Udvalget for Landdistrikter og Øer 2014-15 (1. samling)
ULØ Alm.del Bilag 64
Offentligt
Til Udvalget for Landdistrikter og Øer.
Voer, den 6. januar 2015.
Vedr. endeligt svar på spørgsmål 68.
Miljøministeren har oversendt svaret fra Brønderslev kommune, dateret 08.12-2014.
Dette svar er efterfølgende sendt til os.
Vi ved ikke, om vi må komme med kommentarer til Brønderslev kommunes svar.
Men vi er dybt rystede over, hvad kommunen skriver. Det ligner mere, i vore øjne, et
eventyr i bedste H. C. Andersen stil, end det ligner det billede, som vi kender. Samt
der en mange forhold, som er udeladt eller fordrejet. Dette vil vi gerne forsøge at
skildre med dette brev.
Kommunen skriver korrekt, at de fik en henvendelse fra mølleopstillerne og
kommunen begyndte planlægningen i 2010. Men fakta er bare, at indledende VVM-
undersøgelser, foretaget af mølleopstiller – som også udfærdigede den endelige
VVM-rapport, blev påbegyndt allerede
inden
Kommuneplanen, som indeholdt i alt 5
potentielle vindmølleområder, blev sendt i offentlig høring. Samt det fakta, at selve
ansøgningen til opstilling af vindmøllerne blev modtaget af kommunen
inden
Kommuneplanen var endeligt vedtaget. Dette har kommunen forsøgt at skjule, men
det kommer frem, når der begæres aktindsigt. Med til historien hører også, at 2 af de
potentielle vindmølleområde hurtigt bliver ”taget af bordet” igen. Om dette skyldes,
at i begge de områder boede byrådsmedlemmer, kan kun gisnes om. Desuden er det
en kendsgerning at 2 medlemmer af kommunens teknikudvalg var personligt
bekendte med mølleopstillerne for faktuelle vindmølleområde.
Kommunen oplyser deslige i svaret til Miljøministeren, at der blev ansøgt om 125 m
møller. Det er forkert. Der blev ansøgt om 135 m møller – som længere fremme i
processen, blev lavet om til 125 m.
Kommunen glemmer også at skrive, at der blev afholdt et Fordebat-møde i september
2010. Her blev det oplyst, både på skrift og i tale, at Byrådet i oktober skulle træffe
beslutning om projektet skulle fortsætte. Og vi blev opfordret til at komme med
indsigelser eller ideer til projektet. Men punktet kom bare aldrig på noget
byrådsmøde. Men daværende borgmester kunne egenhændigt afvise alle
indsigelserne. Kommunen forklarede efterfølgende, at det ikke var nødvendigt at
sætte punktet på byrådsdagsordenen, idet Økonomiudvalget var planmyndighed.
Hvilket sikkert er korrekt. Men vi mener, at når vi offentligt var blevet oplyst
anderledes, var det en klar svinestreg fra kommunens side – tangerende til det
ulovlige. Og det var på dette tidspunkt, det tydeligt gik op for os, at her var der tale
om ”aftalt spil”. Hvilket også en anden nabo, Peer Risager, kan nikke genkendende til
– efter at have haft møde med daværende Borgmester, Lene Hansen. Hun
indrømmede nemlig, der var sket en fejl. Men hun ville ikke lave om på noget – for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485353_0002.png
der
skulle
vindmøller i det område. Og vi bare kunne have klaget, dengang
kommuneplanen var i høring. Hvilket vi ikke gjorde, for vi vidste ganske enkelt ikke,
at potentielt (som betyder muligt i den danske ordbog) vindmølleområde, var
ensbetydende med at der 100% kom møller der.
I redegørelsen til Miljøministeren fortsætter kommunen: At vindmøllernes virkning
på miljø blev belyst i en VVM-vurdering. Og at der skulle være en god margin mht.
støjbelastningen hos nærmeste naboer. Denne såkaldte ”gode margin” er altså under 2
dB – hvilket vel svarer til den støj en gåsedun laver, når den lander på et gulv. Og
stadig, så beror det på en beregning, ligesom den efterfølgende støjmåling, som er
forbundet med en vis unøjagtighed – fordi støjen beregnes, ikke måles. Her er der rig
mulighed for at manipulere med resultaterne.
Uden
vi har en mulighed for at
kontrollere. Det ved alle parter og det benytter de sig af.
Mht. VVM-vurderingen, så er den altså fyldt med mange fejl og eventyr. Hvilket
kommunen ikke vil anerkende – selv om kommunen ikke selv har udført arbejdet
med rapporten. Det har mølleopstillerne stået for. Men vi kan nævne, uden at komme
med en længere redegørelse (kan skaffes, hvis det ønskes.): De fleste visualiseringer
er fotograferet i vinteren 2009/10, men det fremgår at de er taget 2010/11. Det
bekræfter vores påstand om, at dette projekt var ”bestemt på forhånd” - jf.
kommuneplanen ikke var offentliggjort på daværende. Selve området er ikke blev
undersøgt fysisk, idet man henviser kun til, hvad man forventer denne type natur ville
indeholde. Man beskriver et vandhul nr. 4. Dette findes ikke i virkeligheden.
Tværtimod er det en forhøjning, som indeholder gammelt usorteret bygningsaffald,
som er dækket af råjord. Undersøgelsen vedr. forekomsten af flagermus er foretaget
af en bil i drift og blev udført på under 4 timer. (I andre potentielle vindmølleområder
er biologer med måleudstyr til stede minimum 2 lune sommernætter. Der er
”undersøgt” om fugle har ynglepladser i området. Dette skulle været fundet sted i
februar 2011. Men blev aldrig udført fordi området var begravet i sne. Man vurderer
at rovfugle kun ”er sporadisk på træk” i området. Men der er faktisk ynglende fugle
af arten Rød Glente, det ved vi, som bor her. Dette var kommunen dog ligeglade med
at høre, da vi fortalte om det. Men i 2012 blev det dog offentliggjort af en
amatørornitolog. Se link.
http://www.netfugl.dk/pictures.php?
id=showpicture&picture_id=47847
Kommunen skriver desuden:
Det blev pointeret i miljørapporten
(VVM-
vurderingen),
at vindmøllerne skulle godkendes efter ny revideret
vindmøllebekendtgørelse, der var under udarbejdelse.
Dette er en decideret
usandhed.
I VVM-vurderingen (miljørapporten) står der tydeligt, at projektet
godkendes efter bekendtgørelsen fra 2006. Der står så i en bemærkning, at hvis den
nye bekendtgørelse træder i kraft inden kommunens vedtagelse, skal vindmøllerne
naturligvis køre efter de nye regler.
Kommunen arbejdede på højtryk for at få
projektet godkendt i efteråret 2011.
Dette mislykkedes dog i 11 time, idet Ålborg
Stift nedlagde veto i august/september 2011. Dette fik en stjerne-tosset mølleopstiller
og formanden for teknisk udvalg til at tone frem på tv og beklage sig over, at et stift
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tillod sig at bruge sin vetoret. Nu skulle sagen i Naturstyrelsen, som så, efter den nye
bekendtgørelse var trådt i kraft, modsagde Ålborg Stift og gav grønt lys til møllerne.
Og her påvirkede Brønderslev kommune Naturstyrelsens afgørelse, ved at skrive om
alt det gode vindmøller gør ved miljøet og anbefalede styrelsen til at se bort fra evt
genevirkninger, som Voer kirke måtte få. Efterfølgende, efter de nye grænser for
lavfrekvent støj var gældende, vidste det sig, at nu skulle 5 af de 6 møller køre i
støjdæmpet mode for at kunne overholde loven. Hvilket jo var heldigt for vi naboer...
Da kommunen i 2012 gav VVM-tilladelse, stod der desuden en lang beskrivelse om
overvågning af flagermus. Her forlangte kommunen, imod al sund fornuft set på
dyrebeskyttelsen, at der skulle monteres en monitor til flagermus på den
sydligste
mølle. Det til trods for, at omkring 80 % af de, i VVM-vurderingens påviste
flagermus, var i det
nordlige
område. Denne monitor skulle monteres i møllernes
første driftsår – altså så den fungerede i sommeren 2014. Nu har møllerne kørt i over
et år. Og denne monitor er stadig IKKE blevet monteret. Dette har kommunen oplyst
os efter forespørgsel. Hvilket vil sige, at møllerne
ikke
overholder VVM-tilladelsen
og hvilket kommunen udmærket ved – men ikke reagerer på. Endnu et stærkt
indicium på, at kommunen kun ser subjektivt på vindmøller.
Kommunen skriver deslige, at møllerne blev nettilsluttet i oktober 2013. Ja, det er
rigtigt at møllerne begyndte at køre omkring d. 8 oktober 2013. Det var man som
nabo slet ikke i tvivl om. Det var frygteligt. Og hos Peer Risager, som bor tættere på
møllerne, kunne man ligefrem mærke vibrationer i gulvet. Da vi klagede første gang
over støjen, i starten af november, svarede kommunen os, at de slet ikke vidste at
møllerne kørte. Men det har man så åbenbart efterfølgende fået ”rettet til”. Men der
skete noget, efter vi havde klaget. For dagen efter blev støjen reduceret og
vibrationerne i Peers gulv forsvandt – til ”kun” at være der, når vinden er i en bestemt
retning. Vi kunne desuden, hen over efteråret og vinteren, konstatere at
støjbelastningen i området faldt –
når vi kunne spotte biler fra Delta
i
mølleområdet. Hvilket vi formoder betyder, at møllerne var ekstra støjdæmpede når
der blev foretaget målinger. Derfor har vi anmodet om at se møllernes logfiler.
Formanden for teknisk udvalg ”lovede” at forsøge at fremskaffe disse logfiler. Men
han måtte senere meddele os, at det kunne han desværre ikke alligevel.
Mystisk, ikke
sandt!
Og vi kan spørge os selv – hvorfor? Og da vi kom til julens hellig- og fridage i
2013, tog pokker ved det hele igen. Der var alt pludselig, som i oktober – dengang
kommunen ”ikke vidste” møllerne var i drift. Men der var jo ej heller nogen, som
kontrollerede møllerne – eller til stede på kommunen. Det samme gjorde sig
gældende efterfølgende i påskedagene.
Brønderslev kommune skriver i deres svar til Miljøministeren, at man ikke, pga. den
korte tidsfrist, ikke har kunne fremskaffe logfilerne. Men spørgsmålet er nok snarere
om de vil eller kan.
Derfor er det ret vigtigt, at kommunen bliver holdt op på de
manglende logfiler.
Hvilke jo er den eneste sikkerhed for at kontrollere, om møllerne
kører i de modes, som de er godkendt til. Vi tror dog, at kommunen
ikke
er
interesseret i at kontrollere de vindmøller. De har til os, på et møde i sommeren 2014,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485353_0004.png
oplyst, at man
ikke
agter at kontrollere møllerne. Begrundelsen er, at ”man stoler på”
forholdene er i orden. Hvilket er meget uholdbart – for så har vi, som nabo, reelt
ingen retssikkerhed tilbage. Men er overladt til nogle pengegriske mølleejere, deres
endnu værre lobbyister og brancheforeningers magt.
Som det også fremgår af kommunens svarbrev, stoler (læs: adlyder) man blindt
vindmøllebranchens postulater og rosenrøde ord. Også selv om, der ikke findes
egentlige beviser om rigtigheden heraf. Altså kommunens ”ord” er direkte citeret fra
de, som tjener penge på at opsætte vindmøller. Sådan har det været i hele processen i
denne sag. Kommunen har, når de ikke ved hvad de skal, spurgt mølleopstillers
konsulenter til råds. Hvilket har vist sig adskillelige gange i denne sag. Bl.a. sagde vi
til kommunen, at vi havde hørt at der var store støjproblemer med den type møller,
Vestas V90 3 MW, som der er tale om. Kommunen indrømmede, at de ikke kendte
møllen, men havde fået oplyst af vindmølleopstillers konsulent, at der
ingen
kendte
problemer var. Hvilket vi sidenhen har fået at vide, er løgn.
Alle
andre inden for
branchen, kalder denne mølle type ”branchens sorte får” pga. møllerne udsender
betydeligt mere lavfrekvent støj end andre mølletyper på markedet. Dette får os til at
tro, at mølletypen er med i den kategori, som Miljøministeren i efteråret henviste til,
da hun på et åbent samråd sagde, at visse mølletyper IKKE blev brugt mere pga. de
nye støjgrænser. Og hvis dette er tilfældet, har kommunen
handlet i ond tro,
da disse
møller blev opsat efter de nye regler.
Kommunen henviser endvidere til, at vi har klaget over Deltas støjrapport. Dette er
korrekt. Og man fremhæver et enkelt punkt i den klage. Nemlig at vi mener, der skal
tillægges 5 dB i tonetillæg. Kommunen påstår, at da der (tilfældigvis) ikke er hørbare
toner ude ved os, skal der ikke tillægges noget som helst. Dette har kommunen intet
bevis på, andet end et skema fra Delta, som siger, det ikke er nødvendigt. De har intet
bevis på, om møllerne kørte i korrekte modes, da støjen blev kontrolmålt – pga. de
manglende logfiler. Dette mener vi
ikke
bevis nok. Og skal da også henvise til, hvad
kommunen ikke har fortalt om i deres svarskrift, at der i VVM-vurderingen
utrykkeligt står: Nye vindmøller må
ikke
udsende tonestøj. Ergo, kører vindmøllerne
ikke efter VVM-vurderingen – altså ulovligt. Fhv. Miljøminister Ida Auken sagde
deslige, på et åbent samråd, det samme. Men alligevel er det lykkedes kommunen ”at
dreje” reglerne, så man slipper afsted med det.
Brønderslev kommune skriver i Ad. 2, at kommunen ikke har ført fysisk tilsyn med
møllerne, idet man ville vente til Deltas famøse mesterværk af en støjrapport. Denne
rapport kom jo i juni 2014, så mon ikke kommunen skulle have skrevet, at
kommunen ikke
vil
udføre kontrollen. Fordi man frygter for konsekvenserne, hvis vi
naboer skulle få ret i vore påstande.
Kommunen påstår endvidere, at man har ført administrativt tilsyn med, at møllerne
kører i de rigtige støjmodes. Hvilket, synes vi, er langt ude i hampen. For mølleejere,
industrien og alle andre, på nær lige subjektive kommuner ved, at det sekund
møllerne er godkendt, kan man gøre som det passer sig. Og skulle der endelig være
en vågen kommune, der, for at tilgodese støjramte naboer, ønsker at udføre en fysisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1485353_0005.png
kontrol/måling af støjen, skal mølleejerne adviseres først – så ”de har tid til at rette i
forholdene”. Også på det punkt har vindmøllebranchen været smartere end den
lovgivende magt.
Ad. 3 – Logfiler: Jamen jøsses da! Har kommunen ikke haft tid nok til at fremskaffe
logfilerne? Det lyder da mærkeligt. Idet både vi og Peer Risager har skreget efter
logfiler i ca. et år nu. Men igen – ingen naboer tages alvorligt i Brønderslev
kommune, når det gælder vindmøller. Altså når der ikke lige bor politikere i
nærområdet.
Til sidst i kommunens svarskrivelse, betvivler kommunen ikke at naboer kan have et
støjproblem, selv om møllerne kører efter lovgivningen. De henviser endda til en lidt
tvivlsom undersøgelse, som Sundhedsstyrelsen har stået for. For ej heller i den
undersøgelse, er der et klart bevis på, at møllerne i disse områder, har kørt efter
reglerne. Man ved kun hvad branchen har oplyst/påstår....
Afslutningsvis vil vi gøre Dem opmærksom på, at vi (og Peer Risager) har stillet en
række spørgsmål til Deltas støjrapport. Disse spørgsmål kunne kommunen ikke
besvare og sendte derfor sagen videre til Delta. Delta har derefter sendt besvarelserne
til kommunen, som så videresendte dem til os – hvorefter kommunens teknikudvalg
”lukkede” sagen. Problemet er blot, at Delta
ikke
besvarede de spørgsmål vi stillede.
Men lavede nogle fiktive spørgsmål, som de besvarede. Dette faktum afviser
kommunen indtil videre.
Dette er en ”for stor mundfuld” til at vi kan forklare udvalget for landdistrikter og øer
det på skrift. Men vi vil, sammen med Peer Risager, gerne mødes med politikere fra
udvalget, så vi kan drøfte tingene igennem. For den støjrapport giver virkelig
spørgsmål og stof til eftertanke. Vi mener ganske enkelt at kunne bevise, at der er
fusket med resultatet. Hvilket Brønderslev kommune slet ikke vil tro på. Idet de ikke
har hverken evner eller interesse i at klarlægge sagen.
Med venlig hilsen
Annemette Nielsen og Henrik Søndergård
Voergårdsvej 30
9330 Dronninglund.
[email protected]
Medskribent og møllenabo
Peer Risager
Kvisselholtvej 72
9330 Dronninglund.
[email protected]