Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
1500720_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. februar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
124 (BEU alm. del), som hermed besvares.
26. februar 2015
J.nr. 2015-921
Spørgsmål nr. 124:
”Ministeren bedes kommentere henvendelser af 19. november, 28. januar og
4. februar 2015 fra Haderslev Kommune m.fl. om etablering af ERFA-grupper i
kommunerne, jf. BEU alm. del – bilag 34, 81 og 86. Ministeren bedes herunder
redegøre for gældende lovgivning vedrørende kommunernes økonomiske
rådgivning/vejledning af borgerne og de initiativer, der måtte være taget på
dette område”.
Endeligt svar:
Jeg synes, at henvendelserne fra Haderslev Kommune indeholder mange interes-
sante pointer og erfaringer, som vi kan lade os inspirere af - både fra centralt hold
og ude i kommunerne.
Det gælder fx vigtigheden af, at kommunerne tilbyder gældsrådgivning, og at dette
tilbud gives uafhængigt af den øvrige sagsbehandling i kommunen. En dårlig øko-
nomi kan fylde meget i den enkeltes liv og påvirke muligheden for at komme tilba-
ge på arbejdsmarkedet negativt. Når borgeren får et overblik over økonomien, kan
det til gengæld understøtte vejen tilbage i job.
Jeg ved, at der allerede er kommuner, der tilbyder gratis gældsrådgivning. Det gør
de enten selv eller i samarbejde med nogle af de organisationer, som også tilbyder
gratis gældsrådgivning, herunder Forbrugerrådet, Mødrehjælpen, Studentersettle-
mentet, KFUM, og Den Sociale Retshjælp.
I forhold til regelgrundlaget kan jeg oplyse, at det fremgår af lov om aktiv social-
politik § 7, at når en person søger om hjælp, skal kommunen straks vurdere, om der
er behov for at yde vejledning om, hvordan den pågældende så vidt muligt ved
egen hjælp kan klare øjeblikkelige eller kommende økonomiske problemer.
Pligten til at give vejledning betyder ikke, at kommunen selv skal kunne vejlede
om alle problemer, men kommunens medarbejdere skal kunne give råd om, hvor
ansøgeren kan få relevant vejledning i forhold til problemerne. Eksempler kan være
gældsrådgivning, plan for flytning til en billigere bolig, administrationsordning og
lignende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er både i kommunens og borgerens interesse, at borgeren kommer hurtigst mu-
ligt tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg har derfor også tillid til, at kommunerne iværk-
sætter initiativer, der vurderes bedst i forhold til at få den enkelte tilbage på ar-
bejdsmarkedet. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at ændre lovgivningen, så
kommunerne får udmeldt et særligt proceskrav, hvor der gives pligt til at varetage
gældsrådgivning.
For at understøtte mulighederne for gældsrådgivning kan jeg oplyse, at der siden
2008 har været udbudt satspuljemidler til gældsrådgivning i regi af Ministeriet for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold. Den første pulje i 2008 var på 8
mio. kr. I 2012 var puljen på 40 mio. kr. Blandt andet har Forbrugerrådet modtaget
støtte til at kunne yde gratis gældsrådgivning til borgere.
Jeg kan endelig fortælle, at der i forbindelse med satspuljeforhandlingerne på Be-
skæftigelsesministeriets område for 2015 er afsat i alt 16 mio. kr. i perioden 2015-
18 til en særlig pulje til gældsrådgivning for borgere på offentlig forsørgelse. Pul-
jen skal bruges til at støtte rådgivningsindsatser om privatøkonomi ude i kommu-
nerne og dermed understøtte, at udsatte borgere ikke fastholdes på offentlig forsør-
gelse som følge af gæld.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2