditet og evne til
at skabe indtjening.
Det er Finansrådets indtryk, at banksektoren i høj grad i deres respektive
kreditpolitikker allerede har indført et sådant princip, og har lært af erfarin-
gerne fra den seneste krise. Finansrådet finder det derfor afgørende, at til-
gangen forbliver principbaseret.
Finansrådet har følgende uddybende bemærkninger:
Finansrådet finder det principielt problematisk at lovregulere dele af ban-
kernes kreditvurderinger. Kreditvurderinger er i høj grad et håndværk, som
tager hensyn til flere forskelligartede oplysninger på en gang, og som i den
enkelte sag kan og skal vægtes forskelligt. Kreditvurderinger og elementer-
nes vægtninger er derfor individuelle, og kan ikke opstilles via en formel.
Som kompensation til den i initiativet regelfaste tilgang, foreslås det, at det
i en tilhørende vejledning nævnes, hvilke omstændigheder der kan retfær-
diggøre et udlån til brug for erhvervsejendomme, som ikke til en start har et
positiv cash-flow. Henset til kreditsagers forskelighed og kompleksitet, vil
det imidlertid være en umulig opgave at opliste alle undtagelsesmuligheder-
ne i en vejledning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ligeledes kan det være vanskeligt at opstille en definition af ”positiv likvidi-
tet”.
Af disse forskellige årsager vil Finansrådet foreslå, at der ikke indføres en
lovregel til brug for kreditvurderinger af erhvervsejendomme. Den princip-
baserede tilgang er langt at foretrække.
Side 6
Journalnr. 413/16
Dok. nr. 528480-v2
Med venlig hilsen
Søren Gade
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0010.png
Finanstilsynet
Århusgade 10
2100 København Ø
Att. Kontorchef Anders Balling
Mail:
[email protected]
Lokale Pengeinstitutter
Toldbodgade 33, 4. sal
P.O. 9019
DK – 1022 København K.
T +45 33 41 84 00
F +45 33 91 30 35
[email protected]
www.lopi.dk
CVR-nr. 15515317
J.nr.: 3065/001
Dok. nr.: 3065/001 BD-
14-281-125626
8. oktober 2014
Høring omkring tilsynsdiamant for realkreditsektoren
Kontakt
Søren Krarup
Direkte 33418402
E-mail [email protected]
Lokale Pengeinstitutter takker for muligheden for at afgive høringssvar om realkredit-
sektorens tilsynsdiamant. Vi finder, at en tilsynsdiamant for realkreditsektoren er et godt
initiativ, der på linje med pengeinstitutdiamanten vil kunne udstikke fornuftige rammer for
sektoren.
Lokale Pengeinstitutter skal primært henvise til Finansrådets høringssvar, som vi også har
givet input til. Supplerende har vi dog følgende specifikke kommentarer:
1) Begrænsning af afdragsfrihed
Helt overordnet er der blandt mange af foreningens medlemmer bekymring for, at be-
grænsningen af afdragsfriheden kan udøve negativ indflydelse på udviklingen i ejendoms-
priserne uden for de største byer. Den seneste boligprisudvikling viser, at boligpriserne nu
stiger i alle landets regioner. Denne udvikling er glædelig, men boligmarkedet specielt uden
for de større byer må fortsat betegnes som værende skrøbeligt.
Da boligpriserne har været mere pressede, og indkomsterne er lavere uden for de større
byer, frygter vi, at realkreditinstitutternes tilpasning til grænseværdien for pejlemærket
vedrørende afdragsfrihed allerede nu kan betyde, at realkreditinstitutterne bliver mere
tilbageholdende med at yde nye lån med afdragsfrihed og konvertere eksisterende lån med
afdragsfrihed til nye afdragsfrie lån uden for de større byer. Det kan resultere i en negativ
påvirkning på omsætningen af boliger, boligpriserne og væksten uden for de større byer. Vi
skal derfor opfordre til, at myndighederne nøje følger udviklingen, så de påtænkte be-
grænsninger i afdragsfriheden ikke kommer til at ramme skævt.
Begrænsningen af afdragsfrihed i realkreditsektoren tænkes suppleret med en løbende
indberetningsordning for pengeinstitutterne. Vi skal her henvise til Finansrådets bemærk-
ninger vedrørende dette. Supplerende skal vi anføre, at såfremt der indføres en sådan
indberetningsordning for pengeinstitutter, er det vigtigt, at den påtænkte løsning ikke
bliver administrativ tung. Ligeledes skal vi anbefale, at der fastsættes en minimumsgrænse
således, at pengeinstitutter, hvor de berørte lånetyper kun udgør en ikke-væsentlig andel
af pengeinstituttets samlede udlån til private, kan undlade at indberette og få
tilsynsreaktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0011.png
2) Pejlemærke for summen af de 20 største eksponeringer
Side 2 af 2
Pengeinstitutdiamanten indeholder i dag et pejlemærke vedrørende summen af store
engagementer. Foreningen har noteret sig Finanstilsynets udmeldinger om, at dette pejle-
mærke planlægges at skulle korrigeres, hvilket vi stiller os kritiske overfor.
Vi har forstået, at den påtænkte korrektion i pengeinstitutdiamanten vil komme til at lægge sig
tæt op af pejlemærket for store eksponeringer i realkreditdiamanten. I realkreditdiamanten
lægges der op til, at pejlemærket for store eksponeringer skal beregnes som de 20 største
eksponeringer sat i forhold til den egentlige kernekapital. Finanstilsynet argumenterer for, at
anvendelsen af den egentlige kernekapital som reference i stedet for hele kapitalgrundlaget,
der også indeholder hybrid kernekapital og supplerende kapital, skyldes, at den egentlige
kernekapital er fuldt tabsabsorberende i ”going concern”.
Lokale Pengeinstitutter skal påpege, at i henhold til reglerne i CRR-forordningen er både
egentlig kernekapital og hybrid kernekapital tabsabsorberende i ”going concern”. Henset hertil
synes det ubegrundet alene at anvende egentlig kernekapital som reference i beregningen.
Dette vil samtidig straffe institutter, der i de seneste år har hjemtaget hybrid kapital og nogle
endda med et højt ”trigger-niveau”.
Foreningen finder det derfor vigtigt, at beregningen af pejlemærket vedrørende store
eksponeringer ændres således, at det bliver hele den tabsabsorberende kernekapital, der
anvendes som kapitalbegreb.
J.nr.: 3065/001
Dok. nr.: 3065/001 BD-
14-281-125626
Med venlig hilsen
Søren Mølgård
Søren Krarup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0014.png
Koncerndirektionen
Pr. e-mail
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att. kontorchef Anders Balling
E-mail: [email protected]
8. oktober 2014
FORSLAG TIL TILSYNSDIAMANT FOR REALKREDITINSTITUTTER
Finanstilsynet udsendte den 11. september 2014 forslag til tilsynsdiamant for
realkreditinstitutter.
Nykredit bakker op om en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter, da den vil
medvirke til at øge stabiliteten i det danske realkreditsystem og i dansk økonomi
som helhed. Denne stabilitet er vigtig for, at obligationer udstedt af
realkreditinstitutter vil kunne handle til attraktive kurser selv i krisetider.
De fem pejlemærker afspejler udmærket de risici, som bør adresseres.
Nykredit bakker ligeledes op omkring indberetningskravene til pengeinstitutter for
lån, der direkte substituerer realkreditlån. Der kan dog overvejes en
bagatelgrænse, således at relativt små pengeinstitutlån ikke omfattes af
indberetningspligten, jf. at sådanne ikke kan sammenlignes direkte med
realkreditlån. Det er særdeles vigtigt for den finansielle stabilitet, at de
overordnede risici reguleres ensartet, uanset hvilken juridisk enhed, der måtte yde
lånet. Det er især den fremadrettede udvikling, der bør være fokus på.
For så vidt angår implementeringshorisonten, vil vi foreslå, at pejlemærkerne for
kort funding, låntagers renterisiko og begrænsning af afdragsfrihed ses som en
helhed af hensyn til kunderådgivningen, således at disse pejlemærker får virkning
samtidigt - i 2020. Dermed vil eventuelle ændringer i kundernes lån kunne
foretages mere smidigt.
Nykredit har følgende specifikke kommentarer til forslagets pejlemærker:
Pejlemærke for låntagers renterisiko
Overordnet set finder Nykredit pejlemærket fornuftigt kalibreret. Det er fornuftigt,
at pejlemærket alene vedrører et udvidet boligsegment samt herunder ejendomme
med en høj belåning (lån som overstiger 75% af lånegrænsen).
Det bør overvejes om pejlemærket burde give mulighed for en noget højere andel
af lån med variabel rente [35%] i kombination med et skærpet krav til låntagers
evne til at kunne betale en højere rente.
Nykredit
Kalvebod Brygge 1-3
1780 København V
Nykredit Realkredit A/S
CVR-nr. 12 71 92 80
Tlf. 44 55 10 00
Fax 33 12 04 34
www.nykredit.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0015.png
Et krav kunne være, at låntager skal kunne betale et fastforrentet lån med afdrag,
dog mindst med en rente på [4%].
I Danmark er mængden af variabelt forrentede lån relativ lav set i en international
sammenhæng. Omvendt betyder de høje danske gældsniveauer, at variabelt
forrentede lån bør være særligt sikre for kunden. En justering af pejlemærket
kunne give mulighed for, at mange F1-låntagere kunne konvertere til Cita-baserede
lån med lang funding.
I definitionen af udlån, hvor renten kun er låst fast i op til 2 år, er der behov for en
tydeliggørelse
af
den
tekniske
beregning.
Der
er
umiddelbart
tre
produkttyper/produkt-kombinationer, der bør vurderes nærmere:
Variabelt forrentede lån med renteloft – såkaldte garantilån eller RenteMax
– med fx halvårlig rentefixing indregnes som kort rente med mindre
renteloftet er tilstrækkeligt lavt. Tilstrækkeligt lavt renteloft foreslår
Tilsynet løbende defineret ud fra det aktuelle renteniveau. Dette er ikke
hensigtsmæssigt, da garantilån således kan rykke ind og ud af pejlemærket
i takt med ændringer i markedsrenten, uden der er sket adfærdsmæssige
ændringer hos hverken realkreditinstituttet eller låntagerne. Garantilån ydet
på et tidspunkt med et højere renteniveau – og tilsvarende højere renteloft
– bør således ikke indregnes som et rentefølsomt produkt blot fordi
markedsrenterne er faldet. Opgørelsen af låntagers rentefølsomhed i
forhold til et renteloft bør således fastlåses på tidspunktet, hvor lånet ydes
eller refinansieres, og således følge obligationerne hele vejen til udløb.
Særligt den erhvervsmæssige del af det udvidede boligsegment
(boligudlejningsejendomme og andelsboliger) har finansieret sig med
variabelt forrentede lån. En del af disse låntagere har imidlertid også
tilknyttet en fast-renteswap fra en bank, som eliminerer låntagerens
rentefølsomhed. Det bør være muligt at kombinationen af realkreditudlån
og renteswap ses under ét i opgørelsen af pejlemærket, dvs. opfattes som
ikke-rentefølsomt. Låntager vil få en forøget risiko, såfremt det variabelt
forrentede realkreditlån alene skulle omlægges.
Låntyper, hvor rentefixingen sker gradvis over mere end 2 år (eksempelvis
såkaldte P33-lån), bør ligeledes indregnes under hensyntagen til dette.
Disse låntyper er netop designet til at udjævne låntagerens følsomhed over
for ændringer i markedsrenterne og bør således helt eller i hvert fald delvist
opfattes som ikke-rentefølsomt.
Pejlemærke for begrænsning af afdragsfrihed for private
Overordnet set finder Nykredit pejlemærket fornuftigt. Det forhold, at en betydelig
andel af de afdragsfrie lån har udløb af den afdragsfri periode i de kommende år,
betyder samtidig, at tilpasningen bliver lettere, og at timingen for den nye
regulering er god.
Det er Nykredits erfaring, at mere end halvdelen af låntagerne vælger at afdrage,
når den afdragsfrie periode udløber. Hvis blot 25% af de kommende års udløb af
Side 1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0016.png
afdragsfrihed resulterer i lån med afdrag, vil diamantens mål kunne forventes
opfyldt i 2020.
Lige som med pejlemærket for låntagers renterisiko er det fornuftigt, at
pejlemærket for begrænsning af afdragsfrihed alene fokuserer på ejendomme med
en høj belåning (lån som overstiger 75% af lånegrænsen).
Pejlemærket har i forslaget fokus på udlånet i det yderste belåningsbånd
(ejerboliger belånt mellem 60-80% af ejendomsværdien). For låntagere med både
afdragsfrie lån og lån med afdrag har prioritetsstillingen derfor betydning for
indregningen i pejlemærket.
Problemstillingen kan beskrives ved følgende eksempler med to låntagere (A og B)
med ejerboliger:
Låntager A: Lån med afdrag i belåningsbåndet 0-40% + afdragsfrit lån i
belåningsbåndet 40-80% => det afdragsfrie lån i båndet 60-80% indregnes
i pejlemærket.
Låntager B: Afdragsfrit lån i båndet 0-40% + lån med afdrag i båndet 40-
80%
=> intet af det afdragsfrie lån indregnes i pejlemærket.
Selvom begge låntagere er lige eksponeret mod afdragsfrihed, så indgår kun den
ene låntager i målet.
Tilsvarende forbedres pejlemærket heller ikke, hvis begge låntagere omlægger en
andel af deres afdragsfrie lån til lån med afdrag. Med udgangspunkt i forrige
eksempel får begge låntagere omlagt de inderste 20% belåningsværdi af deres
afdragsfrie lån til et lån med afdrag:
Låntager A: Lån med afdrag i båndet 0-60%+ afdragsfrit lån i båndet 60-
80%
=> det afdragsfrie lån i båndet 60-80% indregnes (fortsat) i pejlemærket.
Dvs. ingen effekt af, at låntager A nu afdrager mere.
Låntager B: Afdragsfrit lån i båndet 0-20% + lån med afdrag i båndet 20-
80%
=> det afdragsfrie lån indregnes (fortsat) ikke i pejlemærket, ligesom
pejlemærket ikke påvirkes af låntagers forøgede afdrag.
Selvom begge låntagere nu afdrager mere, så er målet ikke blevet forbedret.
En løsning på denne problemstilling er, at afdrag tæller positivt uanset, hvor i
prioritetsstillingen afdraget foretages. En af flere mulige løsninger kan være en
beregningsmetodik som for pejlemærket for låntagers renterisiko. Den foreslåede
justering af pejlemærket bør naturligvis medføre en rekalibrering af målet.
Side 1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En sådan revision af pejlemærket vil også kunne adressere de bekymringer, der har
været rejst i relation til mulige påvirkninger af de regionale boligmarkeder.
Pejlemærke for begrænsning af lån med kort funding
Nykredit finder det foreslåede pejlemærke godt. Det sikrer en udjævning af
obligationssalget over årene på grund af fundingens længere løbetid. Hertil kommer
en spredning af obligationssalget indenfor kalenderåret.
Det samme krav om spredning af obligationssalget møder realkreditinstitutterne i
de kommende EU-regler om NSFR og i ratingbureauernes likviditetsnøgletal.
Tilsynsdiamanten, NSFR og ratingbureauernes likviditetsnøgletal bør generelt
trække i samme retning og således være så ensartede som muligt.
På kort sigt vil vi anbefale at pejlemærkets endelige formulering foretages ved
udgangen af 2014, idet det er vores forventning, at der vil foreligge væsentlig ny
information om den internationale udvikling på området i november 2014.
Konkret er der behov for at overveje, hvorledes obligationer med en juridisk
løbetid, der afviger fra den forventede løbetid, skal behandles. Det gælder såkaldte
soft bullits og tilsvarende obligationer, der søges refinansieret oftere end den
juridiske løbetid tilsiger. Afgørende for stabiliteten på det danske obligationsmarked
vil være, at investorerne er trygge ved sådanne løbetidsforlængelser /
løbetidsforkortelser.
Side 1/1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Værløse 141008
Vedr.: Høring omkring tilsynsdiamant og mere robust ejendomsfinansiering
Parcelhusejernes Landsforening skal hermed berøre et par for parcelhusejere mest centrale
elementer af det foreliggende materiale. Idet vi naturligvis står til rådighed for en uddybning af
vores synspunkter.
Vi skal dog også tillade os at henvise til de i medierne og debatten i øvrigt hyppigt fremkomne
synspunkter fra PL´s side. Der skal ikke være nogen tvivl om, at PL ikke ønsker en yderligere
statsstyring/ maksimale rammer for, hvorledes to parter nemlig låntageren og finansieringsinstituttet
m. fl. interagerer, når man skal finansiere en families boligkøb og lån, der direkte eller indirekte kan
hænge sammen med dette.
PL skal i hovedtræk tilslutte sig de omfattende kritikpunkter og risikomomenter, som
Realkreditrådet og Finansrådet i deres høringssvar er fremkommet med inden for den del, der
berører private låntagere. PL tilslutter sig også disse organisationers positive syn, som vi opfatter
det, på, at de fleste af de skitserede problemer vil kunne opfanges i det nuværende system med visse
få korrektioner.
PL skal understrege, at vi opfatter forslagene næsten sortsynsagtigt og påvirkede ekstremt voldsomt
af ideen om, at en styring teoretisk vil kunne indebære, at man kan undgå visse meget tænkte
situationer. Dette er lagt til grund uden, at vi ser, at der er taget højde for de følgevirkninger, der
dermed induceres i systemet for boligejere m. fl.
Overset effekt på boligmarkedet
Vi ser kun i begrænset omfang, at man i oplægget har analyseret omkring, hvad der sker i markedet
og i den eksisterende ejendomsværdi, hvis man initierer de forslag der omhandles, herunder
begrænsninger og krav til udbetalingers størrelse. Der vil være markante demografiske effekter og
en stadig større del af befolkningen, der afskæres fra at opfylde deres ønske om egne bolig.
Endvidere påregner vi, at der vil kunne være en tendens til aftalte omgåelser af reglerne og
parallelle lånemarkeder, som vi ikke ser, at det er hensynsmæssigt at åbne op for.
Vi skal henvise til de mange undersøgelser, der understreger de positive sider i, at den private del af
låntagerne faktuelt har haft en meget lille misligholdelse af lån. Desuden er den struktur, at man er
personligt hæftende for de optagne lån, - også hvis der går noget galt, helt anderledes motiverende
for at indgå låneaftaler, der er realistiske. Disse er naturligvis baserede på den generelt gode
rådgivning, der ydes fra långivere m. fl. i det nuværende marked. De ikke- private låntageres ofte
selskabsbaserede lån har ikke samme indbyggede forpligtigelse, hvorfor de private låntagere har
måttet acceptere markant højere bidrag og isoleret deraf følgende risikorelateret højere rente. PL ser
ikke, at der i forslagene er taget højde for disse forhold, vel nærmere tværtimod.
For et stykke tid siden så vi ellers i kortene, at der blandt andet i Nordea var tilløb til
kombinationslån. Dermed ville der være gået hul på den byld, eller blokering, der har været
omkring et fast stående lån helt til udløb om 30 år eller måske længere. Det ville efter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Parcelhusejernes Landsforenings opfattelse blive pænt efterspurgt. De familier, der har brug for
disse helt eller delvis afdragsfrie lån, er ikke bare de ældre boligejere, der vil spare ned i deres
friværdi, men også rigtig mange yngre familier og førstegangskøbere, der også vil/burde se på
sådanne udvidede muligheder i de stående låneelementer.
Ikke begrænse aftalefriheden
PL kæmper for en udvidelse af aftalefriheden også for stående lån, så det individuelt tilpasses den
enkelte. Årsagen er, at ejer-familierne har/skal indse, at de alligevel ikke har nogen udsigt til nogen
sinde eller for få, først om rigtig mange år, at tjene så mange penge efter skat, at de kan at blive
boliggældsfrie. Derfor skal de da heller ikke starte med dag 1, hvor de overtager deres hus, at
afdrage på lånene, men gøre det når det passer netop dem. Det er helt fint at starte med at afdrage på
den yderste og dyreste del af deres lån, men hvorfor være tvunget til at afdrage på netop hele
boliglånet og ikke anden dyrere gæld, dermed også den billigste inderste del af deres prioritetslån?
Naturligvis er der nogen af disse nye kunder, der så vil kunne få frigjort friværdi til andre formål
eller rettere selv kan disponere over deres formue uden at skulle følge det idiotiske system fra ”
gamle dage” med, at alle skulle tvinges til at afdrage på lån, idet forudsætningen var at man skulle
være gældfri når man blev pensioneret. Det er der meget få af de nye boligejere, der vil kunne opnå
eller forbrugsmæssigt ønsker.
Vi ved at der er mange, der laver/vil lave deres nuværende 10 års afdragsfrie realkreditlån om når
de når til de nugældende restriktive 10 år. Det er jo om spild af ressourcer, når det lån, som de
egentlig ville have, var et kombinationsprodukt, som de økonomisk kunne klare uden at skulle lave
om og fifle/sammensætte forskellige forbrugs- og boliglån. Det er de tvungne til i dag, fordi der er
så voldsom styring af hvad der må aftales, så man skal være kreativ og betale mange omkostninger
for at få den afdragsprofil/-produkt, som man egentlig efterspørger, nemlig et delvist stående lån fra
start til slut. Vi påregner, at kreativiteten vil øges i andre sektorer og så vil det være selve
realkreditsektoren, der skal acceptere blokeringer og en konkurrence, som de ikke kan svare igen
på, når andre vil udbyde/finder ud af, at lave sådanne kombinationslån og formentlig med 40-50 års
stående lån eller til forfald når man flytter.
Ideen om en statslig styring og tilsyn med en minimums udbetaling virker som en meget kunstig
måde at tro at man i et så kreativt marked kan lave en styring. Men omgåelserne vil koste
boligejerne i omkostninger og risiko.
Det overses i debatten omkring fastforrentede lån, at dette annuitetslån har et meget lille samlet
afdrag omkring de 20 % de første knapt 10 år på, hvorfor der er en begrænset effekt over til det
afdragsfrie lån, specielt hvis der samtidig er sparet tilsvarende ned på andre og dyrere finansielle
produkter.
Rammepantebreve
PL så gerne at der når man alligevel er i gang med at lave omlægninger, så overvejer muligheden
for genbelåning af realkreditpantebreve, således at disse er rammepantebreve, der kan
”genopfyldes”. Derved vil en af de for realkreditsektoren diskriminerende konkurrenceparametre
over for banksektoren kunne reduceres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0020.png
PL noterer sig også, at det i stort omfang er de fiskale indtægter, der øges tillige med
omkostningerne til realkreditten og bankerne, fordi boligejere så ofte skal omlægge og refinansiere
en gæld som man egentlig ønsker skal være stående og dermed får en fast ”rente-husleje” i form,
der er til at overskue. Ironisk nok så har man i samme periode en markant modgående opsparing i
pensionsordninger, som kun indirekte ved køb af obligationer m. v. stilles til rådighed for de
fremtidige pensionister.
Vi har tilladt os til illustration af nogle af vore synspunkter, at vedlægge et par lederartikler fra vort
medlemsmagasin MIT HUS, der afspejler en række af de forhold, hvor PL understreger en række af
de forhold, hvor vi er i konflikt med den i oplægget meget store interesse for en yderligere
detailstyring.
Med venlig hilsen,
Landsformand Allan Malskær, cand. polit.
Parcelhusejernes Landsforening,
Kirke Værløsevej 24, 1.C., 3500 Værløse
Bilag:
1) Mit Hus nr. 2013-01 (leder)
Forsvar afdragsfriheden og øg konkurrencen
Det er bare for let politisk, at skære alle, der har valgt 10 år med afdragsfrihed, over en kam, som
nogle med betalingsproblemer.
Efter en lang periode med næsten hysteriske overskrifter og dommedagstekster, er der kommet lidt
mere realisme ind i den skingre debat om afdragsfrie lån. Heldigvis er der kommet tal og
beregninger på bordet, der viser, at det har været yderst fornuftigt at tage de lån, samt at det er få
der vurderes at komme i klemme. Havde de ikke taget lånene, kunne nogle have været endnu mere i
klemme. Resultaterne understøtter PL´s ønske om, at afdragsfrihed i en periode, fortsat er noget
man skal have som valgmulighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det har altid hængt over vores hoveder, som en grotesk tanke, at vi skulle vende tilbage til den
statsstyring, der var gældende for knapt 10 år siden, nemlig at alle fra dag 1, hvor man fik et
realkreditlån, var tvunget lovgivningsmæssigt til straks, at afdrage på lånet. Derimod har det i
banken eller andre steder, hele tiden været et spørgsmål om en individuel aftale om, hvornår man
skulle afdrage på et lån.
Men når krisen krasser skal der findes en synder, lader det til. Så er det nemt at lade den
liberalisering, der egentlig er meget begrænset, være et sonoffer, så alt skal nok kunne blive meget
bedre. Men det svarer jeg nej til. Tværtimod skal der på sigt liberaliseres mere på realkreditområdet.
Det kunne passende ske samtidig med, at man sikrer en øget konkurrence så vi ikke oplever
yderligere stigninger i omkostninger og bidrag. Det er yderst generende ekstra omkostninger, ja
faktisk er der F1 lån, hvor bidragene er næsten dobbelt så høje som renterne, og det virker også
yderst mærkeligt. Vi ved godt reserverne skal styrkes, men det betyder ikke, at overskuddene skal
kunne trækkes ud af institutterne til andet brug i koncernerne.
Vi har et stort inserat fra side 9, hvor emnet omkring realkreditlån bliver behandlet intensivt.
2) Mit Hus nr. 2013-02
PL skyder F1 luftballon ned
I Ekstra Bladet (EB) følges der op på artiklerne fra weekenden, og PL´s landsformand cand. polit.
Allan Malskær ”bærer overskriften”: ”Fingrene væk fra vores F1 lån”.
Artiklen fortsætter: ”Det er den klare besked fra det danske parcelhusfolk til Danske Banks
ordførende direktør, Eivind Kolding”…
…” – Det er en rigtig dårlig ide. Jeg synes, at banker og realkreditinstitutter skal være tilfredse med,
at der er en stor palet af valgmuligheder. Det er parcelhusejerne i hvert fald glade for. F1 lånene har
været med til at holde hånden under boligmarkedet, og det tror jeg, at vi skal være meget tilfredse
med, siger Allan Malskær, formand for Parcelhusejernes Landsforening.
Han har svært ved at forstå, at det skulle være et problem, at realkreditlån bliver refinansieret en
gang om året.
– Det er jo ikke anderledes end med banklån. De er jo faktisk ’F1-måned’. Tager du et billån eller et
andet banklån med variabel rente, så har banken jo lov til at ændre renten med en måneds varsel,
uden at du kan gøre noget ved det. Mere mystisk er det jo ikke, siger Allan Malskær.
Han er derfor også irriteret over, at det er nogle rating-bureauer, der skal sætte dagsordenen
samtidig med, at EU efter hans mening ikke har fattet, at F1 lån er noget af det mest sikre.
– Så længe man overholder de regler, der siger, at de mennesker, der får det her lån, også har råd til
at tage en over nakken, hvis renten pludselig stiger. Det er meget vigtigt, at man får afmystificeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
det her. F1 er ikke noget, Fanden har skabt. Det er noget, der er virkelig konstruktivt, fordi man kan
tilpasse sin livssituation efter det.
– Hvorfor i alverden skal nogle, der f.eks. er på vej på folkepension, betale en høj rente i 30 år, hvis
de kan få en lav variabel rente, siger Allan Malskær. ”
I udtalelserne slår PL på, at F1 lån og et banklån kan se ud til at ligne hinanden meget, og i begge
situationer kan renten være usikker. Men sikkerheden for at have et uopsigeligt lån i op til 30 år er
helt afgørende. Men om renten sættes fast løbende af banken suverænt eller hvert år af
obligationskurserne, kan i det lange løb i og for sig være det samme for boligejerne. Men det er som
udgangspunkt i det mellemlange niveau altid billigere at finansiere sig på obligationsmarkedet end
via bankens direkte eller indirekte udlån.
Refinansieringen af F1 lånterminerne er ved at blive ”glattet” ud over hele kalenderåret. Så hvis
man fortsat er så bange for, at der skal ske noget ved de store december gensalg af F1 obligationer,
kan man jo komme med et godt tilbud til låntagerne om et andet system eller en anden termin.
PL kan ikke se andet end, at f. eks. en glidende finansiering som en salgskurv, hvor 1/12 af
obligationsposten sælges hver måned eller i en anden andel, ville kunne berolige de usikre tvivlere.
Samtidig med at vi låntagere ville få mindre relative udsving ved kriser, så vil denne løsning også
stille mindre krav til realkreditten om de sikkerheder, de skal have bag de korte lån.
3) Mit Hus nr. 2013-03
Kort lån - der er langt lån - men kun kort tid?
Hovsa, hvad skete der lige der.
Bedst som vi boligejere, læs gældsbestyrere, havde fået banket ind i hovedet fra ”ansvarlig side”, at
vi var de uansvarlige og gamblede med samfundet og vores fremtid, så kom der løsninger.
Ja, men undskyld vores simple baggrund og tankegang!
Trods kæmpestigninger i gebyrer og andre dummebøder, fastholdt vi, at omkring 50 % af vores
obligationsgæld skulle være finansieret af en kort rente på ned til 1år, men med sikkerhed i op til 30
årige løbetider. Det lyder fortsat som en god deal! Jep, risikoen for at flekslånsrenten på 0,5 %,
tillagt mere end det dobbelte til realkreditten, skulle stige voldsomt var forstået. Men der kom flere
pædagogiske tiltag med pisk og gulerod for at få flere af os over i fastforrentede lån. Men vi
reagerede ikke hurtigt nok for de eksperter, der frygtede en negativ markedsreaktion, frygtede EU
regler og vel specielt frygtede rating bureauerne.
På en eller anden måde kan man vel konstatere, at boligejernes stædighed har båret frugt. Markedet
og politikerne var mere omstillingsparate, end det så ud til.
Først kom der for os positive kreative tiltag fra gråzonen mellem realkredit- og banklån. Dernæst
skubbede Realkredit Danmark/DDB med gebyrfrihed en løsning frem, hvor renten bindes til en
officiel mellembankrente og en endnu kortere renteperiode på �½ år, mens låneomlægning er 3 årig,
som et F 3 lån. Men løsningen rummer den ekstra indbyggede sikkerhed, at obligationskøberen skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
acceptere en række markedsstabiliserende forhold, herunder at DDB, som udbyder kan forlænge
låneperiode under visse forhold. Naturligvis skal obligationskøberne have dette med i deres
vurderinger af, hvad de vil betale i kurs, - men også for dem er der afbalancerende positive vinkler.
Storebror er her
Senest kom der et usædvanligt politisk initiativ, som vi også er tilfredse med, så vidt vi kan se det
pt. Nationalbankdirektøren havde i forvejen spændt et sikkerhedsnet under markedet, hvis en af de
etårige auktioner med refinansieringer skulle gå helt skævt med voldsomme konsekvenser f.eks. på
grund af internationalt økonomisk forhold. Banken ville simpelthen overtage de ramte
realkreditinstitutters udbudte obligationer, men det blev understreget, at det ville komme til at
koste! Men budskabet var klart til obligationsmarkedet, at storebror er her! Denne løsning er så her i
november overhalet indenom af regeringen, der vil fremlægge en lov, der skal sikre, at markedets
obligationskøbere skal tåle en forlængelse subsidiært en konvertering til fastforrentede obligationer.
Naturligvis vil dette, lige som udbydernes egne tiltag ovenfor, få markedets obligationskøbere til at
vurdere, om de skal have en højere rente på de helt korte rentetilpasningslån. Men det er vores
vurdering, at markedet også i dette tilfælde vil indse, at tiltaget vil virke stabiliserende og
afskrækkende, så der rentemæssigt vil være lille, - om ingen konsekvens.
Markedet kan lide stabilitet, og det kan vi boligejere også, for så er vi tryggere. Men lidt mærkeligt,
at vi skulle så meget igennem, før der kom andre løsninger end, at vi skulle sige farvel til et årige
rentetilpasninger pga. pisk og gulerødder.
PS.
Det kan virke helt paradoksalt, at ganske almindelige boligejere i dag skal næsten være semi-
økonom. Men det rigtige valg kan være meget svært, og tilliden er desværre svækket i dag, hvor
mange opfatter, at det er en sælger og ikke en rådgiver, man møder i banken og realkreditinstituttet.
Men måske er det ikke så dårligt endda, at mange har noteret sig, at den person, der rådgiver ikke
nødvendigvis kan give en uvildig rådgivning, fordi de samtidig også har et eller flere produkter, de
skal sælge.
Men der er der ikke noget nyt i. Det er blot blevet mere synligt, at man altså som boligejer skal se
sig for - også her - og man skal have en holdning til, hvad man ønsker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0024.png
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø.
Att. kontorchef Anders Balling
e-mail: [email protected]
En tilsynsdiamant for realkreditsektoren – høringssvar.
8. oktober 2014
Realkreditforeningen takker for muligheden for at kommentere hørings-
dokumentet vedr. en tilsynsdiamant for realkreditsektoren.
Vi er enige i Finanstilsynets målsætninger, som institutterne også på egen
hånd har arbejdet for at fremme. Vi er derfor som udgangspunkt positivt
indstillede.
Den konkrete udformning af pejlemærkerne er dog enkelte steder uhen-
sigtsmæssig, og der er derfor behov for tilpasninger på det tekniske niveau,
både af hensyn til sektorens evne til at udfylde en vigtig rolle i samfundet
og for at få diamanten til at virke efter hensigten.
I pejlemærket vedr. store eksponeringer udestår en afklaring af den
præcise opgørelse, og en endelig beslutning bør afvente en sådan
afklaring.
Pejlemærket vedr. afdragsfrihed bør mere præcist identificere de
lån, der indebærer forhøjet risiko, og disse bør sammenholdes med
instituttets samlede udlån.
Pejlemærket vedr. refinansieringsrisici bør i højere grad udformes,
så det tager højde for de forskellige udgangspunkter, institutterne
har, og som de kun ret langsomt kan bevæge sig væk fra.
Der udstår flere spørgsmål omkring tiltaget vedrørende begræns-
ning af belåningsmulighederne for erhvervsejendomme med nega-
tiv likviditet.
Finanssektorens Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Telefon 3336 1311
Fax
3393 0260
[email protected]
www.realkreditforeningen.dk
Journalnr. 115/01
Dok. nr. 528629-v1
I den følgende gennemgang forklares disse synspunkter nærmere, og der
fremlægges løsningsforslag, som efter Realkreditforeningens opfattelse vil
afhjælpe de påpegede problemer.
Med venlig hilsen
Martin Kjeldsen-Kragh
Direkte +45 3370 1110
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Journalnr. 115/01
En tilsynsdiamant for realkreditsektoren – bemærkninger
til de enkelte pejlemærker mv.
Udlånsvækst
Ingen bemærkninger til dette pejlemærke
Låntagers renterisiko
Det er relevant, at hovedparten af erhvervsudlånet er undtaget fra dette
pejlemærke, idet risikoen i en virksomhed altid skal bedømmes samlet, og
ikke isoleret set på realkreditbelåningen. Hensigten er således i stedet, at
pejlemærket omfatter et udvidet boligsegment, hvor pejlemærket skønnes
at være relevant.
Det er dog betænkeligt, at lån til private boligudlejningsejendomme er om-
fattet af pejlemærket. Disse ejendomme ejes i mange tilfælde af virksom-
heder, der også ejer andre ejendomstyper, eller bedriver anden virksom-
hed, som ikke er omfattet af pejlemærket. Risikoen ved denne virksomhed
opgøres og styres samlet. Det ville være uhensigtsmæssigt for både institut-
terne og kunderne selv, hvis de skulle underlægges fordyrende begræns-
ninger på enkeltlånsniveau, når de allerede har relevante måder at håndtere
deres samlede renterisici på.
I relation til behandling af lån med renteloft, er vi enige i, at disse ikke bør
indgå som variabelt forrentede, når renteloftet er fastsat på et relevant ni-
veau. Kriteriet bør dog præciseres, således at bedømmelsen foregår på be-
låningstidspunktet, og lånet ikke kan skifte status som følge af den efter-
følgende renteudvikling.
Store eksponeringer
Som Finanstilsynet bemærker i høringsdokumentet vedr. tilsynsdiamanten,
er der en vis tvivl om, hvordan pejlemærket skal opgøres. Opgørelsen af-
hænger af, hvordan CRR præcis skal tolkes. Når denne tvivl er afklaret,
skal pejlemærket omkalibreres. Denne tilgang kan forekomme logisk og
naturlig, men den betyder, at en høringsproces om netop dette pejlemærke
ikke kan afklare alle relevante spørgsmål.
Institutterne har ikke mulighed for at bedømme konsekvenserne af pejle-
mærket, når det endnu ikke er kendt i detaljer. I det lys opfordrer vi til, at
spørgsmålet om dette pejlemærke henlægges til en separat høringsproces,
når der er klarhed om grundlaget.
Der kan dog alligevel peges på nogle rent principielle betænkeligheder.
Dok. nr. 528629-v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der knytter sig en særlig problemstilling til panter, der udløser fradrag i
eksponeringsværdien på 50 pct. af ejendomsværdien. Den maksimale belå-
ningsgrad på erhvervsområdet er som hovedregel 60 pct., og dermed bliver
alene belåningen i et snævert interval fra 50 til 60 pct. af ejendomsværdien
relevant. Dette betyder bl.a. at den opgjorte eksponering kan blive eks-
tremt følsom over for ændringer i ejendomspriserne. Fradrag for garantier
kan også bidrage hertil.
Finanstilsynet berører i høringsdokumentet denne problemstilling, og lover
at der vil blive udvist forståelse i en sådan situation. Selv om dette er posi-
tivt, vil det efterlade institutterne med en vanskelig kommunikationsmæs-
sig udfordring i relation til fx rating-bureauer og investorer. Det bør i ste-
det sikres, at pejlemærket er indrettet sådan, at risikoen for ’falsk alarm’ er
mindst mulig.
Endelig vil pejlemærket kunne forvride konkurrencen om store kunder,
specielt i en situation med ejendomsprisfald, hvor den opgjorte værdi
pludselig stiger. Hvor væsentlig denne bekymring er, kan dog ikke afgøres
før pejlemærket er kendt i detaljer.
Afdragsfrihed.
Det er en vigtig målsætning for realkreditinstitutterne at reducere mæng-
den af afdragsfrie lån, navnlig ved høje belåningsgrader. Derved mindsker
man den samlede risiko og sårbarheden over for prisfald på ejendomsmar-
kedet.
Institutterne har ydet en væsentlig indsats, både gennem differentierede
bidragssatser og i rådgivningsprocessen. Realkreditforeningen har derfor
heller ingen principielle indvendinger imod, at en yderligere bevægelse i
denne retning hjælpes på vej af den kommende tilsynsdiamant.
Pejlemærket er dog uhensigtsmæssigt formuleret i to henseender:
For det første omfattes kun lån med afdragsfrihed i den yderste del af be-
låningen (typisk fra 60 til 80 pct.). Afdragsfrihed på foranstående lån har
samme virkning på gældsafviklingen og den bør derfor også omfattes af
pejlemærket.
Pejlemærket bør dog formuleres sådan, at der maksimalt kan medregnes
afdragsfrihed svarende til den del af belåningen, der overstiger 60 pct. af
ejendomsværdien. Dermed vil der kun være tale om en mindre justering i
forhold til Finanstilsynets forslag. Ændringen betyder, at afdragsfriheden
ikke kan ’gemmes væk’ i den inderste del af belåningen. Der medregnes
altid mindst lige så meget afdragsfrihed, som i Finanstilsynets forslag.
For en kunde med 80 pct. belåning, hvoraf mere end 20 pct. er afdragsfri,
tæller disse 20 pct. med i pejlemærket, uanset hvor den afdragsfri belåning
er placeret i prioritetsrækkefølgen. Er belåningen på 70 pct., kan højst 10
Side 3
Journalnr. 115/01
Dok. nr. 528629-v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
pct. medregnes i pejlemærket, og er den på 60 pct., tæller evt. afdragsfrihed
ikke med i pejlemærket, akkurat som i Finanstilsynets forslag.
For det andet sættes mængden af lån med afdragsfrihed i den yderste del af
belåningen i forhold til den samlede mængde af lån i samme belåningsin-
terval. Det giver anledning til et paradoks.
Hvis et institut øger sit udlån
med afdrag
til kunder med en høj belånings-
grad, så forbedres stillingen i forhold til pejlemærket. Sker samme udlåns-
forøgelse til kunder med lav belåningsgrad, påvirkes pejlemærket ikke.
Da en høj belåningsgrad betyder større risiko end en lav, giver pejlemærket
tilskyndelse til en lidt mere risikabel udlånsadfærd, hvilket er uhensigts-
mæssigt.
Den opgjorte mængde af lån med afdragsfrihed og høj belåningsgrad – det
som ønskes begrænset - kunne i stedet sættes i forhold til det samlede ud-
lån til ejerboliger.
Kort funding
Det er en relevant målsætning at søge at nedbringe refinansieringsauktio-
nernes omfang, dels gennem udstedelse af obligationer med længere løbe-
tider og dels ved at auktionerne spredes på forskellige datoer. Det kan dog
være vanskeligt at opnå både en reduktion af omfanget og en spredning af
auktionerne ved hjælp af et endimensionalt pejlemærke.
Det foreslåede halvårsmål er således problematisk. Har et institut eksem-
pelvis spredt refinansieringen på tre årlige auktioner, jævnt fordelt over
året, vil de to falde inden for samme halvår, og instituttet er dermed ikke
bedre stillet i forhold til pejlemærket, end hvis disse to auktioner blev slået
sammen til én stor. Dette er klart uhensigtsmæssigt og en underkendelse af
en relevant indsats, der er gjort for at sprede refinansieringen.
Institutternes forskellige udgangspunkter med hensyn til placering af auk-
tionerne betyder, at kvartalsvise og halvårlige mål vil påvirke institutterne
meget forskelligt. Et mål der dækker hele året, uafhængig af auktionernes
placering, ville derfor være mere velegnet og virke mere ensartet.
Hvis der herudover er behov for foranstaltninger til sikre en vis spredning
over året, kan der suppleres med et maksimum for refinansieringsomfanget
i et enkelt kvartal på fx 15 pct. Denne begrænsning skal tage sigte på
spredningen, som supplement til den overordnede begrænsning for hele
året.
På denne måde sikres en nedbringelse af det samlede volumen og en rime-
lig spredning, uden at institutterne presses til en bestemt struktur med fire
lige store årlige auktioner, hvilket ikke nødvendigvis er det mest hensigts-
mæssige for alle. Pejlemærket bliver mere målrettet.
Side 4
Journalnr. 115/01
Dok. nr. 528629-v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig bemærkes det, at det i teksten bør præciseres, at der måles på rest-
gælden, og at det er auktionstidspunktet, der er bestemmende for, hvornår
en refinansiering anses for at finde sted.
Bilag 3. Positiv likviditet ved belåning af erhvervsejendomme.
Det kan, som Finanstilsynet skriver, være relevant at begrænse sårbarheden
i forhold til den mere spekulative del af ejendomssektoren. Det er dog in-
gen nem opgave. Der vil være tale om et indgreb i institutternes kredit-
vurdering, som ofte er kompleks og skal tage højde for alle relevante for-
hold. Et indgreb kan virke forstyrrende på denne proces og kan være van-
skeligt at målrette tilstrækkeligt.
Der lægges op til, at belåning af erhvervsejendomme med negativ likviditet
kan
ske, forudsat at instituttet kan godtgøre at dette er kreditmæssigt for-
svarligt. Dette er særligt vigtigt, da omsætningen af ejendomme med nega-
tiv likviditet ellers vil blive vanskeliggjort. Sådanne ejendomme er ikke
nødvendigvis ekstra risikable eller spekulative; der kan fx være tale om en
ejendom med et potentiale, der mangler at blive udnyttet. Et indgreb risi-
kerer at påvirke prisdannelsen på ejendommene og institutternes mulighe-
der for at hjælpe svage og nødlidende kunder.
Et krav om ’kompenserende krav og foranstaltninger’, kan – afhængig af
kravenes art – let blive administrativt tungt og skadeligt for udlånsmulig-
hederne.
Et krav om positiv likviditet rejser en række spørgsmål, herunder hvordan
dette opgøres (rente, afdrag m.v.), hvilke ejendomstyper der er omfattet af
erhvervsejendomme m.v. Realkreditforeningen foreslår derfor en nærmere
drøftelse heraf, før der vedtages regler på området.
Side 5
Journalnr. 115/01
Dok. nr. 528629-v1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0029.png
8. oktober 2014
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Att.: Ulrik Nødgaard
Sendt pr. e-mail: [email protected]
Forslag til en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter
Finanstilsynet har den 11. september 2014 sendt sit forslag til en tilsynsdiamant for real-
kreditinstitutter i offentlig høring.
Den danske realkreditmodel har klaret sig rigtig godt gennem finanskrisen. Det har vist, at
vi har en robust og forsyningssikker model. Vi bakker op bag målsætningen om at sikre
den finansielle stabilitet. Tilsynsdiamanten for realkreditinstitutter er samlet set et balance-
ret forslag, der ligger i forlængelse af de tilpasninger, som realkreditinstitutterne allerede er
i gang med, og vil understrege robustheden bag realkreditmodellen.
Vi hilser velkommen, at der med tilsynsdiamanten er fokus på lige konkurrence mellem
realkreditinstitutter indbyrdes og mellem realkreditinstitutter og pengeinstitutter for at und-
gå, at ændringer i konkurrencevilkårene fører til forskydninger, der både kan resultere i et
dyrere lån for kunderne og et mere ustabilt finansielt og makroøkonomisk system. Hvis
man samfundsmæssigt ønsker at begrænse den finansielle og makroøkonomiske risiko, så
må man sikre, at risikoen ikke blot flytter et andet sted hen, hvor den unddrager sig intenti-
onen i reguleringen.
Realkredit udgør en solid grundpille i danskernes låntagning. Syv ud af ti kroner, der udlå-
nes i den finansielle sektor, kommer fra realkreditten. Der er tale om langtløbende lån, hvor
man ikke kan foretage ændringer på meget kort sigt. Ændringer sker kun, når danskerne
lægger deres lån om, konverterer eller tager nye lån. Derfor vil tilpasningen til tilsynsdia-
manten tage tid, og vi finder det derfor positivt, at pejlemærkerne skal indfases over en
længere årrække. Finanstilsynet har lagt pejlemærkernes grænser fast, så institutterne
typisk vil ligge uden for fra start. Der vil gå nogle år, før institutterne kommer til at ligge in-
den for pejlemærkerne. Vi ser gerne ud fra et kundehensyn, at pejlemærket for renterisiko
får samme indfasningsperiode som pejlemærkerne for afdragsfrihed og lån med kort fun-
ding. Dvs. en indfasning, så de tre pejlemærker gælder fra 2020.
D75615
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi ser et behov for følgende justeringer i tilsynsdiamanten:
Pejlemærke for udlånsvækst
Mål for årlig udlånsvækst bør ikke være opdelt på segmenter. En sådan opdeling
findes heller ikke i det tilsvarende pejlemærke for pengeinstitutter.
Pejlemærke for låntagers renterisiko
Låntagers renterisiko udgør ikke en stor realkreditspecifik risiko på institutniveau.
Når vi ser på den enkelte låntager, kan det konstateres, at danske låntagere i inter-
national sammenligning har en meget lang gennemsnitlig periode for fastlåsning af
renten. Derfor er den foreslåede grænse i pejlemærket stram. Det bør overvejes,
om pejlemærket ikke bør give låntager adgang til at have halvdelen af sit lån med
kort variabel rente og halvdelen med lang fast rente. En højere grænse end 30 pct.
vil på den baggrund være mere hensigtsmæssig, idet det også må tages i betragt-
ning, at variabelt forrentede lån ydes til kunder, der har et økonomisk råderum til
stigninger i renten, jf. God skik-bekendtgørelsen.
Dertil kommer, at det ønske, der må være om at sikre, at husholdningernes renteri-
siko ikke forøges (begrundet i deres totale gæld i forhold til indkomst), kan blive un-
derstøttet af andre tiltag fra realkreditinstitutternes side. Institutterne kan begrænse
låntageres rentefølsomhed gennem tilbud om fastforrentede lån, længere fastrente-
perioder, tilføjelse af begrænsninger på renteudsvingene gennem rentelofter, rente-
gennemsnit eller helt nye varianter, der ikke er udviklet endnu. Tiltag som alle sigter
på at begrænse låntagernes renterisiko.
Lån med renteloft skal indgå i opgørelsen i hele lånets løbetid, hvis garantirenten på
lånetilbudstidspunktet kvalificerer til at indgå i opgørelsen. Tilsvarende skal lån med
renteloft ikke indgå i opgørelsen i hele lånets løbetid, hvis garantirenten på lånetil-
budstidspunktet ikke kvalificerer til at indgå i opgørelsen. Dermed undgås de uhen-
sigtsmæssigheder, der er knyttet til, at et lån kan skifte mellem at være inde og ude
af pejlemærket afhængigt af renteudviklingen.
Lån med glidende rentegennemsnit beregnet over mere end 24 måneder, eksem-
pelvis P33 lån, bør holdes ude af pejlemærket. Disse lån er netop konstrueret for at
begrænse låntagers rentefølsomhed.
Der bør tages højde for tilknyttede finansielle instrumenter, fx renteswaps, så lånta-
gere, der har fjernet eller reduceret renterisikoen, ikke indgår i pejlemærket.
D75615
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pejlemærke for begrænsning af afdragsfrihed for private
Målet kan med fordel gøres mere robust og bedre afspejle risikoen på såvel mikro-
som makroniveau. Det kan ske ved at gøre ligesom i pejlemærket for låntagers ren-
terisiko. Det vil sige, at der tages højde for, at afdragsfrihed på lån, hvor LTV over-
stiger 75 pct. af belåningsgrænsen, kan befinde sig såvel over som under LTV-
båndet over 75 pct. af belåningsgrænsen. Og tilsvarende tages højde for alle afdrag
uanset prioritetsstillingen ved at måle i forhold til det samlede udlån til private.
Med den foreslåede justering af pejlemærket vil der være behov for en rekalibrering
af målet.
I forhold til opgørelsen af pejlemærket har vi brug for en dialog med jer om håndte-
ringen af lån, hvor låntager ikke betaler fuldt afdrag på lånet hver termin. Der kan
være tale om såkaldte klippekortmodeller, lån med variabel løbetid mv. Andre vari-
anter kan også komme til i de kommende år for at sikre, at låntagerne afdrager
hensigtsmæssigt på den yderste gæld.
Pejlemærke for begrænsning af lån med kort funding
Omfanget af refinansiering har stor bevågenhed hos ratingbureauerne og vil endvi-
dere blive reguleret mere detaljeret i en kommende Net Stable Funding Ratio. Vi
lægger derfor vægt på, at den endelige udformning af pejlemærket for refinansie-
ring afventer en afklaring. Det sikrer størst mulig parallelitet mellem pejlemærket,
NSFR og målene fra ratingbureauerne.
I pejlemærket for refinansiering er der behov for at tage stilling til, hvordan obligati-
oner, hvor der er forskel mellem den forventede refinansiering og den juridiske løbe-
tid, indgår. Det omfatter eksempelvis RTL-F obligationer.
Vi finder det som udgangspunkt mest korrekt at anvende et pejlemærke, der kigger
på refinansieringen fremadrettet.
Vi bakker op om en halvårlig grænse for andelen af lån som refinansieres på 15
pct., hvis der gives institutterne adgang til at fradrage obligationsserierne 5 mia. kr. i
størrelse, før man opgør refinansieringsrisikoen pr. halvår. Dette for at sikre, at der
kan opbygges seriestørrelser af en rimelig størrelse, der imødekommer anden regu-
lering end tilsynsdiamantens risikomål.
Alternativt er det nødvendigt at ændre pejlemærket til en årlig grænse på 30 pct.
D75615
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0032.png
Pejlemærke for store eksponeringer
Det bør overvejes alene at se på de eksponeringer, der opfylder betingelserne for at
være en stor eksponering i kapitalkravsforordningen.
Store eksponeringer bør sættes i forhold til et kapitalgrundlag, der omfatter både
egenkapital og hybrid kernekapital.
En del af de eksponeringer, der reguleres af pejlemærket er eksponeringer med lav
tabsrisiko. Eksempelvis lån med lav LTV til boligudlejningsejendomme, kontorejen-
domme og forretningsejendomme.
Grænsen for pejlemærket bør på den baggrund justeres til 125 pct. af kapitalgrund-
laget. En alternativ model kunne være en risikojustering af lån til kontor- og forret-
ningsejendomme, således at disse får et fradrag i opgørelsen for LTV 0-30 pct. Et
yderligere alternativ kunne være at udelade lån med meget lav LTV af opgørelsen –
eksempelvis lån til kontor- og forretningsejendomme med LTV på under halvdelen
af den maksimale lånegrænse.
Vi har uddybet vores bemærkninger til de enkelte pejlemærker i et bilag. Ved tilsynsdia-
mantens implementering ser vi et behov for en tæt dialog mellem Finanstilsynet og sekto-
ren med hensyn til at præcisere de tekniske og datamæssige forhold, som pejlemærkerne
giver anledning til.
Med venlig hilsen
Ane Arnth Jensen
Direktør
Realkreditrådet
c.c.: Anders Balling -
[email protected]
D75615
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag med uddybende bemærkninger
Udlånsvækst
Et pejlemærke for udlånsvækst kan sikre opmærksomhed om en høj udlånsvækst og er en
god advarselsindikator. Vi mener imidlertid ikke, at der er begrundelse for en opdeling på
segmenter for realkreditinstitutters udlånsvækst. Sådan et krav findes ikke for pengeinsti-
tutter. At indføre krav på segmentbasis for realkreditinstitutter er at stille uforholdsmæssige
hårde krav til den sektor, der klarede sig bedst gennem krisen.
Låntagers renterisiko
Låntagers renterisiko udgør ikke en stor realkreditspecifik risiko på institutniveau. Realkre-
ditinstitutternes kreditpolitik sikrer allerede, at låneudmålingen fastsættes ud fra kriterier
om, at låntager skal kunne servicere et fastforrentet lån med afdrag. Tabsrisikoen forbun-
det med variabelt forrentede lån er derfor begrænset og adskiller sig ikke væsentligt fra
fastforrentede lån, hvilket løbende bekræftes i analyser fra bl.a. Nationalbanken og Er-
hvervs- og Vækstministeriet. De lave tab i realkreditinstitutterne gennem tre kriser under-
støtter, at behovet for et pejlemærke for låntagers renterisiko er begrænset.
Når vi ser på den enkelte låntager kan det også konstateres, at danske låntagere i interna-
tional sammenligning har en meget lang gennemsnitlig periode for fastlåsning af renten
(formentlig den længste). Det skal også tages i betragtning, at variabelt forrentede lån ydes
til kunder, der har et økonomisk råderum til stigninger i renten, jf. God skik-
bekendtgørelsen. Derfor er den foreslåede grænse i pejlemærket for stram.
Forslaget rummer endvidere en problemstilling omkring såkaldte garantilån, dvs. variabelt
forrentede lån med renteloft. De lån vil typisk have forskellige rentelofter afhængig af tids-
punktet, hvor lånet er blevet ydet. Forslaget lægger op til, at afstanden mellem det aktuelle
lange renteniveau og renteloftet skal afgøre, hvorvidt udlånet regnes som rentefølsomt eller
ej.
Garantilån ydet på et tidspunkt, hvor renteniveauet var højere end i dag, regnes således
som rentefølsomt i dag, mens det ved stigende renteniveau igen vil regnes som rentesta-
bilt. Garantilån skal indgå i opgørelsen i hele lånets løbetid, hvis garantirenten på lånetil-
budstidspunktet kvalificerer til at indgå i opgørelsen. Tilsvarende skal garantilån ikke indgå i
opgørelsen i hele lånets løbetid, hvis garantirenten på lånetilbudstidspunktet ikke kvalifice-
rer til at indgå i opgørelsen.
Pejlemærket rejser også en problemstilling omkring lån med glidende rentegennemsnit
beregnet over mere end 24 måneder, eksempelvis P33 lån. Disse lån er netop møntet på
at reducere låntagers renterisiko. Vi mener derfor, at lån med rentetilpasning spredt over
D75615
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mere end to år (dvs. P33 lån eller mere) bør holdes ude af pejlemærket. Grundet konstruk-
tionen af fx P33-lån, så de har mellem 2,1-3,1 år til at blive tilpasset, ønskes horisonten fra
refinansieringsloven (L89) på 24 måneder anvendt som kriterium for accept.
Endelig bør der også tages højde for tilknyttede finansielle instrumenter fx fast-renteswaps,
som visse låntagere har på variabelt forrentede realkreditlån. Ellers svarer det til at inddra-
ge et fastforrentet lån i opgørelsen af pejlemærket.
Begrænsning af afdragsfrihed for private
Låntagernes valg af afdragsfrihed udgør ligesom låntagers renterisiko ikke en stor realkre-
ditspecifik risiko på institutniveau. Realkreditinstitutternes kreditpolitik sikrer, at låntagerne
ville kunne servicere et lån med afdrag. På det makroprudentielle plan har analyser fra bl.a.
Erhvervs- og Vækstministeriet også konkluderet, at låntagere med afdragsfrihed langt
overvejende vil være robuste til at håndtere det kommende udløb af afdragsfrihed.
Det forslåede pejlemærke for afdragsfrihed rejser en problemstilling omkring prioritetsstil-
lingen. Det har betydning, hvor i prioritetsstillingen at afdragsfriheden er optaget. Risiko-
mæssigt er der imidlertid ikke forskel på, hvor i prioritetsstillingen afdragsfriheden er place-
ret.
Problemstillingen i det foreslåede mål kan beskrives ved følgende eksempler:
Hos låntager A, med et lån med afdrag på de første 40 pct. af oprindelig belånings-
værdi og derefter afdragsfrihed på de næste 40 pct., skal de 20 pct., der ligger over
60 pct., medtages i pejlemærket.
Mens hos låntager B, med et lån med afdragsfrihed på de første 40 pct. og derefter
afdrag på de næste 40 pct., skal intet afdragsfrihed medtages i pejlemærket.
Selvom begge låntagere er lige eksponeret mod afdragsfrihed, så indgår kun den ene lån-
tager i målet.
Tilsvarende forbedres pejlemærket heller ikke, hvis begge låntagere omlægger en andel af
deres afdragsfrie lån til lån med afdrag.
Med udgangspunkt i forrige eksempel får begge låntagere omlagt de inderste 20 pct. af
oprindelig belåningsværdi af deres afdragsfrie lån til et lån med afdrag:
Hos låntager A, med et lån med afdrag på de første 60 pct. af oprindelig belånings-
værdi og derefter afdragsfrihed på de næste 20 pct., skal de 20 pct., der ligger over
60 pct., fortsat medtages i pejlemærket. Der er ingen effekt af, at låntager A nu af-
drager mere.
D75615
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0035.png
Mens hos låntager B, med et lån med afdragsfrihed på de første 20 pct. og derefter
afdrag på de næste 60 pct., skal fortsat intet afdragsfrihed medtages i pejlemærket.
Og ligeledes er der heller ingen effekt af, at låntager B nu afdrager mere.
Selvom begge låntagere nu afdrager mere, så er målet ikke blevet forbedret.
Det kan løses ved at lave pejlemærket for afdragsfrihed ligesom pejlemærket for låntagers
renterisiko, dvs. der tages højde for, at afdragsfrihed på lån, hvor LTV overstiger 75 pct. af
belåningsgrænsen, kan befinde sig såvel over som under LTV-båndet over 75 pct. af belå-
ningsgrænsen. Tilsvarende tages højde for alle afdrag uanset prioritetsstillingen ved at må-
le i forhold til det samlede udlån til private.
Med den foreslåede justering af pejlemærket vil der være behov for en rekalibrering af må-
let.
I forhold til opgørelsen af pejlemærket har vi brug for en dialog med jer om håndteringen af
lån, hvor låntager ikke betaler fuldt afdrag på lånet eller betaler andre afdrag end annui-
tetsberegnede afdrag på lånet, som fx på lån med klippekortordninger eller variabel løbetid
(fast ydelse).
Begrænsning af lån med kort funding
Pejlemærke bør udskydes
Den reelle refinansieringsrisiko ved salg af realkreditobligationer er begrænset, og krisen
viste, at funding med realkreditobligationer er den mest stabile fundingkilde. Andre funding-
kilder, herunder indlånsfinansiering, viste sig langt mindre robust end funding med korte
realkreditobligationer.
Alle realkreditinstitutter arbejder imidlertid målrettet på at forlænge fundingen af både eksi-
sterende og nyt udlån og sprede refinansieringen inden for året. Der introduceres nye pro-
dukter med længere fundingløbetider og nye obligationstyper bag tidligere ydede udlån for
at imødekomme myndigheder og ratingbureauers bekymringer om refinansieringsrisikoen.
Med den store bevågenhed der er fra ratingbureauerne omkring omfanget af refinansie-
ringsrisiko og den forventede mere detaljerede regulering i en kommende Net Stable Fun-
ding Ratio, lægger vi vægt på, at den endelige udformning af pejlemærket for refinansiering
afventer en afklaring heraf. Det er væsentligt, at der sikres størst mulig parallelitet mellem
pejlemærket, NSFR og målene fra ratingbureauerne.
I pejlemærket for refinansiering er der behov for at tage stilling til, hvordan obligationer,
hvor der er forskel mellem den forventede refinansiering og den juridiske løbetid, indgår.
Det omfatter eksempelvis RTL-F obligationer, hvor refinansieringsrisiko bør betragtes
fremadrettet.
D75615
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1414653_0036.png
Justeringer ved fastholdt pejlemærke
I forslaget til pejlemærket er lagt op til et krav om halvårlige refinansieringer. Det er allerede
ad frivillighedens vej vist muligt at sprede refinansieringerne af F1-lån hen over året, men
det er også en balance i forhold til at sikre tilstrækkelig volumen i de enkelte obligationsse-
rier, som er til fordel for låntagerne.
Med indførelsen af et krav til seriestørrelser i EU's nye likviditetsregler for at kunne blive
level 1 aktiv i LCR, skabes der yderligere tilskyndelse til at skabe store obligationsserier og
dermed maksimere investorefterspørgslen og minimere refinansieringsrisikoen. Samme
tendens mod store serier ses også i andre sammenhænge, fx centralbankers regler for
sikkerhedsstillelse, hvor der også er favorisering af store serier. I LCR reglerne for level 1
aktiver er mindstekravet til seriestørrelse på 500 mio. euro. Med en rimelig afstand til
grænsen, som kan betrygge investorerne, betyder det en minimumsseriestørrelse på ca. 5
mia. kr. Det kan i de kommende år blive nødvendigt at lave flere F1-F5 lån, Cita lån, Cibor
lån med og uden rentelofter i forskellige niveauer og varigheder, og andre måske helt nye
låntyper. Det kan være vanskeligt at have disse serier åbne med og uden afdragsfrihed,
med forskellige løbetider og så også sprede dem to gange om året, hvis kravet om ca. 5
mia. kr. skal nås.
Vi foreslår derfor, at institutterne ved en grænse på 15 pct. gives adgang til at fradrage ob-
ligationsserierne 5 mia. kr. i størrelse, før man opgør refinansieringsrisikoen pr. halvår. Det-
te for at sikre, at der kan opbygges seriestørrelser af en rimelig størrelse, der imødekom-
mer anden regulering end tilsynsdiamantens risikomål. Alternativt kan man ændre pejle-
mærket til en årlig grænse på 30 pct. Finanstilsynet kan altid stramme fortolkningen af
denne bagatelregel, hvis det viser sig, at den bliver misbrugt, men det bør være i alles inte-
resse, at nødvendige volumener kan bygges op for at maksimere og stabilisere afsætnin-
gen af obligationer til refinansiering af udlån.
Store eksponeringer
Vi finder det fornuftigt med en skærpet opmærksomhed på store eksponeringer.
I forslaget til pejlemærket opgøres eksponeringen forskelligt fra definitionen af en stor eks-
ponering i kapitalkravsforordningen (CRR). Det giver en inkonsistens i den erklærede hen-
sigt og ubegrundet strammere krav i forhold til det tilsvarende pejlemærke for pengeinstitut-
ter.
Vi mener, at realkreditinstitutter bør opgøre store eksponeringer som eksponeringer mod
en kunde eller en gruppe af indbyrdes forbundne kunder, når de udgør 10 pct. eller mere af
instituttets justerede kapitalgrundlag.
I forslaget til en diamant for realkreditinstitutterne er der lagt op til, at pejlemærket skal hol-
des op imod det enkelte instituts egentlige kernekapital (CET 1 kapital). Der synes ikke at
D75615
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
være argumenter for, at anden tabsabsorberende kapital med de nu gældende strammere
krav til omfang og indregning i basiskapitalen ikke også skal indregnes. Det er ikke rimeligt,
at anden kapital ikke kan tælles med, hvis kapitalen i øvrigt er tabsabsorberende og aner-
kendt som solvenskapital efter de til enhver tid gældende regler.
Hertil kommer at realkreditinstitutter, der ikke har direkte adgang til aktiemarkedet, i et
stresset scenarie ikke kan øge egenkapitalen (CET1-kapitalen), men reelt alene har mulig-
hed for at styrke kapitalgrundlaget gennem optagelse af hybrid kernekapital (tier 1). I denne
situation forekommer det ikke hensigtsmæssigt, at sådan tabsabsorberende kapital ikke
kan anvendes til at opfylde kravet i diamanten med hensyn store eksponeringer.
Store eksponeringer bør således sættes i forhold til et kapitalgrundlag, der omfatter både
egenkapital og hybrid kernekapital.
En del af de eksponeringer, der reguleres af pejlemærket er eksponeringer med lav tabsri-
siko. Eksempelvis lån med lav LTV til boligudlejningsejendomme, kontorejendomme og
forretningsejendomme. Grænsen for pejlemærket bør på den baggrund justeres til 125 pct.
af kapitalgrundlaget. En alternativ model kunne være en risikojustering af lån til kontor- og
forretningsejendomme, således at disse får et fradrag i opgørelsen for LTV 0-30 pct. Et
yderligere alternativ kunne være at udelade lån med meget lav LTV af opgørelsen – ek-
sempelvis lån til kontor- og forretningsejendomme med LTV på under halvdelen af den
maksimale lånegrænse.
D75615
9