Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 65
Offentligt
1487394_0001.png
Enhed
Admpol
Sagsbehandler
MB
Koordineret med
Høringsudkast
Forslag
Sagsnr.
2014 - 20733
Doknr.
180907
Dato
19-01-2015
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner
(Nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer)
§1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 24. juni 2013 med de ændringer der følger af lov nr. 790 af 28. juni 2013 §
4, lov nr. 895 af 4. juli 2013 § 7, lov nr. 1610 af 26. december 2013 § 8 og lov nr. 720
af 25. juni 2014 § 11, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 21 indsættes:
Ӥ 21 a.
Økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til nedsættelse af fær-
getakster for godstransport til og fra øer. Tilskuddet ydes til kommuner med mindre
øer og til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune. Økono-
mi- og indenrigsministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og
Samsø.
Stk. 2.
Tilskuddet udgør 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 og frem. Til-
skuddet reguleres fra og med tilskudsåret 2016 én gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Stk. 3.
De kommuner, der modtager tilskud i henhold til stk. 1, 1. og 2. pkt., omfatter
Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens, Faaborg-Midtfyn, Ærø, Langeland,
Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder,
Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø Kommuner, jf. dog stk. 5, 1. pkt., for
kommuner med mindre øer.
Stk. 4.
Tilskuddet efter stk. 1 og 2 fordeles af økonomi- og indenrigsministeren efter en
nøgle for godsomsætning, ekskl. vareafgift, på de enkelte færgeruter. Nedsættelsen af
de enkelte typer af færgetakster for godstransport kan maksimalt udgøre 80 pct. Øko-
nomi- og indenrigsministeren fastsætter de nærmere regler om fordelingen af tilskud-
det og ordningens administration, herunder nærmere regler om, at kommunalbestyrel-
sen skal udarbejde en redegørelse om, hvorledes tilskuddet i henhold til stk. 1 og 2 er
anvendt.
Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at tilskud-
det i henhold til stk.1 og 2 til kommuner med mindre øer kan gøres betinget af, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0002.png
kommunalbestyrelsen på tilfredsstillende måde kan redegøre for, at det tilskud, som
kommunen har modtaget som del af det forhøjede tilskud i henhold til § 20, stk. 1, er
anvendt i overensstemmelse med intentionerne, jf. lovbemærkningerne til L 582 af 18.
juni 2012 om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Justeringer af udligningssystemet).
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget udmønter initiativet i aftalen om en vækstpakke fra juni 2014 om lavere
færgetakster for godstransport til og fra øerne. Det fremgår bl.a. af aftalen, at der af-
sættes en årlig ramme på 50 mio. kr. i 2015 og 125 mio. kr. årligt fra 2016 og frem til
en permanent nedsættelse af færgetaksterne for erhvervstransport til og fra øerne
med henblik på at understøtte erhvervsudviklingen i ø-samfundene.
Bag initiativet står regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.
Ordningen vil i sin helhed omfatte færgerne til en række mindre øer samt Læsø,
Samsø, Ærø, Fanø og Bornholm. Gruppen af mindre øer omfatter Sejerø, Nekselø,
Orø, Agersø, Omø, Askø, Femø, Fejø, Baagø, Avernakø, Lyø, Bjørnø, Birkholm,
Strynø, Drejø, Skarø, Hjortø, Aarø, Barsø, Endelave, Hjarnø, Venø, Anholt, Tunø, Fur
og Egholm.
Ordningen udmøntes for de statslige ruters vedkommende af Transportministeriet og
for de øvrige ruters vedkommende af Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Formålet med lovforslaget er således at tilvejebringe hjemmel til, at økonomi- og in-
denrigsministeren kan yde et tilskud til de omfattede kommuner til nedsættelse af tak-
sterne for godstransport på de færgeruter, der ikke er statslige.
Med lovforslaget etableres der samtidig hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministe-
ren kan gøre tilskuddet til kommuner med mindre øer betinget af, at anvendelsen af
en tidligere forhøjelse af det generelle tilskud, der ydes i medfør af § 20, stk. 1, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, er anvendt i overensstem-
melse med intentionerne bag forhøjelsen.
Tilskud til lavere takster for godstransport på de statslige færgeruter til Bornholm og
Samsø ydes af transportministeren. Tilskud på statslige færgeruter vil blive reguleret
gennem kontrakter mellem Transportministeriet og det færgeselskab, der besejler de
pågældende ruter.
2. Lovforslagets indhold
Vækstpakkens ramme til reduktion af færgetakster blev afsat til at understøtte er-
hvervsudviklingen i ø–samfundene og er derfor målrettet godstransport.
På enkelte af de ruter, der omfattes af vækstpakkeinitiativet, dækker billetprisen for
godstransport både et beløb for selve færgeoverfarten til færgeoperatøren og en va-
reafgift til den pågældende havn for håndtering af godset. Færgeselskaberne opkræ-
ver vareafgiften sammen med billettaksterne og videreformidler vareafgiften til hav-
nen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0003.png
Med henblik på en udmøntning af vækstinitiativet har Kammeradvokaten afgivet en
udtalelse til Transportministeriet om statsstøtteretlige rammer for reduktion af færge-
takster for godstransport.
Det fremgår af Kammeradvokatens udtalelse, at EU’s statsstøtteregler ikke sætter
præcise grænser for statens mulighed for at reducere færgetakster for godstransport
til og fra øer. En sådan reduktion vil som udgangspunkt være omfattet af public ser-
vice-statsstøttereglerne, som generelt giver medlemsstaterne et meget vidt skøn til at
fastsætte det public service-niveau, de anser for passende, og at yde kompensation
herfor. Det er imidlertid afgørende, at ordningen kan begrundes i overordnede sam-
fundsmæssige hensyn, og at der ikke reelt er tale om at yde støtte til bestemte virk-
somheder eller sektorer.
Det er Kammeradvokatens vurdering, at det principielt vil være muligt at kompensere
færgerne for en ganske betydelig reduktion af taksterne, men at en ordning, der helt
fjerner taksterne, eller som fører til blot en symbolsk betaling for færgetransport, vil
kunne ændre ordningens karakter, således at der ikke længere (kun) er tale om en
samfundsmæssigt begrundet public service, men (også) regional erhvervsstøtte til
virksomheder beliggende på øerne og eventuelt til godstransportørerne.
Ifølge Kammeradvokaten forekommer det rimeligt at antage, at en ordning, der inde-
bærer en reduktion på 80 pct. på taksterne for al godstransport til og fra ikke-brofaste
øer, kan være begrundet i almene hensyn om territorial kontinuitet og samhørighed,
og dermed er inden for rammerne af medlemsstaternes skøn.
På den baggrund foreslås en generel og ensartet model, hvor der ydes tilskud til at
nedsætte færgetaksterne for godstransport med maksimalt 80 pct. Nedsættelsen af
færgetaksterne for godstransport vil ske med udgangspunkt i billetstrukturen for den
enkelte færgerute.
Med den foreslåede ordning opnås en god og holdbar ordning, der vil betyde markant
lavere transportomkostninger for virksomhederne og dermed forbedrede muligheder
for lokalsamfundene. Der er samtidigt lagt vægt på at udforme en ordning, der er en-
kel og let administrerbar.
Der er afsat 50 mio. kr. i 2015 og 125 mio. kr. årligt fra 2016 og frem til udmøntning af
vækstinitiativet om nedsættelse af færgetakster.
Med henblik på at beregne et mere præcist skøn over finansieringsbehovet ved ud-
møntning af ordningen er der indhentet oplysninger om godsomsætningen på de be-
rørte ruter. Finansieringsbehovet er beregnet som 80 pct. af den samlede godsom-
sætning beregnet som billetindtægter ved fragt af gods ekskl. vareafgifter for de rele-
vante færger i 2013 opreguleret til pl15-niveau samt et beløb til takstnedsættelse for
små varevogne.
Små varevogne under 3.500 kg registreres ikke i dag som godstransport, men der-
imod som personbiler. Særligt i forhold til de mindre øer vurderes det, at der sker en
del godstransport i mindre kassevogne og lignende. Det vurderes derfor at være vel-
begrundet, at ordningen også omfatter varevogne, der er indregistreret udelukkende til
erhvervskørsel.
Beregningerne på grundlag af 2013-tal viser, at finansieringsbehovet i forhold til en
nedsættelse på 80 pct. af færgetaksterne for godstransport samlet set beløber sig til
ca. 77 mio. kr. årligt. Med en ikrafttræden den 1. juni 2015 vil finansieringsbehovet i
2015 samlet set være ca. 45 mio. kr.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0004.png
De statslige ruter til Bornholm og Samsø tegner sig for et samlet beløb på ca. 25 mio.
kr. i 2015 og ca. 42 mio. kr. årligt fra 2016 og frem.
På den baggrund er det med lovforslaget foreslået, at der til de berørte kommuner i
2015 ydes et tilskud på 20 mio. kr. og fra og med 2016 et tilskud på 35 mio. kr. årligt.
Der kan herved ydes et tilskud, som kan finansiere en takstnedsættelse for gods-
transport på 80 pct.
Fordelingen af tilskuddet mellem kommunerne beregnes ud fra den forholdsmæssige
fordeling af godsomsætningen baseret på et gennemsnit over tre år fra 2011 til 2013.
Det er hensigten at foretage en evaluering af fordelingsnøglen efter 5 år for at vurdere,
hvorvidt der er sket en udvikling på godsområdet, herunder forskydninger mellem
kommunerne, som giver anledning til at revidere fordelingsnøglen. Tilskuddet ligger
således fast for den enkelte kommune i 5 år.
For de statslige færgeruter ligger tilskuddet ligeledes fast fra år til år som følge af, at
færgebetjeningen af disse ruter håndteres ved længerevarende kontrakter (typisk
mellem 6 og 10 år).
Hvis der er tale om en privat færgerute til en af de omfattede øer, vil tilskud til nedsæt-
telse af færgetakster for godstransport blive formidlet gennem den pågældende kom-
mune. Det er en forudsætning for kommuners anvendelse af tilskud til private færgeru-
ter, at kontrakt om ydelse af tilskuddet finder sted i overensstemmelse med lov om
færgefart og statsstøtteregler. Det forudsættes således, at kommunen yder tilskuddet
på en gennemsigtig og ikke-diskriminerende måde, og at nedsættelsen for de enkelte
typer af færgetakster for gods maksimalt kan udgøre 80 pct. Der er i øjeblikket kun
ruterne mellem Fanø og Esbjerg samt Orø og Hammer Bakke (Frederikssund Kom-
mune), som er privat drevet.
Tilskuddet til kommunerne til reduktion af færgetakster for godstransport vil ikke kunne
anvendes til andre formål. Beløbet pl-reguleres årligt fra 2016 og frem. Det forudsæt-
tes, at kommunen anvender eventuelle overskydende midler til færgeområdet i øvrigt.
Økonomi- og indenrigsministeren yder i dag et generelt tilskud til kommuner med min-
dre øer i medfør af § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner. Tilskuddet er fra 2014 forhøjet med 15 mio. kr. som led i aftale mellem regeringen
og EL om en justering af udligningsordningen. 2 mio. kr. af den forhøjede pulje anven-
des til et fælles færgesekretariat. Formålet med de resterende 13 mio. kr. var at skabe
mulighed for finansiering af f.eks. nedsættelse af fragttakster, lavere takster i den tu-
ristmæssige ydersæson mv, jf. lovbemærkningerne til L 582 af 18. juni 2012 om æn-
dring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Justeringer af
udligningssystemet). En rundspørge i juni 2014 viste, at der var en betydelig uklarhed
om kommunernes anvendelse af det forhøjede tilskud.
Med lovforslaget etableres derfor hjemmel til, at økonomi- og indenrigsministeren kan
gøre udbetalingen af tilskud til nedsættelse af færgetakster til kommuner med mindre
øer betinget af, at kommunalbestyrelsen udarbejder en tilfredsstillende redegørelse
for, at kommunens del af det forhøjede tilskud er anvendt i overensstemmelse med
formålet bag forhøjelsen af det generelle tilskud.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft med virkning fra den 1. juni 2015. Det inde-
bærer, at der i 2015 anvendes 45 mio. kr. til nedsættelse af færgetakster for gods-
transport.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0005.png
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer udgifter for staten på 20 mio. kr. i tilskud til de omfattede
kommuner i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 og frem til nedsættelse af færgetakster
for godstransport. Desuden betyder lovforslaget en begrænset administrativ belast-
ning for staten i forbindelse med tilskudsadministration. Der vil ligeledes være en be-
grænset administrativ belastning i de omfattede kommuner ved udarbejdelse af op-
følgningsredegørelser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har positive konsekvenser for erhvervslivet gennem lavere transportudgif-
ter for gods til og fra de omfattede øer. Lovforslaget har ingen administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil som en afledt effekt betyde lavere udgifter til transport af varer fra
fastlandet. Samtidig vil en reduktion af færgetakster for godstransport betyde bedre
beskæftigelsesmuligheder i lokale ø-samfund, fordi produktionsomkostninger for va-
rer, der transporteres til fastlandet, reduceres. Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter i forhold til reglerne om statsstøtte.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
KL, Sammenslutningen af Danske Småøer, Småøernes Færgeselskaber, Læsø
Kommune, Samsø Kommune, Ærø Kommune, Fanø Kommune og Bornholms Regi-
onskommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Slagelse Kommune, Lol-
land Kommune, Assens Kommune Faaborg- Midtfyn Kommune, Svendborg Kommu-
ne, Langeland Kommune, Haderslev Kommune Aabenraa Kommune, Horsens Kom-
mune, Struer Kommune, Norddjurs Kommune, Odder Kommune, Hedensted Kommu-
ne, Skive Kommune, Aalborg Kommune, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danmarks
Rederiforening, Håndværksrådet, Dansk Transport og Logistik, Danske Speditører og
Danmarks Fiskeriforening.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser
/mindreudgifter
Ingen
Negative konsekvenser
/merudgifter
Udgifter for staten på 20
mio. kr. tilskud til kommu-
ner i 2015 og 35 mio. kr.
årligt fra 2016 og frem
Begrænset administrativ
belastning for staten i for-
bindelse med tilskudsadmi-
nistration. Begrænset ad-
ministrativ belastning i de
omfattede kommuner ved
udarbejdelse af opfølg-
ningsredegørelser
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for stat, regioner og
kommuner
Administrative konse-
kvenser for stat, regioner
og kommuner
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Lavere transportudgifter for
gods til og fra øerne og der-
med bedre vilkår for er-
hvervslivet i de lokale ø-
samfund
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0006.png
Administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
Økonomiske konsekven-
ser for borgerne
Ingen
Lavere udgifter for borgerne
til varekøb. Bedre beskæfti-
gelsesmuligheder i lokale ø-
samfund
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter i forhold til reg-
lerne om statsstøtte
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.
Med den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 1, får økonomi- og indenrigsministeren
bemyndigelse til at yde tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport til
kommuner med mindre øer samt til kommuner på øer uden fast forbindelse, der be-
står af én kommune.
Tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø ydes af transportministeren.
Det fastsættes i den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 2, at tilskuddet udgør 20
mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt i 2016 og efterfølgende år.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 3, fastsætter, at de kommuner, der modta-
ger tilskud i henhold til stk. 1, omfatter Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, As-
sens, Faaborg-Midtfyn, Ærø, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Horsens,
Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø og Ærø
Kommuner.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 4, fastsætter, at tilskuddet fordeles af øko-
nomi- og indenrigsministeren efter en nøgle for godsomsætning, ekskl. vareafgift, på
de enkelte ruter.
Tilskuddet fordeles forholdsmæssigt på grundlag af de omfattede kommuners indbe-
retning af oplysninger, herunder fra private operatører, om godsomsætning (billetind-
tægter ved fragt af gods) for perioden 2011 – 2013 på de enkelte ruter, ekskl. vareaf-
gift. Godsomsætningen defineres som transport af gods, herunder overfart af er-
hvervskøretøjer.
Det samlede tilskud som fastlagt i § 21 a, stk. 2, ligger fast. Fordelingsnøglen for til-
skuddet beregnes en gang for alle af økonomi- og indenrigsministeren. Fordelings-
nøglen vil dog kunne justeres efter 5 år, jf. nedenfor.
Tilskudsprocenten kan ændre sig over tid afhængig af udviklingen i den samlede
godsomsætning på de enkelte ruter. Det kan gælde både alle færger set under ét og i
forhold til de enkelte kommuner. Der vil derfor blive gennemført en evaluering af forde-
lingsnøglen efter 5 år.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0007.png
Fordelingen af tilskuddet til den enkelte kommune som fastsat i medfør af § 21 a, stk.
1, 1. og 2. pkt., ligger således fast i 5 år.
Der vil med hjemmel i den foreslåede § 21 a, stk. 4, blive fastsat nærmere regler om
fordelingen af tilskuddet og om ordningens administration. I den forbindelse vil der
bl.a. blive fastsat nærmere regler om, at kommunalbestyrelsen skal udarbejde en årlig
redegørelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet om, hvorledes tilskuddet til nedsæt-
telse af færgetakster med 80 pct. for godstransport er anvendt, herunder dokumenta-
tion for ændringer i takster og omsætningstal for de enkelte billettyper.
Udgangspunktet for tilrettelæggelsen af ordningen er, at der skal være tale om en
enkel og let administrerbar ordning.
Ordningen har ikke karakter af en refusionsordning. Hvis det på grund af udviklingen i
godstransport, fx et fald i godsomsætningen, viser sig, at en kommune ikke kan an-
vende hele det tilskud, som kommunen har modtaget i medfør af § 21 a, stk. 1, 1. og
2. pkt., forudsættes det, at kommunen anvender overskydende midler til færgeområ-
det i øvrigt, fx nedsættelse af billetpriser for personbefordring. Kommunen skal i så-
danne tilfælde redegøre for anvendelsen af tilskuddet til sådanne formål i den redegø-
relse, som kommunen skal udarbejde til Økonomi- og Indenrigsministeriet, jf. § 21 a,
stk. 4.
Som en administrativ enkel kontrol af midlernes anvendelse er det hensigten, at kom-
munerne årligt skal indberette oplysninger om taksterne for gods til Økonomi- og In-
denrigsministeriet. Ved ordningens indførelse vil kommunerne endvidere skulle vise
en beregning af takstnedsættelserne som dokumentation for, at færgetaksterne ekskl.
vareafgifter for de enkelte godstyper er nedsat med maksimalt 80 pct. i forhold til gæl-
dende takster på det tidspunkt, hvor ordningen træder i kraft.
Udgangspunktet for kommunens prisfastsættelse af færgetakster er, at der skal ske
en ligelig procentvis reduktion af færgetakster for de enkelte billettyper.
Tilskud til reduktion af færgetakster vil alene omfatte gods, der transporteres på fær-
ger, der er i rutefart til og fra de pågældende øer. Der ydes således ikke tilskud til an-
den form for transport af gods til de pågældende øer, fx transport med coasters, andre
skibstyper eller vandfly.
Reduktionen af færgetakster kan alene ske for køretøjer, der er beregnet til gods-
transport, samt for løst gods, transport af fisk, bure til gods samt varer på paller. Ord-
ningen omfatter ligeledes varevogne, der er indregistreret udelukkende til erhvervs-
brug.
Ordningen indebærer således, at der ikke kan ske en reduktion af færgetakster for fx
private personbiler, autocamper, gående passagerer eller cykler, selvom der eventuelt
fragtes mindre mængder af varer på denne måde.
Den nærmere afgrænsning af transportformer, der er omfattet af ordningen, vil blive
fastsat ved bekendtgørelse.
Den foreslåede bestemmelse i § 21 a, stk. 5, indeholder en bemyndigelse til økonomi-
og indenrigsministeren til at fastsætte nærmere regler om, at tilskuddet til kommuner
med mindre øer til reduktion af færgetakster kan gøres betinget af, at kommunalbesty-
relsen på tilfredsstillende vis kan redegøre for, at forhøjelsen af det generelle tilskud i
henhold til § 20, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
anvendt i overensstemmelse med intentionerne. Som led i aftale af 16. maj 2012 mel-
lem regeringen og Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet blev enighed om
at forøge tilskuddet til kommuner med mindre øer med i alt 15 mio. kr. årligt fra 2014.
Heraf blev 2 mio. kr. afsat til etablering af et færgesekretariat. Det blev i forbindelse
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0008.png
med aftalen forudsat, at den resterende forhøjelse på 13 mio. kr. kunne bruges til fi-
nansiering af f.eks. gratis godstransport og gratis persontransport i turistydersæsonen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft med virkning fra den 1. juni 2015.
Udbetaling af tilskud sker med virkning fra dette tidspunkt.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og generel-
le tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 798 af 24. juni 2013 med de
ændringer der følger af lov nr. 790 af 28.
juni 2013 § 4, lov nr. 895 af 4. juli 2013 §
7, lov nr. 1610 af 26. december 2013 § 8
og lov nr. 720 af 25. juni 2014 § 11, fore-
tages følgende ændringer:
1.
Efter § 21 indsættes:
Ӥ 21 a.
Økonomi- og indenrigsministe-
ren yder et årligt tilskud til nedsættelse af
færgetakster for godstransport til og fra
øer. Tilskuddet ydes til kommuner med
mindre øer og til kommuner på øer uden
fast forbindelse, der består af én kom-
mune. Tilskud til de statslige færgeruter
til Bornholm og Samsø ydes dog af
transportministeren.
Stk. 2.
Tilskuddet udgør 20 mio. kr. i
2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 og
frem. Tilskuddet reguleres fra og med
tilskudsåret 2015 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.
Stk. 3.
De kommuner, der modtager til-
skud i henhold til stk. 1, omfatter Kalund-
borg, Holbæk, Slagelse, Lolland, Assens,
Faaborg-Midtfyn, Ærø, Langeland,
Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Hor-
sens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Od-
der, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø, Fanø
og Ærø Kommuner, jf. dog stk. 5, 1. pkt.,
for kommuner med mindre øer.
Stk. 4.
Tilskuddet efter stk. 1 og 2 forde-
les af økonomi- og indenrigsministeren
efter en nøgle for godsomsætning, ekskl.
vareafgift, på de enkelte færgeruter.
Økonomi- og indenrigsministeren fast-
sætter de nærmere regler om fordelingen
af tilskuddet og ordningens administrati-
on, herunder nærmere regler om, at
kommunalbestyrelsen skal udarbejde en
redegørelse om, hvorledes tilskuddet i
henhold til stk. 1 og 2 er anvendt.
Stk. 5.
Tilskuddet i henhold til stk.1 og 2
til kommuner med mindre øer kan gøres
betinget af, at det tilskud, som kommu-
nen har modtaget som del af det forhøje-
de tilskud i henhold til § 20, stk. 1, er
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1487394_0010.png
anvendt i overensstemmelse med inten-
tionerne, jf. lovbemærkningerne til L 582
af 18. juni 2012 om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner (Justeringer af udlignings-
systemet). Økonomi- og indenrigsmini-
steren kan fastsætte nærmere regler om,
at kommunalbestyrelsen skal udarbejde
en redegørelse om, hvorledes det forhø-
jede tilskud i henhold til § 20, stk. 1, er
anvendt.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2015.
10