Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1505750_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
149 (BU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ei-
gil Andersen (SF).
11. marts 2015
J.nr. 2015-878
Spørgsmål nr. 149:
”Idet henvises til artikler i avisen.dk 16. februar 2015:
http://www.avisen.dk/jobkonsulent-flovt-at-kalde-ledige-til-
meningsloese_308078.aspx
og
http://www.avisen.dk/amanda-20-nyt-it-system-
skaber-vildt-kaos-paa-jobce_308077.aspx
bedes ministeren redegøre for, hvad Be-
skæftigelsesministeriet kunne have gjort for at forhindre, at den i artiklerne be-
skrevne uheldige situation er opstået?”
Endeligt svar:
I weekenden den 2.-5. januar 2015 idriftsatte Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering sammen med kommunernes og arbejdsløshedskassernes it-leverandører
en af fire årlige, fælles releases. Der er med releasen tale om udrulning af it-
understøttelse af forskellige reformtiltag, almindelig vedligeholdelse af systemerne
og fejlrettelser.
Hovedelementerne i releasen er it-understøttelse af:
Kontanthjælpsreformen, herunder bl.a. digital understøttelse af uddannelsespå-
læg, der formelt trådte i kraft januar 2014.
Sygedagpengereformen, herunder bl.a. Min Side for sygedagpengemodtagere,
nye visitationskategorier og ændret beregningsgrundlag for sygedagpenge.
Beskæftigelsesreformen, herunder afskaffelse af gentaget aktivering og forbere-
delse af Én plan.
Konkret er planer og aktiveringer fra de kommunale sagsbehandlingssyste-
mer moderniseret og omlagt til det it-baserede fælles datagrundlag for at facilitere
”én plan”. Der er samtidig sket en digitalisering af uddannelsespålæg, så uddannel-
seshjælpsmodtagere kan angive jobønsker på Jobnet og kommunikere digitalt med
jobcentret herom.
I forbindelse med releasen opstod der driftsforstyrrelser i jobcentrenes it-
understøttelse. Driftsforstyrrelserne har været større end forventet forud for idrift-
sættelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har oplyst til mig, at driftsforstyrrel-
serne primært er opstået på baggrund af interne problemer hos kommunernes it-
leverandør KMD. Det drejer sig om KMDs udvikling og idriftsættelse af et nyt
planmodul (Momentum) - fælles for KMDs jobcentersystemer Opera og WorkBase
- der er gennemført samtidig med implementeringen af it-understøttelsen af de
nævnte reformer. 89 kommuner anvender en af de to løsninger fra KMD.
Der har dog samtidig også været vanskeligheder for jobkonsulenter i jobcentrene
med at arbejde videre med oplysninger, der er konverteret fra jobcenter-
fagsystemer til det it-baserede fælles datagrundlag i styrelsen.
De fem jobcentre, der anvender it-leverandøren Schultz’ jobcentersystem Fasit, har
oplevet væsentligt færre fejl.
Det var oprindeligt aftalt med de kommunale it-leverandører, at it-understøttelsen
af uddannelsespålæg skulle idriftsættes medio 2014. Efter ønske fra de kommunale
it-leverandører blev idriftsættelsen udskudt først til oktober 2014 og senere til star-
ten af januar 2015. Udskydelsen skete af hensyn til it-understøttelse af sygedag-
pengereformens første dele pr. 1. juli 2014 og for at sikre mere tid til udvikling og
test af understøttelsen af uddannelsespålæg og forberedelsen af ”én plan”.
Forud for idriftsættelsen er der efter vanlig praksis dels gennemført interne testfor-
løb hos de kommunale it-leverandører, testforløb i styrelsen i forhold til det fælles
datagrundlag og Jobnet, og dels fælles testforløb mellem de kommunale it-
leverandører og styrelsen. De væsentligste fejl, der blev konstateret forud for idrift-
sættelsen, blev rettet inden eller kort efter idriftsættelsen.
Der var ikke forud for idriftsættelsen indikationer af, at driftsforstyrrelserne ville få
det omfang, som senere viste sig. KMD havde oplyst, at de problemer, som man
kendte til før releasen, var af et omfang, som man forventede at kunne løse inden
for kort tid efter idriftsættelsen. På den baggrund er jeg ikke af den opfattelse, at
Beskæftigelsesministeriet kunne have gjort yderligere for at forhindre driftsforstyr-
relserne.
Jeg er dog blevet informeret om, at man i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering vil evaluere forløbet sammen med de kommunale it-leverandører for bedre at
kunne imødegå driftsforstyrrelser ved kommende releases.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2